Dreumes topic

04-02-2018 14:35 3001 berichten
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk :winkie:

Afbeelding
Mijn dreumes heeft nog nooit potjes gehad. Ik heb geen idee of ie het lust, haha!
Hij is wel extreem kieskeurig trouwens. En wil alles precies zoals zn grote broer. Pfft. En alles wat ie niet wil eten frisbeet ie over de tafel...
Dreumes heeft ook nooit geprakt of zo gehad overigens. En is vooral dol op bananen. Kan ze zelf pellen en propt ze dan binnen no time naar binnen. Als hij de kans zou krijgen zou hij er zo vier per dag eten of zo.
Captain_Obvious schreef:
15-04-2018 21:38
Mijn dreumes heeft nog nooit potjes gehad. Ik heb geen idee of ie het lust, haha!
Same. Eenmalig wel Ella's kitchenette maaltijd in zo'n knijpzakje. Ik heb het geprobeerd en snapte helemaal waarom hij het niet bliefte.
Oh mijn zoon is best een makkelijke eter juist. Die lust bijna alles wel. Alleen mijn theorie is dat hij die potjes fruit gewoon veel lekkerder vindt en op kdv kreeg hij niks anders itt van zijn softe ouders, dus daar moest hij bij gebrek aan beter en honger toch gewoon weer bananen enzo gaan eten.

Maar het fruit was de eerste maanden niet aan te slepen. Met een maand of 8-9 weigerde hij ‘t opeens. Beetje zoals het ging met de fles. Die hoefde hij na een maand of 4-5 ook ineens niet meer. He’s just weird like that :P

Hier overigens af en toe ook wel potjes avondeten (onderweg op vakantie, als we zelf ziek zijn en als we bij mensen gaan eten die iets als biefstuk ofzo klaarmaken vind ik het toch wel een erg handige oplossing en zoon eet alles dus die vindt het best) en wel geprakt en gepureerd aangeboden, ben absoluut geen Rapley-aanhanger. Maar de overgang naar gewoon ‘stukken’ is eigenlijk bijna helemaal ongemerkt en zonder problemen gegaan. ‘t Enige is dat wij vrijwel nooit AVG ofzo eten en hij voor het overgrote deel van zijn avondeten dus wel nog steeds gevoerd wordt (wij eten meestal curry, tajine, pasta, rijstgerechten, etc.).

En dat is nu dus een probleem want meneer wil ZELLUF DOEN en heeft met 11 maanden daar uiteraard de motoriek nog niet voor, dus dat is momenteel een heel gedoe aan tafel met een extra lepel waarmee hij in zijn bordje mag spetteren terwijl de ene ouder het bordje vasthoudt om te voorkomen dat het over de grond gaat en de andere ouder zoon voert. Iemand daar tips voor? Eerst deden we het eten op een lepel voor hem en dan gaven we het aan hem zodat hij hem zelf in zijn mond kon doen maar daar wordt hij nu ook verschrikkelijk boos van, hij wil echt zelf scheppen. Maar kan het dus niet en ik zie hem dat ook niet snel leren :P

Hoe leerden die van jullie dat? Afgelopen dagen toevallig AVG gegeten en dan hebben we het probleem niet zo omdat hij zelf kan pakken. Maar ik hou dus echt helemaal niet van AVG dus da’s een beetje pech voor zoon ;)
anoniem_210122 wijzigde dit bericht op 15-04-2018 22:00
5.31% gewijzigd
Ik eet al 1-2x per week verplicht hutspot omdat hij dat zo lekker vindt en daar ligt mijn grens :P
En ‘s ochtends met zijn pap is het ook lastig, maar aangezien hij melk uit fles en (tuit)beker niet blieft, alleen vers uit de tiet, hou ik die pap er liever in nu ik de bv aan het afbouwen ben (wat overigens super gaat, we hebben nog 2 voedingen per dag en hij slaapt vrijwel door in zijn eigen bedje zonder veel moeite dus dat is wel even een overwinning hier in huis :yes: die smulpaap gebruikte me gewoon echt als open bar :P ).
Alle reacties Link kopieren
@lux: op die leeftijd kreeg hij een extra bordje en legde ik een vork of lepel met voedsel steeds op het bordje. Dan had hij het idee van een eigen bord en kon hij het eten ook zelf naar zijn mond brengen. En dan ook nog een andere lepel in zijn andere hand om die hand ook bezig te houden ;-)

Een paar maanden later zijn we hem wel zelf gaan laten eten, maar dan voor lief nemend dat het een bende wordt en dat er ook veel met de handjes gegeten wordt. Dreumes van 16 maanden geeft hier nu juist weer vaker de lepel aan mij. Hij lijkt nu door te hebben dat er dan meer in zijn mondje komt.

En slab met opvangbakje is zeer aan te raden.
En in de ochtend met de pap, was het hier ook drama ja. We zijn toch gewoon overgestapt op brood en jeetje wat een verademing! Jij geeft ‘s avonds ook nog yoghurt meen ik mij te herinneren, klopt dat? In dat geval heeft je dreumes dus in de avond ook al melkproduct. Dan zou je toch kunnen overwegen de pap te laten vallen
Hier ook de tweelepelstrategie ;-)
Hij lust geen melk en zo, dus eet qua zuivel alleen toetje. Zn broer was net zo...
Toen ie 1was at ie alles lux, nu met anderhalf niet meer
Nijntje* schreef:
15-04-2018 22:09
En in de ochtend met de pap, was het hier ook drama ja. We zijn toch gewoon overgestapt op brood en jeetje wat een verademing! Jij geeft ‘s avonds ook nog yoghurt meen ik mij te herinneren, klopt dat? In dat geval heeft je dreumes dus in de avond ook al melkproduct. Dan zou je toch kunnen overwegen de pap te laten vallen
Ja maar ongeveer 100ml zeg maar. Meet het niet af, ene keer zal het iets meer zijn dan de andere. Maar ik begreep dat ze vanaf 1 jaar 300ml moeten. En aangezien ik de rest van de bv er ook uit aan het gooien ben langzamerhand..
Captain_Obvious schreef:
15-04-2018 22:12
Ja da’s vaak hè. Maar de meesten hongeren zichzelf niet uit probeer ik me maar voor te houden. Ken toevallig 2 uitzonderingen op die regel en de rest lijkt van de lucht te leven en groeien toch goed, dus achja. Faaaaaaase.
Ohja zo’n slab met bakje zag ik idd bij Ikea, goed idee!
Hier zit er straks tussen de 24 en de 25 maanden tussen onze twee kinderen. We hoopten op een leeftijdsverschil van 2 tot 3 jaar. Ik heb mijn spiraal laten verwijderen toen onze dochter 15 maanden was. Het blijft voor ons bij twee kinderen. 1 was voor mijn partner ook prima geweest. Ik wilde er graag twee. Voor mijn gevoel was ons gezin nog niet compleet. Ik heb het balletje bij mijn man neergelegd. Op een gegeven moment was hij er ook klaar voor. Na bevalling gaat mijn man zich laten steriliseren. Ik neem straks weer een spiraal. Dus het zou een wereldwonder zijn als er nog een komt. Voor ons gevoel zijn we dan compleet. Ik ben 29 jaar. Mijn man is 34 jaar. Ach mensen hebben toch altijd hun woord klaar. Ik maak me er gelukkig steeds minder druk om. En dat is een lange leerweg geweest.

Qua eten is de sinds ze 1.5 jaar is ook een stuk kieskeuriger. Wij lieten haar ook al jong zelf eten in een slabber met lange mouwen en voerden haar tussendoor bij met een andere lepel. Toen ze kleiner was hielpen we haar ook regelmatig met het eten op haar lepel scheppen. Ja, dit wordt een flinke knoeiboel. Gelukkig hebben we haar stoel en de tegelvloer zo weer schoon. Ik denk dat ze in totaal tussen de 10 en 15 potjes heeft gegeten in haar leven. Wij kookten eens in de paar weken een hele avond allerlei hapjes en vroren ze in. Eerst pureerden we dit. En daarna maakten we het steeds grover. Sinds maanden oud is vrat ze haar groentehapjes. Ze nam geen genoegen met slechts een paar lepeltjes. Ze eet sinds ze 11 maanden is met de pot mee. Toen pikte ze het niet meer als ze iets anders voor haar neus kreeg dan dat wijzelf aten.

Dochter heeft sinds 3 maanden goed aan wanneer ze gepoept heeft. Door letterlijk te zeggen "Ukkie" poept. Daarna een tijdje niet, want ze vond spelen toen even belangrijker dan verschonen. Nu lijkt ze het sinds kort soms ook aan te geven net voordat ze gaat poepen. Wat raden jullie aan? Ze is nu 21 maanden. We gebruiken het potje spelenderwijs. Verder draagt ze nog rompers en gewone luiers op dit moment.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Captain_Obvious schreef:
15-04-2018 22:12
Hier ook!! Zo fijn was dat. Nu eten we ook iedere week 1 a 2 keer boontjes omdat dat t enige is qua groenten wat ze eet :-|
Hier luste ze tot 10/11mnd ook alles en daarna was het klaar. Stukken banaan, knijpfruit, pasta, gehaktballetjes, alle soorten kaas, boekweit/banaanpannenkoek en zelfgemaakte uien/bietenspread gaat er altijd goed in maar de rest is lastig. Op het kdv eet ze wel beter dan thuis maar een tijdje terug was ze ineens flink gedaald in gewicht en groei.
Nu mag ze nog een extra stuk banaan na het eten als ze weinig heeft gehad en laat ik haar wat vaker brie ed eten (ondanks het zoutgehalte). Worst vind ze ook lekker en ik heb nu een bio soort met weinig zout gevonden.

@lux, gaat het niet beter als je hem met de handen laat eten? Ik lees dat je anti rapley bent (ik vind het juist een hele fijne methode) maar zelf fijn en rustig kunnen eten zou mij ook veel waard zijn...
Pap gaat hier ook met de handen, ik maak het dan lekker dik zodat dat goed te doen is. We proberen nu haar te laten eten met een lepel maar vooralsnog wordt die lepel meer als muziekinstrument gezien.
Nouja anti-rapley, da’s ook wel weer wat sterk uitgedrukt.

Maar het zou me nu echt niet uitmaken als hij het met zijn handen zou eten, maar DAT wil hij niet. Hij wil met een lepel eten. Alleen sperzieboontjes enzo, dingen die je echt heel makkelijk kunt pakken, die wil hij wel met de hand. Maar pasta ofzo wil hij van een lepeltje.
Lux wij hebben bord met zuignap.

En is een vork geen optie? Pasta kun je er dan natuurlijk aanprikken. Vindt onze zoon even leuk als een lepel. Ik zorg dat rijstgerechten plakkerig zijn met minder vocht zodat het schepbaar is.
Zo te lezen moeten wij nog maar even genieten van onze alleseter (13 maanden). Hij eet overdag alles zelf en wordt met het avondeten regelmatig gevoerd tenzij we AVG eten. Maar hij wil nu zelf de lepel aanpakken en dan begeleid ik die naar zijn mond.

Lux, ik heb eens ergens gelezen dat de meeste kinderen sneller met een vork kunnen omgaan dan met een lepel. Misschien kun je hem leren met een vork te prikken?

Hier is zoon sinds een paar dagen ineens totaal omgeslagen met het naar bed brengen 's avonds: voorheen konden we hem na ons vaste avondritueel rustig wakker in bed leggen. Dan kletste hij soms nog even en ging dan slapen. Maar nu: hij zet het op een hysterisch krijsen zodra we de kamer verlaten, en soms al zodra we hem in bed willen leggen. En dat houd hij zo 45 minuten vol. Ik blijf dan bij hem, maar probeer hem niet uit zijn bed te halen maar hem te troosten in zijn bed. Maar wanneer hij eenmaal aan het krijsen is komt hij daar niet goed uit. Dan is troosten in bed niet genoeg en wil hij opgetild worden. Als ik dat echter doe en hij is redelijk gekalmeerd gaat ie gelijk weer krijsen zodra ik hem terugleg.
Vooralsnog ga ik maar gewoon bij hem blijven tot hij slaapt. Hopelijk kan ik het krijsen voorkomen door naast zijn bed te blijven staan tot hij heel slaperig is en dan heel rustig de kamer te verlaten.
Hebben jullie hier ervaring mee? Ik vind het best lastig als hij zo overstuur is.
lux. schreef:
16-04-2018 07:36
Nouja anti-rapley, da’s ook wel weer wat sterk uitgedrukt.

Maar het zou me nu echt niet uitmaken als hij het met zijn handen zou eten, maar DAT wil hij niet. Hij wil met een lepel eten. Alleen sperzieboontjes enzo, dingen die je echt heel makkelijk kunt pakken, die wil hij wel met de hand. Maar pasta ofzo wil hij van een lepeltje.
Die van ons wil per sé een lepel als er een lepel in de buurt is, maar als we haar haar eten gewoon voorzetten zonder dat er bestek voor haar is eet ze wel met haar handen, en dan gaat er best wel veel in :). Misschien is dat nog een truc om 'm wat meer zelf te laten eten.
Ik heb echt het hele weekend zitten denken wat jullie nou met AVG bedoelen :-P) Ik vergat het telkens te googelen.

Vervelend dat jullie dreumes zo krijst Moondancer :hug: Wij vinden het moeilijk om in te schatten of onze dreumes het doet omdat er echt iets is of omdat hij iets nieuws heeft bedacht om te doen.

Wat hier helpt is praten en wachten tot dreumes antwoord. Dus zeggen 'Papa en mama gaan je zo naar bed brengen dreumes. Wil je gaan slapen?' ...... Dreumes: 'ja' 'Dan stoppen we nu in bed, ga je lekker slapen?' ............. Dreumes 'ja'. En dan pas instoppen en zijn liedje zingen.

Dreumes wil hier namelijk best graag gaan slapen maar soms gaat het te snel of wil hij er gewoon even mee akkoord gaan dat hij gaat slapen. En het antwoorden duurt hier wel even.

Bij het krijsen om te zien wat voor gekke dingen we voor hem doen, laten we hem krijsen. Maar soms is het verschil lastig te horen.
Oh da’s wel een idee, helemaal geen bestek aanbieden. Dat zal ik eens proberen. En als dat niet werkt een vork! Thanks.

@Bahco: haha aardappels/vlees/groente dus ;)

@slapen: hier ook zo gehad moondancer. Is al een paar weken en nu kan ik pas af en toe weer weglopen en dat hij zelf weer gaat slapen. Ik heb het uitgezeten. Niets is voor altijd is mijn motto sinds ik een kind heb ;)
Jaaa ik eet al 16 jaar geen AVG meer dus ik had echt geen idee ;-) Dreumes het het wel omdat het makkelijker naar binnen schuift.

Sinds enkele weken eet dreumes veel vaker met ons mee. Dus groenten, Aziatisch en vis en dat gaat eigenlijk ook prima. Gister hadden we een salade van gegrilde broccoli/paprika/asperges/tomaat en veldsla met zalm. En eerder dit weekend een borrelplank met kaas/droge worst/groente dips/olijven in een bierlokaal en dat werkte ook gewoon.

We vragen ons af wanneer dreumes eten gaat weigeren :uh?:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven