Eng!
dinsdag 13 januari 2009 om 23:13
Mijn zoontje is momenteel heel erg bezig met 'enge' dingen.
Vlak voor het slapen gaan begint hij te huilen dat het eng is en
ik kom er maar niet achter wat het is!
Voorheen had hij dit nooit in zijn kamer en er is helemaal niets veranderd....
Hij kan niet aangeven wat hij dan eng vindt en ik heb al een nachtlampje geprobeerd maar die wil hij liever uit.
Wel hij is overdag veel bezig met dingen die hij eng vindt.
Bepaald speelgoed is opeens eng, sommige mensen zijn eng,
geluiden, en ga zo maar door.
Ik vraag me af of hij dat gaat verwerken voor het slapen gaan.
Hij valt wel in slaap maar nu zegt hij wel constant eng en dat vind ik zo zielig! ook hoor ik het hem door de babyfoon regelmatig in zijn slaap zeggen dus hij is er overduidelijk mee bezig.
Rare is wel dat hij niet echt bang is voor specifiek iets en overdag slapen is ook geen probleem.
Is het gewoon de leeftijd om ermee bezig te zijn?
Hij wordt trouwens over een paar dagen 2 jaar.
Vlak voor het slapen gaan begint hij te huilen dat het eng is en
ik kom er maar niet achter wat het is!
Voorheen had hij dit nooit in zijn kamer en er is helemaal niets veranderd....
Hij kan niet aangeven wat hij dan eng vindt en ik heb al een nachtlampje geprobeerd maar die wil hij liever uit.
Wel hij is overdag veel bezig met dingen die hij eng vindt.
Bepaald speelgoed is opeens eng, sommige mensen zijn eng,
geluiden, en ga zo maar door.
Ik vraag me af of hij dat gaat verwerken voor het slapen gaan.
Hij valt wel in slaap maar nu zegt hij wel constant eng en dat vind ik zo zielig! ook hoor ik het hem door de babyfoon regelmatig in zijn slaap zeggen dus hij is er overduidelijk mee bezig.
Rare is wel dat hij niet echt bang is voor specifiek iets en overdag slapen is ook geen probleem.
Is het gewoon de leeftijd om ermee bezig te zijn?
Hij wordt trouwens over een paar dagen 2 jaar.
dinsdag 13 januari 2009 om 23:21
Wat vervelend voor je mannetje.
Kijk eens rond in de kamer van je kind zoals hij het ziet met het slapen gaan, zelfde lichtje aan en vanuit zijn bedje.
Geen enge schaduwen of poppetjes met oogjes die griezelig uitzien in het donker?
Ik herriner me van vroeger dat een badjas op een haak me de stuipen op het lijf joeg, doodeng.
Misschien een optie om veel licht aan te laten op de gang, verhaaltje vertellen van "superknuffel" of zoiets, die hem helpt bij enge dingen.
Zoiets zou ik iig proberen.
Kijk eens rond in de kamer van je kind zoals hij het ziet met het slapen gaan, zelfde lichtje aan en vanuit zijn bedje.
Geen enge schaduwen of poppetjes met oogjes die griezelig uitzien in het donker?
Ik herriner me van vroeger dat een badjas op een haak me de stuipen op het lijf joeg, doodeng.
Misschien een optie om veel licht aan te laten op de gang, verhaaltje vertellen van "superknuffel" of zoiets, die hem helpt bij enge dingen.
Zoiets zou ik iig proberen.
Ja, dat vind ik echt.
dinsdag 13 januari 2009 om 23:35
Hij slaapt al met veel knuffels en dan vertel ik hem dat zij op hem passen en dat er niets engs in de kamer is.
Ik probeer hem ook wat af te leiden met grapjes net voor hij in bed gaat of zing een liedje met hem.
Soms helpt dat wat....
Het toverstokje ga ik iig ook proberen.
Ik heb nu het licht aan in de gang dus hopelijk stelt hem dat wat gerust.
Morgen zal ik idd eens rondkijken in zijn donkere kamer vanaf zijn plekje
Ik probeer hem ook wat af te leiden met grapjes net voor hij in bed gaat of zing een liedje met hem.
Soms helpt dat wat....
Het toverstokje ga ik iig ook proberen.
Ik heb nu het licht aan in de gang dus hopelijk stelt hem dat wat gerust.
Morgen zal ik idd eens rondkijken in zijn donkere kamer vanaf zijn plekje
woensdag 14 januari 2009 om 00:21
woensdag 14 januari 2009 om 08:08
Idd het enge even wegtoveren, zeggen dat je hem begrijpt dat hij het allemaal eng vindt maar dat het tijd is om te slapen.
Net zoals extrahalo zegt, mijn kinderen hadden op den duur feilloos door en maakte er echt een spelletje van (zonder dat dit ei het door had).
Nooit zeggen dat het niet waar is maar wel kort en krachtig ermee omgaan.
Hier staat de slaapkamer deur open btw, hielp ook maar helaas is het moeilijk om hem weer dicht te doen. (de oudste is nu 8 en wil nog zijn slaapkamerdeur open vandaar)
Net zoals extrahalo zegt, mijn kinderen hadden op den duur feilloos door en maakte er echt een spelletje van (zonder dat dit ei het door had).
Nooit zeggen dat het niet waar is maar wel kort en krachtig ermee omgaan.
Hier staat de slaapkamer deur open btw, hielp ook maar helaas is het moeilijk om hem weer dicht te doen. (de oudste is nu 8 en wil nog zijn slaapkamerdeur open vandaar)
woensdag 14 januari 2009 om 08:54
Hier ook, hij is negen en wil ook de deur open, persoonlijk vind ik dat geen probleem, ik wil ook liever mijn deur open. Ik zou niet weten waarom een slaapkamerdeur dicht zou moeten.
In het begin wilde ik zo zachtjes mogenlijk doen, TV een tikkie zachter etc. maar bleek dus dat ie dat juist niet fijn vond, veel te stil en dus te eng.
Slaapt dus beter in, en rustiger als hij gewoon ons/tv op de achtergrond nog een beetje hoort.
In het begin wilde ik zo zachtjes mogenlijk doen, TV een tikkie zachter etc. maar bleek dus dat ie dat juist niet fijn vond, veel te stil en dus te eng.
Slaapt dus beter in, en rustiger als hij gewoon ons/tv op de achtergrond nog een beetje hoort.
woensdag 14 januari 2009 om 13:11
Herkenbaar ... Hier een zoontje van 2 jaar en 3 maanden en hij maakt ook enorme drama's met slapen gaan zonder dat ik weet wat er aan de hand is. Hij zegt niks van eng of bang of zo, maar ik denk zelf dat hij die gevoelens nog niet onder woorden KAN brengen. Overigens wil hij ook 's middags niet meer gaan slapen, thuis en op het KDV niet.
Helaas geen tips voor je, maar ik zal zeker mee blijven lezen.
Helaas geen tips voor je, maar ik zal zeker mee blijven lezen.
woensdag 14 januari 2009 om 22:15
Geen tips, maar hier mijn ervaring: Mijn dochtertje (toen ruim anderhalf) heeft de woordjes eng en bang geleerd op de ko. Ze schrok van de stofzuiger, en toen vroegen ze: vind je dit eng, ben je hier bang voor? En sindsdien is bij ons ook heel veel eng.... Ze trekt er de "juiste" gezichten bij, maar ik had toch het idee dat het niet echt was. Inmiddels dingen die echt niet eng zijn gezegd dat het niet eng is maar leuk, en dat zegt ze nu ook na. Verder ook niet teveel aandacht aangeven, zeggen is niet eng, is leuk en doorgaan.
Tenzij je denkt dat hij echt ergens bang voor is zou dit kunnen helpen. Anders is het lastig, 't is natuurlijk waar dat ze heel goed doorhebben hoe ze aandacht kunnen krijgen....
Tenzij je denkt dat hij echt ergens bang voor is zou dit kunnen helpen. Anders is het lastig, 't is natuurlijk waar dat ze heel goed doorhebben hoe ze aandacht kunnen krijgen....
donderdag 15 januari 2009 om 11:05
Zoonlief is 2,5 en vindt ook veel eng, soms is het echt, maar vaak is het ook gewoon om aan te geven dat hij iets niet mooi, leuk, lekker etc vindt. Hij kent het woordtje 'eng' en gebruikt dit dan bij gebrek aan beter.
Bovendien lijkt het erop dat hier deze fase bijna voorbij is, ik hoor het niet veel meer.
Bovendien lijkt het erop dat hier deze fase bijna voorbij is, ik hoor het niet veel meer.
vrijdag 16 januari 2009 om 10:08
Bedankt voor de reacties.
Ik ben er inmiddels achter wat hij zo eng vindt.
Sinds een maand of 2 heeft hij een nieuwe kamer en onze buren 'sporen' niet helemaal ok...
Zo is hun zoontje verbaal heel erg agressief en slaat veel met de deuren.
Nu weet ik bijna zeker hun kamers aan elkaar grenzen en ons huis is best gehorig.
Toen ik hem gisteravond naar bed bracht en nog even in zijn kamer zat was het weer eens hommeles bij de buren.
Buurjongen sloeg knoerthard de deur van zijn kamer dicht en
schopte of sloeg o.i.d. met iets tegen de muren, mijn zoontje begon meteen erg te huilen en zei mama-hoor-boem- eng!
De buren maken heel vaak ruzie en ik hoor dat beneden ook,
weet dus bijna zeker dat dat het is.
Nu nog iets verzinnen waarmee ik hem gerust kan stellen als hij dat dus hoort.
Ik ben er inmiddels achter wat hij zo eng vindt.
Sinds een maand of 2 heeft hij een nieuwe kamer en onze buren 'sporen' niet helemaal ok...
Zo is hun zoontje verbaal heel erg agressief en slaat veel met de deuren.
Nu weet ik bijna zeker hun kamers aan elkaar grenzen en ons huis is best gehorig.
Toen ik hem gisteravond naar bed bracht en nog even in zijn kamer zat was het weer eens hommeles bij de buren.
Buurjongen sloeg knoerthard de deur van zijn kamer dicht en
schopte of sloeg o.i.d. met iets tegen de muren, mijn zoontje begon meteen erg te huilen en zei mama-hoor-boem- eng!
De buren maken heel vaak ruzie en ik hoor dat beneden ook,
weet dus bijna zeker dat dat het is.
Nu nog iets verzinnen waarmee ik hem gerust kan stellen als hij dat dus hoort.