Draagmoederschap
zaterdag 2 maart 2019 om 20:46
In het ‘Vergoeding vruchtbaarheidbehandeling verdwijnt!!’ topic schreef ik dat ik draagmoeder ben en ondanks dat ik PCOS heb en dus verminderd vruchtbaar ben, niet geholpen werd want draagmoeder.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
sanne_a wijzigde dit bericht op 22-09-2019 22:24
4.96% gewijzigd
zondag 3 maart 2019 om 10:38
Heb je hier met professionals over gepraat? Wat dit met het psychisch welzijn van het kind zou kunnen doen? Of dit daadwerkelijk een slimme keuze in het belang van het kind is? Hoe jullie het beste kunnen omgaan met de situatie als het kindje er is, in het belang van het kind? Hoe je dit gaat uitleggen? Of dokter je alles zelf een beetje uit? Ik vind dit best een experiment over de rug van het kind.
zondag 3 maart 2019 om 10:40
Het zal je misschien oprecht verbazen maar er zijn echt mensen die bevallen leuk, bijzonder, intens, mooi, liefdevol, prachtig en waarachtig vinden. Ik ben genoeg getuige geweest van dit proces om te weten dat er genoeg vrouwen zijn die zo nog een keer willen baren maar niet perse nog een baby hoeven.Suzan_1991 schreef: ↑03-03-2019 10:30Ik snap een hoop, maar een bevalling leuk vinden? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat leuk vindt, eerder een noodzakelijk kwaad als je een kind wil.
zondag 3 maart 2019 om 10:41
Ik denk dat ik gewoon geluk heb gehad toen. Ik ben overigens niet de enige die dit zegt. Laatst nog een reünie gehad, maar het overgrote deel zei dat ze blij waren dat er niet gepest werd.Blondie456 schreef: ↑03-03-2019 10:35Pesten is van alle tijden. Bij mij werd er op de basisschool echt wel gepest en bepaalde kinderen buiten gesloten.
Het is gewoon jammer dat het gebeurt, er zou echt meer aan gedaan moeten worden. Ik ben op de middelbare school behoorlijk gepest, maar er werd niets aan gedaan en van mn moeder moest ik me er maar niets van aan trekken. Dat werkt natuurlijk niet.
zondag 3 maart 2019 om 10:45
Het zal er ook vast wel aan liggen wat voor bevallingen je hebt. Ik had alleen maar rugweeën. Ik voelde ze ook niet opkomen of weggaan, het was constante pijn van begin tot eind en pijnstilling had ik beide keren niet omdat ik zo snel op 10cm ontsluiting zit. Ik heb het hele ziekenhuis bij elkaar liggen schreeuwen. Ik wil graag nog een baby, maar die bevalling hoeft van mij niet. Denk dus ook niet dat er nog een 3e komt.Isabellarose- schreef: ↑03-03-2019 10:40Het zal je misschien oprecht verbazen maar er zijn echt mensen die bevallen leuk, bijzonder, intens, mooi, liefdevol, prachtig en waarachtig vinden. Ik ben genoeg getuige geweest van dit proces om te weten dat er genoeg vrouwen zijn die zo nog een keer willen baren maar niet perse nog een baby hoeven.
zondag 3 maart 2019 om 10:49
Tja er bestaan ook mensen die aan SM doen...Isabellarose- schreef: ↑03-03-2019 10:40Het zal je misschien oprecht verbazen maar er zijn echt mensen die bevallen leuk, bijzonder, intens, mooi, liefdevol, prachtig en waarachtig vinden. Ik ben genoeg getuige geweest van dit proces om te weten dat er genoeg vrouwen zijn die zo nog een keer willen baren maar niet perse nog een baby hoeven.
zondag 3 maart 2019 om 10:52
Als TO haar kind af zou staan aan een heterostel dan zou ik precies dezelfde bezwaren hebben.Timetraveler schreef: ↑03-03-2019 10:33Wel typisch dat mensen zoveel meer waarde hechten aan de rol van de moeder dan aan de rol van de vader, of aan de rol van liefhebbende en verzorgende ouders in het algemeen. Heel eerlijk gezegd vind ik het gros van de posts ook best wel heel achterhaald en ouderwets. Ik vraag me ook af of alle kritiek die TO nu over zich heen krijgt niet stiekem meer te maken heeft met dat veel mensen blijkbaar 2 mensen van hetzelfde geslacht ergens toch ongeschikt vinden om kinderen op te voeden. Of dat zij ergens toch 'minder ouder' zijn.
zondag 3 maart 2019 om 10:55
Maar een van de vaders is toch ook de biologische vader van het kind? Ik zie echt niet in waarom de rol van de moeder zo oneindig veel belangrijker zou zijn dan van de vader. Denk je ook zo over mannen die sperma doneren zoals je nu over deze TO denkt?
zondag 3 maart 2019 om 10:55
RogerPriddy schreef: ↑03-03-2019 10:38Heb je hier met professionals over gepraat? Wat dit met het psychisch welzijn van het kind zou kunnen doen? Of dit daadwerkelijk een slimme keuze in het belang van het kind is? Hoe jullie het beste kunnen omgaan met de situatie als het kindje er is, in het belang van het kind? Hoe je dit gaat uitleggen? Of dokter je alles zelf een beetje uit? Ik vind dit best een experiment over de rug van het kind.
Er zijn zoveel gezinsvormen tegenwoordig, en ik denk niet dat kinderen er een probleem van maken, zolang er vanaf het begin openheid over geweest is.
Ik ken een lesbisch stel wat een kind heeft gekregen via een bekende, die nu ook nog steeds een rol speelt binnen het gezin. Het kind weet niet anders, huppelt van het ene huis naar het andere, heeft het aan vriendjes medegedeeld en die hebben ook zoiets van ‘oké. Voetballen?’
Ik denk dat volwassenen er vaak veel meer zwaarte op leggen dan kinderen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 3 maart 2019 om 11:02
Fizz schreef: ↑03-03-2019 10:28Andersom heb ik van jou ook niet enig bewijs gezien, dat uit het soort constructie als in dit topic gelukkige kinderen voort komen. Ik begrijp niet dat zoveel forummers hier het doodnormaal vinden en zelfs toejuichen dat een vrouw haar eigen kind dat zij bewust op de wereld zet om weg te geven, aan wildvreemden afstaat. Noem mij dan maar conservatief en ouderwets, maar ik vind dat mensen die dit soort constructies toejuichen hun morele kompas kwijt zijn.
Niet aan wildvreemden, maar aan de vader. Dat gedeelte lijk je steeds te vergeten, het kind gaat naar de vader.
zondag 3 maart 2019 om 11:05
Omdat ik het niet goed uitgelegd krijg blijkbaar, hierbij een link:redbulletje schreef: ↑03-03-2019 10:15Maar wat als de mannen afhaken door een defect wat na de geboorte pas aan t licht komt bijv? Zit jij er dan aan vast?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-gevolgen
De biologische vader erkent het kind dus zit er bot gezegd aan vast.
Als het zo zou zijn dat hij niet wil dat het kind bij hem woont dan ontstaat er een nieuwe situatie waar ik me tegen die tijd druk om ga maken. Als het in het belang van het kind is dat het alsnog bij mij woont dan is dat zo.
zondag 3 maart 2019 om 11:07
Ik zou het er toch totaal niet mee eens zijn geweest als mijn man zijn zaad had willen doneren. Dat had dan zelfs wel tot een echtscheiding kunnen komen. Gelukkig is dit nooit aan de orde geweest.Timetraveler schreef: ↑03-03-2019 10:55Maar een van de vaders is toch ook de biologische vader van het kind? Ik zie echt niet in waarom de rol van de moeder zo oneindig veel belangrijker zou zijn dan van de vader. Denk je ook zo over mannen die sperma doneren zoals je nu over deze TO denkt?
zondag 3 maart 2019 om 11:07
Daar begint het al mee. TO wordt zwanger van een wildvreemde en staat daar vervolgens haar kind aan af. Het is niet zo dat na een relatie waaruit een kind voort komt, het kind bij de vader blijft wonen. Ik vind het nu eenmaal verwerpelijk dat je een kind op de wereld zet om af te staan, alleen omdat je het leuk vindt om zwanger te zijn en om te bevallen. Laat mij maar lekker ouderwets zijn. In ieder geval vind ik het volkomen terecht dat in dit soort gevallen de medische molen niet verzekerd is.
zondag 3 maart 2019 om 11:23
Ja, hier heb ik met professionals over gepraat. Ik heb het geluk dat ik door mijn werk veel contact heb met psychologen en orthopedagogen. Daarnaast is er veel onderzoek gedaan naar geadopteerde kinderen, niet helemaal hetzelfde, maar wel raakvlakken. De belangrijkste punten zijn veiligheid en eerlijkheid.RogerPriddy schreef: ↑03-03-2019 10:38Heb je hier met professionals over gepraat? Wat dit met het psychisch welzijn van het kind zou kunnen doen? Of dit daadwerkelijk een slimme keuze in het belang van het kind is? Hoe jullie het beste kunnen omgaan met de situatie als het kindje er is, in het belang van het kind? Hoe je dit gaat uitleggen? Of dokter je alles zelf een beetje uit? Ik vind dit best een experiment over de rug van het kind.
Veiligheid: veilige hechting, een veilige omgeving waarin het kind opgroeit.
Eerlijkheid: vanaf dag 1 open en eerlijk zijn over de afkomst. Problemen die vaak bij geadopteerde (of anonieme donor kinderen) ontstaan komen vaak voor uit het niet weten waar ze vandaan komen.
Voor mij was het een pre dat de wensouders goedgekeurd zijn als adoptie ouders. Er ligt een positief advies van de RvdK en hoewel dat niet zaligmakend is, weet ik ook dat niet iedereen dat positieve advies krijgt.
Ik had nooit gekozen voor een constructie waarbij ik niet een rol in het leven zou blijven spelen of een anonieme eicel gebruikt als ik hoogtechnologisch had willen dragen. Ik heb ook moeite met ouders die bewust anonieme donors gebruiken of lesbische stellen die hun kinderen vertellen dat er ‘geen vader’ is, daar is uit onderzoek gebleken dat dit schadelijk kan zijn voor kinderen. Niet in alle gevallen overigens, er zijn ook veel kinderen die inmiddels volwassen zijn en het prima vinden.
Wederom door mijn werk heb ik (meer dan me lief is) te maken met Veilig Thuis of jeugdbescherming. Ik heb dus ook een goed idee van wat er mis kan gaan en welke invloed dit op kinderen heeft. Of we inderdaad het juiste doen zullen we over een jaar of 20 te weten komen als het kind terugkijkt op zijn of haar jeugd.
zondag 3 maart 2019 om 11:23
Zo denk ik daar dus ook over.Blondie456 schreef: ↑03-03-2019 11:07Ik zou het er toch totaal niet mee eens zijn geweest als mijn man zijn zaad had willen doneren. Dat had dan zelfs wel tot een echtscheiding kunnen komen. Gelukkig is dit nooit aan de orde geweest.
zondag 3 maart 2019 om 11:24
De baby is 9 maanden bij de moeder geweest.Timetraveler schreef: ↑03-03-2019 10:55Maar een van de vaders is toch ook de biologische vader van het kind? Ik zie echt niet in waarom de rol van de moeder zo oneindig veel belangrijker zou zijn dan van de vader. Denk je ook zo over mannen die sperma doneren zoals je nu over deze TO denkt?
Ik vind de rol van de moeder daarom wel belangrijk als de baby net zo'n stresserende bevalling achter de rug heeft.
Borstvoeding is dus ook per definitie niet mogelijk.
Nee, ik zie toch wel wat bezwaren.
zondag 3 maart 2019 om 11:26
@Fizz: zoals jij het stelt ben ik tijdens een avondje stappen een man tegengekomen die ik verder niet ken en ik ben ik daarbij zwanger geworden en ga ik nu het kind afstaan.
Hoe lang zouden mensen elkaar moeten kennen voordat ze aan kinderen beginnen volgens jou? Of is een relatie met elkaar voor jou een voorwaarde? Ik probeer erachter te komen waar het pijnpunt precies ligt bij jou.
Hoe lang zouden mensen elkaar moeten kennen voordat ze aan kinderen beginnen volgens jou? Of is een relatie met elkaar voor jou een voorwaarde? Ik probeer erachter te komen waar het pijnpunt precies ligt bij jou.
zondag 3 maart 2019 om 11:28
Gelukkig maakt het voor de baby niet uit bij wie het hecht (vader of moeder of een vreemde), als het maar kan hechten. Ik ben erg voor borstvoeding, of iig moedermelk, dus na 1 keertje aanleggen ga ik daarna kolven zodat het op kan groeien op moedermelk.
zondag 3 maart 2019 om 11:36
Daarover liep vorige week ook een discussie op het forum. Ik zet er mijn vraagtekens bij.
Oh dat is fijn in ieder geval.
zondag 3 maart 2019 om 11:38
Dat vind ik raar. Een kind kan prima zonder borstvoeding. Ik zou problemen voorzien als ik die mannen was.
zondag 3 maart 2019 om 11:46
Hier in de straat een lesbisch stel met 3 zonen. Die jongens worden niet gepest. Bij een ander lesbisch stel met dochter en zoon die in een andere stad wonen ook geen pesterijen. Kennelijk woon jij, blondie, dus inderdaad niet in een ruimdenkende omgeving. Maar als ik het baseer op mijn ervaring dan acht ik de kans op pesten hierom niet groot.Blondie456 schreef: ↑03-03-2019 10:30Het is gebleken dat veel mensen nog niet zo ruimdenkend zijn hier in Nederland. Hier in de straat woont een lesbisch stel en hun dochtertje wordt verschrikkelijk gepest op school. Ik heb zo te doen met dat meisje. Ben jij niet bang dat jouw kind ook gepest gaat worden? Natuurlijk is het niet normaal dat een kind daarom gepest wordt maar jammer genoeg gebeurt het wel.
zondag 3 maart 2019 om 11:49
Het eerste geval dat je per ongeluk zwanger raakt van een scharrel en i.p.v. een abortus voor adoptie kiest, vind ik toch nog anders liggen dan bewust een kind te krijgen om het vervolgens af te staan.Sanne_A schreef: ↑03-03-2019 11:26@Fizz: zoals jij het stelt ben ik tijdens een avondje stappen een man tegengekomen die ik verder niet ken en ik ben ik daarbij zwanger geworden en ga ik nu het kind afstaan.
Het gaat hier niet over hoe lang een relatie zou moeten duren, voordat je aan kinderen begint. Het gaat er in dit topic over dat iemand bewust een kind op de wereld zet om vervolgens dat kind aan anderen (vreemden) te geven. In jouw geval omdat je het blijkbaar leuk vindt om zwanger te zijn en te bevallen. Niet alles wat kan zou ook maar moeten kunnen. Wat mij betreft vind ik dat hier een grens overschreden wordt.
zondag 3 maart 2019 om 11:51
Maar j kunt overal om gepst worden, of het nou is om je rode haar, rare gebit of gewoon omdat je beetje verlegen bent.Blondie456 schreef: ↑03-03-2019 10:30Het is gebleken dat veel mensen nog niet zo ruimdenkend zijn hier in Nederland. Hier in de straat woont een lesbisch stel en hun dochtertje wordt verschrikkelijk gepest op school. Ik heb zo te doen met dat meisje. Ben jij niet bang dat jouw kind ook gepest gaat worden? Natuurlijk is het niet normaal dat een kind daarom gepest wordt maar jammer genoeg gebeurt het wel.
Wellicht was dit meisje, als ze bij en hetrostel was groot gebracht ook gepest