Duizenden groep 8-ers krijgen verkeerd advies

21-05-2019 15:01 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Duizenden kinderen in groep 8 krijgen een verkeerd schooladvies ná de eindtoets.
Zie o.a. hier:
https://www.ad.nl/binnenland/duizenden- ... ~a1b649e2/

Dit geldt voor de alternatieve toetsen zoals IEP, Route 8 etc.
De reguliere CITO-toets is wél juist.

Het kan dus gevolgen hebben voor kinderen die ten onrechte omhoog zijn bijgesteld.
Denk aan alsnog voor een andere school gekozen hebben en daar ingeschreven, vriendjes wel/niet in de klas. En wat te denken van de teleurstelling? Blij dat je het kennelijk zo goed gedaan hebt dat je zelfs een iets hoger advies krijgt dan in eerste instantie... wat een teleurstelling moet dat zijn zeg.

Er zijn vast mensen hier op het viva forum die hier mee te maken hebben.
Hoe gaat het bij jullie ? Heeft het inderdaad gevolgen voor je kind ? Ga je in gesprek met school of hoe ga je ermee om ?
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
22-05-2019 19:24
ik ben gewoon boos op de meester.
Dit snap ik heel goed.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
CleopatraVII schreef:
22-05-2019 19:24
ik ben gewoon boos op de meester. Dit is een klassiek voorbeeld van hoe kinderen met lager opgeleide ouders worden gedupeerd.
Bedankt voor je verduidelijking. Ik snap het verhaal nu. Dit is erg jammer ja. Is er nog kans dat er een kind afvalt bij die kleine school? Desnoods na een jaar?
Wat triest, Cleopatra!

Waarin zit verder het verschil precies tussen de onderlinge vmbo-afdelingen. Ik ken de termen, basis, kader, gemengd, theoretisch. Weet ook dat theoretisch te vergelijken is met mavo vroeger. Heeft het betrekking op het niveau of vooral op het percentage praktijkvakken?

Dat een leerling wat meer moeite heeft met leren zal na een aantal jaren basisschool (iig bovenbouw) denk ik vaak bekend zijn. Maar hoe schat een leerkracht in of de leerlingen geschikt zijn om veel vakken in de praktijk te doen/letterlijk met de handen te gaan werken?

Misschien een hele vreemde vraag (van een moeder van een kleuter en peuter) maar wordt daar ook op getoetst? Of heeft een leerling in dat geval eigenlijk weinig keuze?
NYC, ik geloof niet dat mijn kinderen iets met hun handen doen op school behalve tekenen, verven en aanverwante creatieve dingen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-05-2019 20:07
Wat triest, Cleopatra!

Maar hoe schat een leerkracht in of de leerlingen geschikt zijn om veel vakken in de praktijk te doen/letterlijk met de handen te gaan werken?

Misschien een hele vreemde vraag (van een moeder van een kleuter en peuter) maar wordt daar ook op getoetst? Of heeft een leerling in dat geval eigenlijk weinig keuze?
Via bijvoorbeeld, programmeer, techniek- schooltuin projecten. Een leerling die het liefst leren aan een tafel vermijdt maar de gangkast in school tijdens het laatste kwartier effe leeg haalt en opruimt heeft praktische organisatie skills etc.


Voorbeeld van examen vmbo
Afbeelding


https://www.examenblad.nl/examenstof/sy ... o_2018.pdf
enn wijzigde dit bericht op 22-05-2019 21:04
16.68% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
22-05-2019 20:59
Nooit gehoord van praktijk examens vmbo?
Nee, ik bedoelde of daar op de basisschool al op “getest” wordt, zoals ook dictees worden afgenomen en precies bekend is hoe goed een kind scoort op rekenvaardigheden.

Tuurlijk, er is ruimte om te knutselen, maar dat wordt vaak voor iedereen ook wel gezien als meer de “ontspannende” vaardigheden, terwijl in de praktijk werken/met de handen voor veel leerlingen vier jaar lang het serieuze werk is. Hoe schat je in wie dát aankan?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-05-2019 21:04
Nee, ik bedoelde of daar op de basisschool al op “getest” wordt, zoals ook dictees worden afgenomen en precies bekend is hoe goed een kind scoort op rekenvaardigheden.

Tuurlijk, er is ruimte om te knutselen, maar dat wordt vaak voor iedereen ook wel gezien als meer de “ontspannende” vaardigheden, terwijl in de praktijk werken/met de handen voor veel leerlingen vier jaar lang het serieuze werk is. Hoe schat je in wie dát aankan?
Ja, ik begreep het. Las je in de eerste instantie verkeerd. Formatief toetsen door vaardigheden te omschrijven en dan het resultaat hiervan samen met de leerkracht observatie in een leerling-gesprek evalueren en daarna overeenkomen wat er geleerd is. Dat beoordelen met een matig /voldoende/ruim voldoende/goed
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
22-05-2019 21:11
Ja, ik begreep het. Las je in de eerste instantie verkeerd. Formatief toetsen door vaardigheden te omschrijven en dan het resultaat hiervan samen met de leerkracht observatie in een leerling-gesprek evalueren en daarna overeenkomen wat er geleerd is. Dat beoordelen met een matig /voldoende/ruim voldoende/goed
Zie jij het (als leerkracht) voor leerlingen voor wie VMBO-tl er bijvoorbeeld niet in zit (cognitief, op basis van toetsresultaten, lesstof vaak niet goed beheerden etc) nog als extra belangrijk dat ze zich goed ontwikkelen in en plezier krijgen in praktisch handelen.

Want voor een kind van wie duidelijk is dat hij/zij gymnasium aankan is het -naar mijn idee althans- veel minder “erg” dat ie zijn duimen blauw timmert en letterlijk alles uit de handen laat vallen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-05-2019 21:19
Zie jij het (als leerkracht) voor leerlingen voor wie VMBO-tl er bijvoorbeeld niet in zit (cognitief, op basis van toetsresultaten, lesstof vaak niet goed beheerden etc) nog als extra belangrijk dat ze zich goed ontwikkelen in en plezier krijgen in praktisch handelen.
Als (al vrij lang) voormalig leerkracht van zeer veel leerlingen met uitstroom praktijkonderwijs en vmbo basis/kader/ gt (met en zonder LWOO) is er imho geen andere wijze.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
22-05-2019 21:25
Als (al vrij lang) voormalig leerkracht van zeer veel leerlingen met uitstroom praktijkonderwijs en vmbo basis/kader/ gt (met en zonder LWOO) is er imho geen andere wijze.
Misschien is het ook gewoon een pijnpuntje van mijzelf hoor. Ik was geen hoogvlieger op de basisschool maar gewoon een regelrechte ramp waar het handvaardigheden (en ook gym) betrof. Dus ik vroeg het me af hoe dit voor kinderen werkt die het cognitief nog veel moeilijker hebben. Of valt het over het algemeen wel mee met de klungeligheidsfactor van de meeste leerlingen? ;-)
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-05-2019 21:36
Misschien is het ook gewoon een pijnpuntje van mijzelf hoor. Ik was geen hoogvlieger op de basisschool maar gewoon een regelrechte ramp waar het handvaardigheden (en ook gym) betrof. Dus ik vroeg het me af hoe dit voor kinderen werkt die het cognitief nog veel moeilijker hebben. Of valt het over het algemeen wel mee met de klungeligheidsfactor van de meeste leerlingen? ;-)
Definieer klungeligheidsfactor. :proud:

Zoeken naar krachten kan op vele manieren en iedereen heeft krachten maar zodra we deze gaan indelen op de perceptie en het oordeel van onszelf, bestaat de kans dat wij die krachten niet kunnen zien en vaststellen. Mensen hebben het imho nodig om vertrouwen te krijgen (en op te bouwen ) in wat ze wel kunnen zodat ze in een leerproces de uitdagingen/tegenslag kunnen opvangen waardoor doorzettingsvermogen groeit. Leren gaat niet zonder ‘falen’ want dit is namelijk een voorwaarde voor leren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
22-05-2019 19:24
Omdat ik hem die school had aangeraden en niet verwacht had dat zijn meester zo'n laag advies zou geven. Hij is in april dus al afgewezen voor deze school omdat zijn meester dat advies had gegeven. Als zijn meester mavo/havo advies had gegeven was hij aangenomen. Naar aanleiding van de eindtoets is het advies van de meester bijgesteld, maar nu kan hij niet meer naar die school.


kwam het advies van de school dan pas na de sluiting van de inschrijftermijn. Dat is wel een heel ongebruikelijke volgorde. Bij mijn kind was het schooladvies ook gewoon 1 van de dingen die moest worden ingevuld op het formulier.
Kan het me bijna niet voorstellen eigenlijk, dat het zo gegaan is.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
22-05-2019 22:55
kwam het advies van de school dan pas na de sluiting van de inschrijftermijn. Dat is wel een heel ongebruikelijke volgorde. Bij mijn kind was het schooladvies ook gewoon 1 van de dingen die moest worden ingevuld op het formulier.
Kan het me bijna niet voorstellen eigenlijk, dat het zo gegaan is.

Even zwart-wit gesteld; In het verleden namen VO scholen steeds vaker leerlingen alleen nog maar aan op de eindtoets scores en niet op basis van dossier van 1-8. Dus als je een rotdag had mocht je niet meer naar het niveau wat je tot dan toe gewoon wel liet zien. Dit heeft gemaakt dat de eindtoets moet worden gemaakt in de periode nadat het schooladvies is afgegeven.

Het schooladvies is al rond dec/ Jan afgegeven en leerlingen moet of voor 1 maart (of 1 april) zich hebben aangemeld.Daarna wordt de eindtoets in april/mei gemaakt en mocht de eindtoets dus hoger uitvallen dan het schooladvies dan kunnen ouders vragen om te advies aan te passen. De inschrijfdatum VO is dan dus al wel geweest maar veelal is er voor die enkele gevallen nog wel een plek. In het geval van Cleopatra haar zoon gaat het om een VO school die klein is en dus snel vol. Na aanpassing van advies op basis van de eindtoets was er dus al geen plaats meer op die school. Een onzorgvuldige (te lage) bepaling van het schooladvies betekent in dit geval dus geen plek op die kleine door kind TO gewilde VO school.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
22-05-2019 23:47
Even zwart-wit gesteld; In het verleden namen VO scholen steeds vaker leerlingen alleen nog maar aan op de eindtoets scores en niet op basis van dossier van 1-8. Dus als je een rotdag had mocht je niet meer naar het niveau wat je tot dan toe gewoon wel liet zien. Dit heeft gemaakt dat de eindtoets moet worden gemaakt in de periode nadat het schooladvies is afgegeven.

Het schooladvies is al rond dec/ Jan afgegeven en leerlingen moet of voor 1 maart (of 1 april) zich hebben aangemeld.Daarna wordt de eindtoets in april/mei gemaakt en mocht de eindtoets dus hoger uitvallen dan het schooladvies dan kunnen ouders vragen om te advies aan te passen. De inschrijfdatum VO is dan dus al wel geweest maar veelal is er voor die enkele gevallen nog wel een plek. In het geval van Cleopatra haar zoon gaat het om een VO school die klein is en dus snel vol. Na aanpassing van advies op basis van de eindtoets was er dus al geen plaats meer op die school. Een onzorgvuldige (te lage) bepaling van het schooladvies betekent in dit geval dus geen plek op die kleine door kind TO gewilde VO school.
Dat weet ik, maar ze schrijft dat hij in april door die kleine school is afgewezen, en vervolgens alleen nog op een beroerde school terecht kon:
Hij is in april dus al afgewezen voor deze school omdat zijn meester dat advies had gegeven. Als zijn meester mavo/havo advies had gegeven was hij aangenomen. Naar aanleiding van de eindtoets is het advies van de meester bijgesteld, maar nu kan hij niet meer naar die school. Het is een school met kleine klassen etc. Hij is in april dus al afgewezen voor deze school omdat zijn meester dat advies had gegeven. Als zijn meester mavo/havo advies had gegeven was hij aangenomen.
[..]
Nu moet hij naar de school die het slechtst bekend staat in onze stad met klassen van 30.
Tenzij dat schooladvies pas kwam nadat die jongen zich had ingeschreven (wat me heel onwaarschijnlijk lijkt), heeft Cleopatra die jongen op een ongelooflijke manier van de wal in de sloot geholpen door hem te adviseren zich in te schrijven op een school waar hij niet zou worden aangenomen. Als hij meteen een andere keuze gemaakt had, had hij waarschijnlijk nog wel een andere optie gehad dan de slechtste school van de stad.
Alle reacties Link kopieren
Nup. De 'slechte' school is de enige andere vmbo-school in de stad, veel leerlingen gaan buiten de stad naar school, maar zijn ouders willen niet dat hij zo ver moet fietsen, want die 'slechte' school ligt praktisch naast zijn huis.

Dus de enige twee opties waren de kleine school en de slechte school. Ik hoopte dat hij toch aangenomen zou worden, zijn meester zou de kleine school ook nog bellen. Ik wist toen ook nog niet dat je minimaal mavo/havo-advies moest hebben voor die school. Ik hoopte dat hij een goed woordje zou doen, maar hij ziet deze leerling echt heel anders dan dat ik hem zie. En daarom is het jammer, want ik had gelijk. Maargoed. Ik hoop nu dat er leerlingen zijn die zich alweer hebben afgemeld en dat er plekjes vrij zijn, al is de kans klein. En anders heeft hij altijd mij nog voor huiswerkbegeleiding. Het komt wel goed met hem, hij is supergemotiveerd en maakt graag huiswerk, maar op die kleine school zou hij meer kansen hebben gehad.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels de IEP-scores:

50 - 52 - vmbo bb
53- 68 bb/kb
69 - 76 - kb/tl
77 - 84 - tl/havo
85 - 92 - havo/vwo
93 - 100 - vwo


Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd....heeft iemand toevallig niet-correcte tabel ?
Ter vergelijking hoe ‘strenger’ het is geworden zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
23-05-2019 17:55
Nup. De 'slechte' school is de enige andere vmbo-school in de stad, veel leerlingen gaan buiten de stad naar school, maar zijn ouders willen niet dat hij zo ver moet fietsen, want die 'slechte' school ligt praktisch naast zijn huis.

Dus de enige twee opties waren de kleine school en de slechte school. Ik hoopte dat hij toch aangenomen zou worden, zijn meester zou de kleine school ook nog bellen. Ik wist toen ook nog niet dat je minimaal mavo/havo-advies moest hebben voor die school. Ik hoopte dat hij een goed woordje zou doen, maar hij ziet deze leerling echt heel anders dan dat ik hem zie. En daarom is het jammer, want ik had gelijk. Maargoed. Ik hoop nu dat er leerlingen zijn die zich alweer hebben afgemeld en dat er plekjes vrij zijn, al is de kans klein. En anders heeft hij altijd mij nog voor huiswerkbegeleiding. Het komt wel goed met hem, hij is supergemotiveerd en maakt graag huiswerk, maar op die kleine school zou hij meer kansen hebben gehad.
Misschien moet je dan wat bozer zijn op jezelf, want jij hebt dus gewoon door te weinig kennis een verkeerd advies gegeven. En ‘ik had gelijk’? Jouw beeld komt overeen met wat er uit de toets komt, maar of dat ook echt het juiste is, valt nog maar te bezien.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
24-05-2019 10:46
Misschien moet je dan wat bozer zijn op jezelf, want jij hebt dus gewoon door te weinig kennis een verkeerd advies gegeven. En ‘ik had gelijk’? Jouw beeld komt overeen met wat er uit de toets komt, maar of dat ook echt het juiste is, valt nog maar te bezien.
Ik heb een juist advies gegeven. Zonder mijn advies was hij nooit naar deze school gegaan, maar was hij direct naar de zwakke school gegaan (volgens mij heb je in mijn post gemist dat er maar twee opties zijn in onze stad voor hem? De zwakke school en de kleine school met persoonlijke begeleiding). Ik heb mijn best gedaan om hem op de kleine school met begeleiding te krijgen.

Mochten er nog mensen geïnteresseerd zijn in de afloop van het verhaal: zijn moeder is in gesprek gegaan met de meester en heeft gezegd dat hij maar moet regelen dat haar zoon nog op die school terechtkon, aangezien hij een fout had gemaakt. Ik vind dat supergoed van haar dat ze dat in haar gebrekkige Nederlands heeft gedaan. De meester heeft het nog geregeld ook!!!! Er was nog één plekje vrij (ik denk van iemand die zich toch weer uitgeschreven heeft). Hij heeft echt supergeluk gehad.

De moeder van deze jongen vertelde dat de meester meerdere verkeerde adviezen had gegeven. Ze zei zelfs dat hij kinderen een basis-advies had gegeven terwijl ze havo/vwo hebben gescoord op de toets. Nu weet ik niet of ze dat goed begrepen heeft, want dat lijkt me wel heel sterk. Maargoed ik ben echt heel blij dat het toch nog gelukt is :) Eind goed al goed.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven