Eén glaasje kan best...
zondag 3 augustus 2008 om 15:07
Geregeld lees ik hier dat er over alcohol drinken in de zwangerschap gezegd wordt 'ach, één glaasje wijn kan best' of 'mijn kind heeft er niets aan overgehouden'. Nou zal je kind niet meteen ernstige afwijkingen overhouden aan één glas per maand. Maar wat ik niet begrijp: overal kun je nalezen dat de concentratie alcohol in het bloed van een zwangere hetzelfde is als die in het kind. Het kind drinkt dus in feite net zoveel als zijn aanstaande moeder. Waarom is dat wel sociaal geaccepteerd, en wordt je gelyncht als je je pasgeboren baby een flesje geeft met bier in plaats van melk?
Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar! Niet om heilig te zijn of zo.
Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar! Niet om heilig te zijn of zo.

zondag 3 augustus 2008 om 15:12

zondag 3 augustus 2008 om 15:14

zondag 3 augustus 2008 om 15:15
Dat snap ik dat het fictief was en daarom kan ik er ook niet logisch over nadenken, waarom dat tot lynchpartijen uit zou draaien. Gewoon, omdat het me eigenlijk logisch lijkt.
Overigens heb ik gelezen en gehoord van eigen verloskundige dat een glas wijn op het allerallerlaatste van de zwangerschap soms wel aan wordt geraden vanwege de ontspannende factor.
Overigens heb ik gelezen en gehoord van eigen verloskundige dat een glas wijn op het allerallerlaatste van de zwangerschap soms wel aan wordt geraden vanwege de ontspannende factor.

zondag 3 augustus 2008 om 15:16
Ja, ik ken ook wel mensen die het hebben gedaan maar dat maakt het nog niet sociaal geaccepteerd. Zij deden dat namelijk alleen bij vrienden waarbij zij voelden dat zij zichzelf konden zijn. Zij excuseerden zich ervoor, en praatten het op allerlei manieren goed. Echt genoten van de wijn is er volgens mij dan ook niet.
In de laatste week adviseerde de verloskundige van mijn zus om een glaasje donkerbruin bier te nemen trouwens.
In de laatste week adviseerde de verloskundige van mijn zus om een glaasje donkerbruin bier te nemen trouwens.

zondag 3 augustus 2008 om 15:19

quote:wen schreef op 03 augustus 2008 @ 15:16:
Star, dat bedoel ik eigenlijk, dat is ondenkbaar, dat iemand een baby alcohol zou geven.Zal eens proberen te bedenken waarom. Eerste wat in me opkomt is verschil tussen baby in buik en baby uit buik dat alcohol gewoon niet lekker smaakt voor baby uit buik en dat baby in buik er 'niets' van merkt? Zoiets?
Star, dat bedoel ik eigenlijk, dat is ondenkbaar, dat iemand een baby alcohol zou geven.Zal eens proberen te bedenken waarom. Eerste wat in me opkomt is verschil tussen baby in buik en baby uit buik dat alcohol gewoon niet lekker smaakt voor baby uit buik en dat baby in buik er 'niets' van merkt? Zoiets?
Even over dat het (nog) niet sociaal geaccepteerd is.
Ik werkte in mijn vorige baan in een pand waar meerdere bedrijven in zitten. En boven ons zat een kantoor waar een vrouw van boven de zestig werkte. Daar vertelde ik wel eens, dat ik had gelezen dat iedereen zo panisch doet over alcohol als je bezig bent zwanger te raken. En zij vond dat zo raar: Want vroeger, toen zij zwanger was, dronk ze geregeld nog en rookte ook gewoon door hoor. Ze was zelfs hoogzwanger nog aan de wijn toen haar water brak. En de kinderen hebben er heus niks van meegekregen.
Tja, wat dat betreft is dat maatschappelijk ietsje veranderd in de loop der jaren.
Ik werkte in mijn vorige baan in een pand waar meerdere bedrijven in zitten. En boven ons zat een kantoor waar een vrouw van boven de zestig werkte. Daar vertelde ik wel eens, dat ik had gelezen dat iedereen zo panisch doet over alcohol als je bezig bent zwanger te raken. En zij vond dat zo raar: Want vroeger, toen zij zwanger was, dronk ze geregeld nog en rookte ook gewoon door hoor. Ze was zelfs hoogzwanger nog aan de wijn toen haar water brak. En de kinderen hebben er heus niks van meegekregen.
Tja, wat dat betreft is dat maatschappelijk ietsje veranderd in de loop der jaren.

zondag 3 augustus 2008 om 15:20
quote:Chi caatje schreef op 03 augustus 2008 @ 15:19:
Tja, wat dat betreft is dat maatschappelijk ietsje veranderd in de loop der jaren.Ik denk dat er wetenschappelijk meer wat veranderd is dan maatschappelijk.
Tja, wat dat betreft is dat maatschappelijk ietsje veranderd in de loop der jaren.Ik denk dat er wetenschappelijk meer wat veranderd is dan maatschappelijk.

zondag 3 augustus 2008 om 15:24
quote:wen schreef op 03 augustus 2008 @ 15:22:
Ok, anders gezegd dan: waarom drinkt 1 op de 4 zwangere vrouwen nog wel eens een glaasje, en piekert geen enkele verse moeder erover dit aan hun kind te geven?
Waarom slikken mensen dagelijks vrij grote hoeveelheden van hun eigen speeksel door, maar kan vrijwel niemand het opbrengen een glas dat ze eerst gevuld hebben met hun eigen speeksel leeg te drinken?
Mensen zijn raadselachtig
Ok, anders gezegd dan: waarom drinkt 1 op de 4 zwangere vrouwen nog wel eens een glaasje, en piekert geen enkele verse moeder erover dit aan hun kind te geven?
Waarom slikken mensen dagelijks vrij grote hoeveelheden van hun eigen speeksel door, maar kan vrijwel niemand het opbrengen een glas dat ze eerst gevuld hebben met hun eigen speeksel leeg te drinken?
Mensen zijn raadselachtig

zondag 3 augustus 2008 om 15:25
Is iedereen hier op het forum nu zo voorbeeldig of ben ik zo stout? Ja, ik heb tijdens mijn zwangerschap af en toe wat slokjes alcohol op. (ongeveer 1x per maand een paar slokjes uit het glas van mijn vriend) En in de 41ste en 42ste week zelfs 2x een heel glas wijn. Zo. Dat is eruit. Ben benieuwd of iemand anders het ook toe durft te geven!
Sociaal geaccepteerd vind ik heel sporadisch alcohol tijdens de zwangerschap overigens wel, de meeste van mijn vriendinnen dronken wel heel af en toe een slokje mee..
(kruipt nu snel weg in een hoekje voordat het hele forum over me heen valt...)
Sociaal geaccepteerd vind ik heel sporadisch alcohol tijdens de zwangerschap overigens wel, de meeste van mijn vriendinnen dronken wel heel af en toe een slokje mee..
(kruipt nu snel weg in een hoekje voordat het hele forum over me heen valt...)