Electrische moederfiets budget

19-05-2020 21:40 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twee kinderen van 1 en 3 jaar oud en wonen in een heuvelachtige omgeving.
Ik heb nu een gewone stadsfiets maar durf daar niet met beide kids mee te fietsen.
De ruimte tussen het stuur en mijn zadel is te krap om fatsoenlijk op en af te stappen en hij is erg onstabiel.

Bovendien is de fiets op dus tijd voor wat anders.

Wij gaan regelmatig op pad maar nu pak ik de auto voor stukken welke ik liever zou fietsen (naar Burger Zoo, flinke bult, bezoekerscentrum Veluwe etc)

Mijn budget voor een fiets is ongeveer €1200,- ik dacht een flink bedrag maar dat valt even tegen!

Hebben jullie tips voor een fijne stabiele fiets elektrische die geschikt is voor twee kinderen?

Aanvulling, onze schuur is te klein voor een fietskar of bakfiets.
Alle reacties Link kopieren
Dat fietsen met 2 ukkies is uiteindelijk maar een korte fase (als er niet nog snel een kleintje bij komt).

Ik zou dus nie perse alles zetten op een superdegelijke moederfiets die na een paar jaar wellicht weer te zwaar voelt...

Kijk inderdaad eens bij verschillende fietsenwinkels. Lijkt me toch gek als er binnen je budget niets valt te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
20-05-2020 06:45
De superstore van Mantel zit in Arnhem Noord!
Van een vriendin begreep ik dat ze maar twee fietsen hadden staan die beiden boven de €2.000,- waren. Maar dat is alweer even geleden, het kan geen kwaad om even te bellen of gewoon even langs te gaan.

Ik denk dat de reacties over het proberen wel terecht zijn, ik heb echt geen idee of ik een elektrische stadsfiets bijvoorbeeld ook oke zou vinden.

Marktplaats vlakbij was niks te vinden maar ik zal mijn zoekopdracht daar ook verder uitbreiden, ik heb geen problemen met een tweedehands model.
Alle reacties Link kopieren
Miss_Bean schreef:
20-05-2020 11:40
Wat aardig vraag je dat zeg!

Die van ons was €1359. Voor een elektrische fiets echt niet slecht.
Er zullen vast nog goede aanbiedingen komen, als je de tijd hebt om die in de gaten te houden. Maar een elektrische fiets met stuurslot voor (ivm voorzitje), ga je niet vinden voor onder de €1200. Denk ik
Wij hebben ook een cortina e- U1, maar die vonden we echt ongeschikt voor 2 kinderzitjes. Te instabiel. Maar die is wel een stukje voordeliger.
Jawel hoor. Mijne was 1150 en dat was met groter accu. Eerder was ie 999.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
20-05-2020 07:12
Heb je je er al in verdiept of je werkgever een fietsenplan heeft? Dan kun je er een aanschaffen van je bruto loon waardoor je netto minder kwijt zou zijn.
Ik ben eigen ondernemer dus daar kan ik helaas geen gebruik van maken. Wel een goede tip voor andere meelezers.
envelop wijzigde dit bericht op 20-05-2020 14:37
6.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Due, vind jij het een gemis dat je geen moederfiets maar een "gewone" hebt? Zijn er voor/nadelen met op en afstappen e.d. of ondervind je dat helemaal niet zo?
Ik ben een elektrische bakfiets (3 wielen) maar ik vind het hard elektrisch rijden met de kinderen eigenlijk niet leuk, te eng. Pak liever de gewone fiets als ik maar één kind moet vervoeren. Maar voor tochtjes is het leuk en boodschappen heel handig. Die gewone fiets is een Gazelle moederfiets. Een gewone fiets met twee kinderen erop is niet te doen.
Vaak instabiel, en zeker als je de kinderen erop moet zetten. Bovendien is de ruimte tussen zadel en stuur te klein bij een standaard fiets. Dat is heel lastig met op en afstappen.
kastella schreef:
20-05-2020 11:50
Dat fietsen met 2 ukkies is uiteindelijk maar een korte fase (als er niet nog snel een kleintje bij komt).

Ik zou dus nie perse alles zetten op een superdegelijke moederfiets die na een paar jaar wellicht weer te zwaar voelt...

Kijk inderdaad eens bij verschillende fietsenwinkels. Lijkt me toch gek als er binnen je budget niets valt te vinden.
Een moederfiets fietst niet zwaar, althans niet de onze. Er zitten gewoon versnellingen op.
Het verschil zit hem in de bouw van het frame, dat is steviger en met ruimere instap. Bovendien zitten er allerlei handige en veilige accessoires op.
Alle reacties Link kopieren
Vana77 schreef:
20-05-2020 16:15
Een moederfiets fietst niet zwaar, althans niet de onze. Er zitten gewoon versnellingen op.
Het verschil zit hem in de bouw van het frame, dat is steviger en met ruimere instap. Bovendien zitten er allerlei handige en veilige accessoires op.
Ik begrijp het concept moederfiets, maar er zijn ook best "normale" fietsen die het prima zouden doen als moederfiets. Mijn vriendin heeft bijv. een gewone robuuste damesfiets en dat ging ook goed met 2 zitjes.
Alle reacties Link kopieren
Qua stabiliteit blijft het altijd gedoe met 2 kinderen in zitjes omdat het zwaartepunt zowel voor als achter heel hoog ligt. Wij hebben een elektrische transportfiets (Batavus) die prima fietst met kind achterop, maar ik zou er echt geen voorzitje bij willen. Een goede bakfiets kan gewoon buiten staan (desnoods met haak aan het huis/schuur) en als ik moest kiezen zou ik eerder een tweedehands niet elektrische bakfiets nemen dan een tweedehands elektrische gewone fiets. Veel stabieler, past meer in. Elektrische bakfiets is natuurlijk nog fijner, maar ver buiten budget. Een cargo bike long van bakfiets.nl kan je prima voor €1200,- kopen (en desnoods later elektrisch laten maken).

Als je wel voor een gewone tweedehands elektrische fiets gaat zou ik echt niet via particulieren kopen. Vaak een nieuwe accu nodig en dat kost zo €500,-.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
20-05-2020 14:37
@Due, vind jij het een gemis dat je geen moederfiets maar een "gewone" hebt? Zijn er voor/nadelen met op en afstappen e.d. of ondervind je dat helemaal niet zo?
Het is net wat krapper met opstappen dus ik stap alleen vanaf links op anders is het niet fijn. Maar misschien zouden mijn zwangerschapskilos eraf ook helpen daarvoor :-D.
Als ik eenmaal fiets geen last van.

Moederstuur erop zetten weet ik trouwens niet of dat kan met computertje voor snelheid.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
20-05-2020 19:50
Het is net wat krapper met opstappen dus ik stap alleen vanaf links op anders is het niet fijn. Maar misschien zouden mijn zwangerschapskilos eraf ook helpen daarvoor :-D.
Als ik eenmaal fiets geen last van.

Moederstuur erop zetten weet ik trouwens niet of dat kan met computertje voor snelheid.
Ik herken dat wel met mijn normale fiets, die heb ik altijd gebruikt met kind voorop en dat is wat krapper met op- en afstappen maar prima te doen. Met één kind niet super stabiel maar het gaat. Twee kinderen vind ik vooral qua stabiliteit niet te doen maar dat is wellicht met een andere fiets al beter.

Bakfiets is echt geen optie qua plek, op de stoep kan hier niet en de tuin is een postzegel waar ik geen fiets in neer wil zetten.

Het moet sowieso een elecktrische fiets worden, als het hier vlak was geweest oké maar sommige heuvels zijn echt serieus stijl voor nederlandse begrippen.
Envelop schreef:
20-05-2020 14:36
Ik ben eigen ondernemer dus daar kan ik helaas geen gebruik van maken. Wel een goede tip voor andere meelezers.
Kan je het je lieve trouwe enige medewerker niet kado doen dan? ;-)

Man en ik hebben beiden een gewone elektrische fiets met stoeltje voor en achter gereden en dat ging goed. Kids gaan nu beiden achterop (als we samen fietsen) of in de fietskar. Ik heb een Cortina U4 en had het transportrek er af gehaald om ruimte te maken voor het zitje. Wel een stuurslot en dubbele standaard er op. Ging echt prima.

Qua prijs vallen onze fietsen niet in je budget, dus daar heb je niks aan. Maar je kan dus ook naar 'gewone' elektrische fietsen kijken wat lekker rijdt en voldoende ruimte heeft voor jou voor twee zitjes. Heb je meer keuze qua fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Vana77 schreef:
20-05-2020 16:11
Een gewone fiets met twee kinderen erop is niet te doen.
Vaak instabiel, en zeker als je de kinderen erop moet zetten. Bovendien is de ruimte tussen zadel en stuur te klein bij een standaard fiets. Dat is heel lastig met op en afstappen.
Hoe deden al die moeders en vaders tot, pak 'm beet, 15/20 jaar geleden dat dan, voordat de "moederfiets" er was?
Envelop, ik kwam op de site van ANWB nog onderstaande fiets-vergelijker tegen. Er zijn zo'n 7 (normale) ebikes binnen je budget. Niet echt de bekende merken, maar wel met diepe instap en wellicht voldoende ruimte tot het stuur voor een voorzitje.

https://www.anwb.nl/fiets/elektrische-f ... rgelijker/
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
21-05-2020 14:07
Envelop, ik kwam op de site van ANWB nog onderstaande fiets-vergelijker tegen. Er zijn zo'n 7 (normale) ebikes binnen je budget. Niet echt de bekende merken, maar wel met diepe instap en wellicht voldoende ruimte tot het stuur voor een voorzitje.

https://www.anwb.nl/fiets/elektrische-f ... rgelijker/
Dank! Ik ga binnenkort even naar de fietsenwinkel (hopelijk lukt dat zaterdag) om eens een gewone elektrische fiets te proberen met kinderzitje als dat mogelijk is. Op mp kom ik weinig tegen wat mij aanstaat dus ik denk dat een gewone elektrische fiets uiteindelijk toch de beste keuze gaat worden mits het niet zo instabiel voelt dat ik er niet mee durf te fietsen met beide kids erop.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
20-05-2020 20:20
Hoe deden al die moeders en vaders tot, pak 'm beet, 15/20 jaar geleden dat dan, voordat de "moederfiets" er was?

Die installeerden een rokzadel op hun damesfiets en konden dan prima hun fiets bestijgen.

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
20-05-2020 20:20
Hoe deden al die moeders en vaders tot, pak 'm beet, 15/20 jaar geleden dat dan, voordat de "moederfiets" er was?
Nou ja, dat inderdaad. Moet zeggen dat mijn moeder aangeeft dat de fietsstoeltjes ook wel iets anders waren. Minder groot en de bevestiging was niet zo als tegenwoordig. Op veiligheid zal het vast een stuk verbeterd zijn en dat merk je dan ook in het gewicht van de stoeltjes en het effect op de fiets zelf.

Enige wat ik wel mee wil geven is dat als je een achtermotor hebt en een behoorlijke accu en je gebruikt geen voorzitje, de kans aanwezig is dat je fiets gaat steigeren. Daarom bewust gekozen voor een middenmoter en daarom zijn de elektrische moederfietsen eigenlijk allemaal met voorwielmotor.
Alle reacties Link kopieren
Chantilly21_2 schreef:
22-05-2020 07:50
Nou ja, dat inderdaad. Moet zeggen dat mijn moeder aangeeft dat de fietsstoeltjes ook wel iets anders waren. Minder groot en de bevestiging was niet zo als tegenwoordig. Op veiligheid zal het vast een stuk verbeterd zijn en dat merk je dan ook in het gewicht van de stoeltjes en het effect op de fiets zelf.

Enige wat ik wel mee wil geven is dat als je een achtermotor hebt en een behoorlijke accu en je gebruikt geen voorzitje, de kans aanwezig is dat je fiets gaat steigeren. Daarom bewust gekozen voor een middenmoter en daarom zijn de elektrische moederfietsen eigenlijk allemaal met voorwielmotor.
Ja, hier heb je wel een punt inderdaad, zo had ik het niet bekeken :) De fietsstoeltjes zijn inderdaad aanzienlijk groter (want veiliger) dan, pak 'm beet, 20/30 jaar geleden :)

En wat die middenmotor betreft, dat is ook wel een goede tip!

Ik ben trouwens niet tegen elektrische fietsen of zo hoor! Zeker als je in een omgeving als TO woont.
En ook zeker niet tegen "moeder" fietsen, alleen het kwam wat stellig over dat het echt onmogelijk is op een reguliere fiets. En dat is natuurlijk niet per se zo :)
Alle reacties Link kopieren
Hier woonachtig in dezelfde omgeving (fietsen zonder heuvels zit er bijna niet in) en dezelfde zoektocht gedaan (maar iets meer budget). Heb uiteindelijk de Cortina E-u4 transportfiets gekocht, geen speciale moederfiets, maar wel geschikt voor 2 zitjes en een krat voorop, wat ik graag wilde.
Al vind ik de ruimte aan de voorzijde wel beperkt ivm hoog stuur.
Weinig nieuwe tips dus, maar kijk vooral niet per se alleen naar moederfietsen en ook tweedehands.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Tip voor iedereen die meeleest en uit mijn omgeving komt, ga niet naar de superstore van Mantel. Wat een slecht en sacherijnig personeel, heb 50min gewacht om het enige model moederfiets te proberen welke zij verkopen (en boven mijn budget is) om er toen achter te komen dat ze deze net verkocht hadden aan een andere klant en ik er dus niet meer op kon zitten. Kan gebeuren natuurlijk maar de manier waarop het ging was echt niet vriendelijk.

Ik was niet de enige die ontevreden was, een andere klant riep keihard door de winkel "als je met deze service je geld wil verdienen ben ik er klaar mee" voordat hij weg ging. Het was verder helemaal niet druk dus dat kon ook niet de reden zijn.

De reactie op mijn vraag of een gewone e-bike met twee zitjes ook zou kunnen was "nee, mevrouw dat is niet veilig" verdere uitleg moest ik er echt uit trekken maar kwam hij zelf helemaal niet mee. (kwam er op neer dat je bij een midden motor de beste balans hebt met twee kinderen en dat dat alleen bij de moederfietsen zo is)

Ik heb in de buurt een paar winkels gevonden die ook tweedehands verkopen daar ga ik nu eerst eens kijken.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat een slechte service idd.
Hopelijk bij die andere zaken betere ervaringen.
Succes nog met de zoektocht.
Alle reacties Link kopieren
Wat bijzonder Envelop, heel raar en wat slecht deze service.

En apart dat fietsenwinkels dus allemaal andere adviezen geven, want zolang de fiets een middenmotor had, was stabiliteit geen probleem voor 2 kinderzitjes werd hier verteld bij 3 fietsenwinkels.
En dat is ook onze ervaring ( zeker met dubbele standaard onder de fiets gemonteerd).

Hopelijk vindt je snel een fijne fiets!
Wat ik me altijd afvraag over die moederfietsen, hoe doen de vaders dit? Fietsen die ook op de moederfiets? En waarom heet dat ding dan moederfiets en geen ouder/kindfiets of iets dergelijks?

Wij hebben een stevige fiets gekocht, met een stuurslot en dubbele standaard erop, zodat we er allebei de kinderen op kunnen vervoeren.
TanteOlivia schreef:
30-05-2020 20:40
Wat ik me altijd afvraag over die moederfietsen, hoe doen de vaders dit? Fietsen die ook op de moederfiets? En waarom heet dat ding dan moederfiets en geen ouder/kindfiets of iets dergelijks?
Vaders gebruiken een stokpaardje.
TanteOlivia schreef:
30-05-2020 20:40
Wat ik me altijd afvraag over die moederfietsen, hoe doen de vaders dit?
Fietsen met de kinderen is een taak van de moeder blijkbaar. Net zoals vaders die een dag in de week thuis zijn dat hun papadag noemen; de dag dat vader op de kinderen past (en geen fuck in huis doet). Zoiets denk ik...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven