Dochter -bijna 16- wil later vooral huisvrouw worden

26-01-2023 12:05 403 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil dit onderwerp nog niet met bekenden bespreken, het viva forum voelt veiliger.
Mijn dochter zit momenteel op het vwo en heeft altijd grote ambities gehad.
Sinds een klein jaartje roept ze dat ze eigenlijk later gewoon thuis wil zitten en voor haar gezin wil zorgen.
Eerst dacht ik dat ze dat soms als grapje vertelde, maar de laatste tijd begint dit onderwerp wel een serieuze toon te krijgen. Ze wil na het vwo wel verder studeren om een diploma te hebben, maar daarna wil ze samenwonen/trouwen, jong moeder worden en gewoon thuis blijven.
Ik heb haar de nadelen opgesomd, haar in laten zien dat het voor mij als gescheiden moeder ook wel belangrijk was dat ik een inkomen heb blijven houden, dat een relatie geen garanties biedt voor de toekomst en dat niet alle mannen daar ook zo in staan.

Maar ze wil echt niet, ze wil alleen afstuderen vanwege het diploma, maar verder ziet ze zichzelf dus echt gewoon als huismoeder. Ik vind dit zo zonde van haar talent en ik geloof echt dat ze heel veel capaciteiten heeft voor een leuke carrière. Maar daar lijkt ze weinig voor te voelen.
Ze zit een beetje in een vriendinnen groepje die dromen van een soort "he will take care of me if he loves me"-mindset en ik ben bang dat ze daardoor op "verkeerde types" zal vallen.

Hoe pak ik dit het beste met haar aan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt je mening er toch al over gegeven? Laat het rusten, ze is 16.

Blijf inzetten op school afmaken en straks op een studie afronden. Tegen de tijd dat ze is afgestudeerd is heeft ze wel meer zicht op de realiteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tegen die tijd is dat haar zaak. Sowieso kan haar kijk hierop nog alle kanten opgaan.

Ik ben het er ook totaal niet mee eens, maar je kunt niet jouw leven op een kind projecteren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
26-01-2023 12:17
en misschien vindt ze het leven gewoon een volkomen kut, en ziet ze ook nog weinig lol in de toekomst

heb het daar eens over
Ze wil juist thuis zitten om genoeg tijd te kunnen hebben voor haar gezin en vrije tijd om leuke dingen te kunnen doen. Werken is niet leuk roept ze. En is ervan overtuigd dat er mannen rondlopen die een huisvrouw zoeken waar ze financieel voor willen zorgen.
Ik ben teleurgesteld omdat ze heeft gezien dat je altijd als een alleenstaande moeder kunt eindigen (like me) en dat die partner dan helemaal geen leuke zorgende meneer meer kan blijven. Dat ze dit over het hoofd ziet vind ik zo jammer.
elinas wijzigde dit bericht op 26-01-2023 12:26
0.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
26-01-2023 12:18
Waarschijnlijk een fase. Tot het moment komt dat ze ook dat ene dure parfummetje wil, of die bepaalde jeans, of niet mee kan als vriendinnen een weekendje weggaan. Of een knul tegen komt die het op zijn minst vreemd vindt. Aan de andere kant; ze moet het zelf weten. Je ontwikkelt je echt wel als persoon maar je wereld is een stuk kleiner.

Haar hersenen moeten zich nog flink ontwikkelen he, ze is pas 15. Op die leeftijd dacht ik dat het heel realistisch was dat George Michael meteen met me wilde trouwen als hij me zou zien.
😄
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
26-01-2023 12:22

Ik ben teleurgesteld omdat ze heeft gezien dat je altijd als een alleenstaande moeder kunt eindigen (like me) en dat die partner dan helemaal geen leuke zorgende meneer meer kan blijven. Dat ze dit over het hoofd ziet vind ik zo jammer.
ahaaa, ze triggert even lekker jouw pijnpunten
Leuke mensen he pubers
En mama maar happen

laat het lekker los
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze is in ieder geval voornemens om een studie af te maken, al is het maar voor het diploma. Misschien daar al blij mee zijn en hopen dat het een fase is?

Ik vond school echt horror dus toen ik een mogelijkheid zag om te stoppen (zonder diploma) deed ik het meteen. Vreselijk vond ik dat gehamer dat ik toch echt wel een diploma moest hebben. Geloof dat ik al heel blij zou zijn als dochter zelf al voornemens was om dat iig wel te halen/doen.
Ik zou me daar echt nog niet druk over maken.

Plus hoe meer jij aangeeft er tegen te zijn, hoe meer zij misschien juist erover praat. Het zal niet de enige puber zijn die juist niet doet wat moeder graag wil.

Het heeft echt geen zin om je zorgen te maken over iets dat misschien over paar jaar gebeurd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat haar lekker zelf de wereld ontdekken. Kan nog alle kanten op, ze is nog geen 16.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet tegenin gaan. Het is een Disney-fantasie. Een kasteelromannetje. En het echte leven komt nog wel aan de deur kloppen.

Want de kans dat er daadwerkelijk een prins aan komt kloppen die haar als een mooi vogeltje in een gouden kooitje alles gaat geven wat haar hartje begeert, die is natuurlijk nul komma nul.

Er is misschien wel iemand die haar in een portiekflat wil onderhouden met een boodschappenbudget van 80 euro per week en een fiets tot haar beschikking, zodat ze de stad af kan fietsen voor alle aanbiedingen.

Naast dat prinsen niet voor het oprapen liggen, zit ook niet elke man te wachten op een vrouw die alleen maar kan vertellen wat ze vandaag geshopt heeft. Ook prinsen willen een interessante zelfstandige gelijkwaardige partner.

Als ze straks met stages en banen proeft van vrijheid, zelfstandigheid en ambitie, komt het vast goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had er vroeger altijd de schurft aan als mijn moeder dingen die ze zelf graag wilde, of had gewild, aan mij probeerde op te dringen. Daar werd ik erg recalcitrant van.

Ik proef daar hier ook iets van. Ze weet natuurlijk best je situatie als gescheiden vrouw en hoe belangrijk het was dat je je eigen inkomen had. Daar rebelleert ze misschien onbewust een beetje tegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
16? Niet serieus nemen dit. Gewoon niet op reageren, hoogstens met , kind het is jouw leven, als je maar gelukkig bent.

Komt heus goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tegen de tijd dat ze voor elke euro die ze uitgeeft aan zichzelf verantwoording aan haar man moet afleggen en tellend door de supermarkt moet omdat er te weinig geld is doordat man kostwinner is , verandert ze wel van gedachten. En die frustratie komt zeker ( ik betaal dus ik bepaal, ik moet alleen de financiële kar trekken, waarom is er geld van MIJN spaarrekening gehaald? Heb dit meermaals om me heen gezien ) Nog afgezien van het feit dat er niet zoveel van dat soort mannen meer zijn.
Vriendin kan ook wel zulke leuke plannen hebben, maar rijke jonge mannen zijn nu ook weer niet zo makkelijk te vinden. ( of aan de haak te slaan)
Zolang ze keurig haar school én vervolgopleiding wil doen, zou ik me niet zoveel zorgen maken nog.

En verder laconiek reageren, des te feller je bent, des te meer ze zich erin vastbijt, zoals hier al eerder gezegd. Ik snap overigens je teleurstelling goed, je probeert je kinderen het goede voor te leven. Maar ze maken nog altijd hun eigen keuzes. Hun leven nl.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou me niet zo druk maken. ze wil in ieder geval nog gaan studeren, daar ontmoet ze dan weer andere studenten en zullen haar ideeën heus nog wel veranderen.
De meeste kinderen van 16 weten nog helemaal niet wat ze willen en zijn nog zoekende. Lekker laten gaan. Op die leeftijd wilde ik wiskundedocent worden, want op mijn middelbare school hadden we alleen mannelijke wiskundedocenten. Dus de feminist in mij wilde laten zien dat vrouwen ook wiskundedocent konden worden. Maar nadat ik eens bijles had gegeven in wiskunde, kwam ik er achter dat ik helemaal niet het geduld heb om docent te worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zolang ze gewoon nog naar school gaat en wel wil studeren, lekker negeren

Eerst nog maar eens een vent of vrouw vinden die dit ook een goed idee vindt.

En het blijft haar keuze.
Alle reacties Link kopieren Quote
Filie schreef:
26-01-2023 12:20
Dus ze denkt op dit moment dat huisvrouw zijn gemakkelijk is en lekker luxe. Misschien eens vragen wat ze denkt dat een huisvrouw doet? Heeft ze zin om daadwerkelijk in haar eentje het huishouden te doen, wc's poetsen, koken, boodschappen, strijken... Daarna de kinderen erbij doen. En dat ze hele dag voor de rest van je leven. Heel nuttig en belangrijk, maar het is geen prinsessen bestaan. Of gaat ze er voor het gemak vanuit dat ze een miljardair trouwt?
Werkende vrouwen doen dit ook he?
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan me voorstellen dat je schrikt, maar het duurt nog zó lang, als ik bedenk wat ik allemaal dacht toen ik 16 was en wat er precies van terecht is gekomen. Er zijn wel wat dingen uitgekomen, maar ik dacht onder meer dat ik cabaretière zou worden terwijl ik vrij introvert ben en helemaal niet graag in het middelpunt sta, ik dacht dat ik een eigen tijdschrift zou gaan opzetten terwijl ik 0 zakelijk instinct heb, ik dacht nog wel heel veel meer, zelfs toen ik wel allang studeerde waren mijn toekomstideeën echt niet realistisch.

Ik denk dat als ze daadwerkelijk verkering krijgt, het al snel afgelopen is met dat gedoe, want ik denk dat geen enkele jongen van rond de 16 die huisvrouwenpraat aantrekkelijk vindt (en de leeftijdsgroep daarboven ook niet). Jongens van die leeftijd hebben echt geen zin in gesprekken over een gezin stichten en kinderen krijgen en zitten denk ik ook niet te wachten op iemand van 16 die zich met dat onderwerp bezighoudt. Tegen de tijd dat ze daadwerkelijk volwassen is heeft ze gestudeerd en heel veel meer van de wereld gezien, ik zou verwachten dat ze dan echt wel andere denkbeelden en wensen heeft.

Ze zal het nu waarschijnlijk enorm idealiseren: natuurlijk krijgt zij alleen kinderen die keurig de nacht doorslapen, beleefd zijn, alles eten, nooit troep maken en nog drie keer per dag een dutje doen, dus ze heeft de hele dag tijd om taarten te bakken, haar huis is altijd blinkend, ze heeft een ideale man die dat allemaal enorm waardeert, zwangerschappen waren sowieso al een eitje, bevallingen idem dito (daar denkt ze vermoedelijk niet eens over na), de relatie blijft eeuwig romantisch en leuk.

Natuurlijk zijn er vrouwen die echt graag huisvrouw worden als ze daadwerkelijk al volwassen zijn, maar in haar geval zou ik het echt met een korreltje zout nemen. Ze heeft nog geen idee en het is nog enorm ver weg allemaal. Het is gewoon mijmeren over later als ik groot ben vanuit een veilige situatie: nog niets hoeven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merys schreef:
26-01-2023 12:17
Geloof het niet.
Nou TO, wat een drama.
Jammer, was ideaal geweest voor TO's dochter.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
hagelslagjes schreef:
26-01-2023 12:08
Was dat niet even een trend op Tiktok of zo? Stay at home wife?
Stay at home girlfriend was dat. Dat waren jonge vrouwen die geen kinderen hebben, maar wel de hele dag thuis zitten en de hele dag een beetje leuke dingen doen. Beetje huishouden, maar vooral veel winkelen, met vriendinnen lunchen, naar de kapper enzo. Dat lijkt natuurlijk een heel leuk leven.

TO ik zou met nog niet zo druk maken. Je dochter wil na het VWO een opleiding volgen dus dat lijkt met een prima plan. Ze is nog jong en wie weet of ze haar mening nog veranderd. Dat zal straks haar eigen keuze zijn. Je kunt aangeven hoe jij erover denkt meer kun je niet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat haar een tijdje als aupair werken, ik denk dat ze er dan al snel op terugkomt.


Maar eerlijk .... ik zou voorlopig even niets doen. Ze is 16 jaar en lekker aan het puberen. Gaat en wil nog naar school, dat is super toch? Weet ze al in welke richting zij haar opleiding wil doen en diploma behalen? Zo niet, steek daar dan eens speels op in, maar laat de rest voor wat het is.

Er is overigens niets mis met thuis/huismoeder zijn. Genoeg vrouwen die dit doen en er gelukkig mee zijn.
viva-life22 wijzigde dit bericht op 26-01-2023 12:34
0.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
okkervil schreef:
26-01-2023 12:30
Stay at home girlfriend was dat. Dat waren jonge vrouwen die geen kinderen hebben, maar wel de hele dag thuis zitten en de hele dag een beetje leuke dingen doen. Beetje huishouden, maar vooral veel winkelen, met vriendinnen lunchen, naar de kapper enzo. Dat lijkt natuurlijk een heel leuk leven.

TO ik zou met nog niet zo druk maken. Je dochter wil na het VWO een opleiding volgen dus dat lijkt met een prima plan. Ze is nog jong en wie weet of ze haar mening nog veranderd. Dat zal straks haar eigen keuze zijn. Je kunt aangeven hoe jij erover denkt meer kun je niet doen.
Die stay at home girlfriends van rond de 20 hebben allemaal een vent van 50+.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lekker laten lullen die puber, kijk even hoe ze er over een paar jaar over denkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eidde schreef:
26-01-2023 12:18
Helemaal niet zo gek bedacht van deze generatie want het systeem werkt op zich wel. Gezin als hoeksteen van de samenleving, jaren 50 normen en waarden, duidelijke rollen en geen keuzestress.

Eens.
Ik denk dat héél veel (nu) oudere alleenstaanden in de jaren '70 en '80, in de sfeer / druk / omstandigheden binnen de toenmalig tijdsgeest, keuzes hebben gemaakt die zij niet gemaakt zouden hebben als men had geweten de maatschappij zich zou ontwikkelen.
gebruna wijzigde dit bericht op 26-01-2023 12:37
1.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
O,ja vroeger was alles zo leuk voor vrouwen. Dat mensen het nog uit hun strot krijgen.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gebruna schreef:
26-01-2023 12:34
Eens.
Ik denk dat héél veel alleenstaanden in de jaren '70 en '80, in de sfeer / druk / omstandigheden binnen de toenmalig tijdsgeest, keuzes hebben gemaakt die zij niet gemaakt zouden hebben als men had geweten de maatschappij zich zou ontwikkelen.
Dat betwijfel ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is Andrew Tate soms een gespreksonderwerp op school? Deze (enge) man ziet vrouwen het liefst achter het aanrecht en de man als kostwinner. Mijn zoon ziet op stage menig leerling dit gedachtegoed aanhangen....

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven