Duizenden groep 8-ers krijgen verkeerd advies

21-05-2019 15:01 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Duizenden kinderen in groep 8 krijgen een verkeerd schooladvies ná de eindtoets.
Zie o.a. hier:
https://www.ad.nl/binnenland/duizenden- ... ~a1b649e2/

Dit geldt voor de alternatieve toetsen zoals IEP, Route 8 etc.
De reguliere CITO-toets is wél juist.

Het kan dus gevolgen hebben voor kinderen die ten onrechte omhoog zijn bijgesteld.
Denk aan alsnog voor een andere school gekozen hebben en daar ingeschreven, vriendjes wel/niet in de klas. En wat te denken van de teleurstelling? Blij dat je het kennelijk zo goed gedaan hebt dat je zelfs een iets hoger advies krijgt dan in eerste instantie... wat een teleurstelling moet dat zijn zeg.

Er zijn vast mensen hier op het viva forum die hier mee te maken hebben.
Hoe gaat het bij jullie ? Heeft het inderdaad gevolgen voor je kind ? Ga je in gesprek met school of hoe ga je ermee om ?
pipootje schreef:
21-05-2019 17:09
Toen ik in de jaren 80 naar de middelbare school ging, gingen we gewoon iets doen wat we leuk vonden.
Ook toen was het al.zo dat je een bepaalde vooropleiding moest hebben voor een bepaalde studie. En dat je niet zomaar op het vwo kwam als je dat leuk leek.
Ik denk dat toen ook weinig ouders het goed gevonden zouden hebben als een kind naar de lts wilde met een vwo-advies. Ik kan me iig herinneren dat er over gesproken werd dat iemand uit de buurt naar de lts wilde met een havo-advies....

Eigenlijk helemaal niet zo anders dan nu.
Susan schreef:
21-05-2019 17:21
Ik kan me helemaal niet herinneren dat ik ooit aan school heb moeten doorgeven wat wij voor opleiding hebben gevolgd.
Wij mochten/moesten het invullen, volgens mij wel 2 keer zelfs. De tweede keer herinner ik me omdat het op een soort ouderavond was en ik zat te spieken wat degenen naast mij invulden.
Alle reacties Link kopieren
lolly-pop schreef:
21-05-2019 16:55
Mijn kind is er één van, maar zo schokkend is het allemaal niet. Er verandert niets. Kinderen zijn aangemeld voor VO op basis van 8 leerjaren, niet op één test. Hij scoorde nu net een punt te weinig voor een hoger niveau, wat dus weinig uitmaakte. Hij gaat dus gewoon hetzelfde niveau doen als de bedoeling was. Verder is het niet de schuld van de toets of van de school, hier kan gewoon niemand iets aan doen.
Natuurlijk is voor deze fout iemand verantwoordelijk. Hoe kom je erbij dat hier niemand iets aan kan doen eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Wij verwachten de uitslag morgen.
Nitflex schreef:
21-05-2019 16:54
Ik dacht ook al, dat was in de jaren 50/60 misschien zo, maar daarna toch niet meer?

Overigens onzin dat het niveau van kinderen aan zou sluiten bij de ouders. Helaas worden veel kinderen van hoogopgeleide ouders vaak erg gepusht hoewel het er soms gewoon niet in zit. Deze generaties zullen de generaties zijn die ook weer lager dan hun ouders zijn opgeleid.
Zeker zijn die er. Evenals er hoogopgeleide ouders zijn die totaal geen moeite hebben met een vmbo advies voor hun kind. En evenals laagopgeleide ouders waarvan ook de kinderen geen hoogvliegers blijken te zijn maar die in de laatste groep op basis van een foutieve toetsuitslag toch menen zich zo te moeten bewijzen.
girasole3 schreef:
21-05-2019 17:18
Dat vroeg ik me ook al af.
In de jaren ‘50 misschien, maar toen bestond er nog geen VWO.

In de jaren ‘80 had je ook allang een eind CITO en ging je helemaal niet iets doen wat je leuk vond. Tenminste in mijn omgeving niet.
Ik had een uitslag van 549 en ben ‘gewoon’ VWO gaan doen.

Dus wat je bedoelt met ‘in die tijd was het anders’ snap ik ook niet zo goed.
Ik heb geen eindtoets gemaakt (zeeuws vlaanderen) in 1984. En ik mocht gewoon naar de huishoudschool omdat dat leuk was. Zo ging dat bij ons wel dus.
pipootje schreef:
21-05-2019 17:39
Ik heb geen eindtoets gemaakt (zeeuws vlaanderen) in 1984. En ik mocht gewoon naar de huishoudschool omdat dat leuk was. Zo ging dat bij ons wel dus.
En degenen die dachten "gymnasium lijkt me leuker" mochten naar het gym? Was daar níets voor nodig waarvan de leerkracht dacht: dat niveau zit erin?

Mijn moeder ging naar de mulo, haar oudere zus naar het gymnasium. En dat was in de (vroege) jaren zestig. Schoolprestaties hadden daar echt wel mee te maken.
Subnautica schreef:
21-05-2019 17:28
Natuurlijk is voor deze fout iemand verantwoordelijk. Hoe kom je erbij dat hier niemand iets aan kan doen eigenlijk?
Omdat ik de nieuwe uitslag plus de informatiebrief heb ontvangen en dit mij meegedeeld is. En ja, uiteindelijk zal hier iemand verantwoordelijk voor zijn, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt.
NYC schreef:
21-05-2019 17:43
En degenen die dachten "gymnasium lijkt me leuker" mochten naar het gym? Was daar níets voor nodig waarvan de leerkracht dacht: dat niveau zit erin?

Mijn moeder ging naar de mulo, haar oudere zus naar het gymnasium. En dat was in de (vroege) jaren zestig. Schoolprestaties hadden daar echt wel mee te maken.
Nee geen idee hoe dat ging, maar ik mocht lager niveau dan dat ik had gekund. Ik haalde daar ook hele hoge cijfers. En iemand waar ik mee in de klas zat ging later nog naar de uni. Het boeide niemand in die omgeving zo. Velen zaten veel te laag
Alle reacties Link kopieren
lolly-pop schreef:
21-05-2019 17:48
Omdat ik de nieuwe uitslag plus de informatiebrief heb ontvangen en dit mij meegedeeld is. En ja, uiteindelijk zal hier iemand verantwoordelijk voor zijn, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Heb jij de nieuwe normen dan ook al ontvangen? Daar ben ik heel benieuwd naar.
NYC schreef:
21-05-2019 15:54
Ja, maar dat bedoel ik dus. Dan komt dit toch niet als een verrassing? Jarenlang middelmatig gescoord binnen het LV-systeem, beide ouders geen (V)WO, een advies van de leerkracht in groep 8 voor vmbo-tl en dan ineens: “jaaaaa, zie je wel, de toets zegt havo-vwo!!!” Advies móet dan dus per se omhoog want de toets is in dit geval kennelijk ineens leidend en dan nu ineens verbaasd dat er een fout is gemaakt.

Die fout is heel slordig hoor, daar niet van, en in sommige gevallen maakt het inderdaad misschien net het verschil waar iedereen over twijfelde, maar voor veel leerlingen en hun ouders moet het toch niet ineens uit de lucht komen vallen?
Weet ik niet hoor. De eerste jaren zeggen weinig ( kleuters) en genoeg speelse kinderen of laatbloeiers bij wie het kwartje pas in de laatste groepen (6, 7, 8) valt.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
21-05-2019 17:43
En degenen die dachten "gymnasium lijkt me leuker" mochten naar het gym? Was daar níets voor nodig waarvan de leerkracht dacht: dat niveau zit erin?

Mijn moeder ging naar de mulo, haar oudere zus naar het gymnasium. En dat was in de (vroege) jaren zestig. Schoolprestaties hadden daar echt wel mee te maken.
Lager dan je advies zal makkelijker zijn dan hoger, denk ik. Mijn moeder mocht naar het gymnasium maar mijn oma vond mulo al heel wat voor een meisje, dus werd het de mulo. Mijn moeder is van 1953 dus dit zal midden jaren 60 hebben gespeeld, maar zij is de jongste van vijftien kinderen en mijn oma was waarschijnlijk iets meer van de oude stempel dan de meeste andere moeders uit die tijd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
pipootje schreef:
21-05-2019 17:50
Nee geen idee hoe dat ging, maar ik mocht lager niveau dan dat ik had gekund. Ik haalde daar ook hele hoge cijfers. En iemand waar ik mee in de klas zat ging later nog naar de uni. Het boeide niemand in die omgeving zo. Velen zaten veel te laag
Wat zonde dat al die ouders zich niet beter in opleidingen verdiept hadden. En dat jij dan later commentaar krijgt op iets waar je als 11/12-jarige weinig invloed op had.
(Hoewel ik als 8-jarige al wist dat ik gymnaium wilde, maar uiteraard had iemand mij daar eerst over verteld dat het bestond bedoel ik).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb leerlingen met vwo advies die havo gingen doen. En leerlingen van rijke ouders die gelukkiger zouden zijn op de mavo maar dat is een taboe thuis.

Sneu eigenlijk dat laatste.
Susan schreef:
21-05-2019 17:21
Ik kan me helemaal niet herinneren dat ik ooit aan school heb moeten doorgeven wat wij voor opleiding hebben gevolgd. Los daarvan, belachelijke reden om geen vwo-advies te geven. Je kan ook wel vwo hebben gedaan maar gewoon niet goed kunnen uitleggen, of een drukke baan hebben, of goed zijn in heel andere vakken dan je kind, waardoor hij of zij vermoedelijk een heel ander profiel gaat kiezen dan jij had, ook maar geen vwo dan?

Bij het inschrijven werd dat gevraagd op het formulier bij ons.
pipootje schreef:
21-05-2019 17:39
Ik heb geen eindtoets gemaakt (zeeuws vlaanderen) in 1984. En ik mocht gewoon naar de huishoudschool omdat dat leuk was. Zo ging dat bij ons wel dus.
Ah, oké. Ik ben niet veel jonger, maar ook van een school zonder cito. Ik heb wel toelatingsexamen moeten doen voor het gymnasium. Maar iedereen kreeg een passend advies.

Ik wist niet dat 5 jaar zoveel verschil maakte, sorry!
Ik vind het eigenlijk vooral heel sneu voor de kinderen. Ik kan mij zo voorstellen dat sommigen enorm trots zijn geweest, toen ze zo goed scoorden. En dan hoor je dat er een fout gemaakt is. Echt sneu.
Mijn dochter had twee jaar geleden vmbo-k advies en haalde (met juiste berekening) 541 op de eindcito. Dat was verrassend, maar ik wist wel dat ze meer in haar mars had. Dus ja, kinderen kunnen wel onverwacht hoog scoren.
Wat nu gebeurd is, is heel zuur voor die kinderen (en ouders).
3thee schreef:
21-05-2019 17:59
Wat zonde dat al die ouders zich niet beter in opleidingen verdiept hadden. En dat jij dan later commentaar krijgt op iets waar je als 11/12-jarige weinig invloed op had.
(Hoewel ik als 8-jarige al wist dat ik gymnaium wilde, maar uiteraard had iemand mij daar eerst over verteld dat het bestond bedoel ik).
Ja precies. Bij ons ging alleen de zoon van de arts naar het gymnasium.
En mijn ouders waren gescheiden. Mijn moeder had zelfs nog geen lhno afgemaakt.
Ik woon daar nu niet meer, maar merk zelfs nu nog verschil als ik daar weer eens ben. Geen idee hoe dat nou komt?
Hier in 1984 trouwens gewoon eindtoets. Volgens mij was dat toen al heel normaal (in deze vorm sinds 1976 lees ik nu).

Ik was trouwens zo'n kind dat dankzij een onverwacht hoge score naar het vwo mocht. Het hoofd van de dorpsschool vond dat veel te hoog gegrepen voor kinderen uit ons dorp, maar na de toets werd het advies aangepast.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 21-05-2019 18:09
61.06% gewijzigd
NYC schreef:
21-05-2019 17:38
Zeker zijn die er. Evenals er hoogopgeleide ouders zijn die totaal geen moeite hebben met een vmbo advies voor hun kind. En evenals laagopgeleide ouders waarvan ook de kinderen geen hoogvliegers blijken te zijn maar die in de laatste groep op basis van een foutieve toetsuitslag toch menen zich zo te moeten bewijzen.
Kortom, het kind is niet per definitie even intelligent (of scoort even goed) als de ouders.
kattie2 schreef:
21-05-2019 17:54
Heb jij de nieuwe normen dan ook al ontvangen? Daar ben ik heel benieuwd naar.
Ja, van de Route 8.
Alle reacties Link kopieren
Vecernice schreef:
21-05-2019 18:01
Ik heb leerlingen met vwo advies die havo gingen doen. En leerlingen van rijke ouders die gelukkiger zouden zijn op de mavo maar dat is een taboe thuis.

Sneu eigenlijk dat laatste.
Maar worden kinderen met Mavo advies dan wel toegelaten op een gymnasium? Koninklijke kindertjes geloof ik nog wel (God forbid dat die basis of kader zouden doen) maar alle andere kinderen toch niet?

Overigens zag ik op FB twee berichten van ouders die reuzetrots waren op het vwo-advies van hun kinderen. Maar die kinderen zijn beide volgens mij hyperintelligent en zullen zelfs bij een lager puntenaantal vast nog steeds vwo scoren. Maar ik heb het dus echt gezien in mijn omgeving.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
21-05-2019 18:05
Hier in 1984 trouwens gewoon eindtoets. Volgens mij was dat toen al heel normaal (in deze vorm sinds 1976 lees ik nu).

Ik was trouwens zo'n kind dat dankzij een onverwacht hoge score naar het vwo mocht. Het hoofd van de dorpsschool vond dat veel te hoog gegrepen voor kinderen uit ons dorp, maar na de toets werd het advies aangepast.
Ik heb op een school gezeten die geen eindtoets deed tot het verplicht werd in 2015.
Alle reacties Link kopieren
Dan heb je de brief toch niet goed gelezen Loli-pop. En ja waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt maar dit is een fout die ze niet hadden mogen maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven