Dochter (13) lastiggevallen op schoolreis in buitenland

03-06-2025 21:28 110 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn meisje van net 13 is met haar brugklas een kleine week in Engeland. Ze belt me net volledig overstuur op dat zij en haar vriendin zijn lastiggevallen door een groep Engelse jongens van een jaar of 17. Ze ziet er een stuk ouder uit, haar vriendin ook, en die jongens hebben ze achtervolgd en allemaal ranzige opmerkingen gemaakt, sensueel getint. Ze is bang. Gelukkig is ze nu bij 2 docenten, samen met haar vriendin, en wachten ze op de politie die door de docent is gebeld. Ze is doodsbang voor de politie. En durft dit niet tegen de docenten te zeggen.

En ik zit hier op de bank en kan niks voor haar doen. Ik kan er niet even heen. Wat een rotgevoel.
lila01 schreef:
04-06-2025 19:31
Even los van dit voorval: kinderen van 13 alleen op stap laten gaan in een buitenlandse stad vind ik, en zo te lezen meer forummers, erg jong.

Is het zo raar om te verwachten dat de docenten bij de leerlingen blijven tijdens die uitstapjes?
Ze lopen hier ook gewoon los tijdens excursies en schoolreisjes op die leeftijd.
meisje85 schreef:
04-06-2025 19:43
Ik vind dat eigenlijk best ver gaan ja. Een kind van 13 kan zich in Nederland ook redden in een stad, waarom zou dat in een ander land - waar ze bovendien de taal gewoon spreekt - zo anders zijn? Ik zie hier meerdere mensen zeggen dat het gevaarlijk zou zijn, maar ik zou toch echt liever zien dat kinderen niet aangepraat krijgen dat het in de stad of 's avonds of zonder begeleiding van volwassenen gevaarlijk is.
Dat vind ik geen aanpraten maar realiteit.
Renske schreef:
04-06-2025 19:53
Eens. Je kunt ook je kop in het zand steken.
lila01 schreef:
04-06-2025 19:45
We verschillen duidelijk van mening en dat mag natuurlijk. Ik vind het naïef.
Het is niet naïef. Het is proberen het leven leefbaar te houden binnen de grenzen van wat kan en wat niet.
Feit is dat je op elk moment op elke locatie risico loopt slachtoffer te worden van ongewenst gedrag. Dus moet je een afweging maken van wat je wel en niet doet. Ik kies ervoor mijn kinderen wel 's avonds van hobby of werk naar huis te laten fietsen, maar ze mogen van mij niet alleen 's nachts bij het treinstation rondhangen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Dit gebeurde rond 20.00 / 20.30 uur in de avond. Thuis mag ze ook gewoon buiten zijn rond die thuis of van en naar sport of vriendinnen fietsen. Ik vind het alleen wel raar dat ik niks van school heb gehoord hierover. Maar mijn meisje is gelukkig wel gekalmeerd hierover, dus dat scheelt. Helaas heeft ze wel meer ervaring met ranzige opmerkingen van oudere jongens. De grootste angst was echt dat de Engelse politie boos op haar zou worden.
Natuurlijk kun je altijd en overal slachtoffer worden van ongewenst gedrag, maar op bepaalde tijdstippen en bepaalde plekken is het risico een heel stuk groter, dus soms moet je hierin ook (verstandige) keuzes maken. Hoe oneerlijk dat ook is… Dus ja, mijn 13 jarige dochter zou evt best met haar vriendinnen in de middag mogen shoppen in Utrecht, en nee zij zou niet om 22 uur met haar vriendinnen door Parijs mogen slenteren.
not_so_perfect wijzigde dit bericht op 05-06-2025 01:29
Reden: Verkeerd gequote
37.65% gewijzigd
Renske schreef:
04-06-2025 19:53
Het is geen realiteit dat het 's avonds gevaarlijk is. We leven niet in townships in Zuid-Afrika en daar was de dochter van TO ook niet. Er kunnen op ieder moment van de dag dingen gebeuren, maar véél vaker gebeurt er niks. En nee, je laat je kind inderdaad niet 's avonds laat bij het station hangen, zoals Nana ook schrijft, maar dat een kind van die leeftijd zich 's avonds buiten begeeft is echt niet naïef.
meisje85 schreef:
04-06-2025 19:43
Ik vind dat eigenlijk best ver gaan ja. Een kind van 13 kan zich in Nederland ook redden in een stad, waarom zou dat in een ander land - waar ze bovendien de taal gewoon spreekt - zo anders zijn? Ik zie hier meerdere mensen zeggen dat het gevaarlijk zou zijn, maar ik zou toch echt liever zien dat kinderen niet aangepraat krijgen dat het in de stad of 's avonds of zonder begeleiding van volwassenen gevaarlijk is.
Helemaal mee eens.
Veritas vos liberabit
Lente19251003- schreef:
04-06-2025 23:15
De grootste angst was echt dat de Engelse politie boos op haar zou worden.
Daar zou ik wel een gesprek met haar over voeren, omdat er zo te horen bij haar een overtuiging leeft dat ze zelf schuldig was aan het vervelende gedrag van die jongens.
lila01 schreef:
04-06-2025 19:31
Even los van dit voorval: kinderen van 13 alleen op stap laten gaan in een buitenlandse stad vind ik, en zo te lezen meer forummers, erg jong.

Is het zo raar om te verwachten dat de docenten bij de leerlingen blijven tijdens die uitstapjes?
Ik vind dat helemaal niet jong. Je kunt op die leeftijd best inschatten of ze voldoende verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Een kind opvoeden is niet het beschermen tegen al het kwaad van de buitenwereld totdat het op zichzelf gaat wonen. Een kind opvoeden is het leren om stapsgewijs om te gaan met die buitenwereld en het te begeleiden als er dit soort dingen gebeuren.
meisje85 schreef:
05-06-2025 06:26
Het is geen realiteit dat het 's avonds gevaarlijk is. We leven niet in townships in Zuid-Afrika en daar was de dochter van TO ook niet. Er kunnen op ieder moment van de dag dingen gebeuren, maar véél vaker gebeurt er niks. En nee, je laat je kind inderdaad niet 's avonds laat bij het station hangen, zoals Nana ook schrijft, maar dat een kind van die leeftijd zich 's avonds buiten begeeft is echt niet naïef.
Tja, ik laat (liet) mijn 13-jarige niet na 22.00 de stad in gaan, en deed dat zelf 100 jaar geleden op die leeftijd ook niet. En ook is er voor verschil tussen zomer en winter (eerder donker) en tussen op de fiets naar huis komen of 'lopen in de stad'. Ik woon niet eens in een metropool, maar zo vanaf een uur of 22.00 (dan sluiten de supermakten ook) wordt het toch echt onveiliger en is er minder toezicht. En nog erger, ook overdag is het hier in sommige wijken niet veilig.
astryn schreef:
05-06-2025 07:04
Daar zou ik wel een gesprek met haar over voeren, omdat er zo te horen bij haar een overtuiging leeft dat ze zelf schuldig was aan het vervelende gedrag van die jongens.
Nee die overtuiging is er niet. Ze was bang dat de politie dat zou denken. In Nederland is ze niet bang voor de politie. Maar ze had gehoord dat de Engelse politie heel agressief is.
De enige keer dat ik op zo'n jonge leeftijd een dergelijk voorval kan herinneren was in de bibliotheek... Ik was gewoon op een doordeweekse middag in de bibliotheek een boek aan het zoeken. Ik weet nog precies waar ik stond. Hij fietste ook nog achter me aan toen ik wegging. Maar op een gegeven moment afgehaakt. Het heeft wel echt enorm indruk gemaakt. Dus zeker goed met haar praten als ze terugkomt to. Dit zijn echt vormende ervaringen op die leeftijd.
Renske schreef:
05-06-2025 08:00
Tja, ik laat (liet) mijn 13-jarige niet na 22.00 de stad in gaan, en deed dat zelf 100 jaar geleden op die leeftijd ook niet. En ook is er voor verschil tussen zomer en winter (eerder donker) en tussen op de fiets naar huis komen of 'lopen in de stad'. Ik woon niet eens in een metropool, maar zo vanaf een uur of 22.00 (dan sluiten de supermakten ook) wordt het toch echt onveiliger en is er minder toezicht. En nog erger, ook overdag is het hier in sommige wijken niet veilig.
Maar wat is er dan niet veilig? En dan zelfs nog overdag? Ik woon in één van de vier grootste steden van Nederland en ik kom gewoon overal hoor. Ik weet dat sommige ouders (moeders, eigenlijk altijd) heel angstig doen over bepaalde wijken in de stad waar ze vaak zelf nooit zijn geweest en waar zogenaamd vanalles zou gebeuren en het onveilig zou zijn, waardoor ze hun dochters (altijd dochters) verbieden daar te komen, maar eerlijk gezegd: ik zie het niet. En ik werk notabene in de "veiligheidshoek". Er is ook een verschil tussen je onveilig voelen en onveilig zijn. Ik werd door sommigen ook voor gek verklaard dat ik mijn stief(puber)dochters weleens heb meegenomen naar mijn daklozenvrijwilligerswerk, maar ik vind het echt veel erger om kinderen op te voeden met het idee dat ze bang moeten zijn, zich niet vrij kunnen bewegen in hun stad, bepaalde mensen uit de weg zouden moeten gaan etc. Dat betekent niet dat ik naïef ben, sterker nog, ik denk dat ik veel meer zicht heb dan menig ander op wat mensen elkaar aan kunnen doen, maar ik pas ervoor om de wereld te zien als een onveilige plek en die boodschap mee te geven aan een nieuwe generatie.
Lente19251003- schreef:
04-06-2025 23:15
Dit gebeurde rond 20.00 / 20.30 uur in de avond. Thuis mag ze ook gewoon buiten zijn rond die thuis of van en naar sport of vriendinnen fietsen. Ik vind het alleen wel raar dat ik niks van school heb gehoord hierover. Maar mijn meisje is gelukkig wel gekalmeerd hierover, dus dat scheelt. Helaas heeft ze wel meer ervaring met ranzige opmerkingen van oudere jongens. De grootste angst was echt dat de Engelse politie boos op haar zou worden.
Vandaag komt ze naar huis, toch? Fijn. Ik vind het inderdaad ook wel gek dat je vanuit school niks hebt gehoord. Ze hoeven niet van iedereen wissewasje melding te doen, maar als één van de kinderen iets meemaakt waar het door van slag is, zou ik het toch wel logisch vinden dat ze even contact zoeken. Dat stelt sowieso ook meer gerust, dat je weet dat ze er aandacht voor hebben.
meisje85 schreef:
05-06-2025 08:26
Maar wat is er dan niet veilig? En dan zelfs nog overdag? Ik woon in één van de vier grootste steden van Nederland en ik kom gewoon overal hoor. Ik weet dat sommige ouders (moeders, eigenlijk altijd) heel angstig doen over bepaalde wijken in de stad waar ze vaak zelf nooit zijn geweest en waar zogenaamd vanalles zou gebeuren en het onveilig zou zijn, waardoor ze hun dochters (altijd dochters) verbieden daar te komen, maar eerlijk gezegd: ik zie het niet. En ik werk notabene in de "veiligheidshoek". Er is ook een verschil tussen je onveilig voelen en onveilig zijn. Ik werd door sommigen ook voor gek verklaard dat ik mijn stief(puber)dochters weleens heb meegenomen naar mijn daklozenvrijwilligerswerk, maar ik vind het echt veel erger om kinderen op te voeden met het idee dat ze bang moeten zijn, zich niet vrij kunnen bewegen in hun stad, bepaalde mensen uit de weg zouden moeten gaan etc. Dat betekent niet dat ik naïef ben, sterker nog, ik denk dat ik veel meer zicht heb dan menig ander op wat mensen elkaar aan kunnen doen, maar ik pas ervoor om de wereld te zien als een onveilige plek en die boodschap mee te geven aan een nieuwe generatie.
Prive-verhaal over ervaren onveiligheid, toch maar weggehaald. Maar idd ook overdag, zelfs (of juist?) op scholen waar mijn kinderen middenin zitten https://www.rtl.nl/nieuws/onderzoek/a ... denten-op
renske wijzigde dit bericht op 05-06-2025 09:17
18.79% gewijzigd
meisje85 schreef:
05-06-2025 08:30
Vandaag komt ze naar huis, toch? Fijn. Ik vind het inderdaad ook wel gek dat je vanuit school niks hebt gehoord. Ze hoeven niet van iedereen wissewasje melding te doen, maar als één van de kinderen iets meemaakt waar het door van slag is, zou ik het toch wel logisch vinden dat ze even contact zoeken. Dat stelt sowieso ook meer gerust, dat je weet dat ze er aandacht voor hebben.
Ja ze komt vandaag thuis. Ze is overall positief over dit reisje, gelukkig! Ik ga wel aan school vragen waarom ze niet even contact met me opgenomen hebben hierover. Maar eerst mijn meisje knuffelen en kletsen enzo.
meisje85 schreef:
05-06-2025 08:26
Er zit veel oordeel in jouw post over andere ouders.
Alsof ze per definitie een angsthaas zijn als zij andere keuzes maken voor hun kind (en misschien andere ervaringen hebben dan jij).
lila01 wijzigde dit bericht op 05-06-2025 11:36
4.56% gewijzigd
Danae schreef:
05-06-2025 08:14
De enige keer dat ik op zo'n jonge leeftijd een dergelijk voorval kan herinneren was in de bibliotheek... Ik was gewoon op een doordeweekse middag in de bibliotheek een boek aan het zoeken. Ik weet nog precies waar ik stond. Hij fietste ook nog achter me aan toen ik wegging. Maar op een gegeven moment afgehaakt. Het heeft wel echt enorm indruk gemaakt. Dus zeker goed met haar praten als ze terugkomt to. Dit zijn echt vormende ervaringen op die leeftijd.
Maar zei die ook wat of fietste hij toevallig dezelfde richting op?
Fanta1996 schreef:
05-06-2025 11:29
Ik heb vroeger een soortgelijke ervaring gehad. Man fietste al hele tijd achter me, ik ging harder fietsen, op een gegeven moment ging hij mij voorbij (!). In de bocht zag ik hem niet meer, maar ik voelde dat het niet klopte en ja hoor, vlak na de bocht dook hij met fiets en al voor me op achter de bosjes weg. Ik heb mijn stuur kunnen omgooien en even verderop bij een huis aangebeld. Het was rond 6 uur ' s avonds en het was nog licht. De vrouw des huizes vroeg me waarom ik daar dan ook alleen fietste rond die tijd. Er gebeurde zoveel... o_o

Vanaf die tijd nooit meer relaxed gefietst op fietspaden in de natuur.
Ohh dat van dat fietsen hierboven kan ZO beangstigend zijn! Ik denk dat de meeste mannen niet half begrijpen hoe het voor een vrouw voelt als je in een rustig gebied loopt of fietst en er is een onbekende man die zich duidelijk op jou gericht heeft. Hart in je keel, droge mond, paniek in je hele lichaam.
Want je weet niet wat er gaat gebeuren, misschien kijkt hij alleen. Maar het kan ook zijn dat je aangerand, verkracht, geslagen of vermoord wordt.
Als je meteen om hulp zou (kunnen) roepen, zou hij misschien zeggen 'Jezus mens, stel je niet zo aan. Ik deed toch niks, zo mooi ben je nou ook weer niet hoor.'
En dan zou je je schamen. Want dat doen we wel vaker, ons schamen voor dingen die we niet eens hebben gedaan.
Een man kan je helemaal kapot maken als hij daar zin in heeft. Daar ben je je direct van bewust als er op een rare manier toenadering wordt gezocht.
Helaas wordt dat 'kapot maken' niet als zodanig erkend, maar wordt het meer als een nare ervaring gezien. Met soms ook nog eigen verantwoordelijkheid voor het slachtoffer. (Wat deed je daar ook? Waarom negeerde je hem niet?)
Het wordt allemaal zo licht opgevat lijkt soms wel. Het staat nergens echt hoog op de agenda.
Ook weer tekenend dat de politie toch niet kwam voor de meiden uit de openingspost. Het heeft geen prioriteit.
lila01 schreef:
05-06-2025 11:26
Er zit veel oordeel in jouw post over andere ouders.
Alsof ze per definitie een angsthaas zijn als zij andere keuzes maken voor hun kind (en misschien andere ervaringen hebben dan jij).
Ik heb ook dingen meegemaakt. Ik geloof alleen niet, absoluut niet, dat het helpt om je te laten leiden door angst en dat vervolgens ook op die manier mee te geven, door - even los van gewoon gezond verstand - kinderen dingen te verbieden of dingen die niet evident gevaarlijk zijn wel als zodanig te bestempelen. Maar goed, het is wellicht een andere discussie. En ergens misschien ook weer niet, vanwege de vraagtekens die kennelijk ook worden gesteld bij het feit dat school de kinderen "los" laat lopen.
Mijn man fietst vaak en ook langere afstanden. Hij fietste laatst achter een jonge vrouw aan, die hem net iets te zacht fietste. Dus hij wilde haar inhalen, maar zij fietste toen harder. Ineens begon hem te dagen dat ze hem misschien eng vond, maar ja, wat doe je dan? Heel hard roepen "ik ben geen enge man hoor!" is ook niet echt een goed idee. Uiteindelijk kwam hij compleet afgepeigerd thuis.
En dat is een grappig verhaal, maar dat het meisje bang was (donker, fietspad ergens in het veld, grote man op een fiets) is natuurlijk niet zo vreemd. En toch is het naar.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Fanta1996 schreef:
05-06-2025 11:29
Dat zal het zijn, degene die een 13jarig meisje in een bibliotheek aansprak over haar lichaam en mee naar zijn huis komen moest toevallig dezelfde kant op. Heel onredelijk van dat meisje om hem aan te rekenen dat hij gewoon toevallig achter haar aan fietst.
meisje85 schreef:
05-06-2025 12:29
Ik heb ook dingen meegemaakt. Ik geloof alleen niet, absoluut niet, dat het helpt om je te laten leiden door angst en dat vervolgens ook op die manier mee te geven, door - even los van gewoon gezond verstand - kinderen dingen te verbieden of dingen die niet evident gevaarlijk zijn wel als zodanig te bestempelen. Maar goed, het is wellicht een andere discussie. En ergens misschien ook weer niet, vanwege de vraagtekens die kennelijk ook worden gesteld bij het feit dat school de kinderen "los" laat lopen.
Ja, je kan het framen als 'laten leiden door angst' en veilig als onveilig bestempelen alsof ik een overbezorgde ouder ben. Achteraf had ik dat msschien meer moeten zijn, wie zal het weten, nu heeft mijn kind toch echt zelf angst door het mee te moeten maken (en niet door het 'meekrijgen' van mij).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven