Dochter (13) lastiggevallen op schoolreis in buitenland

03-06-2025 21:28 109 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn meisje van net 13 is met haar brugklas een kleine week in Engeland. Ze belt me net volledig overstuur op dat zij en haar vriendin zijn lastiggevallen door een groep Engelse jongens van een jaar of 17. Ze ziet er een stuk ouder uit, haar vriendin ook, en die jongens hebben ze achtervolgd en allemaal ranzige opmerkingen gemaakt, sensueel getint. Ze is bang. Gelukkig is ze nu bij 2 docenten, samen met haar vriendin, en wachten ze op de politie die door de docent is gebeld. Ze is doodsbang voor de politie. En durft dit niet tegen de docenten te zeggen.

En ik zit hier op de bank en kan niks voor haar doen. Ik kan er niet even heen. Wat een rotgevoel.
NL71 schreef:
03-06-2025 23:01
Wat naar voor haar, gelukkig heb je haar via het bellen al goed kunnen opvangen en geruststellen, hopelijk wordt ze door de docenten ook nog goed begeleid, ik vind het eigenlijk wel een beetje vreemd dat ze met z’n tweetjes alleen de stad in mochten van de docenten. Maar goed ik woon in Frankrijk dus wie weet is men in NL anders gewend tijdens buitenlandse schoolreisjes. Hopelijk heeft ze ook nog genoeg leuke herinneringen om op terug te kijken straks
Bij onze kinderen in de brugklas helemaal geen buitenlandreis, pas in het 4e jaar.
NL71 schreef:
03-06-2025 23:01
ik vind het eigenlijk wel een beetje vreemd dat ze met z’n tweetjes alleen de stad in mochten van de docenten.
Waar waren de docenten en de rest van de groep?
Bijzonder dat ze al met 13 jaar een buitenlandreis maken en blijkbaar alleen de stad in mogen. Dat is toch veel te jong? (en ook best gevaarlijk)
lila01 schreef:
03-06-2025 23:51
Bijzonder dat ze al met 13 jaar een buitenlandreis maken en blijkbaar alleen de stad in mogen. Dat is toch veel te jong? (en ook best gevaarlijk)
Nou dit idd! En dan voor een reis van een week, dan verwacht ik toch echt wel wat meer supervisie bij zulke jonge kinderen.
Wat naar voor je dochter. Ik vind het ook heel vreemd dat twee meisjes van net 13 alleen worden gelaten in een grote stad, sowieso vind ik een weekje weg naar het buitenland erg fors voor de brugklas. Ik zou het nu eventjes laten rusten maar morgenochtend toch nog even bellen met de aanwezige docenten daar, even vragen hoe dit nou kan en hoe het nu gaat met dochter volgens hen. En als ze weer terug zijn nog een paar kritische vragen stellen aan school over de begeleiding. Hier moet een visie achter zitten, of is dochter zelf weggelopen van de groep bijv?

Ik ben zelf docent in het vo en zou een weekje buitenland met brugklas echt niet zien zitten, tenzij het wandelen in de Ardennen is ofzo. En als zoiets zou gebeuren, zou ik het ook heel normaal vinden dat een ouder me even wil spreken. Dat hoeft niet direct hoog op te lopen, maar gewoon even het verhaal van de andere kant willen horen is heel logisch.
Lente19251003- schreef:
03-06-2025 22:30
Nou ja, vragen of ze haar boobs wil showen, geklets over hun grote jeweetwel, dat ze die moeten aanraken en weet ik veel en dan als twee meisjes van net 13 alleen in een grote stad in een ander land lopen en achtervolgd worden door een groep van 6 jongens, dat vind ik best heftig eigenlijk.

Supertriest inderdaad dat die meiden hier blijkbaar maar aan moeten wennen.
Nee, nee, nee, dit mag nóóit normaal worden gevonden! Helaas is het nodig, maar het minste wat je zelf kan doen is op een progressieve politieke partij stemmen. We zijn achteruitgehold door rechts conservatisme.
Ze doet tweetalig onderwijs en daarbij hoort dat ze elk jaar een buitenlandreis maken al vanaf de brugklas. Ook wist ik dat ze vrije tijd hadden en ‘los’ door de stad mochten lopen. Ze moeten binnen een bepaald gebied blijven en altijd minstens met twee. Tot nu toe was ze steeds met een groep maar nu even met z’n tweetjes toevallig. Ik kijk vandaag hoe het met haar gaat en kijk dan of ik de docenten wil bellen of dat ik wacht tot ze weer in Nederland zijn.
Ze zijn pas 13 en mogen met zn 2en in een grote onbekende stad als Londen lopen en ik neem aan in de avond. Dat vind ik zelf wel erg gevaarlijk. Ik vind alleen al door Amsterdam in de avond gevaarlijk.
lila01 schreef:
03-06-2025 23:51

Dat zulke dingen gebeuren komt niet door de reis, niet door het ontbreken van de docenten of door de jonge leeftijd hè.

De enige schuldigen zijn die jongens en mogelijk hun (gebrek) aan opvoeding.
Ze is niet in Londen en school doet dit al jaaaaren op deze manier dus ik ging er vanuit dat het goed geregeld en veilig zou zijn. Docenten lopen wel allemaal in de stad.
Minik schreef:
04-06-2025 00:03

... Dat hoeft niet direct hoog op te lopen, maar gewoon even het verhaal van de andere kant willen horen is heel logisch.
Hoog oplopen en dé andere kant? De andere kant zijn die jongens die haar lastig vielen, niet de docenten. Ik zie daarom ook niet waarom een gesprek met docenten hoog zou oplopen.

Het is vooral heel naar, en dit kan gebeuren. Niet het einde van de wereld en ook geen reden om 13-jarige meisjes geen verantwoordelijkheden te geven, maar het is natuurlijk wel schrikken als je nog zo jong bent. Praat er met haar over wat het met haar deed en wat ze kan doen in zulke situaties, maar als het gaat over de reis, probeer dan neutraal te vragen hoe het was en laat dit niet de boventoon voeren in het gesprek, tenzij ze er zelf over begint. Dan is de kans het grootste dat ze niet het vervelende deel, maar vooral het leukste deel van de reis onthoudt.
TO, dat ze ouder lijken doet er niet zoveel toe, want dit gedrag is nooit oké. Op deze leeftijd niet, over 5 jaar niet, en over 20 jaar ook niet.

Ik zou dit wel met een docent bespreken, al is het maar om nieuwe gevallen zien te voorkomen. Die docenten denken nu misschien dat het allemaal fantastisch verloopt, maar als dit hen niet wordt verteld, weten ze ook niet anders.
Ze liepen in een middelgrote of kleine stad (dat is in elk geval mijn ervaring met onderbouw TTO) met zijn tweeën, terwijl het licht was. Het is niet alsof ze in het pikkedonker door de Bronx liepen.
De keiharde realiteit is dat jonge meiden en vrouwen altijd lastiggevallen kunnen worden. Mijn dochter, in dezelfde leeftijdscategorie is vorig jaar in ons eigen dorp gewoon op een redelijk tijdstip precies zo benaderd door een groep jonge mannen.

En daar ligt het probleem. Bij die eikels die denken dat dit kan. Daar mag het probleem ook wat mij betreft blijven liggen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
04-06-2025 07:23
Ze liepen in een middelgrote of kleine stad (dat is in elk geval mijn ervaring met onderbouw TTO) met zijn tweeën, terwijl het licht was. Het is niet alsof ze in het pikkedonker door de Bronx liepen.
De keiharde realiteit is dat jonge meiden en vrouwen altijd lastiggevallen kunnen worden. Mijn dochter, in dezelfde leeftijdscategorie is vorig jaar in ons eigen dorp gewoon op een redelijk tijdstip precies zo benaderd door een groep jonge mannen.

En daar ligt het probleem. Bij die eikels die denken dat dit kan. Daar mag het probleem ook wat mij betreft blijven liggen.
helemaal mee eens
En doooooor!
Fanta1996 schreef:
04-06-2025 06:49
Ze zijn pas 13 en mogen met zn 2en in een grote onbekende stad als Londen lopen en ik neem aan in de avond. Dat vind ik zelf wel erg gevaarlijk. Ik vind alleen al door Amsterdam in de avond gevaarlijk.
Je moet niet zo veel aannemen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Interessant, dat het er nu ineens om gaat dat de meisjes alleen in Londen (?), 's avonds mochten lopen. Alsof het om de hoek thuis niet had kunnen gebeuren.
Heel vervelend voor je dochter, TO. En voor jou, dat je haar niet even vast kon pakken naderhand. Hopelijk is haar algemene gevoel over deze reis gewoon nog goed, want het is natuurlijk op zichzelf wel een heel leuke ervaring om dit jaarlijks te doen!
astryn schreef:
04-06-2025 07:07
Hoog oplopen en dé andere kant? De andere kant zijn die jongens die haar lastig vielen, niet de docenten. Ik zie daarom ook niet waarom een gesprek met docenten hoog zou oplopen.
Oké de andere kant was misschien niet handig geformuleerd wat ik ben het met je eens dat dat de jongens zijn. Desondanks kan het prettig zijn even rustig het verhaal van de begeleiders ook te horen en te weten hoe zij ermee om zijn gegaan en hoe zij dochter en haar vriendinnetje nu zien in de groep, zijn ze oké?

Dat hoog oplopen… tegenwoordig kan álles hoog oplopen. Daarom noemde ik het bewust. Het is begrijpelijk, als ouder wil je het beste voor je kind en als er iets mis gaat, raakt dit je hart. Helaas is het tegenwoordig aan de orde van de dag dat ouders heel boos worden en dat dit dus hoog kan oplopen als er iets gebeurd is.
Ochtend, middag of avond. Licht of donker, het maakt niks uit.
Ik ben als vrouw (toen al in de 40, dus geen klein meisje) op klaarlichte dag, terwijl ik met 2 volle boodschappentassen vanuit de supermarkt richting huis liep, zwaar belaagd door een wildvreemde man.
Hij ging stapvoets naast me fietsen en maakte obscene opmerkingen naar me. Ik negeerde hem waarop hij me voor vieze hoer begon uit te maken.
Het heeft er ontzettend ingehakt en ik heb me naderhand echt afgevraagd hoe ik met mijn weekend outfit, joggingbroek, regenjas en make-up loos, dit ooit 'op wat voor manier dan ook' misschien had uitgelokt? Had ik te vriendelijk naar hem gekeken toen hij passeerde. Wat deed hem besluiten mij te willen belagen? Wat had ik gedaan of uitgestraald?
Dat is die verrotte kronkel, die schaamte. Er liever maar niks mee doen want het was zo smerig, en wie kan er nog iets mee? Wat kan de politie doen? Dus maar z.s.m vergeten.
Niet de manier! maar wat sta je machteloos als slachtoffer.
Ik snap niet zo goed dat je jouw 13-jarige dochter laat dicteren of jij het even over de (super nare) situatie gaat hebben met andere volwassenen. Wie is hier nou de snackbar?

Aan de angst voor de politie zou ik ook gaan werken, want dat is in het algemeen niet handig.
Taskmaster schreef:
04-06-2025 09:36
Ik snap niet zo goed dat je jouw 13-jarige dochter laat dicteren of jij het even over de (super nare) situatie gaat hebben met andere volwassenen. Wie is hier nou de snackbar?
Laten dicteren... tja, zo kan je het bekijken.
Je kan ook een lieve moeder zien, die in een rotsituatie zo veel mogelijk rekening probeert te houden met de wensen en gevoelens van haar dochter.
Lilla schreef:
04-06-2025 09:45
Laten dicteren... tja, zo kan je het bekijken.
Je kan ook een lieve moeder zien, die in een rotsituatie zo veel mogelijk rekening probeert te houden met de wensen en gevoelens van haar dochter.

Die pas 13 jaar is...
Hallodaar schreef:
04-06-2025 09:48
Die pas 13 jaar is...
Want als ze pas 13 zijn houd je geen rekening met hun wensen en gevoelens? Dan heet het "je laten dicteren" als je naar ze luistert?

Natuurlijk neem je uiteindelijk zelf de beslissing, en ik kan me zeker situaties voorstellen waarin je anders zou kiezen dan kind wil, maar ik vind het echt heel logisch om de gevoelens en wensen van het kind zwaar mee te laten wegen. En natuurlijk ook als ze 13 zijn.
Lilla schreef:
04-06-2025 09:54
Want als ze pas 13 zijn houd je geen rekening met hun wensen en gevoelens? Dan heet het "je laten dicteren" als je naar ze luistert?

Natuurlijk neem je uiteindelijk zelf de beslissing, en ik kan me zeker situaties voorstellen waarin je anders zou kiezen dan kind wil, maar ik vind het echt heel logisch om de gevoelens en wensen van het kind zwaar mee te laten wegen. En natuurlijk ook als ze 13 zijn.

Sorry, maar ik begrijp je tekst niet.
Hallodaar schreef:
04-06-2025 09:58
Sorry, maar ik begrijp je tekst niet.
Okee even checken:

Ik dacht dat jij met je eerdere opmerking "..die pas 13 jaar is..." bedoelde dat een kind van 13 nog te jong is om rekening mee te houden. (Dus in dit geval dat TO toch had moeten bellen met docenten, ondanks dat dochter dat niet wilde).

Klopt dat?

Dan betekent mijn tekst dat ik het daar niet mee eens ben.

Maar miss heb ik je eerdere opmerking fout geïnterpreteerd, dan snap ik wel dat je mijn tekst niet begreep.
Ik reageerde trouwens vooral op Taskmaster die de term "je laten dicteren" gebruikte.

De opmerking "wie is hier nou de snackbar" snap ik ook niet trouwens :)

Maar laten we niet nog verder off topic gaan, en hopen dat dochter van TO verder gewoon een fijne week heeft gehad.
Nana_Mouskouri schreef:
04-06-2025 07:23
Ze liepen in een middelgrote of kleine stad (dat is in elk geval mijn ervaring met onderbouw TTO) met zijn tweeën, terwijl het licht was.
TO geeft aan grote stad.
Maar goed, maakt voor het verhaal verder niet uit.
Kan ook om de hoek gebeuren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven