Draagmoederschap
zaterdag 2 maart 2019 om 20:46
In het ‘Vergoeding vruchtbaarheidbehandeling verdwijnt!!’ topic schreef ik dat ik draagmoeder ben en ondanks dat ik PCOS heb en dus verminderd vruchtbaar ben, niet geholpen werd want draagmoeder.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
sanne_a wijzigde dit bericht op 22-09-2019 22:24
4.96% gewijzigd
zaterdag 9 maart 2019 om 20:20
Dus jij vindt alleenstaande vrouwen die zwanger worden met behulp van een spermadonor niks?
Daar is de rol van de biologische vader verworden tot verwekker.
anoniem_373911 wijzigde dit bericht op 09-03-2019 22:47
0.47% gewijzigd
zaterdag 9 maart 2019 om 20:38
zaterdag 9 maart 2019 om 20:42
Waarmee precies?
zaterdag 9 maart 2019 om 20:44
Nee, ik vind dat een kind een stabiele basis moet hebben. Waarbij het niet uitmaakt of dat door de moeder, vader of een vreemde gebeurt.
zaterdag 9 maart 2019 om 20:59
De basis is in jouw geval juist niet stabiel, want de basis begint bij hoe dit kind tot stand is gekomen. Het is nog maar de vraag of je huidige kind en het kind dat nog geboren daar later goed mee om kunnen gaan en of zij jouw actie kunnen accepteren. Ik weet dat niet, maar jij zeer zeker ook niet.
zaterdag 9 maart 2019 om 21:05
Eh ja dat bedoel ik niet. Ik weet wat hoogtechnologisch draagmoederschap is en dat dat een optie is of zou moeten zijn.erizito schreef: ↑09-03-2019 18:41.
Hoogtechnologisch draagmoederschap voor een homostel is op dit moment niet toegestaan in Nederland, dus dat is gewoon geen optie. Dan ben je aangewezen op de buitenlandroute.
Ik reageerde op de post van Evelien waarin zij beweert dat TO niet goed bezig is en dat draagmoederschap alleen te begrijpen is als de draagmoeder heel dicht bij de wensouders staat en de eicel niet van de draagmoeder is. Dan vraag ik me af wie dan die eicel zou moeten leveren om het ethisch verantwoord te laten zijn in de ogen van evelien en hoe dat ethisch gezien anders is dan wanneer de draagmoeder tevens eicelleverancier is. (Het mooie van een zus als draagmoeder lijkt me juist dat het kind genetisch verwant is aan beide papa's.)
Daarnaast is evelien tegen vergoedingen voor medische ingrepen, bij laagtechnologisch draagmoederschap heb je in principe geen medische behandeling nodig op de gewone routine bij de verloskundige na, bij hoogtechnologisch heb je IVF nodig.
anoniem_6478aa3e14789 wijzigde dit bericht op 09-03-2019 21:14
17.68% gewijzigd
zaterdag 9 maart 2019 om 21:12
De basis is voor mij de hechting, die moet goed zitten.Fizz schreef: ↑09-03-2019 20:59De basis is in jouw geval juist niet stabiel, want de basis begint bij hoe dit kind tot stand is gekomen. Het is nog maar de vraag of je huidige kind en het kind dat nog geboren daar later goed mee om kunnen gaan en of zij jouw actie kunnen accepteren. Ik weet dat niet, maar jij zeer zeker ook niet.
Uiteraard zou het kunnen dat deze 2 kinderen net de uitzondering op de regel zijn, maar daar ga ik niet vanuit. Net zoals ik er niet vanuit ga dat mijn zoon blijvende schade ondervindt aan het feit dat een deel van zijn bio familie ver weg woont. Of dat hij in 3 verschillende landen heeft gewoond. Of dat hij nu op een Nederlandse school zit terwijl Nederlands niet zijn eerste taal is. Of alle andere keuzes die ik voor hem heb gemaakt en zal blijven maken.
zaterdag 9 maart 2019 om 21:16
Hechting met je biologische moeder is ook belangrijk, terwijl jij daar willens en wetens vanaf ziet.Sanne_A schreef: ↑09-03-2019 21:12De basis is voor mij de hechting, die moet goed zitten.
Uiteraard zou het kunnen dat deze 2 kinderen net de uitzondering op de regel zijn, maar daar ga ik niet vanuit. Net zoals ik er niet vanuit ga dat mijn zoon blijvende schade ondervindt aan het feit dat een deel van zijn bio familie ver weg woont. Of dat hij in 3 verschillende landen heeft gewoond. Of dat hij nu op een Nederlandse school zit terwijl Nederlands niet zijn eerste taal is. Of alle andere keuzes die ik voor hem heb gemaakt en zal blijven maken.
zaterdag 9 maart 2019 om 21:59
Wat betreft de 'hoe kan je nou je eigen kind weggeven?' :
toen mijn kinderen net geboren waren voelden ze nog niet 'eigen', daar moest ik aan wennen. Bij de oudste realiseerde ik me pas na een week of drie, toen ik hem uit zijn bedje pakte, dat ie nooit meer weg zou gaan. Ik snap het wel hoor.
Wat betreft die hechting:
Voor een kind kan iedere zorgfiguur een gehechtheidsfiguur worden zoals grootouders of adoptieouders (Bowlby, 1969). De problemen die in de hechting van geadopteerde kindjes aan hun zorgfiguur optreden zijn vermoedelijk vaker het gevolg van de slechte leefomstandigheden van de baby voorafgaand aan de adoptie dan aan de adoptie zelf.
Child–parent attachment quality with an adoptive caregiver at age 4 years was examined in a sample of 111 children adopted into the United Kingdom following early severe deprivation in Romania and a comparison group of 52 nondeprived within–United Kingdom adoptees. Findings indicated that, compared with nondeprived adoptees, children who experienced early severe deprivation were less likely to be securely attached and more likely to show atypical patterns of attachment behavior; (O'Connor, 2003)
Wel een bron, maar dan de andere kant op.
toen mijn kinderen net geboren waren voelden ze nog niet 'eigen', daar moest ik aan wennen. Bij de oudste realiseerde ik me pas na een week of drie, toen ik hem uit zijn bedje pakte, dat ie nooit meer weg zou gaan. Ik snap het wel hoor.
Voor een kind kan iedere zorgfiguur een gehechtheidsfiguur worden zoals grootouders of adoptieouders (Bowlby, 1969). De problemen die in de hechting van geadopteerde kindjes aan hun zorgfiguur optreden zijn vermoedelijk vaker het gevolg van de slechte leefomstandigheden van de baby voorafgaand aan de adoptie dan aan de adoptie zelf.
Child–parent attachment quality with an adoptive caregiver at age 4 years was examined in a sample of 111 children adopted into the United Kingdom following early severe deprivation in Romania and a comparison group of 52 nondeprived within–United Kingdom adoptees. Findings indicated that, compared with nondeprived adoptees, children who experienced early severe deprivation were less likely to be securely attached and more likely to show atypical patterns of attachment behavior; (O'Connor, 2003)
zaterdag 9 maart 2019 om 22:14
Maar had je je kind dan ook weg kunnen geven? Want ik herken helemaal wat je zegt, maar daarnaast had ik wel een enorm verantwoordelijkheidsgevoel en beschermingsdrang.alkemade schreef: ↑09-03-2019 21:59Wat betreft de 'hoe kan je nou je eigen kind weggeven?' :
Die hechting gaat denk ik ook wel goed, denk dat de problemen op latere leeftijd gaan ontstaan, als kind gaat beseffen dat moeder het niet wilde hebben en dat mogelijk niet goed zal kunnen begrijpen.
zaterdag 9 maart 2019 om 22:17
Als tevoren was afgesproken dat ik het kind niet zelf zou houden, zoals Sanne, dan denk ik wel dat ik dat had gekund ja, zonder al te veel moeite ook.RogerPriddy schreef: ↑09-03-2019 22:14Maar had je je kind dan ook weg kunnen geven? Want ik herken helemaal wat je zegt, maar daarnaast had ik wel een enorm verantwoordelijkheidsgevoel en beschermingsdrang.
Als Sanne en de wensvaders allemaal hetzelfde vertellen, namelijk dat de papa's hem of haar zó graag wilden, dan zal dat wel meevallen hoor. Ze blijft toch in het leven van de kleine?Die hechting gaat denk ik ook wel goed, denk dat de problemen op latere leeftijd gaan ontstaan, als kind gaat beseffen dat moeder het niet wilde hebben en dat mogelijk niet goed zal kunnen begrijpen.
zaterdag 9 maart 2019 om 22:24
Of ze in het leven van de baby blijft, weet ze nooit zeker. Ik neem tenminste aan dat zij van al haar (juridische) rechten als ouder afziet bij het afstaan van haar kind. Het zou zomaar kunnen zijn dat de wensvaders het contact verbreken. Ook zou het kunnen zijn dat bij een scheiding van de vaders TO uit beeld verdwijnt. Zij zou dan juridisch gezien niets kunnen afdwingen.alkemade schreef: ↑09-03-2019 22:17Als tevoren was afgesproken dat ik het kind niet zelf zou houden, zoals Sanne, dan denk ik wel dat ik dat had gekund ja, zonder al te veel moeite ook.
Als Sanne en de wensvaders allemaal hetzelfde vertellen, namelijk dat de papa's hem of haar zó graag wilden, dan zal dat wel meevallen hoor. Ze blijft toch in het leven van de kleine?
zaterdag 9 maart 2019 om 22:26
@alkemade: ik weet vrij veel over hechting ivm mijn werk en ook privé. Wist dus ook al dat er alleen bronnen de andere kant op zouden zijn
.
Ik snap overigens wel dat dit indruist tegen emoties die veel mensen hebben als het om de moeder-kind band gaat.
@RogerPiddy Ik zou m'n eigen kind ook niet zomaar weggeven. Ik heb er ook moeite voor gedaan om te zorgen dat hij bij mij bleef en niet in India. Totaal andere situatie.
Ik snap overigens wel dat dit indruist tegen emoties die veel mensen hebben als het om de moeder-kind band gaat.
@RogerPiddy Ik zou m'n eigen kind ook niet zomaar weggeven. Ik heb er ook moeite voor gedaan om te zorgen dat hij bij mij bleef en niet in India. Totaal andere situatie.
sanne_a wijzigde dit bericht op 09-03-2019 22:34
0.23% gewijzigd
zaterdag 9 maart 2019 om 22:31
Je huidige kind is net zoveel je kind als het kind waarvan je nu zwanger bent. Het enige verschil is een andere vader.Sanne_A schreef: ↑09-03-2019 22:26@alkemade: ik weet vrij veel over hechting ivm mijn werk en ook privé. Wist dus ook al dat er alleen bronnen de andere kant op zouden zijn.
@RogerPiddy Ik zou m'n eigen kind ook niet zomaar weggeven. Ik heb er ook moeite voor gedaan om te zorgen dat hik bij mij bleef en niet in India. Totaal andere situatie.
zaterdag 9 maart 2019 om 23:00
Waarom?
Als to van meet af aan heeft verteld aan haar eigen kind wat er precies aan de hand is, kan het kind dat prima begrijpen.