Dochter wil bij vader wonen!?

04-04-2011 13:40 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, de titel dekt volledig de lading. Mijn meisje van drie jaar logeert samen met haar broertje, elk weekend een nacht bij haar vader(1,5 jaar geleden zijn we uit elkaar gegaan)

De afgelopen twee weken is het huilen geblazen wanneer vader haar naar huis brengt. Ze zegt letterlijk:" Ik wil niet meer bij mama wonen, ik wil bij papa wonen".

Ze heeft dit niet eerder gehad, wel dat ze natuurlijk verdrietig is als papa weer gaat maar niet zo. Ik merk dat het mij best wel raakt en ik mij afvraag of het aan mij ligt. Of kan het komen omdat ze hem niet dagelijks ziet? Zijn er forummers die dit hebben meegemaakt en hoe hebben jullie dit aangepakt of hebben jullie het laten rusten?

Alvast bedankt voor jullie racties.
Ja dat kan, dat ze hem mist. Ook ziet ze hem alleen in het weekend dus hij is geen onderdeel van haar dagelijks bestaan meer.

Is er geen mogelijkheid om de omgangsregeling uit te breiden, zodat de kinderen wat meer tijd met hun vader door kunnen brengen?
Ik heb geen ervaring en kan je geen tips geven maar wel een knuffel. Het lijkt mij heel pijnlijk. Mochten mijn vriend en ik uit elkaar gaan dan zou mijn 5 jarig dochtertje ook het liefst bij haar vader wonen, het is echt een papa'skindje. Ergens is het fijn om te weten dat ze ook zoveel van haar vader hodt dat ze erg graag bij hem is maar tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat dit voor jou niet fijn is.

Kan ze uitleggen waarom ze bij hem wil zijn? Is er een mogelijkheid voor haar (en haar broer) om meer dagen en nachten bij hem te verblijven?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Wat moeilijk zeg.

Zou het misschien meespelen dat haar gewone leven bij jou is en daar dus de verplichtingen (lees: ook de minder leuke dingen) zijn en bij haar vader vooral leuke dingen worden gedaan omdat hij haar wat minder ziet en er in het weekend sowieso meer tijd is voor leuke dingen? Kan ze uitleggen waarom ze dat wil?

Is er zoals patchouli zegt mogelijkheid om de omgangsregeling wat uit te breiden?
@Loise;bedankt voor de knuffel

@Allen; ik zou graag willen dat de kinderen hun vader vaker zien en heb dit regelmatig voorgesteld, maar hij neemt geen innitiatief. Hij werkte altijd lange dagen maar inmiddels niet meer vanwege de recessie. Toch komt hij de kinderen niet extra opzoeken of een middag ophalen. Ik denk dat mijn dochter hier nu moeite mee heeft.
Heb je het hem recentlijk nog gevraagd? Hoe vindt hij het dat dochter huilt als hij haar naar jou terugbrengt?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ja zeker, tsja hij is gewoon niet zo verzorgend. Hij was gelukkig thuis toen de kinderen geboren werden maar verder altijd aan het werk. Ik denk dat hij het moeilijk vindt ze vaker op te halen. Overigens zijn er wel extra vakantiedagen waarop ze naar hun vader gaan. Over een paar weken drie nachten bijvoorbeeld.

Als mijn dochter huilt troost hij haar even, maar is daarna ook snel weer weg.
Is hij misschien een typische weekendvader?

Bij papa altijd leuke dingen doen etc.. Terwijl haar leven bij jou, het dagelijkse leven is..

Misschien kun je de regeling uitbreiden..

Ik vermoed eigenlijk dat ze, als ze bij papa zou wonen, hetzelfde over jou had gezegd..

Sterkte!
Het lijkt me inderdaad naar om te horen, als moeder. Maar mijn dochter is ook 3, en wil bij haar opa en oma wonen. Dat verkondigt ze teminste meerdere malen per week. Ze wil er niet alleen maar logeren, maar helemaal wonen! Als je dan doorvraagt blijkt dat ze de consequenties totaal nog niet snapt, ze begreep bijvoorbeeld helemaal niet dat ze haar vader en mij dan niet zou zien, eigenlijk wilde ze dat we met z'n allen bij oma en opa gingen wonen. Die hebben namelijk een enorme tuin met schommels en trampoline, en wij een kleintje zonder die speeltuigen

Ik zeg niet dat het bij jouw dochter zo simpel ligt hoor, maar haar redenen hiervoor hoeven niet zozeer met jou en haar vader te maken hebben, maar meer met omstandigheden.... en de vraag is of ze zich beseft dat ze, als ze bij haar vader zou wonen, jou niet meer zo vaak zou zien.
Leuk voorbeeld schrijf je Binti! Ik denk inderdaad dat het niets met mij te maken heeft, athans dat mag ik hopen want ik doe wat ik kan voor hen. Maar als ik doorvraag zegt ze toch dingen die duiden op het gemis van haar vader, in haar dagelijkse leven. Nou ja, ik weet het niet zo goed meer eigenlijk. Misschien wordt het makkelijker over een tijdje.
Het zal zeker met het gemis van haar vader te maken hebben en of de leuke weekenden bij papa.

Ik herken het probleem in die zin dat ik ook gescheiden ben en mijn zoontjes willen absoluut niet naar mijn ex. Ze moeten er om het weekend heen maar negen van de tien keer is het een gejammer om ze in de auto te moeten laden en er naar toe te rijden. Ook altijd veel knuffelen hangen en kusjes geven als ik weg ga ( de oudste is 8 de jongste 2), De jongste is vooral een mama;s kindje dus dat is ook altijd huilen als ik weg ga. het doet mij dan erg veel pijn dat ze niet naar hun vader willen, maar kan het aan de andere kant wel begrijpen.

Hij is ook geen gezinsmens en ik moet ze altijd bij opa en oma afzetten en ophalen waar hij dan ook het hele weekend is. Hij gaat gewoon zijn eigen dingen doen en oma zorgt voornamelijk voro de jongste want de oudste kan met sommige hobbys van hem wel mee.

Het is erg moeilijk, maar ga niet aan jezelf twijfelen. Het ligt zeker niet aan jou!! Onthoud dat goed.

Jij bent wat dat betreft altijd in hun leventje, je doet alle dingen met ze en bij papa is het om het weekend een nachtje en dan is het meestal toch leuke dingen doen ( 95% van de gescheiden vaders doet leuke dingen denk ik dan), en dat is toch anders als thuis he.
quote:SweetSummer schreef op 04 april 2011 @ 14:28:

Ik vermoed eigenlijk dat ze, als ze bij papa zou wonen, hetzelfde over jou had gezegd..

Sterkte!Dat was ook wat ik dacht. Ik heb namelijk ook een buurmeisje gehad waarvan de ouders waren gescheiden. Als ze bij haar moeder was, waar ze ook woonde, dan verlangde ze naar haar vader en andersom ook. Omdat haar vader een drukke baan had achter de schermen bij de tv bleef ze bij haar moeder wonen. Ze lag regelmatig in de clinch met zowel haar ouders, buurtkinderen en de leerkrachten op school. Er was geen land mee te bezeilen.
@Christel:je hebt wel gelijk in het weekend bij papa hoeft ze natuurlijk niet zoveel als ze bij mama moet. Wel vervelend voor je dat je jongens niet graag naar hun vader gaan. Maar ze hebben het vast naar hun zin als ze daar eenmaal zijn, toch? Het blijft moeilijk he, wie wil er nou scheiden?!

@Titanic: ohw, dat klinkt niet zo goed van je buurmeisje. Mijn kinderen waren natuurlijk ontzettend jong toen wij uit elkaar gingen dus ze weten niet anders.

Dat zijn ze nog steeds trouwens, haha. Het zal nooit leuk zijn voor kinderen om van de ene naar de andere ouder te gaan. Maar in mijn geval heeft het echt te maken met gebrek aan interesse of innitiatief van vader. Wanneer kinderen in een loyaliteitsconflict terechtkomen kunnen ze zich verscheurd voelen. Dat kan voor veel problemen zorgen inderdaad.
Voor het meisje is het wel belangrijk dat je duidelijk zegt dat de afspraak tussen papa en mama is dat ze bij mama blijft wonen en bij papa op weekend gaat en dat zij hier eigenlijk niets te willen heeft, hoe lullig ook. Kan ze het in elk geval afsluiten. Wel haar gelegenheid geven om te zeggen dat ze papa mist, maar niet om het idee te krijgen dat ze hierin iets kan bepalen.

Zeker belangrijk in het geval dat de vader absoluut geen aanstalten maakt om de tijd met de kinderen uit te breiden.
Inderdaad mamzelle ik vertel haar regelmatig dat ze bij mij woont en dat ze papa altijd mag bellen en hem in het weekend ziet. Ik probeer zo eerlijk mogelijk te zijn op haar niveau natuurlijk. Ze krijgt ook altijd ruimte en aandacht als ze haar vader mist, ze kletst de oren van mijn kop over haar vader. Ze heeft nu echt door dat hij weinig tijd met haar doorbrengt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven