Drinken van zoete drankjes, wanneer?

21-01-2019 17:24 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mede moeders,

Mijn zoontje (2,5 jaar) drinkt sinds kort in het weekend een bekertje fanta mee. Toen ik dit aan vriendinnen vertelde bleken zij dit veel te vroeg te vinden. Zo veel kwaad kan één bekertje niet toch? Hij geniet er erg van, en ik denk echt niet dat het heel schadelijk zal zijn. Iemand die tegen hetzelfde aanloopt? Elke keer in discussie gaan met ze vind ik ook geen pretje.
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
21-01-2019 20:28
Zou je kindje er San laten wennen dat hij niet alles wat grote broer kan krijgen.
Straks mag grote broer bier en wil de jongste dat ook.
Weet niet of het je daarom gaat dus samen alles tegelijk krijgen?
Een 13 of 14 jarige kan je beduidend meer uitleggen dan een peuter, hoor. Dus als grote broer bier mag drinken kan je tegen je puber makkelijk zeggen dat hij nog geen 18 is en dat hij dus niet mag.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Maar steeds in discussie gaan? Why?
Ik weet dat er allerlei mensen iets van allerlei dingen vinden.
Mijn draagdoek, bv tot 1,5 jaar, kinderen bij ons in bed, kind dat dan weer wel een stroopwafel mag.

Maar ik ben vrij duidelijk dat ik daar niet over in discussie ga. Met bepaalde goede vriendinnen vind ik het prima en leuk om het er inhoudelijk over te hebben.

Maar constant discussiëren over zoiets? Echt niet.
Qua gezondheid zal priklimo vast niet eens zo veel schelen met ranja of fristi. Maar toch geef ik die jonger dan prik (alhoewel ook niet aan een tweejarige). Vind het niet nodig om dat zo jong al te geven. Ik vind het ook leuk als sommige dingen nog 'speciaal' blijven. Als ze alles al mogen als ze twee zijn, wat verzin je dan nog om als ze 8 zijn op een feestje te geven wat dan nog een beetje bijzonder is?

Aangelengd appelsap, diksap, etc deden wij vanaf ongeveer 1 jaar bij uitzondering (feestjes enzo), nu met 2,5 jr maximaal 1 beker per dag, bij het eten. Rest water, thee en melk. Oudste (7 jr) eigenlijk idem. Fristi krijgt mijn oudste bij uitzondering, bijvoorbeeld met dagje uit, jongste nog niet. Priklimo mogen ze vanaf 4 jr bij verjaardagen en dergelijke. Kindercola vanaf 6 jr bij verjaardagen.
Overigens vind ik in discussie gaan of vriendinnen ergens op aanspreken ook onzinnig hoor. Iedereen maakt andere keuzes. In t een ben ik wellicht redelijk verantwoord, in iets anders weer niet. Gelukkig heb ik geen vriendinnenkring waarin we veroordeeld worden om onze keuzes.
Mijn kinderen drinken vanaf hun 2e bronwater met prik (spa rood). Dat dronken ook alle kinderen van vrienden, op de opvang enzovoort. Ik moet er altijd een beetje aan wennen dat veel Nederlandse kinderen geen prik lusten :) . Gewoontes kunnen soms enorm verschillen.

Ik heb mij er destijds wel een beetje in verdiept en koolzuur is amper schadelijk voor het glazuur (wel iets, maar dat valt totaal weg bij andere zaken die ze eten en drinken). Het is vooral de combinatie van zuur en suiker in frisdranken die slecht is.

Maar het verschil tussen een een glas aanmaaklimonade, drinkyoghurt en Fanta zie ik dus niet echt (met als enige verschil dat je bij aanmaaklimonade minder siroop kunt gebruiken natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon drinkt geen water, wil het gewoon niet. Drinkt liever een hele dag niets dan dat hij water drinkt, dat is vanaf dat hij van de melk af ging, sindsdien krijgt hij ranja. Niet te zoet, maar hij drinkt het.
Hij is nu 2,5.

Wij hebben thuis een sodastream staan, dus we maken onze eigen koolzuurhoudende dranken, als hij ons af en toe cola ziet drinken wil hij dat ook graag, dan maken we de cola een stuk minder zoet en heeft hij toch het gevoel dat hij ook cola heeft.

Maar ik zou daarover niet eens in discussie gaan met anderen, jouw kind, jouw regels en manieren.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
21-01-2019 21:55
Mijn kinderen drinken vanaf hun 2e bronwater met prik (spa rood). Dat dronken ook alle kinderen van vrienden, op de opvang enzovoort. Ik moet er altijd een beetje aan wennen dat veel Nederlandse kinderen geen prik lusten :) . Gewoontes kunnen soms enorm verschillen.

Ik heb mij er destijds wel een beetje in verdiept en koolzuur is amper schadelijk voor het glazuur (wel iets, maar dat valt totaal weg bij andere zaken die ze eten en drinken). Het is vooral de combinatie van zuur en suiker in frisdranken die slecht is.

Maar het verschil tussen een een glas aanmaaklimonade, drinkyoghurt en Fanta zie ik dus niet echt (met als enige verschil dat je bij aanmaaklimonade minder siroop kunt gebruiken natuurlijk).
Wat bijzonder! Waar wonen jullie?
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
21-01-2019 19:32
Wat is er nu weer mis met patat op 6 maanden?

Zijn gewoon een paar gebakken aardappelen waarvan kind op die leeftijd écht geen kilo zal eten.
Met zo'n reactie weet ik genoeg, dan is het gemakzucht en kijk je dus niet naar wat het kind nodig heeft en dat is met 6 mnd (!!) dus geen patat, maar groente en fruit, geen gefrituurde en gezouten meuk....

Ik snap best dat jullie er een gezellig avondje van willen maken als andere zoon van 7 er ook is, maar 2,5 jaar en 7 is niet te vergelijken en niet hetzelfde. De vergelijking hetzelfde als werkt niet, want hij is maar 2.5 jr en geen 7.
Aanlengen met water zou ik dat zeker doen!
Ik vind het altijd wel grappig dat baby’s automatisch patat lekker vinden, zelfs als het verder geen groenteliefhebbers zijn. Ik zie er ook weinig kwaad in. Baby’s moeten de helft van hun energie uit vet halen, dus wat is er mis met aardappel met een beetje olie? Zout achterwege laten natuurlijk. De goede moeder sabbelt dat er zelf even vanaf :proud:
Alle reacties Link kopieren
fairy1 schreef:
21-01-2019 20:30
Liep wel eens tegen het tegenovergestelde aan. Mijn 1 jarige kreeg destijds geen chips van mij, kreeg ik reacties als. "Ach, wat geeft dat nou en dat is toch zielig als de rest wel krijgt". Weet dat kind veel! Die mist er niks aan. Zelfde met prik en cola en andere zoetigheid, kregen ze niet, hoefden ze niet. Dus ja, ik kreeg ook commentaar en deed gewoon wat ik dacht dat goed was.
Zelfde bij mij. Ik krijg altijd reactie dat het oh zo zielig is dat 1,5 jarige geen ranja krijgt, maar thee of water. Met 6 maanden ook veel gezeur dat hij geen slagroomtaart mocht. Het arme kind.

Wij drinken nooit frisdrank dus hebben hierover geen gezeur. Als ik zoiets drink, zou hij het met 1,5 niet mogen. Voor het gemak drink ik voornamelijk thee waar zoontje bij is. Hij wil alles proeven wat ik krijg en dan mag dat dus ook!

Ik zou zelf niet per se een speciaal moment voor een glaasje frisdrank maken, volgens mij wordt het dan veel te groot gemaakt, maar het kan vast geen kwaad. Mensen moeten zich niet zo bemoeien met van dit soort keuzes die je als ouder maakt.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-01-2019 10:01
Ik vind het altijd wel grappig dat baby’s automatisch patat lekker vinden, zelfs als het verder geen groenteliefhebbers zijn. Ik zie er ook weinig kwaad in. Baby’s moeten de helft van hun energie uit vet halen, dus wat is er mis met aardappel met een beetje olie? Zout achterwege laten natuurlijk. De goede moeder sabbelt dat er zelf even vanaf :proud:
Dat zie ik juist helemaal niet. Veel kinderen gaan frites juist pas lekker vinden als ze doorkregen dat ze het lekker ‘horen’ te vinden.
Maar verder eens hoor: aardappel met olie is helemaal niet zo’n punt.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
22-01-2019 10:08
Dat zie ik juist helemaal niet. Veel kinderen gaan frites juist pas lekker vinden als ze doorkregen dat ze het lekker ‘horen’ te vinden.
Maar verder eens hoor: aardappel met olie is helemaal niet zo’n punt.
Nee hoor.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-01-2019 10:01
De goede moeder sabbelt dat er zelf even vanaf :proud:
En dat vindt ik nou zo goor he!!!, eerst patat aflikken (of een speen, zie je ook wel eens) en dan aan je kind.
Deze goede moeder, of ben je dat alleen maar als je het zout van de patat afgelebberd?, gaf haar prinsesje natuurlijk geen patat met 6 maanden :-D ;-) ;-)
Bloemedame schreef:
21-01-2019 19:46
Hij is nu echt in een fase dat wat hij ziet hij ook wil, dus wat broer drinkt, wil hij ook.
De te meer reden om regels te stellen en grenzen aan te geven, zou ik zeggen.
OldWood schreef:
21-01-2019 22:29
Mijn zoon drinkt geen water, wil het gewoon niet
Geen wonder dat hij geen water drinkt als hij steeds ranja en cola krijgt ;-)
Bloemedame schreef:
21-01-2019 19:46
Met zijn stiefbroer van 7. Ik zit dan met mijn vriend aan een wijntje. Zitten we gezellig voor de televisie, en dan kan zijn geluk niet op. Hij is nu echt in een fase dat wat hij ziet hij ook wil, dus wat broer drinkt, wil hij ook. Zit er overigens wel aan te denken om het misschien in het vervolg aan te lengen met water.

@zeepdoos

Nee, verder krijgt hij gewoon zijn gezond hapje en drankje de rest van de week. Het komt nu een beetje over alsof hij nu 7 dagen lang aan de prik zit.
Ohhh wat erg, wijn drinken met een kind in de buurt. Wat een voorbeeld, vreselijk!! Ga me niet vertellen dat jullie er ook weleens iets te knabbelen bijhebben. Vette kaas op een toastje, worst of chips, nee toch hoop ik?

Ik weet niet wat ik lees eerlijk gezegd. Mijn jongste is halverwege de 20, heeft nog geen gaatjes en leeft nog!!
Ondanks dat ik volgens de toen geldende regels met 3 maanden banaan moest gaan voeren, ik gaf hem alleen bv tot hij 7 maanden was. Grote gezonde vent geworden, de oudste ook.
Elke dag een glaasje limonade vond ik prima als peuter. Zo'n klein kinderglas, 100ml hooguit..
Op school kon hij kiezen tussen melk, fristi of chocomel (schoolmelk).
Die van mij nam fristi. Elke dag. Kon niet anders: hij moest altijd kiezen voor 3 maanden, af en toe wat anders was teveel gedoe.

Moet nóg lachen toen ik vertelde tijdens controle op het cb dat hij bij me in bed sliep vanwege die bv, hoefde niemand zijn bed uit.
Rond de 6 maanden schopte hij mijn en zijn vader echt te hard dus naar zijn eigen bed maar.
Niks 'wennen aan in zijn eigen bedje slapen; wat de hel op aarde zou zijn volgens Anderen: ging meteen goed. Hij leek er aan toe te zijn.
Nog steeds zie ik die cb-vrouw zuur kijken omdat hij niet direct na de bevalling in een wiegje moest en zeggen: daar zijn WIJ geen voorstander van want blabla. (nou mw. WIJ wel dacht ik dan).

Ik leerde al snel om ze groot gelijk te geven, het programma 'wennen aan je eigen bed' dezelfde dag nog op te starten en deed gewoon wat ik zelf dacht dat goed was. Is helemaal goedgekomen.
Alleen chips en snoep kregen ze niet vaak, dat is echt rotzooi. En nog een paar dingen, kweenie meer.

Wel blij dat ik nu geen kleine kinderen meer heb, wat een hel als je al gezeik krijgt over 1 fokking glaasje Fanta p.w.
Light is zeker ook levensgevaarlijk? En koolzuur slecht voor je tanden, huh? Doet me aan mijn stokoude tante denken die ervan overtuigd is dat je dik wordt van Spa Rood want: koolzuur. Een beruchte dikmaker volgens haar. Schattig!!
MinkeDeWit schreef:
22-01-2019 10:01
Ik vind het altijd wel grappig dat baby’s automatisch patat lekker vinden, zelfs als het verder geen groenteliefhebbers zijn. Ik zie er ook weinig kwaad in. Baby’s moeten de helft van hun energie uit vet halen, dus wat is er mis met aardappel met een beetje olie? Zout achterwege laten natuurlijk. De goede moeder sabbelt dat er zelf even vanaf :proud:
Mijn kinderen lusten geen patat :facepalm: en ze hebben ook heel lang pizza niet lekker gevonden. Nu inmiddels wel redelijk. Maar ze eten het liefst pasta zonder saus met broccoli en sperziebonen :P

(En bij de oudste heb ik het zout er wel eens afgelikt... ahem :$ )
Frizz schreef:
21-01-2019 22:52
Wat bijzonder! Waar wonen jullie?
In Duitsland is dit in elk geval heel gebruikelijk, daar is bronwater met bubbels standaard op crèches.
fairy1 schreef:
21-01-2019 20:30
Liep wel eens tegen het tegenovergestelde aan. Mijn 1 jarige kreeg destijds geen chips van mij, kreeg ik reacties als. "Ach, wat geeft dat nou en dat is toch zielig als de rest wel krijgt". Weet dat kind veel! Die mist er niks aan. Zelfde met prik en cola en andere zoetigheid, kregen ze niet, hoefden ze niet. Dus ja, ik kreeg ook commentaar en deed gewoon wat ik dacht dat goed was.
Mijn schoonouders vonden het zooooooo zielig dat kind (met 1,5) yoghurt zonder suiker kreeg... Terwijl hij er zijn vingers bij opat en er geen genoeg van kon krijgen! Hij was inderdaad de oudste (de jongste had veel eerder toch een drupje siroop of wat suiker) maar zolang een kind geniet zonder suiker, zou ik dat zo lang mogelijk volhouden.
Ze is bijna 2, maar hier drinkt ze van alles; melk, appelsap, chocolademelk, thee, water, diksap, enz.Geen drinken wat alleen bij speciale gelegenheden wordt gegeven. Ik zou dan weer niet zo snel denken aan een glaasje koolzuurhoudend drinken. Ze krijgt ook gewoon patatjes en snack die 1x in de week dat we patat eten en de rest van de week eet ze gewoon met de pot mee. Ja ze krijgt ook koekjes, spekjes, andere zachte snoepjes, chipjes, enz alles met mate. Daarnaast eet ze ook gewoon banaan, appel, druiven, groentes. Met andere woorden ik maak me niet zo druk om ze eet genoeg gezonde dingen en alle andere dingen met mate.

Ik zou ook niet in discussie gaan. Je weet dus dat je er anders over denkt op dat gebied, dan weet je ook dat je het onderwerp niet hoeft aan te snijden.
Alle reacties Link kopieren
is ook echt een cultuur ding, in duitsland vinden ze bronwater met koolzuur heel normaal voor kinderen. In de sommige delen van de VS word je bijna afgeschoten als je een kind thee geeft (ivm de caffeine) terwijl dat in nederland weer heel normaal is.
Ik snap dat veroordelen ook niet zo. Het zou echt niet bij mij opkomen om een vriendin aan te spreken op wat zij haar kind te drinken geeft (tenzij het om een peuter gaat die een fles cola per dag drinkt.

Waar wij woonden drinken alle jonge kinderen bronwater met koolzuur. Mijn kinderen drinken dat ook heel veel (ze lusten ook kraanwater, maar met bubbels is het net even lekkerder).

Ik snap het taboe in Nederland op prik dan ook niet zo. Als je het iets gezonder wilt zou je kunnen overwegen om aanmaaklimonade met spa rood te mengen. Dan heb je ook Fanta, maar wat minder zoet.
Alle reacties Link kopieren
Zeepdoos25 schreef:
22-01-2019 09:39
Met zo'n reactie weet ik genoeg, dan is het gemakzucht en kijk je dus niet naar wat het kind nodig heeft en dat is met 6 mnd (!!) dus geen patat, maar groente en fruit, geen gefrituurde en gezouten meuk....

Ik snap best dat jullie er een gezellig avondje van willen maken als andere zoon van 7 er ook is, maar 2,5 jaar en 7 is niet te vergelijken en niet hetzelfde. De vergelijking hetzelfde als werkt niet, want hij is maar 2.5 jr en geen 7.
Aanlengen met water zou ik dat zeker doen!
Newsflash: Aardappelen zijn groenten.... Ik maak friet in de oven, met aardappelen die ik zelf schil, kook en vervolgens tot friet snij en dan in de oven bak met een beetje olie, geen zout. Mag het dan wel?? Niet met 6 maanden overigens, mijn dochter zat toen nog volledig aan de puree, maar dat kan per kind verschillen. In restaurants bestel ik ook meestal friet zonder zout, daar eet ze dan ook een beetje van mee. Ik zie daar eerlijk gezegd echt niet zo'n probleem in. Diksap, roosvicee etc zijn er niet waar ik woon, dus ze drinkt alleen water, thee en melk.
Alecta schreef:
24-01-2019 06:45
Ik snap het taboe in Nederland op prik dan ook niet zo. Als je het iets gezonder wilt zou je kunnen overwegen om aanmaaklimonade met spa rood te mengen. Dan heb je ook Fanta, maar wat minder zoet.
Er is geen taboe op prik. Het is de combinatie van koolzuur en zoet die het slecht maakt.
In Nederland mag men het misschien vreemd vinden dat kinderen in bv Duitsland standaard water met koolzuur drinken maar volgens mij is niemand van mening dat dit slecht zou zijn.
RoseHip schreef:
24-01-2019 13:06
Er is geen taboe op prik. Het is de combinatie van koolzuur en zoet die het slecht maakt.
In Nederland mag men het misschien vreemd vinden dat kinderen in bv Duitsland standaard water met koolzuur drinken maar volgens mij is niemand van mening dat dit slecht zou zijn.
Het is de combinatie van zoet en zuur die frisdrank en zoete dranken slecht maakt (tanderosie). De invloed van koolzuurgas is verwaarloosbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven