Duizenden groep 8-ers krijgen verkeerd advies

21-05-2019 15:01 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Duizenden kinderen in groep 8 krijgen een verkeerd schooladvies ná de eindtoets.
Zie o.a. hier:
https://www.ad.nl/binnenland/duizenden- ... ~a1b649e2/

Dit geldt voor de alternatieve toetsen zoals IEP, Route 8 etc.
De reguliere CITO-toets is wél juist.

Het kan dus gevolgen hebben voor kinderen die ten onrechte omhoog zijn bijgesteld.
Denk aan alsnog voor een andere school gekozen hebben en daar ingeschreven, vriendjes wel/niet in de klas. En wat te denken van de teleurstelling? Blij dat je het kennelijk zo goed gedaan hebt dat je zelfs een iets hoger advies krijgt dan in eerste instantie... wat een teleurstelling moet dat zijn zeg.

Er zijn vast mensen hier op het viva forum die hier mee te maken hebben.
Hoe gaat het bij jullie ? Heeft het inderdaad gevolgen voor je kind ? Ga je in gesprek met school of hoe ga je ermee om ?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net school gebeld en zij hebben nog geen cijfers binnen. Morgen komt dat pas en dan gaan ze kijken of er een (groot) verschil is.

Als de toetsuitslag HAVO was geweest hadden wij hem niet naar de HAVO laten gaan, we hadden zelf wel ingeschat dat dat te hoog gegrepen zou zijn. Nu kwam het advies TL, mede dus door werkhouding en dus advies van de leerkrachten (van de afgelopen 3 jaren). Zelf heb ik nog even getwijfeld want we hadden vrede met Kader/Basis; effe een paar jaar niet op de tenen lopen en als er meer in zit komt dat er vanzelf wel uit en kun je alsnog overstappen.

Hij was ook hartstikke trots dat hij TL advies kreeg maar vooral ook blij vanwege de complimenten die zijn juffen hem gaven. Hij komt in de klas met een van zijn beste vriendjes. De jongens die wel naar VMBO Kader/Basis gaan zijn nou net de jongens die hij nog van vroeger kent (oud klasgenootje en een oud voetbalteamgenootjes) waar hij totaal geen aansluiting mee heeft. Beetje het type straatschoffie terwijl mijn zoon eerder wat verlegen en introvert is. Daarom waren we stiekem ook wel blij dat er TL in zit voor hem. Het is geen brugklas Kader/Basis/TL klas, die keuze was er op die school ook niet. We hebben hem wel bewust op een school gezet waar een Basis/Kader school is zodat hij wel in ander gebouw komt maar niet op een andere locatie.

We gaan het morgen zien maar zoals je leest kan het best wel een impact hebben op een kind. Hij kreeg met dit advies echt een boost qua zelfvertrouwen en misschien wordt het advies teruggedraaid.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Wat slordig! Ik weet niet in hoeverre de CITO score tegenwoordig bepalend is voor de studierichting? In mijn tijd was het gelukkig niet doorslaggevend.
Ik kreeg IVBO/VBO advies terwijl mijn leraar MAVO/HAVO adviseerde. Hij zei al tegen mijn ouders dat de toets grandioos zou mislukken. Door extreme faalangst en slecht in meerkeuzevragen.
Vecernice schreef:
21-05-2019 15:42
Je weet toch als ouder dat als je kind jarenlang op TL-niveau presteert, dat vwo er niet inzit?
Dat is echt niet altijd zo duidelijk hoor, zeker niet als er dyslexie meespeelt.
Mijn dochter heeft vanalles gescoord. Van basis-kader tot vwo
NYC schreef:
21-05-2019 15:54
Ja, maar dat bedoel ik dus. Dan komt dit toch niet als een verrassing? Jarenlang middelmatig gescoord binnen het LV-systeem, beide ouders geen (V)WO, een advies van de leerkracht in groep 8 voor vmbo-tl en dan ineens: “jaaaaa, zie je wel, de toets zegt havo-vwo!!!” Advies móet dan dus per se omhoog want de toets is in dit geval kennelijk ineens leidend en dan nu ineens verbaasd dat er een fout is gemaakt.

Die fout is heel slordig hoor, daar niet van, en in sommige gevallen maakt het inderdaad misschien net het verschil waar iedereen over twijfelde, maar voor veel leerlingen en hun ouders moet het toch niet ineens uit de lucht komen vallen?
Zo denk ik er ook over.

We kregen net bericht van school over de Route8. Hier zal het niks uitmaken, maar ik zal eens in de appgroep vn groep 8 lezen of ze daar gemeld hadden wat voor uitslag ze hadden. Mijn zoon had de envelop dagen in zijn tas laten zitten. Niet echt spannend, want het advies kon toch niet meer wijzigen.

De school waar hij heengaat zit overigens vol en bijgestelde adviezen kunnen er niet meer bij.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-05-2019 16:13
Als het echt overduidelijk is dat je kind op vmbo-tl past dan zou ik niet door één toets iets anders doen, maar er zijn natuurlijk genoeg twijfelgevallen. In dat geval snap ik best dat ouders na een hoge toetsscore havo overwegen, zeker als het kind zelf heel graag naar de havo wil.
Nouja dit dus. Mijn dochter scoort al jaren héél erg wisselend. Ene keer overtuigend vwo, de keer daarop net aan havo. Op methode toetsen wel altijd overtuigend vwo en dat was volgens leerkrachten ook terug te zien in haar werkhouding en gedrag op school.
Nu had dochter al een vwo advies gekregen en heeft de eindtoets (van cito zelf) dat ook uitgewezen. Maar dochter had dus ook zomaar een twijfelgeval kunnen zijn waarbij de eindtoets het verschil had kunnen maken.
Erger u niet, verwonder u slechts!
NYC schreef:
21-05-2019 15:54
Ja, maar dat bedoel ik dus. Dan komt dit toch niet als een verrassing? Jarenlang middelmatig gescoord binnen het LV-systeem, beide ouders geen (V)WO, een advies van de leerkracht in groep 8 voor vmbo-tl en dan ineens: “jaaaaa, zie je wel, de toets zegt havo-vwo!!!” Advies móet dan dus per se omhoog want de toets is in dit geval kennelijk ineens leidend en dan nu ineens verbaasd dat er een fout is gemaakt.

Die fout is heel slordig hoor, daar niet van, en in sommige gevallen maakt het inderdaad misschien net het verschil waar iedereen over twijfelde, maar voor veel leerlingen en hun ouders moet het toch niet ineens uit de lucht komen vallen?
Ik val een beetje over je opmerking ; beide ouders geen Vwo. Dat zegt echt niets dus. Mijn man is hoogbegaafd en heeft geen vwo. Ik had ook vwo kunnen doen maar in die tijd was dat gewoon anders
Nitflex schreef:
21-05-2019 16:28

Met ouders die met scores joelen op social media heb ik geen medelijden. Heel sneu voor je kind als het nu anders uitpakt, maar ik vind het altijd ronduit belachelijk om scores en uitslagen van je kind op social media te posten.
Ken jij dat soort ouders IRL?
Ik heb dat letterlijk nog nooit gezien en ik heb ontzettend veel ouders op mijn social media.
pipootje schreef:
21-05-2019 16:38
Ik val een beetje over je opmerking ; beide ouders geen Vwo. Dat zegt echt niets dus. Mijn man is hoogbegaafd en heeft geen vwo. Ik had ook vwo kunnen doen maar in die tijd was dat gewoon anders
Ik denk ook niet dat ze dat heel.letterlijk bedoelt, maar meer als grove indicatie van het niveau van de ouders waar een kind toch meestal wel bij aansluit.

En in welke tijd was het anders?
pipootje schreef:
21-05-2019 16:38
Ik val een beetje over je opmerking ; beide ouders geen Vwo. Dat zegt echt niets dus. Mijn man is hoogbegaafd en heeft geen vwo. Ik had ook vwo kunnen doen maar in die tijd was dat gewoon anders


Dat zegt wel wat. Wij zijn beiden laag opgeleid volgens de norm, maar twee van onze kinderen deden het behoorlijk goed op school. Toch kregen die een lager advies vanuit de basisschool dan klasgenootjes met hoogopgeleide ouders, want wij zouden ze niet bij het huiswerk kunnen helpen volgens de juf. We hebben ze naar de brugklas gestuurd en van daaruit kwamen ze op het hoge niveau terecht. Dat ging gewoon goed zonder hulp bij het huiswerk.
Poppy_del_Rio schreef:
21-05-2019 16:38
Ken jij dat soort ouders IRL?
Ik heb dat letterlijk nog nooit gezien en ik heb ontzettend veel ouders op mijn social media.
Nee gelukkig niet, maar las ik in het artikel.
3thee schreef:
21-05-2019 16:43
Ik denk ook niet dat ze dat heel.letterlijk bedoelt, maar meer als grove indicatie van het niveau van de ouders waar een kind toch meestal wel bij aansluit.

En in welke tijd was het anders?
Ik dacht ook al, dat was in de jaren 50/60 misschien zo, maar daarna toch niet meer?

Overigens onzin dat het niveau van kinderen aan zou sluiten bij de ouders. Helaas worden veel kinderen van hoogopgeleide ouders vaak erg gepusht hoewel het er soms gewoon niet in zit. Deze generaties zullen de generaties zijn die ook weer lager dan hun ouders zijn opgeleid.
Mijn kind is er één van, maar zo schokkend is het allemaal niet. Er verandert niets. Kinderen zijn aangemeld voor VO op basis van 8 leerjaren, niet op één test. Hij scoorde nu net een punt te weinig voor een hoger niveau, wat dus weinig uitmaakte. Hij gaat dus gewoon hetzelfde niveau doen als de bedoeling was. Verder is het niet de schuld van de toets of van de school, hier kan gewoon niemand iets aan doen.
lolly-pop schreef:
21-05-2019 16:55

Verder is het niet de schuld van de toets of van de school, hier kan gewoon niemand iets aan doen.
Jawel, de fout is gemaakt in een “onafhankelijke expertgroep” van het ministerie van OCW.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
21-05-2019 16:59
Jawel, de fout is gemaakt in een “onafhankelijke expertgroep” van het ministerie van OCW.
Je was me net voor. Ik vind het best slordig dat OCW dat in de eerste berichten niet veel sterker benadrukt heeft. Nu lijkt het alsof de opstellers van de ‘alternatieve’ toetsen hebben zitten prutsen.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
21-05-2019 16:28
Bij zo’n bericht denk ik altijd aan de makers van zo’n toets en wie er verantwoordelijk is voor de fout. Zouden er koppen rollen?
[...]
De verantwoordelijken zijn in elk geval niet de makers van de toetsen.
Er zijn onjuiste waardes gebruikt waardoor sommige kinderen net in een ander niveau vallen, dat klopt.
Eze schreef:
21-05-2019 17:00
Je was me net voor. Ik vind het best slordig dat OCW dat in de eerste berichten niet veel sterker benadrukt heeft. Nu lijkt het alsof de opstellers van de ‘alternatieve’ toetsen hebben zitten prutsen.

Ja, helemaal eens.
Hoewel ik het zelf best jammer vind dat onze school niet gewoon de Cito-eindtoets doet, hebben de makers van de andere toetsen hier geen schuld aan.
Alle reacties Link kopieren
louise1 schreef:
21-05-2019 16:29
Ik heb net school gebeld en zij hebben nog geen cijfers binnen. Morgen komt dat pas en dan gaan ze kijken of er een (groot) verschil is.

Als de toetsuitslag HAVO was geweest hadden wij hem niet naar de HAVO laten gaan, we hadden zelf wel ingeschat dat dat te hoog gegrepen zou zijn. Nu kwam het advies TL, mede dus door werkhouding en dus advies van de leerkrachten (van de afgelopen 3 jaren). Zelf heb ik nog even getwijfeld want we hadden vrede met Kader/Basis; effe een paar jaar niet op de tenen lopen en als er meer in zit komt dat er vanzelf wel uit en kun je alsnog overstappen.

Hij was ook hartstikke trots dat hij TL advies kreeg maar vooral ook blij vanwege de complimenten die zijn juffen hem gaven. Hij komt in de klas met een van zijn beste vriendjes. De jongens die wel naar VMBO Kader/Basis gaan zijn nou net de jongens die hij nog van vroeger kent (oud klasgenootje en een oud voetbalteamgenootjes) waar hij totaal geen aansluiting mee heeft. Beetje het type straatschoffie terwijl mijn zoon eerder wat verlegen en introvert is. Daarom waren we stiekem ook wel blij dat er TL in zit voor hem. Het is geen brugklas Kader/Basis/TL klas, die keuze was er op die school ook niet. We hebben hem wel bewust op een school gezet waar een Basis/Kader school is zodat hij wel in ander gebouw komt maar niet op een andere locatie.

We gaan het morgen zien maar zoals je leest kan het best wel een impact hebben op een kind. Hij kreeg met dit advies echt een boost qua zelfvertrouwen en misschien wordt het advies teruggedraaid.
Wat sneu, Louise. Ik hoop dat het bij jullie meevalt.
Bubblegum1 schreef:
21-05-2019 15:42
Ik ben eigenlijk verbaasd dat iedereen blijkbaar de uitslag al heeft. Mijn dochter heeft de Ieptoets gemaakt en wij wachten nog steeds op de uitslag.
Hier hetzelfde. Zoon heeft ook de IEP toets gemaakt en nog geen uitslag ontvangen.
3thee schreef:
21-05-2019 16:43
Ik denk ook niet dat ze dat heel.letterlijk bedoelt, maar meer als grove indicatie van het niveau van de ouders waar een kind toch meestal wel bij aansluit.

En in welke tijd was het anders?
Toen ik in de jaren 80 naar de middelbare school ging, gingen we gewoon iets doen wat we leuk vonden. Mijn man heeft al een lange tijd op zijn niveau omdat hij naast het werk vanalles heeft bijgeleerd. Mijn zoon zit in het 3e jaar van de universiteit en mjjn dochter doet havo-examen. Maar hoeveel opmerkingen we wel niet gekregen hebben als je vertelde dat we zelf geen vwo hadden.
En door de dyslexie van mijn dochter wilden de leerkrachten haar ook liever naar basis-kader hebben.
Ook onderpresterende hoogbegaafde kinderen krijgen vaak een verkeerd advies.
Tijger32 schreef:
21-05-2019 17:06
Hier hetzelfde. Zoon heeft ook de IEP toets gemaakt en nog geen uitslag ontvangen.
Misschien is jullie school dan wel een van de scholen die aan de bel heeft getrokken bij het ministerie, toen de uitslagen zo veel hoger uitvielen dan op basis van het LVS kon worden verwacht. En hebben ze de uitslag nog even achtergehouden.

Want zo is de fout kennelijk aan het licht gekomen: scholen die het niet vertrouwden.
PattyJupiter schreef:
21-05-2019 16:50
Dat zegt wel wat. Wij zijn beiden laag opgeleid volgens de norm, maar twee van onze kinderen deden het behoorlijk goed op school. Toch kregen die een lager advies vanuit de basisschool dan klasgenootjes met hoogopgeleide ouders, want wij zouden ze niet bij het huiswerk kunnen helpen volgens de juf. We hebben ze naar de brugklas gestuurd en van daaruit kwamen ze op het hoge niveau terecht. Dat ging gewoon goed zonder hulp bij het huiswerk.
Ja op die manier is het vervelend maar zo bedoelde ik het niet.
En wij hebben onze kinderen nooit hoeven te helpen.
pipootje schreef:
21-05-2019 16:38
Ik val een beetje over je opmerking ; beide ouders geen Vwo. Dat zegt echt niets dus. Mijn man is hoogbegaafd en heeft geen vwo. Ik had ook vwo kunnen doen maar in die tijd was dat gewoon anders
Ik bedoelde dus een combinatie van al die factoren samen. Dat er geen énkele reden door iemand in die 8 jaar geweest is om aan te nemen dat een kind vwo zou kunnen doen, dus niet op basis van erfelijke factoren, niet op basis van schoolresultaten en niet op basis van de indruk van de leerkrachten maar dan wel ineens op basis van 1 score denken: laten we dat toch maar eens proberen als die één toets dat uitwijst.

En in wélke tijd was dat anders? Ik hoor dat soms zelfs mensen van mijn leeftijd zeggen (ook over gaan studeren en op kamers gaan) maar het gaat al zeker vijftig jaar niet meer op dat je niet naar een (v)wo zou mogen/kunnen gaan als je daar de capaciteiten voor hebt.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
21-05-2019 16:43
En in welke tijd was het anders?
Dat vroeg ik me ook al af.
In de jaren ‘50 misschien, maar toen bestond er nog geen VWO.

In de jaren ‘80 had je ook allang een eind CITO en ging je helemaal niet iets doen wat je leuk vond. Tenminste in mijn omgeving niet.
Ik had een uitslag van 549 en ben ‘gewoon’ VWO gaan doen.

Dus wat je bedoelt met ‘in die tijd was het anders’ snap ik ook niet zo goed.
girasole3 wijzigde dit bericht op 21-05-2019 17:23
42.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
21-05-2019 16:50
Dat zegt wel wat. Wij zijn beiden laag opgeleid volgens de norm, maar twee van onze kinderen deden het behoorlijk goed op school. Toch kregen die een lager advies vanuit de basisschool dan klasgenootjes met hoogopgeleide ouders, want wij zouden ze niet bij het huiswerk kunnen helpen volgens de juf. We hebben ze naar de brugklas gestuurd en van daaruit kwamen ze op het hoge niveau terecht. Dat ging gewoon goed zonder hulp bij het huiswerk.
Ik kan me helemaal niet herinneren dat ik ooit aan school heb moeten doorgeven wat wij voor opleiding hebben gevolgd. Los daarvan, belachelijke reden om geen vwo-advies te geven. Je kan ook wel vwo hebben gedaan maar gewoon niet goed kunnen uitleggen, of een drukke baan hebben, of goed zijn in heel andere vakken dan je kind, waardoor hij of zij vermoedelijk een heel ander profiel gaat kiezen dan jij had, ook maar geen vwo dan?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven