Eén glaasje kan best...

03-08-2008 15:07 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geregeld lees ik hier dat er over alcohol drinken in de zwangerschap gezegd wordt 'ach, één glaasje wijn kan best' of 'mijn kind heeft er niets aan overgehouden'. Nou zal je kind niet meteen ernstige afwijkingen overhouden aan één glas per maand. Maar wat ik niet begrijp: overal kun je nalezen dat de concentratie alcohol in het bloed van een zwangere hetzelfde is als die in het kind. Het kind drinkt dus in feite net zoveel als zijn aanstaande moeder. Waarom is dat wel sociaal geaccepteerd, en wordt je gelyncht als je je pasgeboren baby een flesje geeft met bier in plaats van melk?

Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar! Niet om heilig te zijn of zo.
quote:wen schreef op 03 augustus 2008 @ 16:20:

Rider, als het lichaam het af kan breken is het niet meteen een voedingsstof toch? Het lijkt me eerder een manier om te zorgen dat je niet meteen doodgaat als je gistend fruit hebt gegeten.Ik kan er niks aan doen, maar als je lichaam de enzymen in huis heeft om een stof af te breken tot water en koolzuurgas, en er energie uit haalt, hoe wil je het dan anders noemen? Dat is dus een voedingsstof voor het menselijk lichaam. Dat wil niet zeggen dat overdaad niet schaadt, en ook niet dat je niet zonder kan, maar het verklaart wel waarom het direct aan de foetus wordt doorgegeven wellicht.
ja maar wen, dat artikel is idd uit GB, en daar drinken ze meestal wel meer
@Wen, gevoelsmatig voor de baby zou ik niet dagelijks kunnen en willen drinken. Ik vind 5 glaasjes op een hele zwangerschap niet iets fouts.

Roken ben ik direct mee gestopt, was meer een gezelligheidsroker. Waarom niet die 9 maanden even wat genotsmiddelen opzij kunnen zetten voor je baby?

Maar! ik vind dat we elkaar tegenwoordig veel te veel betuttelen. Wat goed en fout is, is soms zo zwart/wit. Ik ken iemand die echt niet helemaal kon stoppen met roken tijdens haar zwangerschap. Die werd daar heel gestrest van, wat ook niet goed is voor de baby. Zij rookte twee sigaretten per dag en wist heus wel dat dat niet goed was. Maar ze had ook het een ander voor haar kiezen gehad die periode.

Ik vind dat dat haar keuze is.

Maar veel mensen hebben over dit soort dingen direct zo'n hard oordeel zonder de persoon of situatie te kennen en dat is wat mij stoort.
quote:Mariska76 schreef op 03 augustus 2008 @ 16:21:

[...]

Gelukkig heb ik nog nooit iets gemerkt van een voedingsstof die ik zou missen

Er zijn zonder enige twijfel wel meer stoffen die jouw lichaam probleemloos kan verwerken, maar die je niet mist als je ze niet binnen krijgt.

Maar als je géén koolhydraten en géén alcohol binnen zou krijgen, zou je het vrij snel gaan missen.
Rider er zitten voedingsstoffen in alcohol (suikers) en gifstoffen. Onze levers breken die gifstoffen af. Babies hebben nog niet zulke goed ontwikkelde levers om dat snel af te breken, bovendien zijn hun lichaampjes veel kleiner.
Ik oordeel niet, Marielle, ik verbaas me alleen...

Teigetje, in het onderzoek gaat het om een vaststaand aantal glazen, dus dan maakt het niet uit of er in GB meer gedronken wordt natuurlijk.

Ik ben nog even op zoek naar de cijfers over alcoholgebruik onder zwangeren in verschillende landen, ik was wat schokkende cijfers tegengekomen maar die kan ik natuurlijk niet meer vinden.
quote:Marielle29 schreef op 03 augustus 2008 @ 16:48:

Ik ken iemand die echt niet helemaal kon stoppen met roken tijdens haar zwangerschap. Die werd daar heel gestrest van, wat ook niet goed is voor de baby. Zij rookte twee sigaretten per dag en wist heus wel dat dat niet goed was. Maar ze had ook het een ander voor haar kiezen gehad die periode.

Ik vind dat inderdaad fout. Wat er verder ook aan de hand is.
Nou Surface, ik denk niet dat we het eens gaan worden. Gelukkig ben jij niet degene die mij hoeft te beoordelen op fout/goed..
quote:MissMara schreef op 03 augustus 2008 @ 16:50:

Rider er zitten voedingsstoffen in alcohol (suikers) en gifstoffen. Nee, alcohol is één molecuul. Daar zitten geen "suikers en gifstoffen" in, in alcohol zit niks anders dan alcohol.quote:Onze levers breken die gifstoffen af. Babies hebben nog niet zulke goed ontwikkelde levers om dat snel af te breken, bovendien zijn hun lichaampjes veel kleiner.

en dat is daarmee dus gedeeltelijk onzin, sorry.

Alcohol is in wat grotere hoeveelheden gewoon vergif. Maar dat is iedere stof in voldoende hoeveelheid. Het neemt niet weg dat alcohol, net als suikers inderdaad, een voedingsstof is die gewoon niet lichaamsvreemd is. Het menselijk lichaam breekt alcohol zonder schadelijke bijproducten af, en haalt er energie uit. Dáár zit het probleem helemaal niet. Het probleem is dat het, zolang het nog niet afgebroken is, al bij vrij kleine concentraties nogal hinderlijke gevolgen voor de hersens heeft. En extreem hinderlijke gevolgen voor foetale hersens.
quote:Marielle29 schreef op 03 augustus 2008 @ 16:54:

Nou Surface, ik denk niet dat we het eens gaan worden. Gelukkig ben jij niet degene die mij hoeft te beoordelen op fout/goed..

Dat klopt, en daar ben ik ook erg blij mee.

Ik heb gewoon een menig over dit soort dingen, en die uit ik ook. Of iemand het er mee eens is of niet.
"Ik vind dat dat gewoon moet kunnen"

Betekent dat niet eigenlijk: "Ik wil dat dat gewoon moet kunnen, wat de onderzoeken ook zeggen, want ik heb geen zin om het te laten?"

Moeten mensen zelf weten natuurlijk. Maar zeg dan gewoon dat je bereid bent het risico te lopen dat het wel kwaad kan, in plaats van onderzoeken naar het land der fabels te verwijzen.

Feit is: Er zijn inderdaad veel verschillende onderzoeken, met veel verschillende conclusies. Volgens mij kun je momenteel niet met honderd procent zekerheid zeggen wat er kwaad kan op dat vlak, en tot in hoeverre. En de een is bereid meer risico te lopen dan de ander. Daar komt het toch gewoon op neer dan?
Ik heb het niet meer gevonden, maar de cijfers kwamen er grofweg op neer dat van de zwangere vrouwen in Ierland en Groot-Brittannië 50 % dagelijks een glas alcohol blijft drinken.

Dat vind ik heel erg schokkend, zeker omdat ook daar zwangere vrouwen te horen krijgen dat dat niet verstandig is.
quote:Surface2 schreef op 03 augustus 2008 @ 16:56:

[...]

Dat klopt, en daar ben ik ook erg blij mee.

Ik heb gewoon een menig over dit soort dingen, en die uit ik ook. Of iemand het er mee eens is of niet.

Tja, en die mening heb ik ook voor mezelf en uit ik ook.

En over je opmerking over alcoholverslaving ga ik helemaal niet op in...
quote:MissMara schreef op 03 augustus 2008 @ 16:45:

[...]

Marielle, ik bedoel dit niet aanvallend: maar zouden wetenschappers door hun onderzoek niet kunnen bepalen wat wel en niet goed voor ongeboren kinderen is?

En zou je kindje niet degene zijn voor wie je het zou laten? Of is dat glaasje dan toch belangrijker?

Je valt me niet aan hoor

Tuurlijk weten wetenschappers wat goed is voor de ongeboren baby en dat is ook goed.

En ik vind mijn baby heel erg belangrijk, ondanks de paar glaasjes wijn die ik heb gedronken.

Ik ben hier eerlijk over dat ik af en toe heb gedronken maar sommige mensen kunnen je dan direct het gevoel geven dat je heel slecht bezig bent.

Terwijl ik niet rook, veel beweeg, twee keer zwemmen per week omdat het goed zou zijn voor beeb( vind zwemmen niet eens leuk)

Ik eet gezond, veel fruit en groente en vis. Geen schimmelkaasjes, rauw vlees etc..

Neem mijn rust goed in acht en voel me de afgelopen maanden bij tijden gezonder dan ooit.

Zwangerschap gaat volgens het boekje, borstvoeding is zelfs al op gang.. dus nee ik voel me niet slecht en ja, ik vind dat ik genoeg aan mijn baby denk.
Daarnaast..

Als ik zie wat sommige vrouwen allemaal naar binnen werken tijdens hun zwangerschap..

Dan bedoel ik dus heel veel zoet, snacks en suikers, vraag ik me werkelijk af wat slechter is voor een ongeboren baby.
quote:wen schreef op 03 augustus 2008 @ 17:01:

Ik heb het niet meer gevonden, maar de cijfers kwamen er grofweg op neer dat van de zwangere vrouwen in Ierland en Groot-Brittannië 50 % dagelijks een glas alcohol blijft drinken.

Dat vind ik heel erg schokkend, zeker omdat ook daar zwangere vrouwen te horen krijgen dat dat niet verstandig is.

Wat nog schokkender is, is dat engelsen niet massaal aan hersen-deprivatie lijden, of andere kwalijke gevolgen van alcohol-tijdens-zwangerschap.

Als engelsen massaal het product zijn van (vrij behoorlijk) drinkende moeders, dan mogen die vreselijke gevolgen waar "de onderzoeken" voor waarschuwen in engeland wel een ware epidemie vormen. Zo niet, wat is dan de waarde van die risico-onderzoeken? Zo wel, dan zou het voor de door-drinkers heel wat overtuigender zijn als veldstudies uit Engeland getoond kunnen worden ipv theoretische "het zou wel eens een risico kunnen opleveren"-onderzoeken.
quote:Marielle29 schreef op 03 augustus 2008 @ 17:13:

Daarnaast..

Als ik zie wat sommige vrouwen allemaal naar binnen werken tijdens hun zwangerschap..

Dan bedoel ik dus heel veel zoet, snacks en suikers, vraag ik me werkelijk af wat slechter is voor een ongeboren baby.

Marielle, super dat je zo gezond leeft tijdens je zwangerschap.

Wat je laatste vraag betreft: alcolhol is toch echt slechter, omdat suikers etc. de hersenontwikkeling van de baby niet zo kunnen beinvloeden als alcohol dat kan. Het gaat om effecten die op lange termijn voor het kind echt naar kunnen zijn (concentratiestoornissen etc). Dat is de reden dat ik alcohol vermijden nu veel belangrijker vind dan al die andere dingen (al zal ik zeker proberen op die andere vlakken je voorbeeld te volgen!)
Toch he, Marielle, en ook van mij is het niet aanvallend bedoeld, 't is gewoon een vraag:

als je zoveel moeite doet om gezond te leven tijdens je zwangerschap, hadden die paar glaasjes er dan eigenlijk niet nog bij gekund?
quote:rider schreef op 03 augustus 2008 @ 17:15:

[...]

Wat nog schokkender is, is dat engelsen niet massaal aan hersen-deprivatie lijden, of andere kwalijke gevolgen van alcohol-tijdens-zwangerschap.

Als engelsen massaal het product zijn van (vrij behoorlijk) drinkende moeders, dan mogen die vreselijke gevolgen waar "de onderzoeken" voor waarschuwen in engeland wel een ware epidemie vormen. Zo niet, wat is dan de waarde van die risico-onderzoeken? Zo wel, dan zou het voor de door-drinkers heel wat overtuigender zijn als veldstudies uit Engeland getoond kunnen worden ipv theoretische "het zou wel eens een risico kunnen opleveren"-onderzoeken.

Het is moeilijk om bepaalde zaken te onderscheiden: er is in Engeland momenteel buitensporig veel geweld onder jongeren. Is dat cultureel bepaald of kunnen fysieke factoren (zoals idd hersenbeschadiging door drankmisbruik) hier ook aan bijdragen? Ik zou niet zo zeker durven zeggen dat er geen grootschalige effecten zijn van de drankcultuur daar.

(En wat je alcohol-molecuul betreft, daar zal je wel gelijk in hebben, maar ik vind het heel raar om het een voedingsstof te noemen)
Ik lees toch veel in boeken dat teveel suikers ook slecht zijn tijdens een zwangerschap maar ik geloof je als je zegt dat alcohol slechter is.

Alcohol wordt vaak genoemd als slecht tijdens een zwangerschap en geloof me, ik zou echt niet wekelijks een fles wijn kunnen leegdrinken zonder me schuldig te voelen.

Maar als af en toe een glaasje zo slecht is, zouden er dan 30, 40 jaar geleden niet veel meer ongezonde kinderen geboren zijn dan nu?

Ik vraag me af hoelang mensen al weten dat roken tijdens zwangerschap slecht is, ook een jaar of 30, 40?

Ik wil echt niets goedpraten en iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt maar je bent niet meteen slecht of fout als je iets doet wat niet 100% medisch verantwoord is. Vind ik..
Ken niemand in mijn kennissenkring die dronk of rookte tijdens de zwangerschap, behalve 1 britse, die af en toe een glas wijn dronk op een verjaardag.

Dus in mijn omgeving is één glaasje kan best niet echt het uitgangspunt. Gelukkig.
quote:wen schreef op 03 augustus 2008 @ 17:16:

Toch he, Marielle, en ook van mij is het niet aanvallend bedoeld, 't is gewoon een vraag:

als je zoveel moeite doet om gezond te leven tijdens je zwangerschap, hadden die paar glaasjes er dan eigenlijk niet nog bij gekund?

Ja dat had ik kunnen doen en ook wel volgehouden, want verslaafd ben ik zeker niet.

Maar die paar glaasjes, en dan bedoel ik er echt niet meer dan 5( kerstmis inclusief toen nog niet zeker was of ik zwanger was) daar heb ik wel van genoten en op dat moment voelde ik me daardoor ontspannen.

En dat vind ik een gevaarlijke zin, want nu komt de vraag of alleen alcohol me doet ontspannen. Nee dus, ik geniet van veel meer dingen.
Tegenwoordig geeft men inderdaad het advies geen alcohol te drinken tijdens zwangerschap. De wetenschap kan niet met zekerheid een ondergrens vaststellen (zoals vroeger 1 of 2 glazen bijvoorbeeld) en adviseert daarom 0,0 alcohol te drinken.

Bovendien wordt er steeds meer duidelijk over de schadelijke effecten zoals meerder artikelen hier ook onderschrijven.

En betutteling? Wees gewoon blij dat er veel onderzoek gedaan wordt naar zwangerschap en ongeboren kindjes en invloeden van buiten af.

Het 'lullige' hierin is gewoon dat niet je een risico voor jezelf neemt als je alcohol drinkt, je neemt een risico voor je kind. En leuk dat je dan verder heel gezond leeft als soon-to-be-mom, maar ik vind het een beetje paradoxaal klinken als ik eerlijk ben.

Het zijn 9 maanden, ik snap ook niet dat mensen niet gewoon hun glaasje kunnen laten staan.
quote:Marielle29 schreef op 03 augustus 2008 @ 17:20:

Ik wil echt niets goedpraten en iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt maar je bent niet meteen slecht of fout als je iets doet wat niet 100% medisch verantwoord is. Vind ik..

Nee maar als je het omdraait: het is bewezen dat het onverantwoord is om het te doen (onverantwoord voor je kind, niet voor jezelf!), dan vind ik het op zijn minst niet heel erg slim.

Waarmee ik niet bedoel dat je dan dom bent. Je kunt ook slim zijn met af en toe minder slimme acties....
anoniem_62544 wijzigde dit bericht op 03-08-2008 17:28
Reden: Nuance
% gewijzigd
quote:MissMara schreef op 03 augustus 2008 @ 17:18:

[...]

Het is moeilijk om bepaalde zaken te onderscheiden: er is in Engeland momenteel buitensporig veel geweld onder jongeren.Nee, er is momenteel wat meer aandacht voor dat geweld. Lees Vrij Nederland van deze maand eens om te zien hoe in Nederland het "zinloos geweld" opkwam, en weer onderging, in de media, zonder dat de hoeveelheid geweld toe- of afnam.

Dus graag eerst even bewijzen dat er "buitensporig" veel geweld is onder jongeren.

quote:Is dat cultureel bepaald of kunnen fysieke factoren (zoals idd hersenbeschadiging door drankmisbruik) hier ook aan bijdragen? Ik zou niet zo zeker durven zeggen dat er geen grootschalige effecten zijn van de drankcultuur daar.

(En wat je alcohol-molecuul betreft, daar zal je wel gelijk in hebben, maar ik vind het heel raar om het een voedingsstof te noemen)

Ik heb daar inderdaad gelijk in, en ik heb er ook gelijk in dat het een voedingsstof is. Het feit dat jij, en anderen, hier dat zo vreemd vinden, zegt minimaal iets over hoe je tegenover "alcohol" staat, of wellicht tegenover "alcohol en zwangerschap".

Ik zeg niet dat alcohol gezond is, en ook niet dat het een goed plan is tijdens je zwangerschap alcohol te drinken. Ik constateer wel een paar zaken:

1. er zijn onderzoeken die op "risico's" wijzen, maar niemand heeft tot nu toe onderzoeken geproduceerd waaruit blijkt dat er een aantoonbaar verband bestaat. Het onderzoek over de engelse drinkende moeders wijst, zonder tegenbewijs, juist op het tegenovergestelde.

2. alcohol is een stof die door het menselijk lichaam probleemloos en zonder andere afvalstoffen dan water en koolzuurgas wordt afgebroken, waarbij het lichaam energie opdoet. Het lichaam heeft specifieke enzymen hiervoor.

3. het feit dat mensen zich, bijvoorbeeld door media-aandacht, laten vertellen dat iets Heel Erg Erg is, bewijst niet dat iets Heel Erg Erg is. gelukkig maar, want we hebben al wat on heilsprofeten gehad, met onzin verhalen. De wereld gaat niet aan overbevolking ten onder, misdaad is in Nederland geen groeiend probleem, de olie is nog lang niet op, ontbossing door zure regen is bij nader inzien toch maar geen probleem, zinloos geweld is géén nieuw probleem dat steeds maar toeneemt, van yoghurt krijg je geen kanker, alle spannende verhalen ten spijt worden mensen steeds langer en steeds ouder en gaan we helemaal niet ten onder aan ons eetpatroon, de kredietcrisis is niet het einde van de wereld, de Russen komen niet, de Chinezen ook niet.

Nogmaals, ik weet niet of het slim is alcohol te drinken tijdens je zwangerschap. Ik weet wel dat mensen geen kasplantjes zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven