Eisprong voelen

05-04-2009 10:44 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, een vraagje;

We zijn bezig met zwanger worden en ik voel mijn eisprong altijd.

Dat is natuurlijk heel handig, maar is het zo dat als ik het voel ik meteen daarna moet vrijen of eigenlijk daarvoor?

Ben ik te laat als we vrijen na dat ik de eisprong voel?

(een domme vraag maar het is lang geleden dat ik biologieles heb gehad )
Een vrouw is het meest vruchtbaar in de periode voor de eisprong en kort na de eisprong. Als je de kans op een zwangerschap wilt 'optimaliseren', moet je dus in die periode aan de slag (maar dat noem je al) en het liefste om de dag. Dus niet iedere dag.

Een spermacel kan in principe 3-5 dagen overleven in de uterus. De eicel kan worden bevrucht ongeveer 12 tot 24 uur na de eisprong.

Succes met oefenen!
Voor zover is weet moet je vrijen vóór de eisprong. Erna heeft volgens mij geen zin meer.
The time is now
Blijkbaar heb ik ook niet goed opgelet met biologie als ik het verhaal van Milaatje lees.
The time is now
quote:Banba schreef op 05 april 2009 @ 10:50:

Voor zover is weet moet je vrijen vóór de eisprong. Erna heeft volgens mij geen zin meer.zekerheid voor alles heeft het niet geholpen dan hebben jullie allicht plezier gehad
voor, tijdens, na en dan met een dag ertussen?? heb je toch de meeste kans?

sorry, nu even serieus: hier hetzelfde als boomgaert, maar hoe weet je dan wanneer je ervoor zit?! ik hou nu sinds deze maand mijn temp ook bij, maar bedenk me dan nu: gaat die al omhoog voor het ei echt springt?? anders ben je toch alsnog te laat??
okee: je hebt me geinspireerd, boomgaert en ik heb eens gegoogled: ik las dat 94% van de zwangerschappen ontstaan door een vrijpartij tot 6 dagen VOOR de eisprong. Als je je ei voelt springen, ben je eigenlijk al te laat. Dan issie nog 12 uur bevruchtbaar en als je die pijn voelt, is het al gesprongen.

Komt er dus op neer dat je de dagen voor je eisprong de meeste kans hebt om zwanger te worden!

Is voor mij eerlijk gezegd nieuw; in ieder geval zijn we deze maand goed bezig dan. ;)

Eigenlijk hebben wij er dus niets aan dat we onze eisprong voelen! En ik maar blij zijn daarmee....
Nou.... dan zal ik nog wat verwarring zaaien. Je hebt twee soorten pijn. Je kan een lang aanhoudende meer zeurende, drukkende pijn voelen. Dit is de follikel die groter en groter wordt en onder druk staat. Dat voel je dus voor dat je je eisprong hebt. En dan heb je nog een kramperige, scherpe pijn. Dit is de vloeistof die uit de follikel is gekomen en de eileider prikkelt die daardoor wat gaat samentrekken. Vaak is het een combinatie van beide maar sommige vrouwen voelen dagenlang de eerste soort pijn totdat hij knapt, dan voelen ze niets meer.

Dan het vrijen... Het zaad kan in een gunstige omstandigheid lang overleven (max. rond de 72 uur maar langer komt ook voor). Als de vrouw vruchtbaar is, is de omstandigheid voor het sperma in de baarmoeder gunstig. De bedoeling is eigenlijk dat de zaadcel (die dus duidelijk langer leeft) al in de eileider op het eitje ligt te wachten (omdat die maar kort leeft). Je kan ook na de pijn vrijen maar het duurt even voor het zaad om voorbij de baarmoedermond en bovenin de eierstok te komen. Daardoor kan het te laat zijn. Maar het kan nog wel op tijd zijn hoor! De eicel wordt nog in de eileider bevrucht.

En met temperaturen is het zo dat je inderdaad een temperatuurstijging meet na de eisprong. Het enige wat je dan weet is dat je eisprong geweest is. Je bent dan echt te laat om te vrijen want het is vaak meer dan 24 uur na de eisprong pas. Vrouwen doen dit om te weten te komen of ze uberhaupt een eisprong hebben en om te weten of ze op tijd gevreeen hebben. Als je de lengte van je cyclus kent en weet wanneer je temperatuur stijgt (door een aantal cyclussen te tempen) kan je voorspellen wanneer hij zal gaan springen. Maar daarvoor moet je het dus wel een maand of 3, 4 volhouden.

Tot zover de biologie-uitleg, dan gaan we nu verder met het huiswerk
Haha Ja juf Kaetje...bedankt voor de uitleg!
dank je wel kaetje... verwarring valt hier mee hoor! ;)

ik hou de temp nu bij eigenlijk voor de lol, kijken of ik het echt kan 'meten' en als je zwanger wordt, zakt ' ie toch niet erna? leek me ook wel leuk. maar ik weet dat je dit inderdaad pas doet omdat je dan weet hoe je cyclus is en de mijne is regelmatig, ik voel de eisprong dus niks te klagen.

maar uiteindelijk moet je volgens mij proberen vooral relaxed te genieten van je leven, je lief, lekker liefde maken en dan rustig hopen dat je menstruatie uitblijft, testje doen en dan weet je het. makkelijk gezegd hahaha!! :D

hoeveel invloed hebben we uiteindelijk echt op dit mysterie des levens?
ik zou gewoon de hele maand om de dag aan de slag gaan dikke kans dat je dan wel zwanger wordt, en het is ook best leuk toch?
quote:Yamuna schreef op 05 april 2009 @ 11:13:

[...]

zekerheid voor alles heeft het niet geholpen dan hebben jullie allicht plezier gehad Moet je nagaan, wij doen maar wat. Toch ben ik voor de tweede keer zwanger .
The time is now
mijn idee Banba! moest al aan je denken.... gewoon lekker meteen zwanger!! ;)

wij gaan dus ook gewoon maar lekker wat doen!! :p
Om de dag dus... En niet elke dag. Dat wist ik dus niet.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
iedere dag = zwakker zaad.

zeggen ze.
Ik heb afgelopen maand de gyn gevraagd hoe dat zat met om de dag sex of elke dag enz.

Ik had binnen 2 of 3 dagen eisprong en we moesten het 3 dagen elke dag doen. Ik zei nog dat ik heb gelezen en gehoord dat dat niet goed zou zijn voor het zaad. Dat was volgens hem niet waar.

helaas was het deze maand niet raak. En vrijdag gaan we weer kijken hoe groot het ei is.
kijk... als de gyn het zegt... dat zal de man des huizes met het superzaad geen vervelend nieuws vinden!!

jammer anastacia... hoop dat je een mooi ei hebt vrijdag en het de volgende keer wel raak zal zijn! sterkte; want als je ij de gyn loopt voor de grootte van je eitjes, zal het wel niet 'zomaar' gaan bij jullie!
Oh, spannend Anastasia. Ik sluit me aan bij mijn voorganger en ik hoop ook dat het jullie gegund is.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
Onze gyn zei dat het voor ons ook niet uit maakte. Elke dag mag ook. Maar bij zwakker zaad maakt het juist wel uit, dan kan het soms beter zijn om het om de dag te doen. Dat kan dus per stel verschillen. Maar als je het om de dag doet is het echt vaak genoeg om zwanger te raken. Het is dus niet zo dat het elke dag moet.
maar het mag dus wel....
sorry... beetje flauw...
Er zijn juist ook weer onderzoeken die laten zien dat met matig zaad, het juist beter is om het iedere dag te doen.

Kijk, ik zou dan het zekere voor het onzekere nemen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven