Eén glaasje kan best...

03-08-2008 15:07 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geregeld lees ik hier dat er over alcohol drinken in de zwangerschap gezegd wordt 'ach, één glaasje wijn kan best' of 'mijn kind heeft er niets aan overgehouden'. Nou zal je kind niet meteen ernstige afwijkingen overhouden aan één glas per maand. Maar wat ik niet begrijp: overal kun je nalezen dat de concentratie alcohol in het bloed van een zwangere hetzelfde is als die in het kind. Het kind drinkt dus in feite net zoveel als zijn aanstaande moeder. Waarom is dat wel sociaal geaccepteerd, en wordt je gelyncht als je je pasgeboren baby een flesje geeft met bier in plaats van melk?

Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar! Niet om heilig te zijn of zo.
Hmmm, zo sociaal geaccepteerd vind ik een drankje tijdens zwangerschap (nog) niet eerlijk gezegd.

Flesje bier in plaats van melk heb ik nog nooit van gehoord dat iemand dat ook daadwerkelijk geprobeerd zou hebben.
Ik ken toch vrij veel mensen die ook tijdens hun zwangerschap heel af en toe een glaasje drinken.

Dat van dat flesje bier is een fictief voorbeeld, meer bij wijze van spreken. Al was het ooit wel gebruik geloof ik om een baby die niet wilde slapen, wat alcohol te geven.
Zonde van het bier?

Grapje

In mijn ogen is beide niet zo sociaal geaccepteerd. Hou zelf wel van kroegbezoek maar zou er een heel naar gevoel bij krijgen als daar ook zwangeren aan een wijntje staan te nippen. En ik heb zelf trouwens niet zo veel met babies en zwangerschap.
Precies, ik ken verhalen van spenen die in de whisky werden gedoopt vroeger om de baby beter te laten slapen... Gelukkig zijn ze hier van teruggekomen.

Wen, verder zou ik het ook niet weten.
Dat snap ik dat het fictief was en daarom kan ik er ook niet logisch over nadenken, waarom dat tot lynchpartijen uit zou draaien. Gewoon, omdat het me eigenlijk logisch lijkt.

Overigens heb ik gelezen en gehoord van eigen verloskundige dat een glas wijn op het allerallerlaatste van de zwangerschap soms wel aan wordt geraden vanwege de ontspannende factor.
Zonde van het bier, dat zei mijn vriend net ook al
Ja, ik ken ook wel mensen die het hebben gedaan maar dat maakt het nog niet sociaal geaccepteerd. Zij deden dat namelijk alleen bij vrienden waarbij zij voelden dat zij zichzelf konden zijn. Zij excuseerden zich ervoor, en praatten het op allerlei manieren goed. Echt genoten van de wijn is er volgens mij dan ook niet.

In de laatste week adviseerde de verloskundige van mijn zus om een glaasje donkerbruin bier te nemen trouwens.
Star, dat bedoel ik eigenlijk, dat is ondenkbaar, dat iemand een baby alcohol zou geven.
quote:wen schreef op 03 augustus 2008 @ 15:12:

Ik ken toch vrij veel mensen die ook tijdens hun zwangerschap heel af en toe een glaasje drinken.

Ik ken ze ook (heb zelf een glas port gedronken met 41+3), maar dat wil nog niet zeggen dat het sociaal geaccepteerd is.
Ik vind het sociaal helemaal niet geaccepteerd om een glaasje alcohol te drinken tijdens een zwangerschap.
Ik heb geen druppel gedronken tijdens mijn zwangerschappen, maar ik ben ook niet zo verzot op alcohol. Ik ken echter iemand die gewoon door dronk tijdens haar zwangerschappen (en ook rookte) en die er ook nog over verbaasd was dat haar placenta's beide keren te vroeg loslieten....
quote:wen schreef op 03 augustus 2008 @ 15:16:

Star, dat bedoel ik eigenlijk, dat is ondenkbaar, dat iemand een baby alcohol zou geven.Zal eens proberen te bedenken waarom. Eerste wat in me opkomt is verschil tussen baby in buik en baby uit buik dat alcohol gewoon niet lekker smaakt voor baby uit buik en dat baby in buik er 'niets' van merkt? Zoiets?
Even over dat het (nog) niet sociaal geaccepteerd is.

Ik werkte in mijn vorige baan in een pand waar meerdere bedrijven in zitten. En boven ons zat een kantoor waar een vrouw van boven de zestig werkte. Daar vertelde ik wel eens, dat ik had gelezen dat iedereen zo panisch doet over alcohol als je bezig bent zwanger te raken. En zij vond dat zo raar: Want vroeger, toen zij zwanger was, dronk ze geregeld nog en rookte ook gewoon door hoor. Ze was zelfs hoogzwanger nog aan de wijn toen haar water brak. En de kinderen hebben er heus niks van meegekregen.

Tja, wat dat betreft is dat maatschappelijk ietsje veranderd in de loop der jaren.
quote:Chi caatje schreef op 03 augustus 2008 @ 15:19:

Even over dat het (nog) niet sociaal geaccepteerd is.

Ik werkte in mijn vorige baan in een pand waar meerdere bedrijven in zitten. En boven ons zat een kantoor waar een vrouw van boven de zestig werkte. Daar vertelde ik wel eens, dat ik had gelezen dat iedereen zo panisch doet over alcohol als je bezig bent zwanger te raken. En zij vond dat zo raar: Want vroeger, toen zij zwanger was, dronk ze geregeld nog en rookte ook gewoon door hoor. Ze was zelfs hoogzwanger nog aan de wijn toen haar water brak. En de kinderen hebben er heus niks van meegekregen.

Tja, wat dat betreft is dat maatschappelijk ietsje veranderd in de loop der jaren.Ik denk dat er wetenschappelijk meer wat veranderd is dan maatschappelijk.
Ok, anders gezegd dan: waarom drinkt 1 op de 4 zwangere vrouwen nog wel eens een glaasje, en piekert geen enkele verse moeder erover dit aan hun kind te geven?
quote:wen schreef op 03 augustus 2008 @ 15:22:

Ok, anders gezegd dan: waarom drinkt 1 op de 4 zwangere vrouwen nog wel eens een glaasje, en piekert geen enkele verse moeder erover dit aan hun kind te geven?

Waarom slikken mensen dagelijks vrij grote hoeveelheden van hun eigen speeksel door, maar kan vrijwel niemand het opbrengen een glas dat ze eerst gevuld hebben met hun eigen speeksel leeg te drinken?

Mensen zijn raadselachtig
Wen, snap je dat verschil dan niet? Een baby wordt geboren met onrijpe darmpjes, daar mag alleen borstvoeding in, géén bier. Via het bloed is een héééél ander verhaal.
Omdat het geen kinderdrank is? Je drinkt toch ook koffie, dat geef je toch ook niet aan een baby. Als je borstvoeding geeft dan geef je je baby voor 100% ander eten dan dat jij tot je hebt genomen in de 9 maanden daarvoor.
Gatverdamme
Is iedereen hier op het forum nu zo voorbeeldig of ben ik zo stout? Ja, ik heb tijdens mijn zwangerschap af en toe wat slokjes alcohol op. (ongeveer 1x per maand een paar slokjes uit het glas van mijn vriend) En in de 41ste en 42ste week zelfs 2x een heel glas wijn. Zo. Dat is eruit. Ben benieuwd of iemand anders het ook toe durft te geven!

Sociaal geaccepteerd vind ik heel sporadisch alcohol tijdens de zwangerschap overigens wel, de meeste van mijn vriendinnen dronken wel heel af en toe een slokje mee..

(kruipt nu snel weg in een hoekje voordat het hele forum over me heen valt...)
Rider: GATVER!!!
Foei Elska!
Ik zal niet over je heen vallen Elska, maar wat is de reden dat je wel besloten hebt het te doen?

Daar ben ik wel benieuwd naar.
(Eigenlijk is het verschil een heel ander verschil: in de buik kan die baby geen kant op, dus dan heb je er geen last van als 'ie raar reageert op de drank. Búiten de buik daarentegen... )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven