Drama; kleding kopen met dochter, ze vindt niets mooi!

23-12-2010 15:58 2582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drama in de stad! Ik was met een paar van mijn kinderen even naar de film en daarna shoppen. Hebben ze een hekel aan. Aan shoppen. Zeker nu. En ik kan ze geen ongelijk geven. Ik had even het gevoel de enige zwetende ouder in de stad te zijn, met veel te veel zware tassen om de armen. Zeurende en ontevreden kinderen in mijn kielzog. Ik was er even he-le-maal klaar mee. Ruzie in de stad. Op straat. Om kleding. Dochter lief vind mijn gekozen kleren voor haar lelijk. Ze vliegt altijd meteen op de fluor met glitter kleding af. Of de mini uitvoeringen van volwassen outfits. Alles wat zij in haar handen neemt, vind ik schreeuwend lelijk. Ze heeft een uitgesproken, nonsmaak, als je het mij vraagt. Ze valt voor echte aso-kleding, ordi-kleding. En ik wil best schipperen en haar een beetje meer haar gang laten gaan. Maar als ik haar zelf een outfit uit laat kiezen, dan is het echt zonder uitzondering altijd afschuwelijk. En daar wil ik mijn geld niet aan uitgeven. En zo wil ik mijn kinderen ook niet af leveren. Ze valt voor over de schouder truitjes met schreeuwerige opdrukken. Ze valt voor franjes, voor dingen als het huis anubis op een jurk, en kanten hemdjes. De C en A en de Bristol zijn favoriet, want iedereen uit haar school loopt daar in. Ik vind die 2 by far de meest afzichtelijke winkels die er maar zijn. Ik heb een hekel aan stripfiguren op een trui. Ik walg van kleding van de markt gemaakt van Lycra. Ik vind een meisje van 8 in een zwart nep leren legging met een zwart kanten opengewerkt jurkje en een hes van Anubis, met cowboy laarsjes en lakschoentjes met een hakje niet schattig. Die vind ik aso. Ik probeer haar uit te leggen dat kleding meer met je doet dan je alleen maar warm houden. Dat je jezelf er op een bepaalde manier mee profileert. Ik zeg niet dat het duur moet of van een of ander bekend merk. Ik hou niet van opdrukken, van vale kleurtjes, of pastels, ik hou niet van de kwaliteit van de C en A en de Skooter. Ik vind die kleding aso. Dat vind ík. Ik zeg niet dat de mensen die deze kleding dragen aso zíjn, maar ik hou er gewoon echt op geen enkele manier van. Als ik dan voor mezelf een zwart kanten jurkje voor de kerst pas is het van: jij mag wel en ik mag niet. Ik wil ook zulke kleding als jou. Ik draag altijd of iig vaak jurken en rokjes. Met hoge laarzen met hakken. Maar ik ben 35 en zij is 8. Ik ben die strijd zo zat. Nu heb ik accuut de helft van de gekochte kleding ter plekke geruild. Als madam het toch niet zou dragen, dan zou ik het wel eens eventjes terug brengen. Verwende snotneus. Drama natuurlijk. Bij de Didi uiteindelijk een compromis gesloten. Maar ik ben het ondertussen zo zat. De helft van de kleding die ik gekocht heb, kunnen linea recta marktplaats op. Of in de zak van Max. Ze is zo eigenzinnig. Ergens vind ik dat natuurlijk wel leuk, ik was en ben precies zo. Maar kom op: wij zijn echt geen types voor het soort kleding wat mijn dochter het liefste in haar kast zou zien. Ik ga voor kwaliteit en voor bepaalde kleuren. Ik koop vrijwel alles in de uitverkoop, dus heel veel geld ben ik er niet aan kwijt. Maar als ik kan kiezen tussen een Takko, Wibra of de Shooby bijvoorbeeld. Dan kies ik per direct voor die laatste. Misschien wel ietsjes duurder, maar dat kan ik missen en dat heb ik er graag voor over.

Wat overblijft is online shoppen. Maar ja, lang niet zo leuk. En bovendien evenzogoed drama's. Madam wil alleen online shoppen bij de H en M. Niets mis mee, op zich, je kan er zeker leuke dingen vinden. Denk aan de jongensspijkerbroeken. Maar zij kiest weer dat ene shirtje met die schreeuwerige opdruk. Met hello kitty bijvoorbeeld. En als ik ergens een hekel aan heb....juist!

Help wat moet ik doen??
Wat heeft je dochter vandaag aan, toch wel iets wat jij hebt goedgekeurd?
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
quote:Fibonacci schreef op 26 december 2010 @ 16:48:

Overigens is het huishouden hier ook geen punt van discussie hoor. Net als de overige taken gaan die dingen inmiddels als vanzelf.

Maar met de kleding nog niet hè, zo heeft iedereen wel wat.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
net even bijgelezen, vorige post, op mijn i-phone, stond nog open....main lieber god wat een haast. Laat ik nou uit principe geen niet-biologisch vlees consumeren. En het eten van ganzen lever en het dragen van bont vind ik bespottelijk! Ik heb niets tegen vlees. En als je stoer genoeg bent bereid je je eigen levende kreeft. Dan weet je meteen wat je op je bord hebt en ben je je bewust van het feit dat het ooit een echt levend wezen was....

Maar koken, dat doe ik vanavond niet....ha!
maar het klopt, ieder huisje heeft zijn kruisje.
quote:Fibonacci schreef op 26 december 2010 @ 17:03:

maar het klopt, ieder huisje heeft zijn kruisje.En iedere gothic, als ik het goed heb begrepen.
Ook n leuk boek voor mensen die voor uniek/apart/authentiek/eigenzinnig gaan: inleiding in de sociologie.

Een non-conformist is ook n conformist. Trek je het ver genoeg door dan pas je bij de excentriekelingen

Maar nogmaals, 'Statusangst' v Alain de Botton biedt n prachtig kijkje in de psychologie van de mens als sociaal dier, met name waar het om sociale profilering gaat.
quote:tijgermeisje schreef op 26 december 2010 @ 17:35:

Ook n leuk boek voor mensen die voor uniek/apart/authentiek/eigenzinnig gaan: inleiding in de sociologie.

Een non-conformist is ook n conformist. Trek je het ver genoeg door dan pas je bij de excentriekelingen

Maar nogmaals, 'Statusangst' v Alain de Botton biedt n prachtig kijkje in de psychologie van de mens als sociaal dier, met name waar het om sociale profilering gaat.

In dat licht zijn de fotoseries van Arie Versluis ook een aanrader.

Hij maakt dus al jarenlang portretten van verschillende groepen mensen. En onderzoekt daarmee de identiteit van die verschillende groepen. En de ontwikkeling daarvan.
Mazou ik kan m niet openen. Zijn dat die 'Exactitudes'? (schermpje bleef leeg, stond wel corpos boven, dat zegt me zo gauw nix)
Interessante discussie over status, aanpassen en kledingkeuze. Ik kom uit een erg 'gegoede' omgeving. Niet dat ik nou perse welgesteld ben, ik ben daar toevallig jong in beland. En daarna van de goede kant van de stad naar de foute kant beland. Tussen de 'tokkies' als je dat zo wilt noemen. En terwijl ik daar woonde weer op een chique school beland.

Nou goed, samengevat: alles door elkaar ontmoet en gezien dus.

En wat denk je? Het is in íedere 'status-groep' exact hetzelfde! Sommigen passen zich aan en volgen de daar heersende codes. Sommigen hebben schijt aan alles en doen hun eigen ding. Sommigen proberen trends te zetten en stylish te zijn en andere hobbelen daar fijn achteraan.

En dat alles blijkt uiteindelijk niets te zeggen over hoe aardig of hoe intelligent iemand is.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:tijgermeisje schreef op 26 december 2010 @ 18:12:

Mazou ik kan m niet openen. Zijn dat die 'Exactitudes'? (schermpje bleef leeg, stond wel corpos boven, dat zegt me zo gauw nix)Ja, zo heten die foto's! Hebben volgens mij ook in het volkskrantmagazine of in het nrc-magazine gestaan een tijd.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Naja die Exactitudes dus. Kan je van iedereen maken denk ik. Van kunstacademiestudenten tot jonge beurshandelaren enz.

En ook van kakkineus geklede dierenliefhebbers
Ik ken ze uit de Rails dacht ik (maar mn geheugen holt achteruit)
quote:tijgermeisje schreef op 26 december 2010 @ 18:12:

Mazou ik kan m niet openen. Zijn dat die 'Exactitudes'? (schermpje bleef leeg, stond wel corpos boven, dat zegt me zo gauw nix)http://www.cultuurwijs.nl ... ntents/i000637/corpos.jpg
het hele topic gelezen. ( pff en Djiez./ )

En Fibo, ik snap je probleem niet. Waarom zou je dochter niet haar eigen smaak mogen ontwikkelen ? Ik lees overal ikke ikke ikke ( en het kind kan ... ) .

Ik heb 3 kinderen en stimuleer ze allemaal juist hun eigen smaak te ontwikkelen. En ja, sommige periodes vind ik leuker dan andere periodes. Toen een van mijn kinderen een rock periode had, ging ik helemaal los. Band shirts, zwarte rokjes, leggings, drM's. Alles. Nu heeft ze een kakkerrrrr periode. Veel beige en bruin. Ruitjes, sjaaltje, dat werk. En ach, ook hierin laat ik ze haar gang gaan. Dat het mijn smaak niet is ( verre van zelfs ) is niet haar probleem. Ze is bijna negen, en weet goed wat ze wil.

Mijn zoons zijn daar wat anders in. De oudste boeit het niet wat hij draagt, dus ik koop zijn kleding ( 10 is hij ) de jongste ( kleuter ) is wel nogal uitgesproken. Cars óf iets met gitaren. Ook prima. Ik loop met alle liefde winkels in en uit, op zoek naar hét kleding stuk.

Als kind had ik er een tyfus grote hekel aan dat mijn moeder dacht te kunnen bepalen wat ik mooi zou vinden. Toen nam ik me al voor dat mijn kinderen zichzelf mogen zijn. Helemaal.

Ik hoop voor je dochter dat jij dat ook eens gaat doen. Niets is mooier dan je kinderen op zien groeien als zelfstandige eigenzinnige ( en dat hoeft niet extreem te zijn. Als ze 13 in een dozijn mode mooi vinden omdat zij het mooi vinden is het ook prima ) mensen. Trotser dan dat kunnen ze me niet maken.

Onlangs heeft mijn dochter haar haar afgeknipt. ( laten knippen ) van billenlengte-lang naar een boblijntje . Ze vroeg of het mocht. Alles in mij schreeuwde : "Neeeeeeeeeee, niet je mooie lange blonde elfjes haar." Ik vroeg of ze er goed over nagedacht had. En dat had ze. Ik heb haar een weekje bedenktijd gegeven. En daarna de kapster gebeld. Ze kwam, knipte alles af, en mijn dochter is helemaal blij. En trots. Trots op haar zelfgekozen kapsel.

Heerlijk. En belangrijk ook.
Fibonacci, in feite klopt de titel van dit topic niet. Jouw dochter vindt genoeg kleding mooi, maar jij vindt het niet mooi. Dat is een verschil met: 'Ze vindt niks mooi'.
quote:Zanne schreef op 26 december 2010 @ 19:07:

Fibonacci, in feite klopt de titel van dit topic niet. Jouw dochter vindt genoeg kleding mooi, maar jij vindt het niet mooi. Dat is een verschil met: 'Ze vindt niks mooi'.Spijker op zijn kop.
Just-juul, ik kan me helemaal in jouw post vinden. Ik heb geen kinderen, maar mocht ik die ooit krijgen dan zou ik het net zo doen als jij! Kinderen de keuze laten, compromissen sluiten, en een kind zijn eigen smaak laten ontwikkelen. Ik heb vroeger ook wel eens met make-up en kleding gelopen die mijn ouders niet mooi vonden. Tja, jammer dan, ik moest er mee lopen.
Dank je Zanne Leuk om te horen.

Er zijn natuurlijk ook bij mij no-go's. Zoals een sexy bikini die we in een zak kleding vonden. Dochter was toen net 6. Het ging om een heuse triangel bikini, die niet meer dan haar tepeltjes bedekte, en een slipje wat de helft van haar billen bloot liet Ik vroeg me af welke idioot dat bedacht had voor meisjes van 6. ( En het was echt haar maat. Bizar. ) Ook naveltruitjes komen er niet an. En geen hak schoenen voor alledag. Als verkleedkleren, prima. Maar van de week zag ik bij van Haren weer laarzen in haar maat ( 33 ) met een hak van zeker 4 cm Waarom zou je in godsnaam de voeten van je kind zo willen verzieken ?

Mijn jongste zoon heeft een periode lang in jurkjes gelopen. Die van zijn zus dus. Het liefste de meest afschuwelijke roze kant jurkjes die hij uit haar kast kon plukken. Ook prima. Gelukkig wilde hij ze als we weggingen wel ruilen voor een broek
Ja er zijn inderdaad grenzen, naaldhakken voor een kind van 8 vind ik niet zo geschikt,een zwart leren lakjurkje ook niet en die bikini waar jij het over hebt ook niet. Maar dat heeft meer met normen en waarden te maken vind ik.
Schoenen is bij ons meer dan een drama......

Dochter van 12 heeft al sinds haar 4e steunzolen voor knik-platvoeten e.d. Vroeger was je dan aangewezen op die de "correctie" schoenen van Piedro, Renata e/o Bunnies, ideaal voor het dragen van orthopedische steunzooltjes. De voetbedjes konden gemakkelijk worden verwijderd waar de steunzolen dan voor in de plaats kwamen. De hedendaagse schoenmode voor het dragen van steunzolen is wel wat vlotter dan die schoenen van die er vroeger altijd waren. Maar steunzolen i.c.m. echt leuke vlotte meisjesschoenen ... dat is tegenwoordig nog echt geen combinatie. Maar ook de hedendaagse steunzolen zijn wel met hun tijd meegegaan. Tot niet zolang geleden waren er alleen maar van die lompe en zware metalen/stalen/ijzeren steunzolen met z'n knikleertje aan de bovenkant, die aan de hand van gipsafdrukken door de orthopeed "steunzolendokter" van de voeten werden aangemeten). Tegenwoordig zijn ze vaak van leer of kurk en worden ze aangemeten door blauwdrukken te maken of te gaan staan in z'n schuimbakje/-doosje (waar je dan in wegzakt). Maar in ballerina's of kleine blokhakjes passen ze nog steeds niet. Ze krijgt van ons kleedgeld, maar "goed" schoeisel valt daar dan wel buiten (pssst ............. houden we nog even iets controle). Schoeisel zoals ballerina's, pumps en sneackers moet ze zelf bekostigen (blijft er minder geld over voor andere dingen!). Maar tijdens de schoenenjacht is er wel altijd de nodige discussie over het woord "goed" schoeisel.

Jullie kids allemaal goede voeten en hoe hebben jullie dat dan?

Niemand van jullie dan zelf ook steunzolen (gehad)?

Kennen jullie die (metalen) steunzolen die je vaak als kind kreeg of hebt gehad? Vaak steunzooltjes aanmeten bij de orthopeed/"steunzolendokter" d.m.v. die brrrr gipsafdrukken!
het is ikke ikke ikke zolang mijn kinderen onder mijn dak wonen. Dat betekend dat mijn 8 jarige best met mij in discussie mag gaan, maar dat ik het laatste woord heb. Mag ze heel oneerlijk vinden, maar dat is dan mooi jammer ( even kort door de bocht dan, ik heb nml 2 pubers in huis die je kort moet houden, want als je ze een vinger geeft, nemen ze je hele hand, tell me about it!) ik snap het principe van ergens bij willen horen, en een eigen wil, mening en smaak ontwikkelen, maar ergens hoop je dat goed voorbeeld goed doet volgen.

Ik kom uit een artsen gezin. Links, hoogopgeleid, wonend in zuid, we gingen naar de montessori, en later allemaal naar het vwo. We lazen de volkskrant, hadden de vpro gids, en gingen elke winter naar zwitserland om te skieen, en elke zomer cultureel doen in een belangrijke stad. En ik hoefde het niet in mn hoofd te halen om te vragen of ik een neusbel mocht, wijde pijpen, of hoge hakken.. Het idee alleen al. Maar bloed kruipt waar het niet gaan mocht, dus kleedde ik me, hoe klassiek, stiekem om op school. Maar de eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik toen al ouder was. En uit een vrij streng en kakkieneus gezin kwam/kom. Zo streng en kak ben ik totaal niet. Ik groei ontzettend mee met mijn steeds ouder wordende kinderen. Maar ik vind presentatie wel degelijk belangrijk. Ik dwing niet, ik laat ruimte over, ik ben vrij en modern en openminded, maar ik ben ook de baas ( samen met mijn man)! Dus ga ik niet naar een kerstdiner in goedkoop ogende ordi kleding, end of discussion.

overigens had ik het net al over dat de mens van nature een kuddedier is. En wij on the end allemaal bewust of onbewust ergens bij willen horen. Wat is daar zo erg aan? Waarom zoveel moeite doen om te bewijzen dat je lak hebt aan elke vorm van hokjes-denken, door continu aan te stippen dat je lekker lui met je joggingbroek en wollen sokken aan op de bank ligt. Lekker schijt aan alles te hebben. Want ook daarmee zet je jezelf in een hokje hoor.

En verder: wat tijgermeisje zegt dus! Helemaal mee eens!
zanne en just juul. Het is vast goed bedoeld maar jullie vullen echt in en lezen niet goed. Dat is jammer. Ik vind nml heel veel kleding mooi, maar niet die van haaar keuze ( meestal). En voor de rest laat ik de discussie even voor wat ie is. Ik ga een heerlijke nachtwandeling maken.
Voor iemand die zo 'hoogopgeleid' is maak je wel heel belabberde typefouten.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Fibonacci schreef op 26 december 2010 @ 19:35:

zanne en just juul. Het is vast goed bedoeld maar jullie vullen echt in en lezen niet goed. Dat is jammer. Ik vind nml heel veel kleding mooi, maar niet die van haaar keuze ( meestal). En voor de rest laat ik de discussie even voor wat ie is. Ik ga een heerlijke nachtwandeling maken.Ik vul niks in, ik zei helemaal niet dat jij niks mooi vindt. Ik zei dat jij ándere dingen mooi vindt dan zij. Net zoals zij andere dingen weer mooier vindt.Dat staat namelijk gewoon in je OP.
Fibonacci ik heb moeite om het gezin wat jij beschrijft 'links' te zien. Ik ken ze wel hoor, dat soort gezinnen. Maar die zijn (waren) niet 'links'.

En ik zie ook je tatoeages dan niet zo. Laat staan dat corset en haar-gebeuren. Dat lijkt me een beetje hysterisch voor een meisje uit zo'n gezin.

En waarom je naast een skater en een goth zonodig je jongste in jottum moet stoppen snap ik ook niet.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven