Dochter 17 maanden slaapt niet 'snachts

03-07-2009 21:44 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help! Hier een moeder die echt radeloos is!!!

Mijn dochter van 17 maanden wil 's avonds niet meer slapen.

De middag geen probleem, dan gaat ze na haar boterham van 12.30uur naar bed en slaapt ze 2uurtjes.

Het is gekomen nadat zij een traumatische ervaring heeft mee gemaakt en van de trap is gevallen, op haar rugje en polsje op 2 plekken gebroken.

Voorheen was ze zo makkelijk, sliep met 4weken al door, maar nu wordt ze een paar keer per nacht wakker.

Ontroostbaar en helemaal hysterisch.

Avondritueel, eten nog even spelen in bad-tandenpoetsen-verhaaltje ( rond 20,30uur ) ligt ze erin.

9 van de 10 keer slaapt ze dan wel maar wordt dan na 2uur wakker.

Weigert om haar bed in te gaan, van wanhoop staat een campingbedje bij ons op de kamer en daar slaapt ze dan in. Maar wordt dan nog wakker.

Help Help! Graag ervaringen of tips!

Alvast heel erg bedankt, want ik weet het ECHT NIET MEER!
quote:pluimke2010 schreef op 03 juli 2009 @ 21:44:

Het is gekomen nadat zij een traumatische ervaring heeft mee gemaakt en van de trap is gevallen, op haar rugje en polsje op 2 plekken gebroken.

Is ze al wel helemaal hersteld? Kan ze geen pijn meer hebben? Ligt ze op haar rug?
Ze is echt helemaal nagekeken, dit is 28 mei gebeurd.

Gips is eraf en is meerdere malen door de artsen, huisarts en fysio nagekeken.

Loop wel bij een osteopaat.

Ik wilde eerst alles uitsluiten met inderdaad pijn etc etc...
Geen ervaring, maar ik zou zeggen: heel dicht bij je houden. Lijkt me nogal traumatisch wat ze heeft meegemaakt.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ja inderdaad Smollie.....zou ik ook doen.

Jakkes. Heb je het zelf gezien Pluimke? Lijkt me echt doodeng....

Heb verder geen tips, maar ik zou idd echt goed na laten kijken of ze niet nog ergens pijn kan hebben en anders lekker bij je in bed nemen. Misschien ziet ze op tegen de nacht, omdat dat natuurlijk veel langer duurt dan haar middagslaapje.

Is ze wel moe 's avonds? Ik merk aan Sarahmeisje (16 maanden) dat ze overdag niet meer te lang moet slapen, anders is ze 's avonds niet moe genoeg. Ze slaapt nu maximaal 2 uur overdag.
Dat is ook nog het ergste, ik heb het zelf gezien dat ze is gevallen!

echt heel vervelend, iets wat ik ook nog steeds zo voor me zie!

@ Sarah Scott: Je hebt gelijk hoor, ze moet overdag ook maar 2 uur slapen. Maak ik haar ook wakker.

Wat is jou ritme?
Als ze echt zo bang is zou ik haar lekker bij me nemen. Tussen jullie in als zij (en jullie) daar beter van slapen.

Als ze weer in haar ritme zit is het een stuk makkelijker om haar in haar eigen bed te laten slapen.

Dikke knuffel ook voor jou, lijkt me verschrikkelijk om je kind zo'n klap te zien maken.
Dank je wel pebbles10

Soms twijfel ik ook hoor, want ze is 1.5 jaar...

Is het haar leeftijd of echt van de schrik?

Zijn er moeder die ervaringen hebben met een kindje die moeilijk slaapt, en hoe laat gaan jullie kinderen naar bed?
Moeilijke slaper? CHECK!

Ze is van 6 maart 2008, eerste paar weken huilde ze wel meer dan dat oudste deed, maar omdat oudste echt een zoet kindje was (en is) vond ik het niet opvallend ofzo. Vanaf een week of 4 was het dráma. Totdat ze een maand of 7 was, was het continu proberen om haar in slaap te krijgen, of ik was bezig met eten geven. Ze ontwikkelde zich retesnel (omrollen met 2 maanden/kruipen met 5 maanden/gaan zitten met 6 maanden/optrekken tot staan met 7 maanden/stappen langs tafel, box, etc met 8 maanden) en ze had enorm veel honger.

Met 7 maanden kreeg ze haar 3e oorontsteking, toen gelijk er achter aan nóg 2. Aan de hand daarvan laten doorsturen naar KNO (eindelijk!) en met 9 maanden is ze geopereerd en kreeg ze buisjes. Tijd daarna was oke; ze sliep weer! Overdag sliep ze 2/2,5 soms zelfs 3 uur achter elkaar. 's Nachts ging het ook beter, hoewel ze nog steeds 2 papflessen wilde snachts (soms ook 3).

Rond de tijd dat ze een jaar werd heeft ze een week of 2 doorgeslapen. Helaas zette het niet door; ze werd ziek, kwam snachts weer voor een fles pap.

Inmiddels is ze dus 16 maanden, heeft af en toe een week dat ze doorslaapt, maar helaas komt ze nog steeds om een papfles snachts, nadat ze er (ná het avondeten+toetje) voor bedtijd al eentje gehad heeft.

Ons "ritme";

7.30 eruit (als ze eerder wakker is gaat ze met man mee naar beneden die er om 7 uur uitgaat). Dan krijgt ze een papfles, boterham wil ze smorgens niet.

9.00 krijgt ze een snack a jack of een soepstengel of een plak ontbijtkoek wegens honger.

10.30 fruit

11.45 papfles of boterham met melk

Dan slaapt ze van 12 tot 2

dus om 14.15 weer een fles, of een boterham, wat ze wil

16.00 fruit, of ontbijtkoek, of nog een snack a jack ofzo.

17.00 soepstengel of doosje rozijntjes of wat spekkies

18.00 Warm eten + toetje

19.15 papfles + tandenpoetsen en rond 19.30/19.45 in bed

En dan komt ze dus snachts nog een keer met trek. Meestal ergens tussen de 12 en 3 uur.
Ze is 1,5 jaar... Ze is mega van de trap gevallen. Mijn mening: Boeie wat het is, ik zou haar bij me houden. Heel dicht bij me. Zo lang als nodig is.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Supersmollie1 schreef op 03 juli 2009 @ 22:27:

Ze is 1,5 jaar... Ze is mega van de trap gevallen. Mijn mening: Boeie wat het is, ik zou haar bij me houden. Heel dicht bij me. Zo lang als nodig is.

Eens met Smollebol.

Mijn dochter heeft dezelfde leeftijd als de jouwe en hing een maand geleden ongeveer aan haar handjes aan de overloop, mijn maag maakt nog een sprongetje als ik er aan terug denk - en vooral als ik me bedenk wat er had kunnen gebeuren. Wat afschuwelijk voor jullie moet dat geweest zijn. Als zij behoefte heeft om dicht bij jullie te zijn, gewoon aan toegeven.

Ik ben sowieso vrij makkelijk met het in bed nemen als er iets is met de meisjes. Oudste is ook wel eens door een periode gegaan dat ze misschien wel 2 weken bijna elke nacht bij ons sliep. Was bang dat ze nooit meer in haar eigen bed zou slapen, maar die periodes gaan vanzelf voorbij.
"Slaap kindje slaap" van Dr. Estivill

Echt!

http://www.bol.com/nl/p/b ... .html#product_description

Ik heb geen aandelen
Hmm Toet, dank! Ga hem de volgende keer meebestellen. Die 10 euro kan ik me geen buil aan vallen tenslotte. Had jij ook een moeilijke slaper?
Wat naar dat je kindje zo van de trap gevallen is! Dat lijkt me echt vreselijk om mee te maken, ook voor jou,

Ik zou ook gewoon troosten als ze bang en inderdaad dicht bij je houden.

Ik heb trouwens zelf een jongste dochter van 15 maanden die 's nachts nog een paar keer wakker wordt. Ik geef haar dan borstvoeding waarna ze weer lekker verder slaapt.
@ sarah Scott: Wat heerlijk dat die van jouw soms al doorslaapt...
Sóms ja Sóms is ze ook gewoon van 12 tot half 3 wakker, dus dan valt dat doorslapen er wel tegen weg
Hoi,

Geen traumatische ervaring hier, maar wel een kind dat tot haar 18e maand dramatisch sliep (ze is inmiddels 5 en gaat naar groep 3, maar ik ben dit nog niet vergeten ). Over kind met traumatische ervaring (en wellicht bijbehorende dromen???) kan ik dus niets zeggen. Alleen wat hielp bij een kind dat verder geen nare dingen mee heeft gemaakt.

Wat hielp? Stoppen met middagslaapje toen ze anderhalf was. Toen ze nog sliep tussen de middag was het élke nacht tussen 3 en ongeveer 5 uur feest. Oudste was vervolgens om 6 uur weer wakker. Kapot was ik. Op een gegeven moment hebben we haar beneden in de studeerkamer neergezet. We wisten zeker dat er niets was, heeft ze daar gehuild, zodat wij konden slapen. Dat maakte het al een stuk leefbaarder.

Maar nogmaals: een gezond kind dat geen rare dingen had meegemaakt.

Zou ze kunnen dromen? Dan zou ik absoluut haar lekker bij je nemen. Pijn heeft ze dus wellicht niet meer, weet je het zeker, zie je haar af en toe kijken alsof ze pijn heeft, of met haar handjes grijpen naar rug of pols? Zo nee, dan kun je dat iig uitsluiten.

Ik wens je succes en heerlijke, lange nachten. Het gaat over, echt, en - hoe cliché klinkt dit weer - je bent snel vergeten hoe het was (de eerste weken nadat ze doorsliep was ik werkelijk waar nog moeier dan toen ze niet sliep, maar ook dat ging weer voorbij ).
Je hebt gelijk Sarah, dat doorslapen valt dan ruim weg. Dat soort dingen deed W alleen de eerste weken na haar geboorte. Zulke nachten zijn echt slopend!
Alle moeders bedankt voor de reacties!

Wij zijn het dus niet gewend omdat wij dus (zeker als ik het zo lees ) HEEL verwend waren met een kind die met 4wkn doorsliep.

Ik kom daar steeds meer achter dat ze altijd makkelijk is geweest.

Ik denk ook dat het met dromen te maken kan hebben.

Maar je gaat zo twijfelen aan jezelf!!!

Ze wil ook alleen door mij getroost worden, man is heel lief. Maar daar huilt ze alleen maar harder bij.

@Kastanjetje, ik hoor van zoveel moeders dat het over gaat.

Ik ben nu in verwachting van de 2e en die komt als alles goed gaat in Feb. Mijn dochter is dan 2jaar. Ik hoop wel dat ze dan lekker kan slapen.

@ Toet: Zal eens kijken op bol.com Thnx

Het in bed nemen: Dat is iets wat ze niet wil.

Ben ik ook wel blij mee hoor aangezien wij een aardig klein bed hebben ( haha van de zomer eerst maar eens naar een ander bed kijken )

Ik ga nu maar lekker met haar wandelen. Het is zo mooi weer
Je zou wat homeopatische middeltjes kunnen proberen. Wat druppeltjes Arnica, dat werk zowel op de lichamelijke verwondingen als op de psychishe deel. Vooral als je zegt dat het slechte slapen begonnen is nadat ze gevallen is, denk ik dat het daariets mee te maken heeft. Probeer het maar, baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Jeetje wat rot dat ze zo erg van de trap is gevallen en daar zoveel aan over heeft gehouden... en er nu misschien ook niet goed door door kan slapen! Ik hoop inderdaad niet dat ze pijn heeft en goed dat je daar nog naar laat kijken.

Mijn zoontje is nu 18 maanden en heb ik vorige week toevallig (omdat ik in de buurt was) op kunnen vangen toen hij probeerde op de 'grote mensen manier' van de trap te lopen...... :-/... (dat doet hij dus nu niet meer: de schrik zat er bij hem ook aardig in).

Maar dat ter zijde:

Volgens mij is het gewoon goed wat je doet. Je hebt een campingbedje op jullie kamer staan en daar slaapt ze dan in. Ook al wordt ze wakker.. ze is toch dichtbij jullie... en daar heeft ze dan blijkbaar behoefte aan.

Ik snap dat het vervelend is dat je zelf slaap tekort komt (herkenbaar, want ik ben ook zwanger vd 2e en probeer op mijn vrije dagen 1 slaapje met hem mee te draaien).

Ik weet overigens niet of je mag veronderstellen dat ze altijd gewoon hele nachten doorslaapt.... bij mij ligt het in ieder geval niet aan de dutjes die hij overdag doet... Het enige wat het hem doet, is dat hij 's avonds later naar bed gaat..eerder is hij gewoon niet moe... Het maakt voor het doorslapen niet uit...

Mijn zoontje doet dat sinds een paar maanden ook niet meer.. hij wordt altijd even wakker en laat zich dan horen... Soms voelt hij zich niet lekker (als hij ziek is en daardoor vaak wakker wordt, neem ik m wel in bed). Soms probeert hij het gewoon uit (want tussen papa en mama in is ook wel erg lekker vindt hij) en is dan een uur in de weer: 5 minuten stil, 5 minuten huilen, 5 minuten stil... Als ik alles heb gecheckt: speen, luier, drinken (water), ziek en er is niets aan de hand dan is het maar zo... En laat ik m huilen... hij valt vanzelf in slaap.

De huisarts gaf aan dat anderhalf jaar nog wel erg vroeg was om echt bewust dromen te hebben en daar ontroostbaar wakker van te worden. Dat heeft hij soms ook wel eens nl. Bij hem lijkt het wel meer pijn te zijn (oorontsteking bijv.).
Jojo1, bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad ook een leeftijd waar ze dingen gaan uitproberen!

Dat merk ik ook wel hoor.

Overdag heeft ze het slaapje wel nodig. Want anders valt ze halverwege de dag in slaap, en dat doet ze in de box, kinderwagen tijdens boodschappen doen, of op de grond.

Nu ik weet dat alles is uitgesloten, en zij nergens last van heeft proberen we ook wel dat ze echt op haar kamertje blijft hoor.

Zie me straks al zitten met 2 kinderen op mijn kamer, in ons 140x200cm bedje.

Binnenkort toch maar eens kijken voor een breder bed haha.

Als jou zoon wakker wordt, krijg je hem dan rustig? En slaapt hij daarna gewoon weer door?

Hoe laat gaat jou zoon naar bed.

Hoor van zoveel moeders dat de kinderen om 19.00-19.30uur naar bed gaan, maar die van mij heeft zoveel energie 'savonds!

Echt een avondmens, en 'sochtends kan ze langer blijven liggen.

Ik vind het moeilijk om dit te doorbreken, want als zij niet moe is gaat ze ook echt niet slapen.

Jeetje wat veel vragen weer hé.

Groetjes
Hoi Pluim,

heb verder niet alles gelezen hoor maar het kan toch ook zijn dat het een fase is en dat het niets met het vallen van de trap te maken heeft? Die van mij slaapt 9 van de 10 x 's nachts door maar soms ineens een paar dagen achter elkaar is ze steeds wakker. Misschien nog wat tandenwerk? Warm in huis?

Sterkte! Niets is erger dan zwanger zijn en 's nachts niet kunnen slapen ;)
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven