Dreumes topic
zondag 4 februari 2018 om 14:35
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen..
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
dinsdag 6 februari 2018 om 11:26
Toen ik boekstart op ging halen bij de bieb gaven ze me een rondleiding en vertelden er wel bij dat de zachte babyboekjes gewassen werden
dinsdag 6 februari 2018 om 11:27
leuk topic! Ik heb een dreumes van 14 maanden (jongetje). Een feest van herkenning hier. Hij loopt sinds een maand en kan ook alleen de trap op (als hij wil). Hij zit op de creche en daar vertelden ze dat hij op een trapje van een speeltoestel had geoefend...
dus toen hebben we hem trappen laten lopen. We hebben een open trap en ik vind het ook doodeng, ben steeds bang dat hij tussen de treden doorglipt. Dan ligt-ie in de kelder meteen dus ik laat hem wel lopen maar ik heb mn handen altijd in de buurt (op 2 centimeter afstand ofzo)
Praten doet hij nog niet veel, hij wordt tweetalig opgevoed (NL en DE), zijn eerste woordjes waren 'mjam' en 'nein' of 'neinnein'. Af en toe zegt hij nu mama en papa maar dat is nog meestal 'hit and miss' zeg maar. 'naan' voor banaan heb ik ook al gehoor.
Hij zit wel een beetje in de uitprobeerfase. Hij is eigenlijk een heel rustig en tevreden jongetje maar sinds een paar weken kan hij aardig boos worden als we hem niet begrijpen... daar stonden we even van te kijken.
Sinds een paar dagen wil hij niet meer in de buggy om naar het KDV te gaan, Ik zou hem wel een stukje willen laten lopen, maar we gaan met het openbaar vervoer dus als we dan de metro inmoeten wil ik hem niet los laten lopen, dus ik ben bang dat we dan de scene die we nu thuis hebben ergens op een metro station gaan hebben, daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. Buiten dat lopen echt superlangzaam gaat want alles moet onderzocht worden haha! Heeft iemand een tip?
Praten doet hij nog niet veel, hij wordt tweetalig opgevoed (NL en DE), zijn eerste woordjes waren 'mjam' en 'nein' of 'neinnein'. Af en toe zegt hij nu mama en papa maar dat is nog meestal 'hit and miss' zeg maar. 'naan' voor banaan heb ik ook al gehoor.
Hij zit wel een beetje in de uitprobeerfase. Hij is eigenlijk een heel rustig en tevreden jongetje maar sinds een paar weken kan hij aardig boos worden als we hem niet begrijpen... daar stonden we even van te kijken.
Sinds een paar dagen wil hij niet meer in de buggy om naar het KDV te gaan, Ik zou hem wel een stukje willen laten lopen, maar we gaan met het openbaar vervoer dus als we dan de metro inmoeten wil ik hem niet los laten lopen, dus ik ben bang dat we dan de scene die we nu thuis hebben ergens op een metro station gaan hebben, daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. Buiten dat lopen echt superlangzaam gaat want alles moet onderzocht worden haha! Heeft iemand een tip?
I could go into detail...but I won't.
dinsdag 6 februari 2018 om 11:29
Sasky, mijn dreumes is dol op de draagzak, hij begint al te springen als ie m ziet. Is dat een idee?
Of anders een tuigje. Of een half uur extra uittrekken
Of op de fiets?
Ik heb recent ontdekt dat dreumes van zelf kiezen houdt. Slabbetje wil hij niet maar als ie mag kiezen uit twee ineens wel. Terwijl ie anders gaat gillen en slaan...
Of anders een tuigje. Of een half uur extra uittrekken
Of op de fiets?
Ik heb recent ontdekt dat dreumes van zelf kiezen houdt. Slabbetje wil hij niet maar als ie mag kiezen uit twee ineens wel. Terwijl ie anders gaat gillen en slaan...
dinsdag 6 februari 2018 om 11:33
Wij laten hem zover lopen als die komt en nemen de buggy mee. Na een paar honderd meter geeft die zelf aan dat die in de buggy wil (ruim op tijd voor het station) en tegenwoordig wil die er zelfs in de metro niet meer uit zijn buggy omdat die blij is dat die erin zit
(Wel eerder weg van huis, want het kost wel meer tijd)
(Wel eerder weg van huis, want het kost wel meer tijd)
dinsdag 6 februari 2018 om 11:53
@Sasky, Ik doe hetzelfde als Maartje2016. Lopen vindt ze geweldig maar na zo'n 300 meter heeft ze het vaak wel weer gezien. En dan snel in de wagen voor we de tram in gaan. Probleem is hier alleen dat ze er in de tram dan weer uit wil om alles te ontdekken... Grote drama momenten levert dit soms op.
Traplopen gaat hier nu een aantal maanden al goed, op en af. Wel altijd opletten met het traphekje want anders is ze zo boven. Gelukkig nog niet fout gegaan. Maar ze mag niet zonder dat iemand vlak achter haar loopt.
Traplopen gaat hier nu een aantal maanden al goed, op en af. Wel altijd opletten met het traphekje want anders is ze zo boven. Gelukkig nog niet fout gegaan. Maar ze mag niet zonder dat iemand vlak achter haar loopt.
Hier word ik niet vrolijk van!
dinsdag 6 februari 2018 om 16:47
BahcoBarbie schreef: ↑06-02-2018 13:13Voor de mensen met een kat en een dreumes: bind een touwtje aan je dreumes en lach je suf![]()
Beiden achtervolgen het touwtje![]()
dinsdag 6 februari 2018 om 16:48
BahcoBarbie schreef: ↑06-02-2018 13:13Voor de mensen met een kat en een dreumes: bind een touwtje aan je dreumes en lach je suf![]()
Beiden achtervolgen het touwtje![]()
dinsdag 6 februari 2018 om 18:12
Oh ja vieze biebboekjes bleh. Ik kijk vaak in het schap met nieuwe boeken, daar zitten ook regelmatig (schone) kinderboekjes tussen.Lavendel_12 schreef: ↑06-02-2018 11:26Toen ik boekstart op ging halen bij de bieb gaven ze me een rondleiding en vertelden er wel bij dat de zachte babyboekjes gewassen werdenMoest hier weer aan denken toen ik je post las!
dinsdag 6 februari 2018 om 18:41
In diverse Zuid Afrikaanse landen zijn baby's van een paar weken oud zindelijk. Maar dat is wel een Pavlov zindelijkheid en geen echte zindelijkheid. Dat is ook een beetje als je een kind te jong op het potje zet. Je kan her kind wek wat aanleren, maar het staat niet gelijk aan blaascontrole en lichaamsbesef. Mijn peuter plast ongeveer 1x per dag op het potje en de est van de dag vertelt hij regelmatig trots dat hij in zijn luier aan het plassen isCaptain_Obvious schreef: ↑06-02-2018 10:15Qua zindelijkheid, dat kun je niet dwingen. Ze zijn pas vanaf 2 jaar fysiek in staat om dat te kunnen (en dat is het minimum). Mijn oudste van 3.5 vindt het allemaal nog niet zo boeiend.
dinsdag 6 februari 2018 om 18:54
Voor iedereen met ook een peuter: kinderen/peutertopic/list_messages/401821
dinsdag 6 februari 2018 om 19:30
Zoon poept altijd staand en je ziet het aan zijn gezichtBohemia schreef: ↑06-02-2018 10:23Pfff op het potje vind ik wel heel vroeg hoor. Daar moet ik echt nog niet aan denken.
Ik zie zoon ook nooit in zijn luier poepen, hij doet dat heel sneaky. Zo ineens ruik ik dan poep.
Ik stond zonet eventjes te rommelen in mijn luiertas in ee hal. Zoon was erbij, 2 tellen niet opletten en hij staat op de 3e trede van de trap.![]()
Zoon klimt graag op de trap. Ik laat hem 's avonds zelf naar boven klimmen. (ik er achter)
dinsdag 6 februari 2018 om 19:54
Bedankt voor de reacties!
Dochter weer in eigen bed gaat niet, dan word ze elk uur bijna wakker én ze word wakker als zoontje huilt. Bij mij in bed slaapt ze door zijn gehuil heen.
Ze gaat gelukkig niet lopen te keten in mijn bed snachts, soms zit er een nacht bij zoals afgelopen nacht maar meestal ligt ze gewoon tegen mij aan. De enkele keer dat ze loopt te klooien in bed draai ik me gewoon om en valt ze ook weer in slaap.
Captain; dank je voor je tips en de link, zal het uitproberen. Morgenavond krijgt ze een banaan voor het slapen gaan.
Paracetamol helpt alleen als ze echt ergens last van heeft, dan slaapt ze daar idd ook wel goed op.
Ik vind het zo maf dat ze altijd huilend wakker word, en je kan de klok erop gelijk zetten, half uurtje, standaard
Soms meerdere keren ip n avond
Dochter weer in eigen bed gaat niet, dan word ze elk uur bijna wakker én ze word wakker als zoontje huilt. Bij mij in bed slaapt ze door zijn gehuil heen.
Ze gaat gelukkig niet lopen te keten in mijn bed snachts, soms zit er een nacht bij zoals afgelopen nacht maar meestal ligt ze gewoon tegen mij aan. De enkele keer dat ze loopt te klooien in bed draai ik me gewoon om en valt ze ook weer in slaap.
Captain; dank je voor je tips en de link, zal het uitproberen. Morgenavond krijgt ze een banaan voor het slapen gaan.
Paracetamol helpt alleen als ze echt ergens last van heeft, dan slaapt ze daar idd ook wel goed op.
Ik vind het zo maf dat ze altijd huilend wakker word, en je kan de klok erop gelijk zetten, half uurtje, standaard
Soms meerdere keren ip n avond
dinsdag 6 februari 2018 om 19:54
Hebben jullie je dreumes al een beetje kunnen uitleggen wat "zachter praten" betekend? Af en toe zit het volume hier uit enthousiasme door het plafond heen en probeer ik Puk duidelijk te maken dat (zo) hard praten niet hoeft, maar eigenlijk dan ik net zo goed retorisch tegen een muur aanlullen...
Iemand een idee wanneer ze het concept van harder/zachter praten gaan begrijpen?
Iemand een idee wanneer ze het concept van harder/zachter praten gaan begrijpen?
dinsdag 6 februari 2018 om 19:55
Nijntje: bedankt voor de voorleestips. Wat kun je daar dan anders over denken. Ik vind het verhaal van Kikker en rat heel vreemd, ineens hebben ze een schat of zo. Mijn man en ik keken elkaar heel vreemd aan bij dat verhaal en zeiden beide: Huh? Wat betreft die bieb boekjes in de mond stoppen. Ik vind het ook smerig, maar bedacht me dat hij op de opvang ook alles in zijn mond stopt. Laat maar zitten.
Zindelijkheid/op potje: volgens mij is de tendens in Nederland tegenwoordig dat je wacht tot ze zelf aangeven er interesse in te hebben. Vroeger begonnen ze echt met training met 18 maanden volgens mij, dan werd het gewoon getraind. Ik vind dat wel jnteressant, maar heb me er verder niet in verdiept. Mijn zoon doet echt niks op commando, dus ik zie niet dat hij daar trainbaar in is. Ik zat toevallig vandeweek wel te denken om hem met poepen bijvoorbeeld op een potje te zetten. Een kennis van mij in de US zag ik echt met 1,5 jaar potty training doen. Jongetjes worden trouwens later zindelijk.
Cookie: helaas geen tips. Lijkt me heel pittig, zeker met een baby er nog bij. Onze zoon is een goede slaper, maar met periodes ook wel eens slechter. Toen lag het aan de warmte en moesten een hem warmer aankleden.
Lavendel: ik heb wel eens zo’n zacht boekje gehad met hondenharen er in. Er stonden volgens mij wel wasvoorschriften bij. Heb ze lekker in het plastic hoesje gelaten.
Sasky: tsjah, bij ons is het toch de buggy. Hij is niet te sturen en bij corrigeren hebben we drama. Dus dan is de buggy de meest makkelijke oplossing. Wel jammer, want ik wil hem juist wel meer los laten lopen buiten, maar dat eindigt altijd in drama. Vindt hij het ook niet leuk als je aan het lopen bent? Zoon is meestal stil zodra er beweging in komt.
Zindelijkheid/op potje: volgens mij is de tendens in Nederland tegenwoordig dat je wacht tot ze zelf aangeven er interesse in te hebben. Vroeger begonnen ze echt met training met 18 maanden volgens mij, dan werd het gewoon getraind. Ik vind dat wel jnteressant, maar heb me er verder niet in verdiept. Mijn zoon doet echt niks op commando, dus ik zie niet dat hij daar trainbaar in is. Ik zat toevallig vandeweek wel te denken om hem met poepen bijvoorbeeld op een potje te zetten. Een kennis van mij in de US zag ik echt met 1,5 jaar potty training doen. Jongetjes worden trouwens later zindelijk.
Cookie: helaas geen tips. Lijkt me heel pittig, zeker met een baby er nog bij. Onze zoon is een goede slaper, maar met periodes ook wel eens slechter. Toen lag het aan de warmte en moesten een hem warmer aankleden.
Lavendel: ik heb wel eens zo’n zacht boekje gehad met hondenharen er in. Er stonden volgens mij wel wasvoorschriften bij. Heb ze lekker in het plastic hoesje gelaten.
Sasky: tsjah, bij ons is het toch de buggy. Hij is niet te sturen en bij corrigeren hebben we drama. Dus dan is de buggy de meest makkelijke oplossing. Wel jammer, want ik wil hem juist wel meer los laten lopen buiten, maar dat eindigt altijd in drama. Vindt hij het ook niet leuk als je aan het lopen bent? Zoon is meestal stil zodra er beweging in komt.
dinsdag 6 februari 2018 om 19:56
Lavendel_12 schreef: ↑06-02-2018 11:26Toen ik boekstart op ging halen bij de bieb gaven ze me een rondleiding en vertelden er wel bij dat de zachte babyboekjes gewassen werdenMoest hier weer aan denken toen ik je post las!
Och die zachte bed/ bad/ boxboekjes, die maak(te) ik eerst schoon met dettol
dinsdag 6 februari 2018 om 19:56
Haha. Mijn zoon maakt heel veel persgeluid, dus het is meestal niet te missen. De geur ook niet sinds een paar weken. Ik kan hem nu soms op een paar meter ruiken.
dinsdag 6 februari 2018 om 20:00
dinsdag 6 februari 2018 om 20:03
Dan is er hoop! Hij is nu 17 mnd en wordt over max 6 wk grote broer, dus gaan we er gelijk vanaf morgen mee beginnen!cookie84 schreef: ↑06-02-2018 20:00Maartje; ik weet niet hoe oud je dreumes is, ik heb dochter met 16maanden kunnen leren dat ze zachtjes moest doen door het ssst geluid met de vinger voor de mond. Toen werd haar broertje geboren en liep ze de hele dag zo door het huis, de winkel en in de auto, ssst broertje slaapt![]()
dinsdag 6 februari 2018 om 20:33
Zindelijkheid: hier een zoon van 21 maanden, en behalve dat het potje machtig interessant speelgoed is (ook hier zo'n tweedelige van Ikea.. De ene helft is inderdaad een pet!), hij er soms wel (aangekleed) op wil zitten, is dat het wel.
In mijn zwangerschapsgym-appgroepje al best wat kindjes (meisjes) die al regelmatig op het potje/wc poepen en plassen.. Ach, het komt zoals het komt.
Ik vind t al heel wat dat ie benoemt dat ie aan het poepen is (maar als je dan vraagt of ie gepoept heeft zegt ie met boevengezicht heel hard 'neeeee!')
Hier sinds een week of wat een ander vraag/discussie: wanneer gaat je dreumes in een 'gewoon' bed/peuterbed slapen (of haal je de zijkant van het ledikant eruit)?
Hoor om me heen wisselende verhalen, maar vooral de overstap naar een 'echt' bed als er een broertje of zusje komt. Die komt er hier niet, dus wanneer maak je die stap dan?
En daarmee samenhangend: tot welke leeftijd slaapt een dreumes/peuter in een slaapzak?
In mijn zwangerschapsgym-appgroepje al best wat kindjes (meisjes) die al regelmatig op het potje/wc poepen en plassen.. Ach, het komt zoals het komt.
Ik vind t al heel wat dat ie benoemt dat ie aan het poepen is (maar als je dan vraagt of ie gepoept heeft zegt ie met boevengezicht heel hard 'neeeee!')
Hier sinds een week of wat een ander vraag/discussie: wanneer gaat je dreumes in een 'gewoon' bed/peuterbed slapen (of haal je de zijkant van het ledikant eruit)?
Hoor om me heen wisselende verhalen, maar vooral de overstap naar een 'echt' bed als er een broertje of zusje komt. Die komt er hier niet, dus wanneer maak je die stap dan?
En daarmee samenhangend: tot welke leeftijd slaapt een dreumes/peuter in een slaapzak?
dinsdag 6 februari 2018 om 20:38
Bij ons was de harde grens om Puk gelijk in een ander bed te leggen op het moment dat die er 1x uitgeklommen zou zijn. Dat hebben we nooit gehaald, volgende week ofzo gaat hij over naar zijn nieuwe kamer en we gaan dan eerst proberen of een normaal bed werkt (met matras op de grond en een ombouw om het matras heen), maar als dat alleen maar keten wordt gaan we direct naar de Ikea om een extra ledikant te halen (zijn oude blijft in de babykamer achter).Miss.Speeseend schreef: ↑06-02-2018 20:33Hier sinds een week of wat een ander vraag/discussie: wanneer gaat je dreumes in een 'gewoon' bed/peuterbed slapen (of haal je de zijkant van het ledikant eruit)?
dinsdag 6 februari 2018 om 20:40
Zindelijksheidstraining: wij zijn er nog lang niet mee bezig dochter is immers pas over een maand 1 jaar. Ik heb wel eens bij iemand anders meegemaakt, dat ze dan het potje in de woonkamer zette en dan kind erop zette. Ik vertel het net aan mijn man die is heel duidelijk; er wordt NIET GEPOEPT in de woonkamer
Ik lees wel vaker dat kinderen er eerst niet klaar voor zijn en dan een paar maanden later in eens heel snel zindelijk zijn. Alsof ze er eerst nog geen zin in hebben 
Ik denk er zelf aan om tegen die tijd een trainingsbroekje met inleggers aan te schaffen. Dan geven de inleggers wel een beetje nat gevoel, maar niet meteen helemaal natte broek enz.
Ik denk er zelf aan om tegen die tijd een trainingsbroekje met inleggers aan te schaffen. Dan geven de inleggers wel een beetje nat gevoel, maar niet meteen helemaal natte broek enz.
anoniem_64c6c4c645fab wijzigde dit bericht op 06-02-2018 20:43
16.04% gewijzigd
dinsdag 6 februari 2018 om 20:40
Tinkeltje; ja soms is het best pittig. Moeheid doet een hoop met je, voel me soms momzilla
Het ligt niet aan warmte of koud helaas, dat was makkelijk geweest. Gewoon uitzitten denk ik, er komen vast betere tijden en tot die tijd maar wat eerder in bed soms.
Qua zindelijkheid, dochter word in mei 2jaar en haar wil ik met het mooie weer buiten gewoon een onderbroek aandoen ipv pamper. Zo deed mijn.moeder het ook en de wijkverpleegkundige noemde dit ook. Evt kun je er een pamper overheen doen, dat onderbroekje geeft een vies nat gevoel.
Ik benoem het idd ook, dochter staat echt te persen als ze poepen moet, zo grappig eigk. Als ze moet plassen gaat ze vaak door dr hurken. Verder geeft ze het nog niet aan.
Het ligt niet aan warmte of koud helaas, dat was makkelijk geweest. Gewoon uitzitten denk ik, er komen vast betere tijden en tot die tijd maar wat eerder in bed soms.
Qua zindelijkheid, dochter word in mei 2jaar en haar wil ik met het mooie weer buiten gewoon een onderbroek aandoen ipv pamper. Zo deed mijn.moeder het ook en de wijkverpleegkundige noemde dit ook. Evt kun je er een pamper overheen doen, dat onderbroekje geeft een vies nat gevoel.
Ik benoem het idd ook, dochter staat echt te persen als ze poepen moet, zo grappig eigk. Als ze moet plassen gaat ze vaak door dr hurken. Verder geeft ze het nog niet aan.
cookie84 wijzigde dit bericht op 06-02-2018 20:43
0.07% gewijzigd