Dochter met ADD?
zaterdag 31 oktober 2020 om 20:54
Klopt, je kunt niet ADD en ADHD hebben, omdat het namelijk dezelfde categorie is. Als je naast de aandachtsproblemen ook impulsiviteit en hyperactiviteit hebt, dan heet het ADHD, gecombineerde type. Ik denk dat dat bedoeld wordt met: ze heeft ADD en ADHD.
zaterdag 31 oktober 2020 om 21:20
herfst100 schreef: ↑25-10-2020 17:261 van mijn zoons heeft adhd, onoplettend beeld (add vroeger, maar deze label wordt niet meer gegeven. Alles valt nu onder adhd).
Hij zit nu op de basisschool nog. Hoewel hij best intelligent is, zie ik hem niet op het vwo. Als hij vmbo-t behaald zou ik al heel blij voor hem zijn. De stof zal hij vast snel begrijpen, maar zijn adhd maakt dat hij toch bepaalde beperkingen heeft (moeite met concentreren, zeer korte spanningsboog, moeite met plannen en overzicht en vooral een wat trage verwerkingssnelheid). Daar tegenover staat dat hij enorm creatief is met een hyperconcentratie voor onderwerpen die hem interesseren. Het is dus de kunst om te zoeken naar methoden die bij hem passen en aansluiten.
Waar je met add op kunt inzetten is structuur en overzicht, meer toetstijd (ivm tragere verwerkingssnelheid) en stof in kleine beetjes vaker herhalen. Ook kun je denken aan een bepaalde plek in de klas (met zo min mogelijk afleiding, dus niet naast de deur of de prullenbak) en dicht bij de docent. Maar ik vraag me echt af of dit op een gymnasium haalbaar is indien er echt sprake is van add. Alles wordt ook elk jaar moeilijker natuurlijk.
Label ben ik geen tegenstander van als het gewoon overduidelijk zo is. Ik zou een gesprek met school aanvragen. Je kunt via de gemeente een onderzoek aanvragen, dit wordt vergoed met een verwijzing.
Er is verder weinig aan te doen. We gebruiken geen medicatie. Maar het kweekt wel begrip, waarom dingen zo gaan als ze gaan. Dat vind ik wel prettig en de communicatie met school is nu ook een stuk duidelijker met zijn diagnose.
Als ik het zo hoor zal jullie dochter een stuk beter passen bij maximaal havo niveau. Ze kan later in haar leven altijd opleidingen stapelen. Overstappen is nu zuur, maar een kind wat stelselmatig overvraagd wordt is veel schadelijker op langer termijn.
Dit idd. Mijn dochter heeft precies hetzelfde. Het is een slimme meid maar zie haar ook geen havo/vwo doen. Zou ze absoluut niet gelukkig van worden. Ze gebruikt nu medicatie, waardoor het op school wel beter gaat qua concentratie, maar planning, overzicht en tempo zijn nog steeds lastig. De prikkels komen bij haar voornamelijk van binnen uit. Ze heeft vaak last van een vol hoofd en ook moeite met het in slaap vallen e.d. Alleen met sporten is haar hoofd leeg zegt ze. Een niveau lager zal haar ws wel meer overzicht en rust geven. Ze kan altijd later nog hogerop. De hersenen zijn op deze leeftijd ook nog niet uitgerijpt.
zondag 1 november 2020 om 08:34
Heeft iemand ervaring met LTO-3? Ik lees op internet goede verhalen. Je kan het zo bij Holland & Barrett kopen zo te zien.
Fijn om te horen dat de meeste scholen bij een diagnose extra toets tijd geven. Daar heeft ze voorlopig nog niks aan (want flinke wachtlijsten voor diagnostisch onderzoek) maar zou wel echt kunnen helpen. Ze had laatst een onvoldoende voor wiskunde terwijl ze daar gewoon goed in is. Ze had het niet af gekregen...
Fijn om te horen dat de meeste scholen bij een diagnose extra toets tijd geven. Daar heeft ze voorlopig nog niks aan (want flinke wachtlijsten voor diagnostisch onderzoek) maar zou wel echt kunnen helpen. Ze had laatst een onvoldoende voor wiskunde terwijl ze daar gewoon goed in is. Ze had het niet af gekregen...
zondag 1 november 2020 om 10:39
Laat haar ook goed haar toetsen nakijken en doornemen, het zien waar je de fout in gaat maakt dat ze veel inzicht krijgt.rosadebree schreef: ↑01-11-2020 08:34Heeft iemand ervaring met LTO-3? Ik lees op internet goede verhalen. Je kan het zo bij Holland & Barrett kopen zo te zien.
Verder wil ik niet vervelend doen, maar het niveau waarop ze zit (vwo gymnasium) vraagt meer dan alleen intelligentie, vraagt nl ook snelheid dus wat ik lees over een toets niet af hebben binnen de tijd: kán ADD zijn - maar dat heeft mijn zoon ook wel eens en hij heeft geen ADD. Hoeveel vragen had ze niet af? Één twee de helft?
Ook is de normering op het hoogste niveau zwaarder dan bv op havo. Het kan dus zijn dat een havo leerling dezelfde toets krijgt als een vwo leerling, maar dat bij de havo leerling de normering wat minder streng is. Wat ook nog eens zo is op vwo (voorbeeld van mijn zoon ik dacht in de tweede klas) zoon scoorde een onvoldoende voor een wiskunde toets stof die hij goed beheerst toch een onvoldoende, hoe kan dat? Dat waren stomme foutjes als: er werd bij een som een berekening gevraagd met het aantal letters van het alfabet daar had hij het verkeerde aantal voor gebruikt waardoor de som fout was, nul punten terwijl de berekening klopte. De leraar zei tegen zoon, jammer toen hij ermee terug ging naar de leraar. Sneu ja, ik vond als ouder wel, maar dat is wel het niveau alles moet kloppen blijkbaar. Zoon zegt het nu ook vaak; mama enkele fouten kunnen al een onvoldoende maken.
Dus mijn tip voor jullie kijk de toetsen goed na, bespreek het desnoods met de leerkracht om te zien waar dochter de fout in gaat, want ze moet ook leren toetsen maken, klinkt misschien stom .. maar dat is ook een onderdeel, daar moeten de kinderen ook handigheid in krijgen.
zondag 1 november 2020 om 11:04
Begrijpelijk dat jullie voor deze school hebben gekozen, vooral omdat jullie beiden zelf ook Gymnasium gedaan hebben. Je geeft de dingen aan waar je dochter tegenaan loopt, en dat zijn imo juist de dingen die Gymnasium Gymnasium maken. Afgezien van de vraag of ze intelligent genoeg is, wat ze ongetwijfeld is, zou ik nog even rustig kijken of zij wel bij deze school past. Wat verwacht deze school van haar leerlingen? Jouw dochter hikt tegen de talen aan en werkt kennelijk niet snel genoeg voor deze school. Ik vraag mij af of dit met veel bijlessen en extra tijd opgelost gaat worden. En of zij daar gelukkig van gaat worden?
zondag 1 november 2020 om 11:26
Dat vraag ik me idd ook af Suy. Mijn gevoel zegt dat we inderdaad een verkeerde keuze hebben gemaakt en dat gymnasium nu echt wel wat pittiger is dan 30 jaar geleden. Ik denk dat intelligentie alleen niet genoeg is om het op deze school te gaan redden, ADD of niet.
Maar goed, het is nu nog maar net november en we hebben weinig keus: we zullen haar dit schooljaar hier uiteraard af moeten laten maken. Dus voor nu doen we wat we kunnen zodat het leuk blijft, en zullen ergens in de tweede helft van het schooljaar wel een besluit gaan nemen over waar ze de 2e gaat doen.
Wat de toetsen nakijken betreft: dat is lastig omdat we alleen de antwoorden terug krijgen, de vragen niet. Dus dat gaan we bespreken tijdens de 10-minuten gesprekken volgende maand.
Maar goed, het is nu nog maar net november en we hebben weinig keus: we zullen haar dit schooljaar hier uiteraard af moeten laten maken. Dus voor nu doen we wat we kunnen zodat het leuk blijft, en zullen ergens in de tweede helft van het schooljaar wel een besluit gaan nemen over waar ze de 2e gaat doen.
Wat de toetsen nakijken betreft: dat is lastig omdat we alleen de antwoorden terug krijgen, de vragen niet. Dus dat gaan we bespreken tijdens de 10-minuten gesprekken volgende maand.
zondag 1 november 2020 om 11:44
rosadebree schreef: ↑01-11-2020 11:26Dat vraag ik me idd ook af Suy. Mijn gevoel zegt dat we inderdaad een verkeerde keuze hebben gemaakt en dat gymnasium nu echt wel wat pittiger is dan 30 jaar geleden. Ik denk dat intelligentie alleen niet genoeg is om het op deze school te gaan redden, ADD of niet.
Op de school van mijn zoon is dat ook zo, maar zoon kan altijd zelf naar leerkracht ook wordt de toets vaak in de les besproken, dan moet dochter goed opletten

Ook konden wij in de eerste jaren ouder gesprekken aanvragen met de desbetreffende leerkracht maar misschien kan dat nu niet ivm Corona...!? Dan misschien eens via de mail vragen aan de leerkracht, mijn ervaring is dat ze vaak best bereid zijn om inzicht te geven waar de verbeteringen mogelijk zijn.