Dochter te zwaar?

08-07-2007 21:59 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg net bijna een rolberoerte: ik heb vanavond mijn dochter van bijna 2 eens gewogen. 14.5 kilo :o

Omdat ze een half jaar geleden voor het laatst bij het cb is geweest was ik wel nieuwschierig, maar dit had ik niet verwacht.

Ze is altijd een flinke dame geweest, 4410 gram en 55 cm bij de geboorte en groeide daarna als kool op mijn bv. Prima. Cb altijd tevreden en wij ook. Toen ze ging lopen verdween het babyvet en de laatste tijd groeide ze wel in lengte maar ze werd zichtbaar slanker.

Ze krijgt naast pap, brood en avondeten 3 x een tussendoortje (rijstwafel, rozijntjes en fruit) Af en toe een biscuitje.

Aangezien je overal hoort dat overgewicht bij peuters/kleuters steeds meer toeneemt ben ik hier erg alert op. Ik denk namelijk dat 14.5 kilo teveel is, ook al is ze wel lang; ik denk zo'n 90 cm.

Ik heb ook een zoontje van 5 maar die heeft echt de bouw van mijn man en mij; lang en slank. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal (alleen mijn zoon) dus ik heb geen flauw idee hoeveel andere kindjes van die leeftijd wegen. Mijn zoon woog met zijn 2e verjaardag 12 kilo, dat scheelt dus behoorlijk.

Mijn dochter was ook een flinke dame bij de geboorte. Ze was 53cm en 4635gram. Al vrij snel kwam de verhouding zo dat ze met haar lengte aan de top van de groeicurve zat en met haar gewicht gemiddeld of heeeel iets er onder. Nu met 9,5 maanden is ongeveer 75cm en 9,5kilo (ik weet het niet exact want ik heb 't ff thuis snel gedaan). Ze is zeker niet dik, maar gewoon lang en een gemiddeld postuur. Toch vonden ze bij het CB dat ze wel wat dikker mag worden want ze zit qua lengte boven in dus moet dat qua gewicht ook:o. (ja een tabel is natuurlijk belangrijker dan gewoon kijken hoe het kindje eruit ziet) Ik laat me dus echt niet wat zeggen. Ze ziet er prima uit (zegt mijn omgeving ook) dus... Ik denk dat je het best zelf kan beoordelen of je kindje er goed/gezond uitziet. Ik bedoel een zwaardere bouw of botten maakt ook al heel anders. Cijfers zeggen mij dus niet zo veel het plaatje meer.

Miss O

Mijn dochter heeft nooit pap gehad. Ze at het eerste jaar 's morgen bv, na een maand of 7 met een boterham erbij. Nu is dat gewone melk met boterham 's morgens en voor lunch, en gewoon avondeten (ze eet heel wisselend voor wat betreft hoeveelheid maar krijgt altijd gewoon het toetje wat wij eten, ook als dat bijvoorbeeld tiramisu ofzo is). Als tussendoortje eet ze fruit en een gewoon koekje en krijgt ze denk ik 1 beker limonade per dag en verder water.
quote:huh :?, mijn zoontje is 14 maanden en woog een maand geleden 12,2 kilo bij een lengte van 80 cm. ik vermoed dat hij de 14,5 kilo ver voorbij is op zijn 2de verjaardag.... stevig jongetje, maar dik echt niet.

Maak je niet druk hoor!  Mijn zoon was met anderhal jaar 12.5 kilo bij een lengte van 83 cm. 1 jaar later, met 2.5 jaar dus woog hij 12.8 kilo bij een lengte van 95 cm. Hij was dus in 1 jaar van een groot stevig kereltje naar een gemiddeld slank kereltje gegaan,

Het belangrijkste is dat de kindjes niet overgevoerd worden en genoeg bewegen. dus niet teveel eten geven. Hebben ze al een broodje op en nog meer honger, dan een droog broodje. Avondeten net zo, hebben ze al een flink bord gegeten, niet meer eten maar schaaltje yoghurt. Naast het eten moeten ze elke dag zeker 1 uur flink bewegen. en dat doen de meeste kids te weinig, dus reken maar uit. elke dag 1 snee brood (met beleg) extra en niet bewegen, dat zet aan.

Verplicht niet dat ze hun bordje leeg moeten eten. Geen honger meer en ze hebben maar een half broodje op? Geen probleem, maar geef dan ook geen vervanger (dus ontbijtkoek of ander lekker broodje) Ook geen snoep dan hè (hoewel de meeste kids daar dus niet van aankomen, dat weten de ouders wel, daar letten ze goed op)

Hier ook een jongentje dat met twee jaar bij 90 cm 14 kilo woog. Nu is hij vijf jaar en een lange dunne spijker! Wij laten hem ook altijd zelf bepalen hoeveel hij eet en zijn terughoudend met snoep (ook niet te erg want dan gaat hij het bij de buren halen!!!!). Ook ben ik vanaf jongsaf aan erg bezig geweest om hem veel te laten bewegen. Veel lopen en fietsen. De kinderwagen gebruikte ik vanaf zijn tweede jaar al bijna nooit meer. Door weer en wind liepen we buiten. Mijn jongste zoontje is nu met zijn eerste jaar ook weer flink. Was ikzelf ook maar ik ben na mijn peuterjaren altijd erg slank gebleven (hoef ik niets voor te doen).
Het verhaal komt me bekend voor.

Mijn zoon was bij zijn laatste cb bezoek ook 15 kilo en volgens mij 89,5 cm. Ook bij ons werd er gezegd dat we er op moesten letten, terwijl mijn zoon heel gezond eet. Dat wist ik, omdat we bij een dietiste liepen voor een fructose-intollerantie. Hij kreeg bijvoorbeeld nooit sap, of yoki oid. Met de dietiste heb ik het toen ook even kort aangestipt en zij zag in een tabel dat het bmi ook echt wel iets te hoog is in deze verhouding. Zij gaf echter ook aan dat we ons er niet te druk over moesten maken omdat hij al gezond te eten kreeg.

De cb arts gaf aan dat we moesten proberen om het gewicht hetzelfde te houden. Niet door te lijnen uiteraard, maar wel door na te denken over het eten en vooral door te bewegen.

Wij hebben vooral op het brood gelet. Onze zoon eet veel brood, twee 's ochtends en twee 's middags. Op het kdv kreeg hij soms wel 3 boterhammen omdat hij er om vroeg. Dat heb ik een halt toegeroepen. En ik heb gezegd dat hij maar 1 beker limo mocht op een dag en verder water of thee mocht drinken.

O ja, en wij gaven nog volle melkproducten, daar zijn we ook vanaf gestapt.

Een paar maanden later moesten we naar het ziekenhuis met hem (voor iets anders), daar werd hij ook gewogen. Hij woog 14,8 en was iets langer geworden. Natuurlijk is het andere meetapparatuur maar toch klonk ons dat al beter in de oren. En het bmi was ook gelijk uit de rode zone.

Ik verwacht dat we met zijn 3e verjaardag weer naar het cb moeten, ik ben erg benieuwd wat hij dan weegt, ik denk zelf niet dat hij dezelfde lijn doorgezet heeft maar dat het meer in verhouding komt allemaal.
Mijn dochter is 14,6 kilo bij 92 cm (26 maanden). Op het CB is er niets van gezegd. Daar is ze ook nog wat te klein voor. Grote kans dat de verhouding volgend jaar wat gunstiger ligt. Ze heeft nu gewoon nog veel babyvet. Het is niet zo dat ze erg veel eet of weinig beweegt, integendeel. Dus... we gaan z door en wachten het een jaar af.
Als je kinderen gezond zijn (geen ziekte) en goed eten, dan komt het wel goed met dat gewicht.

Als ik naar dreumes- en peuterfoto's kijk, dan zie ik mijn zoon als een behoorlijk stevig propje (4442 gram bij de geboorte, qua gewicht altijd bovenin de curve en qua lengte altijd onderin de curve).

Hij is nu vier jaar en acht maanden, ongeveer 105 cm (klein kereltje) en weegt al bijna een jaar lang 18-kilo-met-kleren-en-schoenen aan. Een BMI van ongeveer 16, dus keurig.

Wél heeft hij aanleg om dik te worden, we houden zijn snoepgedrag in de gaten, dat mag hij mooi op school doen (tractaties e.d.) en thuis krijgt hij gedroogd fruit, roggebrood, volkorenbrood en zijn favoriete drank is: WATER ! Als je hem ranja aanbiedt zegt hij negen van de tien keer dat hij eigenlijk liever water heeft, en dat heeft hij toch écht van zichzelf, hij mag van ons heus wel eens ranja, als afwisseling.
Zolang het eetpatroon goed en gezond is zou ik me persoonlijk geen

grote zorgen maken (zolang het gewicht binnen een bepaalde grens blijft

natuurlijk). Mijn zoon moet nog 1.5 worden en weegt ook 13 kilo (hij is

wel vrij lang, ongeveer 87 cm). Hij eet exact hetzelfde als zijn zus

(veel!) en waar zijn zus altijd lang en dun was is bij lang en stevig.

Maar dik is hij absoluut niet, het is gewoon een stevig/sterk ventje

(bij het stoeien is hij zijjn zus van bijna 3 de baas)..

Van gezonde dingen mag hij ook eten wat hij wil: hij eet vaak 3

boterhammen 's middags en dat vind ik prima. Ik beperk het aantal

tussendoortjes wel: ze krijgen een tussendoortje op 1 moment van de dag

en dat is dan een biscuitje ofzo.
Ook als je naar de nederlands groeicurves kijkt zit ze er nog in. Bovendien zijn cijfers niet het allerbelangrijkst en gaat het m..n om d egezondheid van je kind! Als ze gezond eet en lekker beweegt, zou ik me er absoluut niet ongerust overmaken!

De campagne t.a.v. kinderen met overgewicht gaat m.n. om die kinderen die de hele dag snoepen en chips eten en nooit buiten spelen/ bewegen, maar alleen voor de televisie zitten.
Punt is wel dat heel veel mensen zich niet bewust zijn van of ze een goed en gezond eetpatroon aanhouden. Ik vind zulke signalen van het cb dus wel altijd een moment om dat even te checken. Iemand kan wel denken dat zijn/haar kind gezond eet, terwijl bijvoorbeeld de hele dag sap drinken helemaal niet zo goed is. En boterhammen zijn bijvoorbeeld wel gezond, maar het beleg is de dikmaker.
Net bij het Cb geweest. Max is bijna zes maanden (over tien dagen), is 73 cm en weegt 10.050 gram. Ik wíl geloof ik niet weten wat hij weegt bij twee jaar...
Mijn zoontje woog bij 2 jaar en 4 maanden 13.4 kilo bij 96 cm..., dat vonden ze bij het cb te licht...(???? "Geeft u hem maar lekker veel boter, jus en mayonaise...."????)

Mijn dochter was met 1 jaar en 7 maanden 12,5 kilo bij 86 cm...., vonden ze weer te veel.

Tja... wat vind je zelf? Eet je kind gezond? Ziet je kind er gezond uit....? Mijn dochter is stevig, ja, maar gewoon lekker dreumesstevig, geen vetrollen of hangbuik....

Liefs Mondy
Mijn zoon is 19 maanden, 87 cm en 15 kilo.

Een beer dus, en altijd al geweest. Maar hij is echt niet te dik, dat heeft het cb nooit gezegd en ik vind het ook niet. Hij is groot, sterk en breed en dus gewoon een flinke vent. Dat hele dikke babyvet is er echt wel af, hij is goed in proportie.

Hij eet goed, maar helemaal niet heel veel ofzo.

In de ochtend pap, daarna wat brood, tussen de middag brood, maar vaak wil hij niet. In de avond gewoon avondeten en toetje en tussendoor 2-3 keer rozijntjes of koek (ontbijtkoek, sultana of rijstewafel ofzo).

Als je zelf niet denkt, dat je kind echt dik is en je hoort geen verontrustende dingen van cb, is er dus niks aan de hand, toch?

* het is wél heel zwaar....pffff ;) *
Mijn dochter is nu 15 maanden en was anderhalve maand geleden bij het cb 84 cm en 12.5 kilo en ze werd zeker niet te dik bevonden!!

Ze zei zelfs dat ze bij haar lengte nog slank was!

wat een verschillende antwoorden krijg je toch.......
quote:Swinta schreef op 08 juli 2007 @ 23:05:

[...]

Hebben ze al een broodje op en nog meer honger, dan een droog broodje. [/b]

Dat vind ik wel heel ver gaan.

De dochter van to is misschien wat aan de stevige kant maar om haar nu gelijk op water en droog brood te zetten.
De dochter van TO is ondertussen ook geen twee meer, maar een jaar of zeven.

Topic is een klein beetje oud.
quote:Solane31 schreef op 08 juli 2007 @ 22:18:

[...]

Nee ze heeft geen vetrollen. Wel een beetje een bolle buik en stevige beentjes. Maar ze oogt eigenlijk helemaal niet (meer) dik. Ook geen bolle wangen oid, gewoon normaal. Daarom verbaasde het me ook zo.

En de weegschaal is digitaal.Een bolle buik is normaal, dat is een peuterbuikje, dat heeft ieder kind, ook mijn dochter die licht en klein is van bijna 3
Ow sjee zie nu net idd dat het topic al erg oud is, duh
Haha, hadden we toen dit forum al? Ik dacht dat we Max nog hadden in 2007. Tijd gaat harder dan je denkt.
Volgens mij zit het helemaal goed hoor...heb even het CB boekje van mijn dochter erbij gehaald...die was met 2 jaar 95 cm lang en woog 15,9 kg en dit was allemaal prima in orde toen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven