Dochter (13) lastiggevallen op schoolreis in buitenland
dinsdag 3 juni 2025 om 21:28
Mijn meisje van net 13 is met haar brugklas een kleine week in Engeland. Ze belt me net volledig overstuur op dat zij en haar vriendin zijn lastiggevallen door een groep Engelse jongens van een jaar of 17. Ze ziet er een stuk ouder uit, haar vriendin ook, en die jongens hebben ze achtervolgd en allemaal ranzige opmerkingen gemaakt, sensueel getint. Ze is bang. Gelukkig is ze nu bij 2 docenten, samen met haar vriendin, en wachten ze op de politie die door de docent is gebeld. Ze is doodsbang voor de politie. En durft dit niet tegen de docenten te zeggen.
En ik zit hier op de bank en kan niks voor haar doen. Ik kan er niet even heen. Wat een rotgevoel.
En ik zit hier op de bank en kan niks voor haar doen. Ik kan er niet even heen. Wat een rotgevoel.
woensdag 4 juni 2025 om 10:30
Dicteren? Bijzondere woordkeuze. De docenten zijn toch al op de hoogte?Taskmaster schreef: ↑04-06-2025 09:36Ik snap niet zo goed dat je jouw 13-jarige dochter laat dicteren of jij het even over de (super nare) situatie gaat hebben met andere volwassenen. Wie is hier nou de snackbar?
Aan de angst voor de politie zou ik ook gaan werken, want dat is in het algemeen niet handig.
Dochter wilde niet dat de docenten wisten dat ze bang was voor de politie. De politie is uiteindelijk niet gekomen.
woensdag 4 juni 2025 om 10:46
Moet zijn: de snackbareigenaar, oftewel de baas van de toko.Lilla schreef: ↑04-06-2025 10:18Ik reageerde trouwens vooral op Taskmaster die de term "je laten dicteren" gebruikte.
De opmerking "wie is hier nou de snackbar" snap ik ook niet trouwens
Maar laten we niet nog verder off topic gaan, en hopen dat dochter van TO verder gewoon een fijne week heeft gehad.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
woensdag 4 juni 2025 om 11:03
woensdag 4 juni 2025 om 11:04
woensdag 4 juni 2025 om 11:07
Hahaa weer wat geleerd, kende ik niet. Ik vind 'm geweldig! (Alleen in deze context ben ik het er niet mee eens)Nana_Mouskouri schreef: ↑04-06-2025 11:04Het is een New Kids-referentie. Ik gebruik hem ook graag, want hij dekt vaak de lading, maar in dit geval vind ik hem misplaatst.
woensdag 4 juni 2025 om 11:16
Van mijn kant niks aan de hand Lllla.Lilla schreef: ↑04-06-2025 10:14Okee even checken:
Ik dacht dat jij met je eerdere opmerking "..die pas 13 jaar is..." bedoelde dat een kind van 13 nog te jong is om rekening mee te houden. (Dus in dit geval dat TO toch had moeten bellen met docenten, ondanks dat dochter dat niet wilde).
Klopt dat?
Dan betekent mijn tekst dat ik het daar niet mee eens ben.
Maar miss heb ik je eerdere opmerking fout geïnterpreteerd, dan snap ik wel dat je mijn tekst niet begreep.
Dit is ook gewoon zo een gevoelig onderwerp, waarbi je aftast, vraagt, invoeld,etc. Dat lukt volgens mij ook best aardig?
We kunnen niet in elkaars hoofd kijken.
woensdag 4 juni 2025 om 11:21
Juist bij een supernare ervaring is het van groot belang om wat macht terug te geven aan een slachtoffer, en dus luistert als ze haar grenzen aangeeft (tenzij dat iemand in gevaar brengt).Taskmaster schreef: ↑04-06-2025 09:36Ik snap niet zo goed dat je jouw 13-jarige dochter laat dicteren of jij het even over de (super nare) situatie gaat hebben met andere volwassenen. Wie is hier nou de snackbar?
Aan de angst voor de politie zou ik ook gaan werken, want dat is in het algemeen niet handig.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
woensdag 4 juni 2025 om 11:50
Nee, ze schrijft stad.
Ik zou als ze straks thuis is toch eens wat meer inhaken op die angst voor de politie. Zo jammer dat agenten niet worden gezien als wat ze zijn: hulpverleners. Het zijn geen boemannen. Het zou fijn zijn als dochter daar wat vertrouwen in zou kunnen krijgen.
Coffee is never my cup of tea
woensdag 4 juni 2025 om 11:54
Ik hoop dat ze overall ondanks dit voorval toch een goede vakantie gehad heeft.
Helaas kunnen meiden/vrouwen zich geen naïviteit veroorloven - dit soort voorvallen zijn er te vaak. Ik heb daarover ook vaak in dubio gestaan tijdens de opvoeding van mijn dochter: je wil de verantwoordelijkheid niet bij het slachtoffer leggen en je wil ook geen bang wantrouwend mens van ze maken. Maar toch waren er regels zoals na donker niet alleen lopen - doorlopen en negeren van grotere groepen catcallers - je drankje ten allen tijde zelf vasthouden of aan een vriendin die je vertrouwt geven. En een belangrijke: kies medestanders - spreek een andere jonge meid/jonge meiden aan als je in de shit komt of ga bij die vrouw met kind staan en doe net of je mekaar kent. Het zou niet nodig moeten zijn - het is het helaas wel.
Dat bang zijn voor de politie is wel een ding - daar zou ik het nog eens over hebben met haar.
Helaas kunnen meiden/vrouwen zich geen naïviteit veroorloven - dit soort voorvallen zijn er te vaak. Ik heb daarover ook vaak in dubio gestaan tijdens de opvoeding van mijn dochter: je wil de verantwoordelijkheid niet bij het slachtoffer leggen en je wil ook geen bang wantrouwend mens van ze maken. Maar toch waren er regels zoals na donker niet alleen lopen - doorlopen en negeren van grotere groepen catcallers - je drankje ten allen tijde zelf vasthouden of aan een vriendin die je vertrouwt geven. En een belangrijke: kies medestanders - spreek een andere jonge meid/jonge meiden aan als je in de shit komt of ga bij die vrouw met kind staan en doe net of je mekaar kent. Het zou niet nodig moeten zijn - het is het helaas wel.
Dat bang zijn voor de politie is wel een ding - daar zou ik het nog eens over hebben met haar.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
woensdag 4 juni 2025 om 11:57
Lente19251003- schreef: ↑03-06-2025 22:30Nou ja, vragen of ze haar boobs wil showen, geklets over hun grote jeweetwel, dat ze die moeten aanraken en weet ik veel en dan als twee meisjes van net 13 alleen in een grote stad in een ander land lopen en achtervolgd worden door een groep van 6 jongens, dat vind ik best heftig eigenlijk.
Supertriest inderdaad dat die meiden hier blijkbaar maar aan moeten wennen.
woensdag 4 juni 2025 om 13:55
De docenten zijn op de hoogte van het voorval, die hebben zelf de politie gebeld. Ze heeft geen algemene angst voor de politie maar ze was bang dat zij en vriendin de schuld zouden krijgen van de politie omdat ze in eerste instantie gewoon in gesprek gingen met die jongens. Toen het ranzig werd liep het uit de hand. En nee, ik ga in deze situatie niet over haar grenzen heen en probeer haar te steunen waar ik kan. Dus als zij niet wil dat ik de docenten bel om haar angst voor de politie te bespreken, dan doe ik dat niet. Bewuste keuze. Als de docenten niet op de hoogte waren geweest van dit vooral, was het weer een ander verhaal, dan had ik ze zeker wel geïnformeerd.
Ze heeft vandaag geen leuke dag. Het rommelt ook in de vriendinnengroep en ze is nog van slag van gisteren. Kan niet wachten tot ze thuiskomt.
Ze heeft vandaag geen leuke dag. Het rommelt ook in de vriendinnengroep en ze is nog van slag van gisteren. Kan niet wachten tot ze thuiskomt.
woensdag 4 juni 2025 om 17:20
Frost schreef: ↑04-06-2025 07:16TO, dat ze ouder lijken doet er niet zoveel toe, want dit gedrag is nooit oké. Op deze leeftijd niet, over 5 jaar niet, en over 20 jaar ook niet.
Ik zou dit wel met een docent bespreken, al is het maar om nieuwe gevallen zien te voorkomen. Die docenten denken nu misschien dat het allemaal fantastisch verloopt, maar als dit hen niet wordt verteld, weten ze ook niet anders.
Dat ze ouder lijken doet er nou juist wel toe volgens mij. Zulke jongens zouden tegen meisjes van elf, die ook nog elf lijken waarschijnlijk niet zulke dingen zeggen. Tegen meisjes van dertien die vijftien/zestien lijken dus wel.
Dat maakt het overigens niet ineens normaal, zeker niet.
Maar juist deze meisjes wisten niet wat hem overkwam. Als ze werkelijk vijftien/zestien waren geweest waren ze deze jongens waarschijnlijk sowieso al uit de weg gegaan en hadden ze eerst niet met ze gepraat.
Ik weet nog wat voor een woede ik voelde toen een veertiger onze dochter van veertien 'met zijn ogen uitkleedde'. Dat iemand van die leeftijd zo'n meisje als aantrekkelijk zag, vond ik zo stuitend.
Gelukkig ging het geheel langs haar heen.
woensdag 4 juni 2025 om 17:58
Geen buitenlandse reisjes maar meer. En liever ook geen binnenlandse reisjes, want hier in Nederland komt dergelijk herengedrag natuurlijk ook voor. Het beste is thuisonderwijs, dan hoeven die meiden helemaal niet meer naar buiten. Want stel je voor dat ze onderweg naar school worden lastiggevallen, dan is dat natuurlijk de schuld van de leerkrachten.Timetraveler schreef: ↑04-06-2025 16:16Maar wat voor bewustwording dan precies? Oprechte vraag overigens.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
woensdag 4 juni 2025 om 19:28
Wat een overtrokken reactie.Lady*Voldemort schreef: ↑04-06-2025 17:58Geen buitenlandse reisjes maar meer. En liever ook geen binnenlandse reisjes, want hier in Nederland komt dergelijk herengedrag natuurlijk ook voor. Het beste is thuisonderwijs, dan hoeven die meiden helemaal niet meer naar buiten. Want stel je voor dat ze onderweg naar school worden lastiggevallen, dan is dat natuurlijk de schuld van de leerkrachten.
woensdag 4 juni 2025 om 19:31
Even los van dit voorval: kinderen van 13 alleen op stap laten gaan in een buitenlandse stad vind ik, en zo te lezen meer forummers, erg jong.Timetraveler schreef: ↑04-06-2025 16:16Maar wat voor bewustwording dan precies? Oprechte vraag overigens.
Is het zo raar om te verwachten dat de docenten bij de leerlingen blijven tijdens die uitstapjes?
woensdag 4 juni 2025 om 19:32
Blijkbaar
woensdag 4 juni 2025 om 19:39
Ik heb dit ook wel van andere ouders gehoord. Volwassen kerels die zich verlekkeren aan jonge meiden. Gelukkig merkte jouw dochter het op dat moment niet, maar ik denk dat veel meisjes die aandacht van oudere mannen wel opvalt en dat ze daar last van hebbenSpeculaastaart schreef: ↑04-06-2025 17:20
Ik weet nog wat voor een woede ik voelde toen een veertiger onze dochter van veertien 'met zijn ogen uitkleedde'. Dat iemand van die leeftijd zo'n meisje als aantrekkelijk zag, vond ik zo stuitend.

Was ook al zo toen ik jong was, zelfs leraren die lievelingetjes hadden.
Het heeft mijn beeld van mannen in het algemeen er niet beter op gemaakt.
woensdag 4 juni 2025 om 19:43
Ik vind dat eigenlijk best ver gaan ja. Een kind van 13 kan zich in Nederland ook redden in een stad, waarom zou dat in een ander land - waar ze bovendien de taal gewoon spreekt - zo anders zijn? Ik zie hier meerdere mensen zeggen dat het gevaarlijk zou zijn, maar ik zou toch echt liever zien dat kinderen niet aangepraat krijgen dat het in de stad of 's avonds of zonder begeleiding van volwassenen gevaarlijk is.
woensdag 4 juni 2025 om 19:45
Kom eens uit Lalaland anders.Speculaastaart schreef: ↑04-06-2025 17:20Dat ze ouder lijken doet er nou juist wel toe volgens mij. Zulke jongens zouden tegen meisjes van elf, die ook nog elf lijken waarschijnlijk niet zulke dingen zeggen. Tegen meisjes van dertien die vijftien/zestien lijken dus wel.
Dat maakt het overigens niet ineens normaal, zeker niet.
Maar juist deze meisjes wisten niet wat hem overkwam. Als ze werkelijk vijftien/zestien waren geweest waren ze deze jongens waarschijnlijk sowieso al uit de weg gegaan en hadden ze eerst niet met ze gepraat.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in