Eet tips: zoon vergeet te eten

27-04-2020 06:06 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Mijn bonus zoon (10 jaar) vergeet vaak te eten.
In de zin van : hij neemt een hap, kauwt maar vergeet vervolgens een nieuwe hap te nemen. Met het avond eten (aardappelen,vlees,groente) scheppen we kleine bordjes op en gaat het beter. Met brood eten hebben we al geprobeerd, hem helpen herinneren, een tijd geven per broodje, op ons tempo laten eten. Dit alles in de hoop dat hij het oppikt maar het lukt niet. Iemand tips zodat hij niet 45 minuten aan tafel zit voor 2 broodjes?
Brood is erg Nederlands, maar niet iedereen houdt echt van brood. Zijn er alternatieven die hij op school kan eten en die hij beter weg krijgt? Mag dat überhaupt op school, of wordt daar één lijn getrokken in wat kinderen mee mogen nemen?
lilalinda schreef:
28-04-2020 08:52
het zit niet in de hapjes, hij heeft vast een goed gebit :)

probeer nou eerst eens vaker kleine maaltijden aan te bieden.
een boterham zodra hij thuis komt, hoeft niet aan tafel, gewoon tijdens het spelen. Beetje rauwkost er naast
etc
Dat hebben we ook geprobeerd maar dan heeft hij nog geen trek bij het avond eten. En dan wordt hij 's nachts wakker van de trek
Drijfzand_ schreef:
28-04-2020 08:55
Brood is erg Nederlands, maar niet iedereen houdt echt van brood. Zijn er alternatieven die hij op school kan eten en die hij beter weg krijgt? Mag dat überhaupt op school, of wordt daar één lijn getrokken in wat kinderen mee mogen nemen?
Wat hij mee mag anders dan brood naar school vindt hij ook niet lekker en krijgt hij ook niet in de pauze tijd op.
lolllaaa schreef:
28-04-2020 10:12
Dat hebben we ook geprobeerd maar dan heeft hij nog geen trek bij het avond eten. En dan wordt hij 's nachts wakker van de trek
geef hem voor hij naar bed gaat nog een boterham
Spelen er andere dingen ? angsten of bijv intoleranties waar jullie misschien niet vanaf weten,
lilalinda schreef:
28-04-2020 10:16
geef hem voor hij naar bed gaat nog een boterham
Daar heeft hij geen tijd voor
lexi-may schreef:
28-04-2020 13:54
Spelen er andere dingen ? angsten of bijv intoleranties waar jullie misschien niet vanaf weten,
Nee hij is een tijdje terug onderzocht lichamelijk en psychisch daar is niks uit gekomen
lolllaaa schreef:
28-04-2020 21:19
Daar heeft hij geen tijd voor
Waarom niet? En waarom maak je geen tijd?
lilalinda schreef:
28-04-2020 21:42
Waarom niet? En waarom maak je geen tijd?
Omdat als wij om 6 uur klaar zijn met eten, Hij dan om half 8 weer een broodje zou willen. (dan kan hij er een uur over doen) Dan heeft hij nog geen trek.
lolllaaa schreef:
29-04-2020 08:26
Omdat als wij om 6 uur klaar zijn met eten, Hij dan om half 8 weer een broodje zou willen. (dan kan hij er een uur over doen) Dan heeft hij nog geen trek.
geef hem yoghurt, of een bak fruit
desnoods een mueslireep
Ja, als niets kan, dan is dit wat het is.
Dat is toch allemaal niet zo raar. Eet je al om 17.30 uur?

Hij is in de groei dus het is niet vreemd dat hij in de avond nog iets wil eten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik begrijp dat het voor jullie irritant kan zijn, maar praten jullie dat kind geen probleem aan terwijl het geen probleem hoeft te zijn. Hij is helemaal onderzocht, omdat hij langzaam eet? Natuurlijk baalt hij ervan, kinderen willen goedkeuring van hun ouders en hij hoort al 2 jaar dat zijn manier van eten afwijkt. Geef hem in de avond een snack, zeg dat hij 10 minuten heeft om hem op te eten. Daarna is het gewoon klaar. Hoe lang kan hij over een fruitzakje of een reep van iets doen?

Leg de verantwoordelijkheid over hoeveel hij binnen krijgt gewoon bij hem. Jullie kunnen er alleen voor zorgen dat jullie zijn maaltijden zo calorie rijk maken als maar kan (op een gezonde manier) Zodat hij meer calorieën binnen krijgt. En hem op vaste tijden eten aanbieden. De rest is echt aan hem.
Mijn zoon (10 jaar) houdt ook niet van brood. Eet op school meestal1/2 snee. Kan thuis uren doen over het avondeten. Tja. Ik erger me er niet aan. We blijven bij hem niet aan tafel zitten tot hij klaar is, maar we geven hem wel de tijd die hij nodig heeft. En ook hij wil voor het slapen vaak nog een kommetje Brinta , joghurt / cruesli etc. Tja. Ik heb liever dat hij langzaam eet dan dat hij niet eet. Ik probeer me er niet aan te ergeren. Soms lukt dat niet, meestal wel. Maar me gaan ergeren helpt het probleem niet uit de weg. Maakt het alleen maar erger.
Mijn advies: problematiseer het niet, maar maak een bakje met al zijn brood per boterham individueel verpakt - en laat hem eten wanneer hij ervan wil eten. Wat over is kan dan nog dienen voor die maaltijd waar hij bij te weinig eten kennelijk om 19.30 nog behoefte aan heeft.
En 'm iedere keer aansporen een hap te nemen? Helpt dat? Of wil hij dat niet?
Kan je er trouwens niet af en toe een fles chocomel of fristi in smijten voor de calorieën?

Eet hij misschien liever warm eten ipv brood?
De helft van de Zuid-Europeanen eet 2 keer per dag warm :-).
Zeker op dagen dat ie de hele dag thuis is misschien eens proberen?
Marnamai schreef:
29-04-2020 18:01
Kan je er trouwens niet af en toe een fles chocomel of fristi in smijten voor de calorieën?

Eet hij misschien liever warm eten ipv brood?
De helft van de Zuid-Europeanen eet 2 keer per dag warm :-).
Zeker op dagen dat ie de hele dag thuis is misschien eens proberen?
Hij lust echt alles behalve alles met melk. We hebben afgelopen twee dagen de gordijnen dicht gedaan met eten en brood in kleine stukjes gesneden. Dit scheelde 20 minuten. Hij vind het niet leuk om het in kleine stukjes te eten maar was wel blij dat hij sneller kon eten. Zijn broer was ook een stuk blijer dat hij niet zo lang hoeft te wachten
Als hij geen eetprobleem heeft, dan krijgt hij het zo wel. Allemachtig wat ligt er een druk op.

En als er zoveel druk op mij ligt, krijg ik ook geen hap door mijn keel. In een hele drukke omgeving, krijg ik ook geen hap door mijn keel. Bij veel emoties (ook emoties van anderen of een emotioneel gesprek) gaat het eten bij mij ook moeizaam.

Mijn hele leven al. Maar het is geen groot probleem, want ik kan en mag zelf bepalen wanneer ik eet.

Misschien die jongen eens een maand of 2 wat meer ruimte en vrijheid geven? Want volgens mij zit je keihard in een vicieuze cirkel.
lolllaaa schreef:
02-05-2020 11:08
Hij lust echt alles behalve alles met melk. We hebben afgelopen twee dagen de gordijnen dicht gedaan met eten en brood in kleine stukjes gesneden. Dit scheelde 20 minuten. Hij vind het niet leuk om het in kleine stukjes te eten maar was wel blij dat hij sneller kon eten. Zijn broer was ook een stuk blijer dat hij niet zo lang hoeft te wachten
En waarom heeft broer hier last van dan? Jullie maken het die arme jongen wel erg moeilijk. Heel het gezin is gefocust op zijn langzame eten. En nu moet die jongen baby hapjes gaan eten, zodat de rest van het gezin door kan? Misschien sla ik de plank compleet mis, maar ik vind dat jullie dit veel te groot maken.
Waarom heeft broer hier last van?
Waarom moeten de gordijnen dicht?

Ik snap het probleem echt niet.

Hij eet een half bord leeg en wil dan niet meer eten, prima. Hij heeft na 1,5 uur weer honger: er is nog een halve portie over > magnetron > smakelijk.

Mijn zusje at nooit haar bord leeg en werd door mijn ouders tot krijsen aan toe geforceerd om haar bord leeg te eten. Mijn broer en ik mochten niet van tafel voor iedereen het bord leeg had. Echt een van de meest afschuwelijke machtgedreven opvoedtechnieken.
Gordijnen dicht? Een broertje dat op hem moet wachten? Wat een druk! Laat hem in alle rust eten en ga zelf als gezin na een bepaalde tijd je eigen weg. Niets vervelender dan mensen die op je vingers kijken als je zit te eten. Maak er geen strafkamp van.
Waarom laat je ze niet zelf kiezen wanneer ze van tafel gaan? Bijv van 17.30 - 18.00 eten maar wie langer wil blijven zitten mag dat doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
HennieHen schreef:
02-05-2020 11:45
Waarom heeft broer hier last van?
Waarom moeten de gordijnen dicht?

Ik snap het probleem echt niet.

Hij eet een half bord leeg en wil dan niet meer eten, prima. Hij heeft na 1,5 uur weer honger: er is nog een halve portie over > magnetron > smakelijk.

Mijn zusje at nooit haar bord leeg en werd door mijn ouders tot krijsen aan toe geforceerd om haar bord leeg te eten. Mijn broer en ik mochten niet van tafel voor iedereen het bord leeg had. Echt een van de meest afschuwelijke machtgedreven opvoedtechnieken.
Ja bizar. En dan worden kinderen volwassenen. En dan blijken ze nog steeds allemaal verschillende soorten mensen te zijn. De één eet de hele dag kleine beetjes, de ander eet 3 maaltijden, de ander snel de ander langzaam. Kinderen zijn net mensen, met allemaal hun eigen manieren en behoeften.
In de OP staat dat hij 10 jaar is maar bij het lezen van de posts krijg ik de indruk dat het over een kleuter gaat. Hij is verdrietig, wil spelen ipv eten, kleine stukjes etc.
Wat is nu precies het probleem? Jij zegt dat jij vergeet te eten maar blijkbaar eet hij gewoon langzaam.
Zou je niet eens beginnen hem te laten eten wat en wanneer hij wil?
Laat hem voor het naar bed gaan gewoon nog een bak yoghurt of boterham eten, ook al doet hij daar een half uur over. Hij gaat niet meer om 7 uur naar bed neem ik aan? En op school 1 boterham, en dan bij thuiskomst nog een?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven