Eet tips: zoon vergeet te eten
maandag 27 april 2020 om 06:06
Goedemorgen,
Mijn bonus zoon (10 jaar) vergeet vaak te eten.
In de zin van : hij neemt een hap, kauwt maar vergeet vervolgens een nieuwe hap te nemen. Met het avond eten (aardappelen,vlees,groente) scheppen we kleine bordjes op en gaat het beter. Met brood eten hebben we al geprobeerd, hem helpen herinneren, een tijd geven per broodje, op ons tempo laten eten. Dit alles in de hoop dat hij het oppikt maar het lukt niet. Iemand tips zodat hij niet 45 minuten aan tafel zit voor 2 broodjes?
Mijn bonus zoon (10 jaar) vergeet vaak te eten.
In de zin van : hij neemt een hap, kauwt maar vergeet vervolgens een nieuwe hap te nemen. Met het avond eten (aardappelen,vlees,groente) scheppen we kleine bordjes op en gaat het beter. Met brood eten hebben we al geprobeerd, hem helpen herinneren, een tijd geven per broodje, op ons tempo laten eten. Dit alles in de hoop dat hij het oppikt maar het lukt niet. Iemand tips zodat hij niet 45 minuten aan tafel zit voor 2 broodjes?

zaterdag 2 mei 2020 om 14:30
Een bakje couscoussalade, of een pastasalade, iets wat makkelijk weglepelt.zonnebloemje schreef: ↑02-05-2020 13:14Vind hij brood wel lekker?
Misschien toch eens wat anders proberen voor het ontbijt en lunch?
Misschien pap, wraps of een smoothie, restjes van avond eten.
zaterdag 2 mei 2020 om 17:33
Allereerst lees ik BONUSZOON.
Broer(tje) is dat jouw eigen zoon?
Hoe lang ben je al in het leven van je bonuszoon en woont hij dagelijks bij je of op bepaalde tijden?
Een kind kan moeite hebben met eten door de sfeer in huis, er geen klik is met de bonusouder, gevoelig voor signalen dat hij onbewust anders behandeld wordt....Het eten kan niet lekker zijn (of vindt dat zijn eigen moeder beter en lekkerder eten heeft).
Bonuszoon is snel afgeleid. Is dat buiten de deur ook? Zo niet, dan zou je toch eens bij jezelf te rade moeten gaan.
Wat ik zou adviseren, vaste tijdstippen van eten. In de ochtend een goed ontbijt, lichte lunch en gevarieerd avondeten. Geen tussendoortjes. Maaltijden begrenzen op maximaal 30 minuten en zorgen voor een prikkelvrije omgeving. In plaats van gordijnen dicht, zoon met rug naar raam en niemand mag van tafel voor het einde van de maaltijd. Zorg voor calorie rijke producten.
Geen aandacht geven aan de traagheid van eten maar complimenteer hem na elke maaltijd met datgene wat hij wel gegeten heeft.
Er zijn nu eenmaal langzame eters en waarschijnlijk is je bonuszoon er een. Zolang hij gezond is en goed groeit, is er niets aan de hand.
Door een vaste / duidelijke structuur aan te brengen met betrekking tot de maaltijden en tussendoortjes te schrappen kan het mogelijk zijn om zijn honger wat op te wekken waardoor hij beter gaat eten. Succes.
Broer(tje) is dat jouw eigen zoon?
Hoe lang ben je al in het leven van je bonuszoon en woont hij dagelijks bij je of op bepaalde tijden?
Een kind kan moeite hebben met eten door de sfeer in huis, er geen klik is met de bonusouder, gevoelig voor signalen dat hij onbewust anders behandeld wordt....Het eten kan niet lekker zijn (of vindt dat zijn eigen moeder beter en lekkerder eten heeft).
Bonuszoon is snel afgeleid. Is dat buiten de deur ook? Zo niet, dan zou je toch eens bij jezelf te rade moeten gaan.
Wat ik zou adviseren, vaste tijdstippen van eten. In de ochtend een goed ontbijt, lichte lunch en gevarieerd avondeten. Geen tussendoortjes. Maaltijden begrenzen op maximaal 30 minuten en zorgen voor een prikkelvrije omgeving. In plaats van gordijnen dicht, zoon met rug naar raam en niemand mag van tafel voor het einde van de maaltijd. Zorg voor calorie rijke producten.
Geen aandacht geven aan de traagheid van eten maar complimenteer hem na elke maaltijd met datgene wat hij wel gegeten heeft.
Er zijn nu eenmaal langzame eters en waarschijnlijk is je bonuszoon er een. Zolang hij gezond is en goed groeit, is er niets aan de hand.
Door een vaste / duidelijke structuur aan te brengen met betrekking tot de maaltijden en tussendoortjes te schrappen kan het mogelijk zijn om zijn honger wat op te wekken waardoor hij beter gaat eten. Succes.

zaterdag 2 mei 2020 om 22:09
Mijn Zoon komt ook altijd thuis met honger. Geen probleem toch? Thuis is genoeg te eten.mijn zoon eet ook altijd een stuk fruit en een cracker of ontbijtkoek als hij thuis komt. En daarna ook nog 1-2 koekjes. Mijn motto: als hij maar eet en als we er maar geen probleem van maken. Want ik wil niet dagelijks gedoe , liever eten zonder stressrumforviva schreef: ↑02-05-2020 19:57Kleppeboxx TO geeft aan dat het eettempo buiten de deur, op school ook een probleem is en dat hij daardoor zijn eten niet opkrijgt en met honger thuiskomt.

zaterdag 2 mei 2020 om 22:11
Ja, ik weet het verder ook niet, ik ben TO niet. Blijkbaar is het thuis en elders een probleem dat hij niet door kan eten.deenje schreef: ↑02-05-2020 22:09Mijn Zoon komt ook altijd thuis met honger. Geen probleem toch? Thuis is genoeg te eten.mijn zoon eet ook altijd een stuk fruit en een cracker of ontbijtkoek als hij thuis komt. En daarna ook nog 1-2 koekjes. Mijn motto: als hij maar eet en als we er maar geen probleem van maken. Want ik wil niet dagelijks gedoe , liever eten zonder stress
maandag 4 mei 2020 om 02:38
Dan is hij niet afgeleid.
Nee. Al maakt het niet heel veel verschil, hij kan op de bank gaan zitten en een boekje lezen meer zit er tot zijn broer klaar is helaas niet in
maandag 4 mei 2020 om 02:39
We zijn al een behoorlijke tijd bezig dus hebben al veel geprobeerd.rumforviva schreef: ↑02-05-2020 13:05Het is net of je hier alleen je eigen methodes komt vertellen, want alle suggesties wuif je weg.

maandag 4 mei 2020 om 07:41
maandag 4 mei 2020 om 08:08
Hoezo 'meer zit er niet in'? Ik snap het niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

maandag 4 mei 2020 om 08:23
TO zoekt een probleem, ze heeft geen probleemrumforviva schreef: ↑04-05-2020 08:19Ik ook niet. Misschien dat de broers dan niet samen kunnen spelen ofzo?
TO is erg staccato in de communicatie.
Laat dat kind gewoon meerdere keren per dag wat minder eten. En het probleem is weg.
maar nee, het arme kind Moet aan tafel zitten, het hele gezin heeft er last van (leuk joh, als je de zeikerd van het gezin wordt gemaakt), de gordijnen moeten dicht etc
Alleen maar, omdat zij hem geen boterham wil geven als hij uit school komt en geen koek om 20.00 uur 's avonds
Principes, wie heeft er niet zijn jeugd mee zien verkloten?

maandag 4 mei 2020 om 08:54
Hier soep voor kleinkind zodra ze uit school komt. Eet aan het broodtrommeltje te zien een paar muizenhapjes tussen de middag. Standaard soep op het fornuis, maakt niet uit hoe laat.
Blijkbaar woont To in een levendige straat, om 18:00 uur de gordijnen dicht en broertje moet op de bank blijven zitten, gezellige boel, dat wekt de eetlust op, toch?
Blijkbaar woont To in een levendige straat, om 18:00 uur de gordijnen dicht en broertje moet op de bank blijven zitten, gezellige boel, dat wekt de eetlust op, toch?
Alles sal reg kom

maandag 4 mei 2020 om 09:07
Ik zou een buzzer instellen die elke 5 min een piepje geeft. Dan moet hij een hap nemen.
Eerst samen gezellig aan tafel. Als de rest is uitgegeten de buzzer aanzetten en dan elke 5 minuten een hap en dan als dit goed gaat dit elke keer korter maken.
Is een medische oorzaak trouwens uitgesloten? Zou eens een logopedist bellen in de buurt of die wat herkenning heeft bij dit verhaal.
Gaat drinken wel goed? Ook als het wat dikker is? Dat eventueel een bananensmoothie maken aan het einde van de avond zodat hij geen honger heeft
Eerst samen gezellig aan tafel. Als de rest is uitgegeten de buzzer aanzetten en dan elke 5 minuten een hap en dan als dit goed gaat dit elke keer korter maken.
Is een medische oorzaak trouwens uitgesloten? Zou eens een logopedist bellen in de buurt of die wat herkenning heeft bij dit verhaal.
Gaat drinken wel goed? Ook als het wat dikker is? Dat eventueel een bananensmoothie maken aan het einde van de avond zodat hij geen honger heeft
maandag 4 mei 2020 om 09:12
ach nee, daar kweek je eetstoornissen vansneeuwwitje80 schreef: ↑04-05-2020 09:07Ik zou een buzzer instellen die elke 5 min een piepje geeft. Dan moet hij een hap nemen.
er is helemaal geen probleem, TO kan het ventje gewoon vaker kleinere porties geven, maar dat wil ze niet
maandag 4 mei 2020 om 09:19
Brrrr... ik krijg van die verschrikkelijke stiefmoeder beelden hierbij. Je komt nou niet echt over alsof je je ‘bonuszoon’ echt een bonus vindt en blijkbaar kan er niet normaal met moeder gecommuniceerd worden.
Dus ik vat even samen: de jongen is 10, zijn ouders hebben een moeizame relatie en zijn ‘bonus’moeder vindt dat hij door moet eten en gaat dan vreemde (psychologische) trucs uithalen als gordijnen dichtdoen, broer mag ook niks tot hij klaar is, etc.
Mijn tips:
1 laat de ouders van de jongen samen praten over opvoeding en dit ‘probleem’
2 bemoei je alleen met basisregels in huis: troep achter je opruimen, klusjes, etc. Je bent niet z’n moeder, hoe vaak je ook bonus ervoor zet. Laat het eten en andere opvoedingen aan man. Jouw principes gelden niet, het is niet jouw kind.
3 laat je man psychologische hulp Zoeken voor zoon. Praten over de scheiding, de nieuwe gezinssituatie, etc. Misschien lost het het slechte eten niet op, maar mijn alarmbellen gaan af op basis van jouw Posts
4 maak er überhaupt niet zo’n probleem van. Wij zitten regelmatig een uur aan tafel (mijn kinderen zijn dan wel 4 en 2, maar toch). Dan praten we over van alles en eten we tussendoor. Soms helpen we zoon herinneren om te eten of moeten we even helpen, en dan kletsen we verder.
Dus ik vat even samen: de jongen is 10, zijn ouders hebben een moeizame relatie en zijn ‘bonus’moeder vindt dat hij door moet eten en gaat dan vreemde (psychologische) trucs uithalen als gordijnen dichtdoen, broer mag ook niks tot hij klaar is, etc.
Mijn tips:
1 laat de ouders van de jongen samen praten over opvoeding en dit ‘probleem’
2 bemoei je alleen met basisregels in huis: troep achter je opruimen, klusjes, etc. Je bent niet z’n moeder, hoe vaak je ook bonus ervoor zet. Laat het eten en andere opvoedingen aan man. Jouw principes gelden niet, het is niet jouw kind.
3 laat je man psychologische hulp Zoeken voor zoon. Praten over de scheiding, de nieuwe gezinssituatie, etc. Misschien lost het het slechte eten niet op, maar mijn alarmbellen gaan af op basis van jouw Posts
4 maak er überhaupt niet zo’n probleem van. Wij zitten regelmatig een uur aan tafel (mijn kinderen zijn dan wel 4 en 2, maar toch). Dan praten we over van alles en eten we tussendoor. Soms helpen we zoon herinneren om te eten of moeten we even helpen, en dan kletsen we verder.

maandag 4 mei 2020 om 09:22
Ik had dit probleem ook vroeger en zelfs soms nog steeds. Kan herrineren dat m’n ouders dit ook zwaar irritant vinden vooral in de ochtend.
Dus ik moest gewoon eerder opstaan en het duurde mij ook een uur om te ontbijten. Hebben ze niet kunnen veranderen. Ze bleven gewoon aan de tafel tot ik klaar was. Helaas pindakaas
Dus ik moest gewoon eerder opstaan en het duurde mij ook een uur om te ontbijten. Hebben ze niet kunnen veranderen. Ze bleven gewoon aan de tafel tot ik klaar was. Helaas pindakaas

maandag 4 mei 2020 om 09:44
Hij komt misselijk van de honger uit school, omdat het daar ook niet goed lukt om te eten. Lijkt mij dat schoolprestaties daar dan wel onder kunnen lijden. Kijk gordijnen dicht en broertje die pech heeft vind ik zwaar overdreven allemaal. Van mij part gaat hij lekker van tafel en ook lekker met zijn broertje spelen, maar als de buzzer gaat neem je een hap.