Electrische moederfiets budget

19-05-2020 21:40 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twee kinderen van 1 en 3 jaar oud en wonen in een heuvelachtige omgeving.
Ik heb nu een gewone stadsfiets maar durf daar niet met beide kids mee te fietsen.
De ruimte tussen het stuur en mijn zadel is te krap om fatsoenlijk op en af te stappen en hij is erg onstabiel.

Bovendien is de fiets op dus tijd voor wat anders.

Wij gaan regelmatig op pad maar nu pak ik de auto voor stukken welke ik liever zou fietsen (naar Burger Zoo, flinke bult, bezoekerscentrum Veluwe etc)

Mijn budget voor een fiets is ongeveer €1200,- ik dacht een flink bedrag maar dat valt even tegen!

Hebben jullie tips voor een fijne stabiele fiets elektrische die geschikt is voor twee kinderen?

Aanvulling, onze schuur is te klein voor een fietskar of bakfiets.
ShaunTheSheep schreef:
30-05-2020 20:49
Fietsen met de kinderen is een taak van de moeder blijkbaar. Net zoals vaders die een dag in de week thuis zijn dat hun papadag noemen; de dag dat vader op de kinderen past (en geen fuck in huis doet). Zoiets denk ik...
Zou dat het zijn? Jet lijkt me zo onhandig om niet te kunnen fietsen met je eigen kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
20-05-2020 05:49
Bedankt voor de vele reacties, zijn er hier ook meiden die twee kinderen op een normale electrische fiets meenemen IPV een mama fiets?

Ik vind het lastig dat hier in de buurt weinig winkels lijken te zijn om het te proberen, ze hebben allemaal maar 1 of 2 modellen. Het klinkt aantrekkelijk om een showroom model te kopen maar dan moet je wel veel geluk hebben dat die verkocht wordt voor een oké prijs.

Extra budget vrij maken is geen optie, eigenlijk is die €1200 al boven budget.

Woon bij je in de buurt, dus ervaring met waar je tegenaan loopt. Ik doe vrijwel alles op de fiets en heb een gewone ebike met kinderztjes voor en achter. Pas er prima tussen, ook nu hoogzwanger.

Zorg voor een middenmotor, is stabieler. En let op de standaard dat deze wat hebben kan, als er 2 kids op zitten. Ik heb een pegasus, ben er heel blij mee maar zit wel boven de 1200euro. Kon hier vanwege fietsplan werk maar begrijp dat dat voor jou geen optie is.

Stella is wat ik hoor wel aardig betaalbaar maar weet niet waar je deze kunt proberen.
Mantel, ben je al geweest lees ik, ik herken me wel wat in je ervaring en is ook vrij duur. Heb geen tip voor een andere fietsenwinkel. Succes!
lievemas wijzigde dit bericht op 30-05-2020 21:14
9.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies waar je woont, maar wij zijn altijd erg tevreden over Wels in Driel.

Daar zijn ze heel persoonlijk en kijken echt mee wat er mogelijk is. Ze hebben volgens mij wel moederfietsen maar niet heel veel keus. Maar ik denk dat daar kijken het wel waard is.

Toevoeging; ik weet trouwens niet of ze daar ook fietsen hebben in de prijsklasse tot 1200 euro
ShaunTheSheep schreef:
30-05-2020 20:49
Fietsen met de kinderen is een taak van de moeder blijkbaar. Net zoals vaders die een dag in de week thuis zijn dat hun papadag noemen; de dag dat vader op de kinderen past (en geen fuck in huis doet). Zoiets denk ik...
Mijn man heeft gewoon een fiets waar een zitje achterop kan. Met twee kinderen pakt hij de fietskar.
TanteOlivia schreef:
30-05-2020 20:54
Zou dat het zijn? Jet lijkt me zo onhandig om niet te kunnen fietsen met je eigen kinderen.
Ik denk dat de meeste vaders de 'moederfiets' pakken.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
20-05-2020 11:53
Van een vriendin begreep ik dat ze maar twee fietsen hadden staan die beiden boven de €2.000,- waren. Maar dat is alweer even geleden, het kan geen kwaad om even te bellen of gewoon even langs te gaan.

Ik denk dat de reacties over het proberen wel terecht zijn, ik heb echt geen idee of ik een elektrische stadsfiets bijvoorbeeld ook oke zou vinden.

Marktplaats vlakbij was niks te vinden maar ik zal mijn zoekopdracht daar ook verder uitbreiden, ik heb geen problemen met een tweedehands model.
Paar jaar geleden heeft mijn man 2 tweedehands ebikes gekocht voor in totaal 800 euro. Wel bij fietsenwinkel. Die van mij ging binnen een jaar kapot. Dat bleek productiefout en ik mocht een ander uitzoeken. Die was nieuwer en luxer dus heb 150 euro bijbetaald.
Het kán dus wel.
ik ben misschien mosterd maar ook slechte ervaring bij Mantel voor een reparatie. Wel goeie bij Novabikes, ze denken echt met je mee, al hebben ze meer niet-elektrische fietsen dan wel. Er was ook zo'n outlet van elektrische fietsen aan de sonsbeekzijde van het station maar dat was helaas tijdelijk. Als je bent geslaagd hoor ik het ook graag!
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
20-05-2020 11:42
Ik heb een fietskar achter mijn elektrische fiets. Ik vond het zelf nogal instabiel fietsen met een zitje voor- en achterop.
En als je het wel doet, schaf helmen aan!

Fietskar kun je ook veel zooi in kwijt, vind ik ook een pre, en ze slapen er lekker in.
Dit doe ik ook al jaren. Prop af en toe mijn 6 jarige er nog weleens in.... en 5-jarige sowieso. Fietskar icm elektrische fiets was de beste investering ooit. Doe er ook boodschappen mee.

Juist in heuvelachtig gebied veel veiliger en comfortabeler dan kinderzitjes. In de meeste andere landen zijn fietskarren om die reden juist de norm, en voorzitjes verboden. En als je zonder kinderen op pad gaat heb je gewoon een normale fiets.

Wels in Driel is idd een goeie, zeker bezoekje waard. Al is t alleen mar voor goed advies.
nootboek wijzigde dit bericht op 31-05-2020 13:32
9.43% gewijzigd
captain_hindsight schreef:
31-05-2020 11:18
Mijn man heeft gewoon een fiets waar een zitje achterop kan. Met twee kinderen pakt hij de fietskar.
O_O

Nee geintje ;-)
Mijn man had ook een gewone fiets met twee zitjes en nu een damesmodel elektrische fiets. Eerst met twee zitjes en nu alleen een achterop. En bij twee kinderen haakt hij ook de fietskar aan.
ShaunTheSheep schreef:
31-05-2020 12:54
O_O

Nee geintje ;-)
Mijn man had ook een gewone fiets met twee zitjes en nu een damesmodel elektrische fiets. Eerst met twee zitjes en nu alleen een achterop. En bij twee kinderen haakt hij ook de fietskar aan.
Ja ongelooflijk he dat het bij herenfietsen ook kan ;-D
Alle reacties Link kopieren
Oh een goede, moderne fietskar bv van Thule kun je trouwens inklappen en de kinderwagen kan de deur uit. Je kunt m ook onder een hoes buiten laten, dus ruimte is niet echt een issue. Je moet er natuurlijk wel t geld voor hebben, maar anderzijds kun je dan elke fiets kopen die je wilt, en zit jeniet vast aan specifieke of dure modellen.
captain_hindsight schreef:
31-05-2020 13:08
Ja ongelooflijk he dat het bij herenfietsen ook kan ;-D
Zijn dat dan speciale vaderfietsen?
Alle reacties Link kopieren
Sorry dat ik stoor maar waarom zou je niet gewoon een nieuwe fiets overwegen? Dan kom je met die 1200 euro wel een heel eind. Sterker nog, je houdt er zo 400 euro aan over.
TanteOlivia schreef:
31-05-2020 18:19
Zijn dat dan speciale vaderfietsen?
Nee, maar die bestaan wel.
https://bvdtweewielers.nl/vaderfietsen/
captain_hindsight schreef:
31-05-2020 19:24
Nee, maar die bestaan wel.
https://bvdtweewielers.nl/vaderfietsen/
Wut?!

Ik vind "moederfiets" al een kotswoord, maar deze tekst op de site van de "vaderfietsen" is helemaal erg:
"Je denkt dat zijn veredelde vrouwen fietsen, maar niets is minder waar. Natuurlijk moeten ze veilig en stevig zijn, maar ook sportief en stoer.
Bekijk hiernaast de papazone van Sparta en vertel me dat je geen zin krijg om samen met je kind te gaan fietsen."
ShaunTheSheep schreef:
31-05-2020 21:49
Wut?!

Ik vind "moederfiets" al een kotswoord, maar deze tekst op de site van de "vaderfietsen" is helemaal erg:
"Je denkt dat zijn veredelde vrouwen fietsen, maar niets is minder waar. Natuurlijk moeten ze veilig en stevig zijn, maar ook sportief en stoer.
Bekijk hiernaast de papazone van Sparta en vertel me dat je geen zin krijg om samen met je kind te gaan fietsen."
Ja ik ook hoor, maar het is in ieder geval geëmancipeerder dan niks ;-D
Alle reacties Link kopieren
Het is niet waar je om vroeg maar ik zou toch ook zo'n fietskar overwegen. Ik heb zelf een gewone moederfiets en vanaf dat middelste 2 was (en oudste was toen 3) begon het echt al wel spannend te voelen om 2 kinderen tegelijk te vervoeren qua stabiliteit. Achterop maakt niet zoveel uit, daar gaat oudste van 5 inmiddels nog steeds heel soms in (hoewel hij nu meestal zelf fietst). Maar voorop is veel gewicht gewoon heel snel instabiel, zeker als je het ook nog moet combineren met een flink gewicht achterop. Dus dat vervoeren van de kleinste voorop is nog 1, hoogstens 2 jaar te doen. Dan is het een hele forse aanschaf voor twee jaartjes. En dan sta je over twee jaar voor een nieuwe uitdaging want als ze tegen die tijd 3 en 5 zijn kan je oudste mogelijk wel zelf fietsen, maar vermoedelijk nog niet die steile heuvel op. Dus dan moet je een over twee jaar wéér een oplossing zoeken. Een fietskar lijkt me dan voor jouw type omgeving bestendiger.
Ik zou toch voor een bakfiets gaan. En waarom niet gewoon buiten. Die van mij staat al zeker 10 jaar buiten. Niks mis mee. (djeez wat lang al :D )
Voordeel is dat je er ook tassen met boodschappen in kwijt kunt of hééél veel plantjes :D
2 kinderen, buggy achter aan standaard en alle strandspullen die je maar wil, alles kan mee.
Zelfs toen zoon niet meer paste had ik nog veel aan de fiets. Echt ideaal hoor alles mee kunnen nemen.
Naailes, hup 2 machines er in. Feestje, alles kan in éen keer gekocht worden. Ideaal.
Envelop schreef:
20-05-2020 20:07
Ik herken dat wel met mijn normale fiets, die heb ik altijd gebruikt met kind voorop en dat is wat krapper met op- en afstappen maar prima te doen. Met één kind niet super stabiel maar het gaat. Twee kinderen vind ik vooral qua stabiliteit niet te doen maar dat is wellicht met een andere fiets al beter.

Bakfiets is echt geen optie qua plek, op de stoep kan hier niet en de tuin is een postzegel waar ik geen fiets in neer wil zetten.

Het moet sowieso een elecktrische fiets worden, als het hier vlak was geweest oké maar sommige heuvels zijn echt serieus stijl voor nederlandse begrippen.
Dat zou ik heel vreemd vinden. Ik, midden amsterdam, kon hem jaren prima kwijt en vriendin, haarlem met hele smalle straatjes, kan hem ook prima kwijt.
ShaunTheSheep schreef:
31-05-2020 21:49
Wut?!

Ik vind "moederfiets" al een kotswoord, maar deze tekst op de site van de "vaderfietsen" is helemaal erg:
"Je denkt dat zijn veredelde vrouwen fietsen, maar niets is minder waar. Natuurlijk moeten ze veilig en stevig zijn, maar ook sportief en stoer.
Bekijk hiernaast de papazone van Sparta en vertel me dat je geen zin krijg om samen met je kind te gaan fietsen."
Hoe wil je het dan noemen? kinderfiets is het ook niet. Defietsmetruimtevoorkinderen lijkt me wat lang.
Als jij het beter weet, kom erin zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
01-06-2020 00:35
Het is niet waar je om vroeg maar ik zou toch ook zo'n fietskar overwegen. Ik heb zelf een gewone moederfiets en vanaf dat middelste 2 was (en oudste was toen 3) begon het echt al wel spannend te voelen om 2 kinderen tegelijk te vervoeren qua stabiliteit. Achterop maakt niet zoveel uit, daar gaat oudste van 5 inmiddels nog steeds heel soms in (hoewel hij nu meestal zelf fietst). Maar voorop is veel gewicht gewoon heel snel instabiel, zeker als je het ook nog moet combineren met een flink gewicht achterop. Dus dat vervoeren van de kleinste voorop is nog 1, hoogstens 2 jaar te doen. Dan is het een hele forse aanschaf voor twee jaartjes. En dan sta je over twee jaar voor een nieuwe uitdaging want als ze tegen die tijd 3 en 5 zijn kan je oudste mogelijk wel zelf fietsen, maar vermoedelijk nog niet die steile heuvel op. Dus dan moet je een over twee jaar wéér een oplossing zoeken. Een fietskar lijkt me dan voor jouw type omgeving bestendiger.
Dit lijkt mij ook de beste oplossing op lange termijn. Limburg heuvelland hier. Bijna iedereen met twee (of meer) kleintjes heeft een fietskar. Bakfietsen zie je amper. Als de oudste wel sterk en groot genoeg is om de heuvels te trotseren dan kun je die opvouwbare fietskar makkelijk doorverkopen en de jongste achterop nemen als die kar in de weg staat. Mijn overbuurvrouw heeft jarenlang een tweeling in de fietskar gehad en de oudste achterop. Op een ‘gewone’ elektrische fiets.
Nee heb je, ja kun je krijgen
TanteOlivia schreef:
30-05-2020 20:54
Zou dat het zijn? Jet lijkt me zo onhandig om niet te kunnen fietsen met je eigen kinderen.
Bij mijn man op zijn fiets kon geen voorzitje. Hij zit meer voorover, dus dat werkt niet. Als hij dochter moest vervoeren, pakte hij mijn fiets. Achterzitje had hij wel gewoon een beugel voor, zodat hij het stoeltje kon omzetten. Maar sinds ik een elektrische fiets heb, ben ik die weer continu kwijt :mrgreen: hij wil nu zelf ook een elektrische kopen.

Ik heb overigens de motor in de naaf van het voorwiel zitten. Doordat de accu achterop zit, is hij goed stabiel. Middenmotor vind ik ontzettend lelijk. Zo’n blok bij je trappers. Dat wilde ik echt niet.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
01-06-2020 03:20
Dat zou ik heel vreemd vinden. Ik, midden amsterdam, kon hem jaren prima kwijt en vriendin, haarlem met hele smalle straatjes, kan hem ook prima kwijt.
Ik zou 'm hier ook niet op de stoep kwijt kunnen hoor. Stoep wordt hier gedomineerd door auto's, helaas (ben al vijf jaar bezig met gemeente en politie... Gebed zonder end, kan ik je zeggen....)

Heet een moederfiets niet simpelweg een moederfiets omdat er geen stang in het midden zit?

Ik zie ook wel eens mannen op een "echte" mannenfiets met twee zitjes, kan prima natuurlijk, maar dan zie ik ze zo hun been eroverheen slingeren, en dan denk ik wel eens.... "ohhhhh, je zou 't zonder nadenken doen, dat arme kind achterop" :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Hier zie ik veel mannen ( waaronder die van mijzelf) op een damesmodel fietsen. Wij hebben 2 damesfietsen, man vond dat zelf prettiger.

Mijn schoonvader heeft een herenmodel, maar heeft een zadeltje op de stang laten monteren voor de 2 oudste kleinkinderen( bijna 4 en ruim 2) en dat werkt ook voortreffelijk.
Dat is ook te monteren op een damesmodel en als onze jongste oud genoeg is om achterop te gaan, willen we dit ook op onze damesmodellen laten monteren. Oudste kan dan voorop het zadeltje.
En tegen die tijd zal onze oudste oud genoeg zijn om (kleine) afstanden zelf te fietsen, al is het wel lastig fietsen voor haar met ouders die beiden elektrisch fietsen ;-) Moeten we tegen die tijd maar kijken hoe dat op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens, ik vind moederfiets ook een stomme naam. Mijn man heeft trouwens een gewone mannenfiets maar wel met stuurslot en een dubbele standaard (die het niet goed doet want de fiets kan nog makkelijk omvallen als de kinderen er op zitten). Ik vind het dus eng om met zijn fiets te fietsen maar hij vind het wel oké ondanks dat hij de stang met op- en afstappen ook niet handig vind.

Ik weet nu al zeker dat mijn fiets net zoveel door hem gebruikt gaat worden straks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven