Dochter -bijna 16- wil later vooral huisvrouw worden

26-01-2023 12:05 403 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil dit onderwerp nog niet met bekenden bespreken, het viva forum voelt veiliger.
Mijn dochter zit momenteel op het vwo en heeft altijd grote ambities gehad.
Sinds een klein jaartje roept ze dat ze eigenlijk later gewoon thuis wil zitten en voor haar gezin wil zorgen.
Eerst dacht ik dat ze dat soms als grapje vertelde, maar de laatste tijd begint dit onderwerp wel een serieuze toon te krijgen. Ze wil na het vwo wel verder studeren om een diploma te hebben, maar daarna wil ze samenwonen/trouwen, jong moeder worden en gewoon thuis blijven.
Ik heb haar de nadelen opgesomd, haar in laten zien dat het voor mij als gescheiden moeder ook wel belangrijk was dat ik een inkomen heb blijven houden, dat een relatie geen garanties biedt voor de toekomst en dat niet alle mannen daar ook zo in staan.

Maar ze wil echt niet, ze wil alleen afstuderen vanwege het diploma, maar verder ziet ze zichzelf dus echt gewoon als huismoeder. Ik vind dit zo zonde van haar talent en ik geloof echt dat ze heel veel capaciteiten heeft voor een leuke carrière. Maar daar lijkt ze weinig voor te voelen.
Ze zit een beetje in een vriendinnen groepje die dromen van een soort "he will take care of me if he loves me"-mindset en ik ben bang dat ze daardoor op "verkeerde types" zal vallen.

Hoe pak ik dit het beste met haar aan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Was dat niet even een trend op Tiktok of zo? Stay at home wife?
Alle reacties Link kopieren Quote
Vooral niet tegenin gaan, dat vinden pubers heerlijk

"mam, ik word later thuisblijfmoeder!"
"moet je doen joh"
"maaar eeh echt he? en dan gaat mijn man werken!"
"jouw leven"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou vooralsnog helemaal niets aanpakken, want het is nog niet aan de orde. Ze moet nog 2-3 jaar naar school, dan nog studeren…. Als ze tegen die tijd een leuke vent heeft die wel voor twee wil werken en graag een huismoeder wil is dat haar beslissing. Grote kans trouwens dat dat soort types op de universiteit niet zo dik gezaaid zijn.
Emancipatie is (onder meer) zelfbeschikking dus als dit haar keuze is en blijft, is dat heel geëmancipeerd. Maar ze is 16, er kan nog veel veranderen. En ze is 16, dus hoe meer verzet van jouw kant, hoe aantrekkelijker :-D .
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien verandert ze nog wel van gedachte. Gelukkig wil ze gewoon naar school blijven gaan en daar leert ze weer andere mensen kennen. Ik zou me er nu nog niet zo druk om maken. Als ze het wel zo zou doen, tsja het is haar eigen leven en keus dan hé.
Alle reacties Link kopieren Quote
hagelslagjes schreef:
26-01-2023 12:08
Was dat niet even een trend op Tiktok of zo? Stay at home wife?
Geen idee!
Ben bang dat ze straks op haar 18 of 19e een gozer ontmoet die haar van alles beloofd en dat ze zelfs zou stoppen met studeren om een stay at home mom te worden.
Geen diploma dus... (worst case)
Lekker laten.
anoniem_64d71ea4e498d wijzigde dit bericht op 26-01-2023 12:13
91.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Kind is 16. Doe maar even niets.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zich is er niks mis mee, maar had dit niet van haar verwacht. Ben bang dat ze straks na vwo het studeren opgeeft als ze een jongeman ontmoet die er ook zo instaat
elinas wijzigde dit bericht op 26-01-2023 12:17
0.61% gewijzigd
Meteen van school halen. Zonde van de tijd van de leraren en het schoolgeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze is haar eigen persoon toch en nog geen 16 jaar.
Denk niet dat ze de enige is die al bijna 16-jarige andere ideeën heeft over de invulling van haar leven dan haar ouders.

Ik zou me daar niet zo druk over maken. En zeker geen druk leggen. Ze zit nog een paar jaar op middelbaar onderwijs en wil ook studeren, dan is ze een stuk ouder en ziet de zaken wel weer op een andere manier.

En als ze dan ook voor huismoeder kiest en heel gelukkig is, dan heeft ze iig nog een diploma.
airmaxlover wijzigde dit bericht op 26-01-2023 12:16
Reden: Fout
59.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, dat zou ik echt een nachtmerrie vinden. Maar ze is pas 16, dus er kan nog van alles veranderen. Godzijdank wil ze wel studeren. Hoewel dat natuurlijk wel duur is, als e er vervolgens niets mee doet (maar dit zou ik zeker niet benoemen...). Hopelijk komt ze tijdens haar studie tot andere inzichten

Ik weet niet wat voor soort puber ze is, maar met allerlei tegenargumenten komen, kan natuurlijk ook averechts werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
kindrebel schreef:
26-01-2023 12:12
Meteen van school halen. Zonde van de tijd van de leraren en het schoolgeld.
Bestaat de huishoudschool nog?
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sja gewoon laten op t moment denk ik. En als ze jong moeder wordt wil ze vanzelf weer gaan werken hoor, want het is vast in realiteit veel minder relaxed dan ze nu voor ogen heeft… ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
26-01-2023 12:12
Kind is 16. Doe maar even niets.
Ze heeft een vriendin met enorm prinssengedrag. Deze vriendin vindt dat mannen later dankbaar moeten zijn als ze überhaupt naar hen glimlacht. En is ervan overtuigd dat ze later een rijke man aan de haak slaat waardoor ze verder kan leven als prinses.
Dochter wordt hierin meegenomen. Ik ben zo teleurgesteld in haar mindset op dit moment.
Alle reacties Link kopieren Quote
en misschien vindt ze het leven gewoon een volkomen kut, en ziet ze ook nog weinig lol in de toekomst

heb het daar eens over
LuciFee2023 schreef:
26-01-2023 12:14
Bestaat de huishoudschool nog?
Geloof het niet.
Nou TO, wat een drama.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze is 16 jaar, geef haar de kans om zelf te ontdekken wat ze wilt. Als dat thuisblijfmoeder is, waarom niet? Ja het heeft nadelen, maar ook voordelen. Het is haar leven.

Daarnaast duurt het nog wel even voordat het zo ver is, bespreek op een rustig moment eens wat volgens jou de voordelen en nadelen zijn en laat het dan op zijn beloop. Je kunt haar toch niet tegenhouden als dit is wat zij wilt doen met haar leven. Je kunt haar alleen een veilige haven geven waar naar haar geluisterd wordt als ze ergens mee zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Helemaal niet zo gek bedacht van deze generatie want het systeem werkt op zich wel. Gezin als hoeksteen van de samenleving, jaren 50 normen en waarden, duidelijke rollen en geen keuzestress.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarschijnlijk een fase. Tot het moment komt dat ze ook dat ene dure parfummetje wil, of die bepaalde jeans, of niet mee kan als vriendinnen een weekendje weggaan. Of een knul tegen komt die het op zijn minst vreemd vindt. Aan de andere kant; ze moet het zelf weten. Je ontwikkelt je echt wel als persoon maar je wereld is een stuk kleiner.

Haar hersenen moeten zich nog flink ontwikkelen he, ze is pas 15. Op die leeftijd dacht ik dat het heel realistisch was dat George Michael meteen met me wilde trouwen als hij me zou zien.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
kindrebel schreef:
26-01-2023 12:12
Meteen van school halen. Zonde van de tijd van de leraren en het schoolgeld.

Ze is nog leerplichtig.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach, ik ging ook voor de leuk studeren en zag mezelf voor me met drie kinderen en een man die de kost verdiende. Als iemand me vroeg wat ik wilde worden was het 'rentenier'.

Ook dacht ik dat ik na m'n studie wel een soort van vanzelf een goede baan zou krijgen, etc. Veel geld verdienen, ging ik vanuit.

Op het VWO denk je gewoon wel meer. En de realiteit ligt er meestal nogal ver vanaf, zullen we maar zeggen. En dat zal je dochter ook ondervinden.

En anders heb ik genoeg vriendinnen die nu dus met drie kinderen zitten en daar is ze vast heel welkom om een keer op te passen. Dan is ze vast snel genezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
26-01-2023 12:16
Ze heeft een vriendin met enorm prinssengedrag. Deze vriendin vindt dat mannen later dankbaar moeten zijn als ze überhaupt naar hen glimlacht. En is ervan overtuigd dat ze later een rijke man aan de haak slaat waardoor ze verder kan leven als prinses.
Dochter wordt hierin meegenomen. Ik ben zo teleurgesteld in haar mindset op dit moment.
Dus ze denkt op dit moment dat huisvrouw zijn gemakkelijk is en lekker luxe. Misschien eens vragen wat ze denkt dat een huisvrouw doet? Heeft ze zin om daadwerkelijk in haar eentje het huishouden te doen, wc's poetsen, koken, boodschappen, strijken... Daarna de kinderen erbij doen. En dat ze hele dag voor de rest van je leven. Heel nuttig en belangrijk, maar het is geen prinsessen bestaan. Of gaat ze er voor het gemak vanuit dat ze een miljardair trouwt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lekker jong oma worden is misschien wel weer leuk. Hashtag omdenken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven