Eén glaasje kan best...
zondag 3 augustus 2008 om 15:07
Geregeld lees ik hier dat er over alcohol drinken in de zwangerschap gezegd wordt 'ach, één glaasje wijn kan best' of 'mijn kind heeft er niets aan overgehouden'. Nou zal je kind niet meteen ernstige afwijkingen overhouden aan één glas per maand. Maar wat ik niet begrijp: overal kun je nalezen dat de concentratie alcohol in het bloed van een zwangere hetzelfde is als die in het kind. Het kind drinkt dus in feite net zoveel als zijn aanstaande moeder. Waarom is dat wel sociaal geaccepteerd, en wordt je gelyncht als je je pasgeboren baby een flesje geeft met bier in plaats van melk?
Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar! Niet om heilig te zijn of zo.
Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar! Niet om heilig te zijn of zo.

zondag 3 augustus 2008 om 15:54
quote:wen schreef op 03 augustus 2008 @ 15:41:
Mamzelle, alcohol en nicotine worden niet gefilterd, net als een aantal virussen (rode hond en toxoplasmose). Ik weet niet precies waarom dat is, maar uit onderzoeken is gebleken dat de concentratie alcohol in het bloed van de moeder hetzelfde is als die in de weefsels van het kind.Wellicht omdat alcohol tot de normale voedingsstoffen van de mens behoort.
Mamzelle, alcohol en nicotine worden niet gefilterd, net als een aantal virussen (rode hond en toxoplasmose). Ik weet niet precies waarom dat is, maar uit onderzoeken is gebleken dat de concentratie alcohol in het bloed van de moeder hetzelfde is als die in de weefsels van het kind.Wellicht omdat alcohol tot de normale voedingsstoffen van de mens behoort.
zondag 3 augustus 2008 om 15:56
quote:nut schreef op 03 augustus 2008 @ 15:41:
Maar eerlijk gezegd ben ik er van overtuigd dat iedere zwangere vrouw wel iets eet of drinkt of rookt van de verboden lijst. Alleen roken en drinken das echt slecht vindt men....Ik denk dat de meeste zwangere vrouwen zich juist verre houden van alles dat niet mag. Ik deed het in elk geval wel.
Maar eerlijk gezegd ben ik er van overtuigd dat iedere zwangere vrouw wel iets eet of drinkt of rookt van de verboden lijst. Alleen roken en drinken das echt slecht vindt men....Ik denk dat de meeste zwangere vrouwen zich juist verre houden van alles dat niet mag. Ik deed het in elk geval wel.

zondag 3 augustus 2008 om 15:57
quote:Star schreef op 03 augustus 2008 @ 15:29:
[...]
Ik heb een glas gedronken met 41+3 omdat ik van vk hoorde en gelezen had dat het ontspannend zou werken en bevalling wel eens in gang zou kunnen zetten. Was het goed zat, dus dat was voor mij de reden.Als ik het goed begrijp heb je dus alcohol nodig om te kunnen ontspannen... Dat kan toch ook wel op andere manieren?
[...]
Ik heb een glas gedronken met 41+3 omdat ik van vk hoorde en gelezen had dat het ontspannend zou werken en bevalling wel eens in gang zou kunnen zetten. Was het goed zat, dus dat was voor mij de reden.Als ik het goed begrijp heb je dus alcohol nodig om te kunnen ontspannen... Dat kan toch ook wel op andere manieren?

zondag 3 augustus 2008 om 16:02
afgelopen week tijdens het uit eten heb ik een wijntje besteld.
Na een half glas had ik er wel weer genoeg van, de andere helft laten staan, een half glas wijn en vier spa rood...
Ik denk niet dat mijn kind daar ernstige schade van gaat oplopen.
Moet zeggen dat ik heb genoten van die paar slokjes wijn bij het eten heerlijk !!
Na een half glas had ik er wel weer genoeg van, de andere helft laten staan, een half glas wijn en vier spa rood...
Ik denk niet dat mijn kind daar ernstige schade van gaat oplopen.
Moet zeggen dat ik heb genoten van die paar slokjes wijn bij het eten heerlijk !!
zondag 3 augustus 2008 om 16:07
@wen, maar moet je niet echt echt echt veel drinken voor het Fetal Alcohol Syndrome? Ik heb er idd wel eens over gelezen maar dan gaat het om vrouwen die stelselmatig elke dag veel drinken terwijl ze zwanger zijn. Dat is in mijn ogen hetzelfde als die crackbabies die al verslaafd ter wereld komen. Ik praat het niet goed hoor, maar ik vind wel dat r misschien nuances gelegd kunnen worden. En nee die waggelende kleuter zul je bij mij niet tegenkomen ;o)

zondag 3 augustus 2008 om 16:09
quote:Mariska76 schreef op 03 augustus 2008 @ 16:00:
[...]
Ja, sorry, maar de mens heeft enzymen die alcohol kunnen afbreken naar voor de mens nuttige moleculen. Dat betekent dat alcohol voor de mens geen afvalstof is die je zsm kwijt moet, maar een voedingsstof.
jamaar jamaar jamaar het is toch vergif? Ja hoor, maar ALLES is vergif in de juiste hoeveelheid, zelfs water.
[...]
Ja, sorry, maar de mens heeft enzymen die alcohol kunnen afbreken naar voor de mens nuttige moleculen. Dat betekent dat alcohol voor de mens geen afvalstof is die je zsm kwijt moet, maar een voedingsstof.
jamaar jamaar jamaar het is toch vergif? Ja hoor, maar ALLES is vergif in de juiste hoeveelheid, zelfs water.
zondag 3 augustus 2008 om 16:10
Vroeger dachten ze idd dat allen veel drinken effect had op de ontwikkeling van foetussen, vandaar dat toen het advies nog was dat een enkel glaasje nog wel moest kunnen. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat ook kleine hoeveelheden alcohol effect kunnen hebben op de ontwikkeling. Vandaar dat het nu gewoon helemaal wordt afgeraden. De effecten op het zwanger worden van alcohol zijn trouwens ook enorm groot. Ik zal eens kijken of ik nog een link kan vinden hierover.
zondag 3 augustus 2008 om 16:10
We leven tegenwoordig wel echt in de maatschappij van betutteling. Naar mijn idee is alles waar TE voor staat niet goed. Niet als je zwanger bent en niet als je niet zwanger bent. Ik heb tijdens mijn hele zwangerschap niet gerookt omdat ik daar nu eenmaal prima zonder kan.
Ik heb, ben nu 36 weken, af en toe een glaasje wijn gedronken en daar van genoten. Ik denk dat gestress om alles wat eventueel schadelijk kan zijn voor een baby veel slechter is.
Vroeger, toen mijn mams moeder werd, waren veel dingen helemaal niet bekend. Ik noem bijvoorbeeld het niet verschonen van de kattenbak tijdens zwangerschap. Hartstikke goed dat ze tegenwoordig precies weten wat er allemaal wel en niet goed is maar ik wil vooral op een relaxte manier omgaan met mijn zwangerschap. Ik ben verantwoordelijk genoeg, eet gezond, beweeg nog veel en ja..af en toe een glaasje wijn. Ik voel me er geen slechte aanstaande moeder over en zal me dat ook nooit laten aanpraten..
Ik heb, ben nu 36 weken, af en toe een glaasje wijn gedronken en daar van genoten. Ik denk dat gestress om alles wat eventueel schadelijk kan zijn voor een baby veel slechter is.
Vroeger, toen mijn mams moeder werd, waren veel dingen helemaal niet bekend. Ik noem bijvoorbeeld het niet verschonen van de kattenbak tijdens zwangerschap. Hartstikke goed dat ze tegenwoordig precies weten wat er allemaal wel en niet goed is maar ik wil vooral op een relaxte manier omgaan met mijn zwangerschap. Ik ben verantwoordelijk genoeg, eet gezond, beweeg nog veel en ja..af en toe een glaasje wijn. Ik voel me er geen slechte aanstaande moeder over en zal me dat ook nooit laten aanpraten..

zondag 3 augustus 2008 om 16:12
quote:Mariska76 schreef op 03 augustus 2008 @ 15:57:
[...]
Als ik het goed begrijp heb je dus alcohol nodig om te kunnen ontspannen... Dat kan toch ook wel op andere manieren?
Hee, ik heb het niet verzonnen. Beter nog, ik miste alcohol helemaal niet tijdens zwangerschap omdat ik zo goed als niet drink.
Kennelijk zit er in alcohol een stofje wat bevallingen in gang zou kunnen zetten.
[...]
Als ik het goed begrijp heb je dus alcohol nodig om te kunnen ontspannen... Dat kan toch ook wel op andere manieren?
Hee, ik heb het niet verzonnen. Beter nog, ik miste alcohol helemaal niet tijdens zwangerschap omdat ik zo goed als niet drink.
Kennelijk zit er in alcohol een stofje wat bevallingen in gang zou kunnen zetten.
zondag 3 augustus 2008 om 16:13
zondag 3 augustus 2008 om 16:13
@wen, ik ben het met je eens hoor, maar zoals waar het in het topic over gaat, is moet 1 glaasje kunnen? Dan zeg ik ja, dat moet kunnen. Maar ik snap wat je bedoelt dat alcohol gewoon doorkomt, maar zoals iemand anders al zei, dat gebeurt ook met koffie/cola en dat soort dingen en niemand die dat laat staan (koffie misschien wel, maar cola niet) in een zwangerschap, wat te denken van medicijnen?

zondag 3 augustus 2008 om 16:17
Als iets nodig is, dan snap ik het wel, zoals bij medicijnen. Maar ik begrijp niet zo goed dat er zo laconiek gedaan wordt over alcohol, terwijl daarvan bewezen is dat ook kleine hoeveelheden schadelijk kunnen zijn. Ik denk dan, wat is de moeite om een glaasje sap te nemen ipv wijn, als je weet dat het schadelijk is. Maar blijkbaar weten veel vrouwen niet dat het zo schadelijk is, dan zou er dus meer aan voorlichting gedaan kunnen worden.
In Frankrijk zag ik trouwens op alle bier- en wijnflessen een plaatje van een zwangere vrouw met een rood kruis erdoor. Dat werd me natuurlijk triomfantelijk voorgehouden door mijn vriend, de schat
In Frankrijk zag ik trouwens op alle bier- en wijnflessen een plaatje van een zwangere vrouw met een rood kruis erdoor. Dat werd me natuurlijk triomfantelijk voorgehouden door mijn vriend, de schat

zondag 3 augustus 2008 om 16:17
quote:Star schreef op 03 augustus 2008 @ 16:12:
[...]
Kennelijk zit er in alcohol een stofje wat bevallingen in gang zou kunnen zetten.Dat is dan iets wat in de drank zit, niet in de alcohol zelf. Alcohol is gewoon één stofje: C2H5OH, en daar blijft na afbraak in je lichaam niet veel meer van over dan water, koolzuurgas en energie
[...]
Kennelijk zit er in alcohol een stofje wat bevallingen in gang zou kunnen zetten.Dat is dan iets wat in de drank zit, niet in de alcohol zelf. Alcohol is gewoon één stofje: C2H5OH, en daar blijft na afbraak in je lichaam niet veel meer van over dan water, koolzuurgas en energie

zondag 3 augustus 2008 om 16:21