docher 9 op schoolkamp??

30-08-2008 21:53 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik jullie mening horen over het volgende.

Mijn dochter van net 9 zit nu in groep 6 en omdat er zo weinig leerlingen zijn zit groep 6 dus gecombineerd met 7 en 8.

Op zich niet echt een probleem maar groep 7/8 gaat dus elk jaar op kamp.

Nu kreeg mijn dochter op de laatste schooldag voor de zomervakantie een brief mee dat groep 6 dus ook mee gaat op kamp.Hier had ik dus geen rekening mee gehouden.

Zelf was/is ze heel enthousiast,kinderen wisten het al eerder dan de ouders.

Mijn probleem/problemen zijn dus

1 ze gaan op de fiets,40 km heen,40 km terug en de 2de dag nog op excursie 10 km heen 10 km terug....100 km dus in totaal in 3 dagen.Deze afstand vindt ik dus veel te lang om over haar verkeerscapaciteiten maar te zwijgen.

2 Mijn dochter is met haar 9 jaar nog redelijk naief en "kinds"

nu gaan er 2 jongens mee op kamp,1 van groep 6 en 1 van groep 8 van wie bekend is dat ze de handen weleens op de verkeerde plekken hebben en met sexueel getinte voorstellen komen naar meestal de meisjes.Dit alles is bekend op school maar wordt een beetje in de doofpot gestopt,tot groot ongenoegen van menig ouder.

mijn dilemma is nu:thuishouden en de boeman zijn of mee laten gaan en er het beste van hopen.

een niet onbelangrijjk punt is dat er 5 leerkrachten meegaan en 24 leerlingen.

Zie ik apen en beren die er niet zijn en heb ik inderdaad moeite met het loslaten van mijn dochter?

Of ben ik zelf ook naief door haar mee te laten gaan op kamp?

ben erg benieuwd wat jullie zouden doen

alvast bedankt

groetjes Cejo
[quote]schoendoos schreef op 30 augustus 2008 @ 23:27:

Het zijn ook jongens van 11, dus zo zwaar zijn die hun ongewenste intimiteiten toch niet denk ik? Niet dat ik wil minimaliseren hoor!![/quote

Verkijk je daar niet op,bij mijn kind op kamp groep 8 waren er 2 jongens bij 2 meisjes in de tent gekropen.En niet alleen om te kijken of ze al aan het slapen waren.
quote:schoendoos schreef op 30 augustus 2008 @ 22:45:

[...]

En hoe zou het komen dat die andere 8 en 9 jarigen al zoveel verder staan? Iets zegt me dat je ook op andere momenten te beschermend bent.Waarom zou dat zo zijn? Mijn kind is 6. Dit jaar wordt het schoolreisje al weer een probleem omdat ze niet mee wil. Ze vindt het eng. Elk kind is toch anders? En ik voed haar zeker niet te beschermend op! Juist omdat ik dat zie, probeer ik haar wat losser te laten. Ze mag voor haar leeftijd best veel, maar zodra die bus eraan komt, grote drama.
quote:Cejo schreef op 30 augustus 2008 @ 23:44:

Neem van mij aan schoendoos dat die behoorlijk ver gaan.Ik weet van 1 meisje,nu groep 5,dat ze bij een psycoloog loopt vanwege meerdere voorvallen met 1 van deze jongens.Ouders kennen elkaar prive.

En Mirjam ik hoop dat je gelijk hebt.Dan moeten die jongens van school. Begrijp niet dat de school zo laks is?
Ik zeg luister naar je gevoel. Ik snap je bezorgdheid en angst.

Ik zou het zeker bespreken met de leerkrachten die mee gaan en de tip dat je jezelf aanmeld om mee te gaan als extra paar ogen zou ik zeker overwegen als dat tot je mogelijkheden behoord.

Luister naar je intuitie. Als je dat niet doet en er gebeurd iets dan vergeef je het jezelf nooit.

Is het je eigen bezorgdheid of onderbuik gevoel?
quote:Cejo schreef op 30 augustus 2008 @ 22:52:

Mijn dochter ligt al niet lekker in de klas,al vanaf groep 1 niet,heeft geen vriendinnetjes,op het schoolplein wordt ze genegeerd 9 van de 10 keer.

.

Zo dan !

Een andere school .....is dat een optie ? Of een of andere vaardigheidstraining achtig iets ? Je maakt je nu druk over een kamp van een paar dagen terwijl ze eigenlijk elke dag genegeerd wordt en geen vriendinnetje heeft .

Heeft ze wel vriendinnetjes in de straat , of op een of ander clubje ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
In principe vind ik dat een 9 jarige natuurlijk best een paar dagen op (school) kamp kan. Over de afstand heb ik geen oordeel. Ik ben geen goede fietser dus ik vind 40 km heel ver klinken maar goed daar heb ik niet echt verstand van.

In jouw geval zou ik me echter wel degelijk serieus zorgen maken gezien de jongens en hun gedrag. Het gedrag van de school ten opzichte van het gebeuren met deze twee jongens (als dat allemaal inderdaad zo gebeurd is) vind ik bijzonder kwalijk. Ik zou dan ook weinig vertrouwen in de school hebben om de veiligheid van de leerlingen te waarborgen.

Ik zou dus zeker serieus met de school gaan praten voordat ik mijn beslissing zou nemen in dit geval.
Inderdaad wat BGB zegt; je zou misschien meer zorg moeten hebben over de rest van het schooljaar; als ze altijd genegeerd wordt en niet goed ligt in de groep. Verder als ze toch gewoon meegaat (lijkt mij wel het beste; ook het leukste voor haar, ze heeft er zelf zin in schrijf je en anders is ze natuurlijk voor de rest van haar schoolcarrière daar, het meisje dat niet meemocht op kamp..); misschien kun je haar op het hart binden om een beetje in de buurt van de leerkrachten te blijven. Je kunt misschien ook nog oefenen met assertiviteittraining: dat je haar benadert op een vervelende manier en dat zij dan goed van zich af moet bijten. Maar ja, assertiviteit zit er nog niet zo in begrijp ik.

Is het niet een idee om haar sowieso op judo te doen? Dan leert ze hoe ze zich zou kunnen verdedigen als het echt nodig zou zijn. Maar vooral; haar lichaamshouding zal dan meer zelfvertrouwen uitstralen en dus is ze minder aantrekkelijk om te pesten etc.
Er moet ook een punt zijn waarop je je kind wat meer los moet laten. Dit kamp is zo'n punt. Ze ligt al niet lekker in de groep en dit kamp kan haar daarbij helpen. Misschien komt ze wel helemaal los!! het kan inderdaad zo zijn dat ze ook op het kamp buitengesloten wordt, maar hey, dan zijn er nog altijd de leraren die haar erbij zullen betrekken.

Die jongens zullen vast en zeker in de gaten worden gehouden als je van te voren aangeeft aan de leiding dat je hier mee zit. Laat je meid lekker mee gaan op kamp en probeer zelf wat minder te twijfelen en denk aan de positieve punten van zo'n kamp.

40 km fietsen kan trouwens best. Er zijn altijd pauzes tussendoor en je fietst het zo weg met een grote groep. Gaat er evt een bezemwagen mee? Dit was bij mijn kampen wel altijd zo.
Als ze al genegeerd wordt, lijkt het me vreselijk om op op kamp te moeten.
jongens die betasten.......meisje loopt bij psycholoog......jou dochter wordt genegeert............waarom dan op die school blijven???
Die 40 km is iets wat je eventueel nog zou kunnen oefenen. Af en toe een lekker stukje fietsen met je kind. Niets mis mee.

Op kamp gaan heeft ze zelf heel veel zin in, hou dat dan lekker zo. Het is toch ook ontzettend leuk en spannend?

Ik zou me inderdaad meer zorgen maken over dat ze vanaf groep 1 al geen vriendinnetjes heeft en daar iets mee gaan doen. Daar zou ik de juf eens over aanspreken, of daar iets aan te doen is!
maar ze heeft er zelf veel zin in fleur dus van Moeten lijkt me hier niet echt sprake te zijn
Cejo als je dochter al vanaf groep 1 niet lekker in de groep ligt dan zou ik mij zoals anderen ook al zeggen daar méér zorgen over maken dan over het schoolkamp.

Misschien is een weerbaarheidstraining iets voor haar?
Waarom ligt ze niet goed in de groep? En waarom gaat dit nu pas een rol spelen bij je kamp-keuze?
quote:Lika schreef op 31 augustus 2008 @ 10:36:

maar ze heeft er zelf veel zin in fleur dus van Moeten lijkt me hier niet echt sprake te zijnDat was ik weer even vergeten, maar je hebt helemaal gelijk!!!
Bij ons gaan ze met groep 1 al op kamp. Dat is even slikken voor de ouders maar het gaat altijd hartstikke goed. En als je ziet hoe hecht zo'n groep na het kamp is, is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar thuis te houden.

Maar bij jouw dochter lijkt er veel meer te spelen, misschien maar eens met de docent overleggen wat wijsheid is, zij zien haar in de klas.
ben nu erg druk met de 3 kinderen maar vanavond reageer ik weer op iedereen.

Bedankt alvast voor alle reacties

groetjes Cejo
Een kind van 9 dat nog in haar blote kont buiten wil lopen???

Daar zet ik met plezier nog 800 vraagtekens achter. Wij wonen in een buurt met pakweg 12 kinderen, waarvan 2 jongens, en de rest meiden. En vanaf een jaar of 6 begonnen ze er allemaal mee om een badpak binnen aan te doen, en niet meer buiten. Mijn dochter is nu 8 en peinst er niet over om in het bijzijn van jongens/mannen zich uit te kleden, zelfs niet tot op haar onderbroekje.

Eerlijk gezegd, naar aanleiding van de rest van je reacties, zou ik zelf ook twijfelen.

Je kunt natuurlijk voor judo kiezen, maar als ze dat niet leuk vindt schiet je daar niet zoveel mee op. Mijn dochter doet aan ballet en atletiek, en ik merk dat ze haar lichaam (en spieren) ongelooflijk goed onder controle heeft. Radslagen, handstand, 800 meter rennen, sprinten, ringen, turnstang.... ze doet het allemaal fluitend. Om een radslag te kunnen maken moet je in je armen minimaal de kracht hebben om je eigen lijf te kunnen dragen. Kijk of je dochter misschien een sport leuk vindt waarbij ze in een groepje spelend dingen leert waar ze wat aan kan hebben, zonder dat ze dat meteen doorheeft.

Door het ballet is mijn dochter super lenig en elegant geworden, door de atletiek sterk en snel. De combinatie zorgt ervoor dat ze sterker is dan ze zelf beseft en de jongens lopen flink achter haar aan. Ze heeft al 3 'verloofdes' versleten

Maar als je dochter zelf zin heeft in het kamp, dan laat haar gaan. Daarnaast is het zaak om haar te leren dat er zoiets als sex bestaat, en dat dat bedoeld is voor grote mensen (in de ogen van een kind is een 14-jarige ook al groot). Dus als er iemand in die richting neigt, dat ze dat onmiddelijk moet melden, ook als de ander zegt dat ze dat niet mag doen. Met iemand bedoel ik niet alleen de betreffende jongens, maar eventueel ook meisjes! Dat gebeurde mijn dochter een paar jaar geleden, dat een buurmeisje wel eens in haar broekje wilde voelen. Dochter 6, buurmeisje 8. Na een paar maanden pas kwam het uit, en daarna heb ik dochterlelie behoorlijk voorgelicht.

Nog een kleine aanvulling: 40 km fietsen.... pfoeh. Ik denk toch dat ik zou voorstellen om bijv. als bezemwagen mee te rijden, of om de jongere kinderen te brengen. Ik vind 40 km voor een 9-jarige behoorlijk ver hoor.
anoniem_16114 wijzigde dit bericht op 31-08-2008 14:46
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Belangrijkste vind ik eigenlijk dat je dochter zin heeft in dat kamp.

Mijn kinderen zitten op een Montessori-school, daar zit groep 6, 7 en 8 standaard bij elkaar. Vanaf groep 6 gaan ze op kamp. Mijn oudste zoon wilde nooit mee, want hij had helemaal niks met zijn klasgenoten en zag zich daar echt niet 3 dagen plezier mee hebben. Kreeg ik meteen commentaar, dat ik hem niet los kon laten, maar vanaf zijn 6e gaat hij elke zomer een week op kamp met het buurthuiswerk hier, dat vindt hij fantastisch. Kamp vindt hij geweldig, maar niet met zijn klas.

Het feit dat je dochter wel mee wil betekent dat ze zich toch veilig genoeg voelt lijkt mij.

Ik zou dan weer vallen over die 40 kilometer, want dat vind ik echt heel ver, maar ja, wij zijn hier niks gewend. Hier gaan de kinderen ook op de fiets, maar dat is een kilometer of 20. En er gaat altijd een auto en een busje mee. Kinderen die het niet redden gaan met de auto verder en de fiets gaat in het busje, zodat ze op kamp toch hun fiets hebben.

Mijn oudste zoon zit nu op een andere school, maar mijn jongste zit nu in groep 6. Hij is een vroege leerling en is versneld, dus hij gaat straks op zijn 8e op schoolkamp. Grootste probleem bij hem zal het fietsen worden. Hoewel hij nu zegt dat hij helemaal niet mee wil op kamp. Maar dat kamp is pas in juni, dus kan nog een boel gebeuren.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Het is hier al gezegd, maar als je in groep bent valt 40 km (20km heen en 20km terug) best wel mee.
Schoendoos, ik had eerder de indruk dat 40 km een enkeltje is....
Hmm.. mee laten gaan, zou ik zeggen. Ze is niet de enige van haar leeftijd, haar hele klas gaat mee! Daar wordt echt wel rekening mee gehouden hoor. En 40 km valt wel mee in een groep. Ik heb vanmiddag met 2 kinderen even 25 km gefietst en dat ging al makkelijk. We hebben bijna geen pauze gehad (9 en 10 jaar, trouwens)

Aan haar zelfstandigheid kun je natuurlijk wél wat doen.

Je smeert haar broodje nog, omdat ze anders niet op tijd klaar is? Nou, dan eet ze een paar keer wat minder, dan leert ze het wel. Als je haar alles uit handen blijft nemen, kan ze als 18 jarige nóg haar eigen broodje niet smeren, als ze het zelf neit doet, leert ze het ook niet sneller te doen, namelijk.

Als die jongens echt zo handtastelijk zijn, zijn ze dat op school ook, daarvoor hoef je niet op schoolkamp. En aangezien ze hier op kamp waarschijnlijk (hopelijk!!) extra in de aandacht van de begeleiding zullen zijn, zou ik me toch ook maar druk gaan maken over die andere dagen van 't jaar, dat ze die jongens gewoon in de school tegenkomt.
Later is nu
Ik heb niet alles gelezen en reageer alleen even op het fietsen. Wij zijn deze vakantie met de fiets naar onze bestemming gegaan: 90 km. van huis. De heenreis hebben we er 2 dagen over gedaan en de terugreis hebben we het in 1x gedaan, omdat het echt prima ging. Nu hebben mijn oudste 2 kinderen (6 en 7) elkaar afgewisseld op de fiets, maar op de terugreis heeft mijn zoon van 7 dus 60 km gefietst op 1 dag (dochter van 6 dus 30 km.) dit was best veel, maar ze vonden het leuk en zouden het zo weer doen. Ze kunnen meer dan je denkt, hoor!
het is inderdaad 40 km heen en 40 km terug.

en de 2de dag 10 km heen en 10 km terug naar excursie.

100 km totaal in 3 dagen.ik blijf erbij ik vindt het heel ver.

Er gaat een bezemwagen mee maar die is volgens mij meer bedoeld voor de kapotte fietsen.

en mijn dochter heeft inderdaad heel erg veel zin in dat kamp ondanks dat ze niet lekker ligt in de klas.

Andere school is hier geen optie,er zit hier verder nog een vrijgemaakte school waar ik helemaal niks mee heb en een openbare school die een leerlingenstop heeft,groep 8 zit daar in een noodlokaal/bouwkeet.

Maar gek genoeg vindt ze het zelf helemaal niet erg.

Ze gaat elke dag vrolijk fluitend naar school,raar he?!.

Assertief is ze op school niet maar thuis wel vooral naar mij en haar broertje van 5.ik weet wel dat thuis "veiliger" is maar verdorie waarom doet ze het op school niet?

nog iets

Ze moeten dus op de bonte avond iets doen,zingen,goochelen enz.Ze mochten zelf groepjes maken en iets bedenken.

Mijn dochter zit dus niet in een groepje want alle groepjes zaten zogenaamd al vol.Een dag later heeft ze nog weer gevraagd of ze ergens bij mocht maar dat mocht/kon niet.

Nu moet zij dus als enige iets alleen doen,ik ben daar zo kwaad over,zij maakt zich er niet druk over.Maar ze weet ook nog niet wat ze wil gaan doen.

ik ga morgen eerst eens een gesprek aanvragen
Een andere school .....is dat een optie ? Of een of andere vaardigheidstraining achtig iets ? Je maakt je nu druk over een kamp van een paar dagen terwijl ze eigenlijk elke dag genegeerd wordt en geen vriendinnetje heeft .

Heeft ze wel vriendinnetjes in de straat , of op een of ander clubje ?[/quote]

verder heeft ze eigenlijk ook geen vriendinnetjes in de straat of op sport ofzo.Zelf vindt ze het niet zo erg volgens mij.

Ik zei het al eerder ze lijkt op mij,ik was vroeger ook een einzelganger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven