Dochter te zwaar?

08-07-2007 21:59 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg net bijna een rolberoerte: ik heb vanavond mijn dochter van bijna 2 eens gewogen. 14.5 kilo :o

Omdat ze een half jaar geleden voor het laatst bij het cb is geweest was ik wel nieuwschierig, maar dit had ik niet verwacht.

Ze is altijd een flinke dame geweest, 4410 gram en 55 cm bij de geboorte en groeide daarna als kool op mijn bv. Prima. Cb altijd tevreden en wij ook. Toen ze ging lopen verdween het babyvet en de laatste tijd groeide ze wel in lengte maar ze werd zichtbaar slanker.

Ze krijgt naast pap, brood en avondeten 3 x een tussendoortje (rijstwafel, rozijntjes en fruit) Af en toe een biscuitje.

Aangezien je overal hoort dat overgewicht bij peuters/kleuters steeds meer toeneemt ben ik hier erg alert op. Ik denk namelijk dat 14.5 kilo teveel is, ook al is ze wel lang; ik denk zo'n 90 cm.

Ik heb ook een zoontje van 5 maar die heeft echt de bouw van mijn man en mij; lang en slank. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal (alleen mijn zoon) dus ik heb geen flauw idee hoeveel andere kindjes van die leeftijd wegen. Mijn zoon woog met zijn 2e verjaardag 12 kilo, dat scheelt dus behoorlijk.
Wellcht ook handig om haar lengte te geven?
.
Hé das grappig; dit had mijn verhaal kunnen zijn. (bijna dan)

Ik heb een ook een dochter van bijna 2 en dat is/was ook een flinke meid. Toen ze een baby was was ze echt een bulletje, nu is ze stevig maar echt niet dik. Ik heb geen flauw idee wat ze weegt, misschien 13-14 kilo?

Ze is trouwens ook rond de 90 cm.

Ze krijgt ongeveer hetzelfde te eten als jouw dochter, ik denk dat als je voor jezelf weet dat ze goed en gevarieërd eet er niets aan kunt doen.

Het ligt ook aan de bouw van het kindje. De mijne zal nooit een minnetje worden, hoeft ook niet. Ze is zoals ze is. Als ze dik zou worden van de tussendoortjes/ongezond eten etc is het een heel ander verhaal, maar dat is niet aan de orde bij jouw dochter (en de mijne).

Ik zou me er nog niet zo druk om maken, het is goed dat je het in de gaten houdt maar meer kun je niet doen denk ik.
quote:

Ik kreeg net bijna een rolberoerte: ik heb vanavond mijn dochter van bijna 2 eens gewogen. 14.5 kilo :o

Omdat ze een half jaar geleden voor het laatst bij het cb is geweest was ik wel nieuwschierig, maar dit had ik niet verwacht.

Ze is altijd een flinke dame geweest, 4410 gram en 55 cm bij de geboorte en groeide daarna als kool op mijn bv. Prima. Cb altijd tevreden en wij ook. Toen ze ging lopen verdween het babyvet en de laatste tijd groeide ze wel in lengte maar ze werd zichtbaar slanker.

Ze krijgt naast pap, brood en avondeten 3 x een tussendoortje (rijstwafel, rozijntjes en fruit) Af en toe een biscuitje.

Aangezien je overal hoort dat overgewicht bij peuters/kleuters steeds meer toeneemt ben ik hier erg alert op. Ik denk namelijk dat 14.5 kilo teveel is, ook al is ze wel lang; ik denk zo'n 90 cm.

Ik heb ook een zoontje van 5 maar die heeft echt de bouw van mijn man en mij; lang en slank. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal (alleen mijn zoon) dus ik heb geen flauw idee hoeveel andere kindjes van die leeftijd wegen. Mijn zoon woog met zijn 2e verjaardag 12 kilo, dat scheelt dus behoorlijk.

Ook bij ons op het cb zijn ze altijd tevreden, lengte en gewicht liggen op dezelfde lijn.

Sinas, ik weet eigenlijk niet of de verhoudingen steeds hetzelfde zijn. Ik denk eigenlijk van wel.
quote:

Ik denk namelijk dat 14.5 kilo teveel is, ook al is ze wel lang; ik denk zo'n 90 cm.

Haihoi,

Tsja, dat klinkt wel als vrij flink. Mijn zoontje (ook 2) was onlangs op het CB 90 cm en 13,5 kg, waarbij hij qua lengte op de middellijn zat en qua gewicht er iets boven. Hij is een stevige knul om te zien, niet dik maar zeer zeker niet tenger.

Maar je schrijft dat ze geen gekke dingen te eten krijgt, gewoon normaal eten en 3x een tussendoortje. Dan zal het toch allemaal wel loslopen? Mijn zoontje is tot voor kort ook echt een bolletje geweest, heb er vaak genoeg ook opmerkingen over gekregen (niet in de laatste plaats van het CB...) maar nu ineens schiet-ie de lengte in en zie je hem 'slanker' worden. Ik heb altijd gedacht: zolang ik hem gezond eten geef, mag-ie van mij zoveel eten als hij wil, dan zal-ie het wel nodig hebben. Dus 2 appels ipv één? Of een hele appel en een hele banaan én ook nog een hele sinaasappel? Prima, net als 3 boterhammen tussendemiddag, of twee keer opscheppen met avondeten.

Nou heb ik wel de tussendoortjes altijd zoveel mogelijk beperkt, als hij er niet om vroeg dan kreeg-ie ook niks (onder het mom: als je honger hebt dan krijg je eten maar als je dus kennelijk geen honger hjebt, dan hoef je dus ook niks). En als hij dorst heeft, krijgt hij in eerste instantie water, dat hoeft niet altijd diksap te zijn.

Anyway, zolang je je dochter niet te pas en te onpas volpropt met pennywafels, zou ik me nu nog niet zo druk maken over haar lengte/gewicht. En anders moet je even kijken op de site van het voedingscentrum, daar is een BMI-meter die ook voor kinderen geschikt is. En vertrouw anders ook op je eigen oordeel. Is ze te dik? Heeft ze vetrolletjes of is het gewoon een stevig kind?

xx Lalie

P.S. En was je weging wel nauwkeurig? Misschien zat je er wel een halve kilo naast, dat scheelt heel wat op zo'n klein mensje?

Als je kleine meid echt een hangbuikje heeft, dan is ze te zwaar. Maar als ze gewoon stevig is, dan is het goed hoor. Kijk anders even op :

http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/ Onderaan zie je bij: speel, lees en doe, 'check mijn bmi' . Daar kan je je dochers bmi uitrekenen en zie je meteen hoe ze zit. Bij een lengte van 90 en gewicht van 14 zit ze nog in groen, maar bij een lengte van 90 en gewicht van 15 zit ze in oranje en moet je oppassen. (net voor je gecheckt)

Meet haar dus goed na en kijk daar, dan weet je het zeker!

Ik moet aankomende donderdag weer naar het CB. Mijn dochter is nu 2 jaar en 1 maand en ik ben razend benieuwd wat haar gewicht en lengte is. Want ook ik vraag me soms af of ze te zwaar is. Ik heb haar onlangs zelf gemeten en toen was ze 89 cm. en de laatste x (maanden geleden) woog ze 13,5 kilo. Ik kan me niet voorstellen dat ze de afgelopen maanden niet zwaarder is geworden. Dus ze zal toch minstens 14 kilo zijn als het niet meer is. Ik vind haar overigens niet dik, maar wel stevig (tis ook een echt pakketje als je haar optilt auw :P). Maar het blijft oppassen, want vetcellen worden in de vroege jaren opgebouwd. Ik hou dit topic dus even in de gaten.

Overigens is dit wat ze eet:

07.30  7 scheppen brinta met warme halvolle melk

10.00 uur 1 a anderhalf stuks fruit (1 appel + wat aardbeien bijvoorbeeld)

12.00 uur 2 boterhammen, 1 zoet, 1 hartig

15.00 uur beker yoghurt en een liga oid

19.00 uur een vol bord avondeten en als ze 'zeurt' om meer krijgt ze rauwe stukken groenten (wortel bijvoorbeeld).

Tussendoor drinkt ze bijna allen maar water en snoepen komt neit zo heel veel voor. Maar ik ga haar niet de hele tijd lekkere dingetjes onthouden omdat ze een stevig meisje is. Als we kaas kopen, mag ze van mij best een plakje. En bij opa en oma krijgt ze een koekje. Maar ik hou er wel de 'knip' op (ondanks alle aaaaaahs, toe nou, ze vindt het zo lekkerrrrr....)

Wat vinden jullie van die hoeveelheden die ik hierboven heb opgeschreven eigenlijk?
quote:Heeft ze vetrolletjes of is het gewoon een stevig kind?

xx Lalie

P.S. En was je weging wel nauwkeurig? Misschien zat je er wel een halve kilo naast, dat scheelt heel wat op zo'n klein mensje?

Nee ze heeft geen vetrollen. Wel een beetje een bolle buik en stevige beentjes. Maar ze oogt eigenlijk helemaal niet (meer) dik. Ook geen bolle wangen oid, gewoon normaal. Daarom verbaasde het me ook zo.

En de weegschaal is digitaal.
Hoi Solane,

Ik heb 3 kinderen en mijn cb-boekjes altijd bij de hand , dus hier even wat vergelijkingsmateriaal. Mijn kinderen zijn niet lang, dus je moet iets bij het gewicht optellen om het ''eerlijk'' te kunnen vergelijken.

Mijn oudste zoon woog toen hij bijna 2 was 13 kilo bij een lengte van 84cm.

Mijn middelste zoon woog toen 15,1 kilo bij een lengte van 87 cm.

Mijn jongste, een dochter, is nu 1½ jaar en weegt 10,8 kilo bij 80 cm.

Mijn oudste was als baby gemiddeld gebouwd, maar is inmiddels 11 jaar en klein en tenger. Mijn middelste is altijd al stevig geweest en is dat nog steeds. Mijn jongste is behoorlijk klein en fijn gebouwd. Ik denk dat je kind een heel gezond gewicht heeft, en je bent qua eten ook goed bezig volgens mij. Verder is het (als ik kijk naar de groeicurves van mijn kinderen) te verwachten dat je kind na het 2e jaar niet meer zo hard groeit qua gewicht. Zelfs mijn 2e, degene die het hardst groeide in die tijd, woog op zijn 4e maar 3 kilo meer dan op zijn 2e.

Groetjes, Lemmy
Intiem, het klinkt voor mij heel normaal wat ze te eten krijgt.

En ik snap ook best dat ze bij de kaasboer een plakje kaas krijgt/eet. Die enkele keer...

Mijn dochter drinkt trouwens wel diksap of soms yogi (zonder suiker) of roosvicee. Misschien overgaan op water?
Ik heb toevallig mijn dochter van bijna 2 vandaag gewogen, ze was 11,5 kilo. Ik weet niet hoe lang ze is, ik denk wel iets kleiner dan jouw dochter. Ze is niet mager ofzo.
Ik heb toevallig mijn dochter van bijna 2 vandaag gewogen, ze was 11,5 kilo. Ik weet niet hoe lang ze is, ik denk wel iets kleiner dan jouw dochter. Ze is niet mager ofzo.
En ze was bij haar geboorte net zo zwaar als jouw dochter, maar dan bij 51 cm, in verhouding dikker dus.
Hallo,

Mijn dochter wordt in september 2 jaar. Vorige maand naar het CB geweest: 89cm en 14,5 kilo. Geen probleem zeiden ze daar, ze heeft altijd al aan de bovengrens gezeten met haar gewicht, zelfs met haar vroeggeboorte was ze niet te licht. Tis maar net wat voor bouw je kindje heeft. Mensen om ons heen zeggen nu ook dat ze ineens de lengte ingaat, en je ziet het vet verdwijnen. Terwijl ze echt altijd voor 'dik' werd uitgemaakt. Opmerkingen van jan-en- alleman over hoe 'goed' ze er uitziet, Hollands welvaren, of, ook heel populair: wat geef je haar te drinken? SLAGROOM????? 

Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken, ook gezien hoeveel ze eet.
quote:Mijn dochter drinkt trouwens wel diksap of soms yogi (zonder suiker) of roosvicee. Misschien overgaan op water?Zou ze het pikken zo cold turkey ;)?
Joh, Solane, helemaal geen zorgen over maken dan hoor! Je geeft haar hartstikke gezond te eten en als ze dan ook eens niet dik oogt, dan zou ik me helemaal niet druk maken hoor. Dan is het gewoon geen tenger kind, nou en. Zegt ook helemaal niks over hoe ze later als tiener of volwassene zal zijn.

Nauwkeurig wegen, dat lukt hier voor geen meter. Zoon wil echt niet stil blijven staan op de weegschaal.... aaaaaaaaarghhhhhhhhh... en dan is het er ook nog eens zo één met een wijzertje, niet digitaal dus.

Lemmy, bedankt voor je 'vergelijkingsmateriaal'.

Er is dus nog hoop :P

Ik ben namelijk bang dat als ze zo hard blijft groeien dat het hek dan van de dam is.

Selma, je hebt ook gelijk. Op de voeding letten is het enige wat je kunt doen. En dat doe ik zeker.
huh :?, mijn zoontje is 14 maanden en woog een maand geleden 12,2 kilo bij een lengte van 80 cm. ik vermoed dat hij de 14,5 kilo ver voorbij is op zijn 2de verjaardag.... stevig jongetje, maar dik echt niet.
Nippo, eet jouw dochter veel minder dan?

En van dat water; dat gaan we morgen eens uitproberen ;)

Badankt voor al jullie reacties so far, het stelt me wel een beetje gerust.
Ik heb heel lang geleden eens de Belgische groeicurves opgeduikeld. Kijk maar eens hier. Dan zie je dat het gewicht keurig bij de lengte past.
quote:Lemmy, bedankt voor je 'vergelijkingsmateriaal'. Graag gedaan!

Er is dus nog hoop :PTuurlijk!! :P

Ik ben namelijk bang dat als ze zo hard blijft groeien dat het hek dan van de dam is. Als je nu al oplet met eten, zal dat vast wel meevallen. Dat heb ik bij mijn middelste kind ook gedaan (die was al 11 kilo toen hij 6 maanden was!! Toen schrok ik ook wel even...) en hij is nu bijna 6 jaar en hooguit wat mollig. Je bent er zelf bij, toch?

Selma, je hebt ook gelijk. Op de voeding letten is het enige wat je kunt doen. En dat doe ik zeker.

Succes ermee, het komt vast goed!

Succes ermee, het komt vast goed!

Ehh... voor zover het niet al gewoon goed IS dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven