Dreumes topic

zondag 4 februari 2018 om 14:35
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen..
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen

maandag 16 april 2018 om 10:03
@ bewust 1 kind, wij zijn die uitzondering die het gevoel hebben dat ons gezinnetje compleet is met 1 ukkie. Vroeger zagen wij altijd een gezin met 2 kinderen voor ons. Na een zware zwangerschap en een lastige start van pukkie willen we dat risico niet meer lopen, tellen we onze zegeningen en zijn we tevreden. Helpt ook wel mee dat we het leukste kind aller tijden hebben natuurlijk 
@ Peuterbed, dit vraag ik me ook steeds af... als ze over een paar maanden 2 wordt gaan we waarschijnlijk de zijkant uit haar bed verwijderen. Ben benieuwd!
@ Eten, pffff, het is een FASE! dat is wat ik steeds maar weer tegen mezelf zeg. Ene keer gaat het super, daarna weer weken drama. Momenteel heeft ze geen zin in brood (behalve op de opvang). Avondeten gaat soms super, en soms helemaal niet. Probeer er niet al te veel mee bezig te zijn. Komt vast weer goed!

@ Peuterbed, dit vraag ik me ook steeds af... als ze over een paar maanden 2 wordt gaan we waarschijnlijk de zijkant uit haar bed verwijderen. Ben benieuwd!
@ Eten, pffff, het is een FASE! dat is wat ik steeds maar weer tegen mezelf zeg. Ene keer gaat het super, daarna weer weken drama. Momenteel heeft ze geen zin in brood (behalve op de opvang). Avondeten gaat soms super, en soms helemaal niet. Probeer er niet al te veel mee bezig te zijn. Komt vast weer goed!
Hier word ik niet vrolijk van!

maandag 16 april 2018 om 10:44
Die van ons heeft ondertussen door dat ze uit haar peuterbed kan, en dingen van de commode kan pakken (als ze dicht bij de rand liggen). Dus dan hoor je niets (en denk je dat ze nog slaapt), kom je de kamer binnen, is het 1 grote bult met billendoekjes. Het pak was gister geopend, en nu is het leeg. En dan zit ze er met een heel trots koppie naast te glunderen. Probeer dan maar eens niet te lachenRobinaGeus schreef: ↑16-04-2018 10:03@ Peuterbed, dit vraag ik me ook steeds af... als ze over een paar maanden 2 wordt gaan we waarschijnlijk de zijkant uit haar bed verwijderen. Ben benieuwd!

maandag 16 april 2018 om 11:57
Blijf er naast zitten, maar haal hem niet uit. Steek mijn hand door de spijlen en die pakt hij dan met beide handjes vast en gaat dan met me liggen ‘handjevrijen’Moondancer schreef: ↑16-04-2018 10:02Wachten tot hij antwoord geeft is wel een goeie voor wanneer hij ja kan zeggen. Nu zegt ie alleen 'nee nee nee', haha.
Lux, haal jij hem dan uit bed wanneer hij huilt? Of blijf je alleen in de kamer?

@zelf eten: oh zoon eet eigenlijk heel netjes met zijn handen. Laat af en toe wel eens wat vallen maar that’s to be expected. Zit er niet in te knijpen ofzo. Zelf met een lepel wordt een veel grotere knoeiboel

maandag 16 april 2018 om 12:03
Nee helemaal niet. Ik heb geen zin in gekrijs en moeilijk gedoe aan tafel en daarom laat ik hem weer zelf eten.
Een peuterbed zie ik hier nog niet zo snel gebeuren. Ik houd hem op het moment met moeite aan tafel tijdens het eten. Ik denk dat ik na de zomer maar eens wil beginnen met een dekbedje om te oefenen.
maandag 16 april 2018 om 12:15
Moondancer, herkenbaar! Dochter is 16 mnd en heeft het sinds een tijdje. Als ik met haar in de schommelstoel ga zitten wiegen dan valt ze wel in slaap en dan leg ik haar weg. Uiteindelijk gaat het sinds een week of 2 weer prima zonder. Ik werd er echt gek van en dacht dat het nooit meer normaal zou gaan
Was even bang als ik aan het schommelen zou beginnen, dat ze nooit meer zelf in slaap zou vallen meer, maar dat is echt niet zo. Bleef het wel elke x proberen en ineens deed ze het weer. Sterkte ermee!

maandag 16 april 2018 om 12:25
Ik heb een vraagje:
Zoon is nogal van het slaan, bijten en knijpen. Hard en pijnlijk. Ik kan de momenten meestal beperken door goed op hem in te spelen als hij moe is. Maar hij doet het nu vooral als ik even op de bank zit en hij wil met me spelen of aandacht vragen. Hij doet het ook in zijn spel en vindt het zelf erg grappig.
Boos worden helpt niet, dan gaat hij lachen. Negeren zou ik wel willen, maar hij doet me vaak echt pijn. Hij knijpt graag in mijn vel aan mijn benen (lekker met de zomer op komst) en armen en afgelopen weekend ook in mijn hals. Ik kan dan niet niet reageren, want het doet gewoon zeer.
Nog meer om zich heen meppende dreumessen hier? En wat doen jullie er aan?
Zoon is nogal van het slaan, bijten en knijpen. Hard en pijnlijk. Ik kan de momenten meestal beperken door goed op hem in te spelen als hij moe is. Maar hij doet het nu vooral als ik even op de bank zit en hij wil met me spelen of aandacht vragen. Hij doet het ook in zijn spel en vindt het zelf erg grappig.
Boos worden helpt niet, dan gaat hij lachen. Negeren zou ik wel willen, maar hij doet me vaak echt pijn. Hij knijpt graag in mijn vel aan mijn benen (lekker met de zomer op komst) en armen en afgelopen weekend ook in mijn hals. Ik kan dan niet niet reageren, want het doet gewoon zeer.
maandag 16 april 2018 om 12:56
Hier hetzelfde, en toch: negeren. Ik zit nu onder de krassen in mijn gezicht en nek, maar ondertussen wordt het beter en minder. Ik hou hem meestal tijdelijk maar even in een houdgreep, maar dan wel zonder wat te zeggen (wat meestal lukt, alleen niet zo goed als die mijn haar te pakken heeft, dat laat die ook echt niet meer losTinkeltje34 schreef: ↑16-04-2018 12:25Ik heb een vraagje:

Meestal is het trouwens een teken dat die bek- en bekaf is...
maandag 16 april 2018 om 12:58
Kwestie van de vraag aanpassenMoondancer schreef: ↑16-04-2018 10:02Wachten tot hij antwoord geeft is wel een goeie voor wanneer hij ja kan zeggen. Nu zegt ie alleen 'nee nee nee', haha.

Jij: wil je wakker blijven?
Hij: nee nee
Jij: moet mama je groente eten?
Hij: nee nee

maandag 16 april 2018 om 13:08
Ik mep/knijp/bijt terug en zeg 'mama vind het niet fijn om gebeten/geslagen/geknepen te worden'
Natuurlijk niet met mijn volle kracht maar wel net zo hard als dat dreumes het deed. Dreumes heeft het twee weken soms gedaan en toen was het wel duidelijk.
Nu ben ik vast rijp voor het 'discutabele ouders' hokje..

maandag 16 april 2018 om 13:10
maandag 16 april 2018 om 13:15
Heb ik ook een tijdje gedaanBahcoBarbie schreef: ↑16-04-2018 13:08Ik mep/knijp/bijt terug en zeg 'mama vind het niet fijn om gebeten/geslagen/geknepen te worden'Natuurlijk niet met mijn volle kracht maar wel net zo hard als dat dreumes het deed. Dreumes heeft het twee weken soms gedaan en toen was het wel duidelijk.

(Dat zeg ik verkeerd: niet het gewenste effect, Puk vond het wel een steeds mooier stukje machtsstrijd worden)

maandag 16 april 2018 om 13:45
Maartje2016 schreef: ↑16-04-2018 13:15Heb ik ook een tijdje gedaan, maar dat had geen effect.
(Dat zeg ik verkeerd: niet het gewenste effect, Puk vond het wel een steeds mooier stukje machtsstrijd worden)
We hebben hier afgelopen jaren best wel rottijden gehad ivm de ziekte en het overlijden van mijn moeder. Dan ben ik er niet altijd met mijn hoofd bij en lukt rustig oplossen niet altijd. Dan ga ik wat meer met mijn instinct mee en word ik sneller boos. Dat boos worden werkt dus gewoon helemaal niet, hij gaat gewoon lachen. Ik heb hem bijna een keer in een opwelling terug geslagen (voor ik iedereen over me heen krijg, lees goed: bijna). Zijn gedrag wordt alleen maar extremer naarmate ik meer reageer, dus ik denk dat net als bij jou dat niet werkt. Mijn zoon is erg van het aandacht vragen op wat voor manier dan ook en rustig blijven werkt het beste.
Maar blijf maar eens rustig als hij weer eens zijn klauwtjes in je hals plant...Dit lukt me dus lang niet altijd en dan word ik wel eens boos of pak zijn arm even stevig vast. Er speelt afgelopen tijd gewoon te veel om altijd pedagogisch goed te kunnen reageren.
Ow ja hij doet dit af en aan sinds hij een jaar is, nu 9 maanden dus. Wij zeggen altijd: ik ben 1 en sla om me heen.

maandag 16 april 2018 om 14:25
Ah nee dan is het niet de juiste methode bij jouw dreumes. Hier werkte het als een trein. De eerste paar keer dat dreumes mij mepte reageerde ik zoals het netjes in de boeken staat. Ik pakte zijn handjes en zei dat ik het niet wilde. En waarom ik het niet wilde. Dreumes mepte net zo hard door. Ik zette dreumes ook wel eens weg of liep zelf weg. Dreumes mepte door.Maartje2016 schreef: ↑16-04-2018 13:15Heb ik ook een tijdje gedaan, maar dat had geen effect.
Daarna kreeg ik een mep, schrok en mepte terug. Dreumes schrok en ging beteuterd zitten kijken. De keren er op schrok hij minder maar ging zitten mopperen. Aan het eind kreeg ik weer een mepje terug en hoefde ik alleen streng te zeggen dat ik niet wil dat hij mept. Met de vraag of hij het zelf nou fijn vindt om een mep terug te krijgen. Daarna hield het op.
Ik wil dreumes leren dat acties bijna altijd reacties hebben en hij niet altijd alles kan maken. En ik mep zachtjes maar dat doen andere kinderen misschien niet. Onze kater (we hebben een Siber die net zo groot is als dreumes) gaf dreumes ook een veeg uit de pan toen dreumes kater mepte. Dat doet dreumes sindsdien ook niet meer.

maandag 16 april 2018 om 17:03
Hallo allemaal,
Mag ik ook meeschrijven? Ik heb 2 kersverse dreumesen, en merk dat het echt opvoeden nu is begonnen.
Het eerste jaar met twee baby’s was 10x heftiger dan ik had verwacht, maar we hebben het overleefd
Nu maak ik mijn borst nat voor alle ontdekkingen en ervaringen van de dreumestijd.
Ik heb meteen een vraag: hoe kan ik het mezelf qua eten zo makkelijk mogelijk maken? Nu ik steeds minder borstvoeding geef zitten we 5x aan tafel met brood-fruit-brood-tussendoortje-avondeten. Voor mijn gevoel zitten we de halve dag aan tafel, en het geeft zoveel voorbereiding, rommel en poetswerk (zowel de kinderen als de stoelen en de vloer).
Hebben jullie tips op welke manier ik ze iets makkelijks kan geven zonder dat ze verhongeren?
Mag ik ook meeschrijven? Ik heb 2 kersverse dreumesen, en merk dat het echt opvoeden nu is begonnen.
Het eerste jaar met twee baby’s was 10x heftiger dan ik had verwacht, maar we hebben het overleefd

Nu maak ik mijn borst nat voor alle ontdekkingen en ervaringen van de dreumestijd.
Ik heb meteen een vraag: hoe kan ik het mezelf qua eten zo makkelijk mogelijk maken? Nu ik steeds minder borstvoeding geef zitten we 5x aan tafel met brood-fruit-brood-tussendoortje-avondeten. Voor mijn gevoel zitten we de halve dag aan tafel, en het geeft zoveel voorbereiding, rommel en poetswerk (zowel de kinderen als de stoelen en de vloer).
Hebben jullie tips op welke manier ik ze iets makkelijks kan geven zonder dat ze verhongeren?

maandag 16 april 2018 om 18:25
Ik ben nogal van de efficiëntie. Deels uit noodzaak omdat ik er afgelopen 2 jaar een aantal keer flink doorheen heb gezeten.
Ontbijt: smeer ik vaak de avond van te voren, dan hoef ik het alleen nog maar te snijden en op een bordje te leggen. Washandje om kind schoon te maken heb ik al klaar liggen.
Als ik ‘s ochtends weg ga en er een kans in zit dat ik laat in de ochtend thuis ben, smeer ik alvast brood voor de lunch. Ik doe meestal makkelijk beleg voor op brood zodat zoon goed kan dooreten en niet gaat zitten knoeien uit verveling.
Avondeten: ik maak vaak voor twee dagen klaar of ik bereid het eten ‘s ochtends al voor. We eten vaak makkelijke dingen die snel klaar zijn. Op werkdagen kookt degene die als eerste thuis is, degene die als laatste thuis is haalt zoon van de opvang. Dan heb je wat meer tijd om relaxed te koken en brood te smeren voor de volgende dag.
Voorbereiding is wel de sleutel merk ik en alles steeds opruimen tussendoor. Dan is het netjes en kan je ook weer snel de volgende maaltijd pakken.
Voor kruimels op de grond gebruik ik veger en blik of een kruimeldief. Maar ik ben niet de hele dag aan het poetsen.
Een vriendin van me heeft 4 kinderen, waaronder een tweeling. Ook zij houdt alles op de rit met voorbereiding en dezelfde structuur aanhouden.
Ontbijt: smeer ik vaak de avond van te voren, dan hoef ik het alleen nog maar te snijden en op een bordje te leggen. Washandje om kind schoon te maken heb ik al klaar liggen.
Als ik ‘s ochtends weg ga en er een kans in zit dat ik laat in de ochtend thuis ben, smeer ik alvast brood voor de lunch. Ik doe meestal makkelijk beleg voor op brood zodat zoon goed kan dooreten en niet gaat zitten knoeien uit verveling.
Avondeten: ik maak vaak voor twee dagen klaar of ik bereid het eten ‘s ochtends al voor. We eten vaak makkelijke dingen die snel klaar zijn. Op werkdagen kookt degene die als eerste thuis is, degene die als laatste thuis is haalt zoon van de opvang. Dan heb je wat meer tijd om relaxed te koken en brood te smeren voor de volgende dag.
Voorbereiding is wel de sleutel merk ik en alles steeds opruimen tussendoor. Dan is het netjes en kan je ook weer snel de volgende maaltijd pakken.
Voor kruimels op de grond gebruik ik veger en blik of een kruimeldief. Maar ik ben niet de hele dag aan het poetsen.
Een vriendin van me heeft 4 kinderen, waaronder een tweeling. Ook zij houdt alles op de rit met voorbereiding en dezelfde structuur aanhouden.

maandag 16 april 2018 om 19:32
Ontbijt, lunch en avondeten doe ik wel aan tafel.
Op dagen dat ik thuis ben ontbijten we samen aan tafel en smeer ik ter plekke.
In het begin was ik ook echt van eten doen we aan tafel, maar nu ze wat ouder wordt geef ik ook steeds vaker een bakje met fruit aan de salon tafel en staat ze erbij en eet het op. Koekje geef ik ook zo en dan verdwijnt ze er ook al kruipend mee en dan veeg ik de kruimels maar wat vaker op grond, dat komt dan wel weer met stofzuigen.
Op dagen dat ik thuis ben ontbijten we samen aan tafel en smeer ik ter plekke.
In het begin was ik ook echt van eten doen we aan tafel, maar nu ze wat ouder wordt geef ik ook steeds vaker een bakje met fruit aan de salon tafel en staat ze erbij en eet het op. Koekje geef ik ook zo en dan verdwijnt ze er ook al kruipend mee en dan veeg ik de kruimels maar wat vaker op grond, dat komt dan wel weer met stofzuigen.
maandag 16 april 2018 om 20:08
@Fiona (van 10 pagina's terug ondertussen) : nee, geen clomid dit keer, mijn lichaam kon het ineens helemaal zelf
. En het is een jongetje dit keer.
@eten: hier ook ontbijt, lunch en avondeten aan tafel samen met ons. Fruit ook aan tafel (of iig in haar stoel, kan ook in de tuin zijn bij mooi weer) maar cracker/rijstwafel krijgt ze op schoot of gewoon spelend. Ik vond het eten aan het begin maar stomvervelend, want ik zat inderdaad 5 keer per dag minimaal een half uur aan tafel. Maar het werd steeds beter, dochter gaat steeds sneller eten en ondertussen zit het er bij ons ook in dat we dus gezamenlijk aan tafel ontbijten & lunchen, terwijl we dat vóór dochter nooit deden. Dus nu is het gewoon onderdeel van de routine en niet erg meer, dat scheelt enorm.

@eten: hier ook ontbijt, lunch en avondeten aan tafel samen met ons. Fruit ook aan tafel (of iig in haar stoel, kan ook in de tuin zijn bij mooi weer) maar cracker/rijstwafel krijgt ze op schoot of gewoon spelend. Ik vond het eten aan het begin maar stomvervelend, want ik zat inderdaad 5 keer per dag minimaal een half uur aan tafel. Maar het werd steeds beter, dochter gaat steeds sneller eten en ondertussen zit het er bij ons ook in dat we dus gezamenlijk aan tafel ontbijten & lunchen, terwijl we dat vóór dochter nooit deden. Dus nu is het gewoon onderdeel van de routine en niet erg meer, dat scheelt enorm.
maandag 16 april 2018 om 20:09
Moondancer, hier ook 16mnd en ook beddrama sinds een week. Wij halen hem gewoon terug naar beneden. Daar kruipt ie dan een uurtje extra rond. En daarna terug op bed en gaat het moeiteloos. De makkelijke weg zeg maar 
@slaande dreumesen: doet mijn kleine ook. Ik vang het armpje 1x op en zeg dan dat hij moet aaien. Dat werkt soms. Soms ook niet, dan slaat hij nog eens. Ik zet hem dan op zijn billen op de grond en zeg ‘slaan is stout’. Dan gaat hij huilen en troost ik hem gewoon. Zo heb ik het met de oudste ook gedaan en die is het goed gaan begrijpen. Duurt wel wat langer dan de terugmep methode, maar ik heb daar echt wel moeite mee. Ik snap enerzijds dat je wil leren dat een actie ook een reactie kent. Maar aan de andere kant (en die weegt voor mij zwaarder) wil ik hem leren dat je ouders je nooit en te nimmer slaan. Hoe bont je het ook maakt. Dus ik kies maar voor de lange adem.

@slaande dreumesen: doet mijn kleine ook. Ik vang het armpje 1x op en zeg dan dat hij moet aaien. Dat werkt soms. Soms ook niet, dan slaat hij nog eens. Ik zet hem dan op zijn billen op de grond en zeg ‘slaan is stout’. Dan gaat hij huilen en troost ik hem gewoon. Zo heb ik het met de oudste ook gedaan en die is het goed gaan begrijpen. Duurt wel wat langer dan de terugmep methode, maar ik heb daar echt wel moeite mee. Ik snap enerzijds dat je wil leren dat een actie ook een reactie kent. Maar aan de andere kant (en die weegt voor mij zwaarder) wil ik hem leren dat je ouders je nooit en te nimmer slaan. Hoe bont je het ook maakt. Dus ik kies maar voor de lange adem.

maandag 16 april 2018 om 20:55
Dreumessen die slaan; check... Hier wordt niet terug geslagen/gemept/gebeten/etc. Ik ben van mening dat zoiets niet nodig is. Maar goed, het is gewoon niet mijn manier van opvoeden.
Dus hier zijn wij ook voor de lange adem gegaan. Zoon is snel onder de indruk als ik zeg dat iets niet mag en dat het stout is. Soms mept hij dan nog een keer, maar na nog een keer benoemen dat het stout is gaat hij op de grond liggen huilen.
Eten; alleen lunch en avondeten doen we aan de eettafel. Zoon is 's ochtends vroeg, te vroeg om aan tafel te zitten. Dus we chillen op de bank en ondertussen eet hij zijn brood.
Fruit en tussendoortjes doet hij aan zijn eigen kindertafeltje, daar drinkt hij vaak ook. Hij wil niet meer uit zijn rietjesbeker drinken maar uit een normale beker.
Dus hier zijn wij ook voor de lange adem gegaan. Zoon is snel onder de indruk als ik zeg dat iets niet mag en dat het stout is. Soms mept hij dan nog een keer, maar na nog een keer benoemen dat het stout is gaat hij op de grond liggen huilen.
Eten; alleen lunch en avondeten doen we aan de eettafel. Zoon is 's ochtends vroeg, te vroeg om aan tafel te zitten. Dus we chillen op de bank en ondertussen eet hij zijn brood.
Fruit en tussendoortjes doet hij aan zijn eigen kindertafeltje, daar drinkt hij vaak ook. Hij wil niet meer uit zijn rietjesbeker drinken maar uit een normale beker.

maandag 16 april 2018 om 21:07
Hier ook een meppende dreumes. Bij deze helpt heel boos ‘nee’ zeggen en een stukje (buiten bereik) opschuiven en verder negeren. Bij mijn oudste hielp het (zachtjes) terug meppen binnen 3 keer en heeft daarna nooit meer gemept, geknepen of wat ook. Nou, tikjes als reactie, meppen klinkt wel heel heftig, haha
Lunch en avondeten gaan aan tafel, de rest wordt gaandeweg tijdens spelen vanaf de salontafel weggesnaaid. Lekker makkelijk.
Lunch en avondeten gaan aan tafel, de rest wordt gaandeweg tijdens spelen vanaf de salontafel weggesnaaid. Lekker makkelijk.