Engels voor 10-jarige
zaterdag 15 februari 2020 om 21:59
Hoi,
Ik ben op zoek naar een leuke manier om mijn zoon van 10 (groep 7) te helpen met Engels. Op school gebruiken ze de methode van Groove.me, waarbij ze uitgaan van songteksten.
Bij het oefenen leert hij de aangeboden zinnetjes op het papier van buiten, daarmee haalt hij wel voldoende, maar ik merk dat hij de basis helemaal niet kent.
Hij maakt zinnetjes als I going to bed, we need know, hij heeft nog nooit gehoord van she of they, I sleep kent hij wel maar dat het bij 'he' dan 'sleeps' wordt weet hij niet. Ook de volgorde van woorden, die in het Engels anders is, zegt hem niks.
I en you en me enzo heb ik voor hem opgeschreven en heeft hij braaf geleerd maar ik kom niet veel verder met hem.
Ik ben zelf heel talig en vind het lastig om de logica uit te leggen, juist omdat ik er niet over na hoef te denken.
Ik ben nu op zoek naar apps om hem spelenderwijs te helpen (hij wil dat zelf ook wel) maar vind alleen maar heel kinderlijk spul, met losse woordjes. Squla heb ik nog niet geprobeerd.
Hoe helpen jullie je kind met Engels? Wie weet een leuke app? Is Squla wat ik zoek?
Ik wil maandag sowieso ook even aan de juf tips vragen.
Ik ben op zoek naar een leuke manier om mijn zoon van 10 (groep 7) te helpen met Engels. Op school gebruiken ze de methode van Groove.me, waarbij ze uitgaan van songteksten.
Bij het oefenen leert hij de aangeboden zinnetjes op het papier van buiten, daarmee haalt hij wel voldoende, maar ik merk dat hij de basis helemaal niet kent.
Hij maakt zinnetjes als I going to bed, we need know, hij heeft nog nooit gehoord van she of they, I sleep kent hij wel maar dat het bij 'he' dan 'sleeps' wordt weet hij niet. Ook de volgorde van woorden, die in het Engels anders is, zegt hem niks.
I en you en me enzo heb ik voor hem opgeschreven en heeft hij braaf geleerd maar ik kom niet veel verder met hem.
Ik ben zelf heel talig en vind het lastig om de logica uit te leggen, juist omdat ik er niet over na hoef te denken.
Ik ben nu op zoek naar apps om hem spelenderwijs te helpen (hij wil dat zelf ook wel) maar vind alleen maar heel kinderlijk spul, met losse woordjes. Squla heb ik nog niet geprobeerd.
Hoe helpen jullie je kind met Engels? Wie weet een leuke app? Is Squla wat ik zoek?
Ik wil maandag sowieso ook even aan de juf tips vragen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
In memoriam AnnA_C

zaterdag 15 februari 2020 om 22:19
Ze starten op deze school past in de bovenbouw met Engels. Groove.me is nieuw sinds vorig jaar, oudste had een andere methode. Die keek ook bv veel minecraftfilmpjes waar hij veel van geleerd heeft. Jongste zoekt dat niet op.
Bij film kijken luistert hij ècht niet naar de gesproken tekst (vanavond nog Harry Potter gekeken).
Duolingo ziet er wel goed uit. Meer tips zijn welkom!
Bij film kijken luistert hij ècht niet naar de gesproken tekst (vanavond nog Harry Potter gekeken).
Duolingo ziet er wel goed uit. Meer tips zijn welkom!
In memoriam AnnA_C
In memoriam AnnA_C

zaterdag 15 februari 2020 om 22:23

zaterdag 15 februari 2020 om 23:00
Mijn tips vooral veel met Engels bezig zijn. Denk aan veel Engelstalige tv programma's en dergelijke, op internet (misschien vind hij Engelstalige youtubers leuk?) en later als zijn Engels goed genoeg is tijdschriften en boeken lezen. In het begin is het lastig maar na een tijdje ga je bepaalde patronen en dingen herkennen.
Ik was op de middelbare goed in Engels maar het probleem was dat ik ook heel veel dingen leerde die ik niet in het dagelijks leven nodig had waardoor ik op dat gebied erg veel kennis miste. Gelukkig hadden we op een gegeven moment internet thuis en was chatten en MSN populair en had een leuke chatroom gevonden van mijn favoriete artiest dus daar zat ik dan met m'n woordenboeken naast me in het begin.
Ik was op de middelbare goed in Engels maar het probleem was dat ik ook heel veel dingen leerde die ik niet in het dagelijks leven nodig had waardoor ik op dat gebied erg veel kennis miste. Gelukkig hadden we op een gegeven moment internet thuis en was chatten en MSN populair en had een leuke chatroom gevonden van mijn favoriete artiest dus daar zat ik dan met m'n woordenboeken naast me in het begin.

zaterdag 15 februari 2020 om 23:29
Haha, ja dat kan hoor! Maar als ik zie hoe hij zich door de stof van de toets hem worstelt, en hoe hij de basis volledig niet beheerst (hij heeft nu voor het tweede jaar Engels, hè?) dan denk ik toch dat een beetje hulp niet verkeerd is.
Gamen, ja dat vindt hij zelf zeker een prima plan (ik wat minder)

BBC en Duolingo ga ik morgen even verder bekijken.
Hij kijkt graag vlogs, maar dan in NL. Bij youtube (hij vindt van die lifehack-dingen leuk

Bedankt voor de tips zover!
In memoriam AnnA_C
In memoriam AnnA_C

zaterdag 15 februari 2020 om 23:34
Het kan ook gewoon zijn dat het hem écht totaal geen hol interesseert.
Waarom zou je een 10-jarige dan gaan pijnigen met de BBC of met films / boeken zonder ondertitels / Nederlandse vertaling?
Hou dat lekker voor als ie op zijn 16de nog geen woord Engels zou spreken.
Ik had zelf als puber een hekel aan Engels net omdat iedereen zo pushte.
Ik moest dit en dat en zus en zo gaan doen ...
Het interesseerde me gewoon niet. Totaal niet.
Intussen - 20 jaar later - is mijn Engels nog altijd niet perfect, maar ik red me enigszins op vakantie.
Maar ik lees nog altijd geen Engelse boeken, kijk geen tv zonder ondertitels, hou niet van de BBC, ...
Interesseert me gewoon geen bal.
Waarom zou je een 10-jarige dan gaan pijnigen met de BBC of met films / boeken zonder ondertitels / Nederlandse vertaling?
Hou dat lekker voor als ie op zijn 16de nog geen woord Engels zou spreken.
Ik had zelf als puber een hekel aan Engels net omdat iedereen zo pushte.
Ik moest dit en dat en zus en zo gaan doen ...
Het interesseerde me gewoon niet. Totaal niet.
Intussen - 20 jaar later - is mijn Engels nog altijd niet perfect, maar ik red me enigszins op vakantie.
Maar ik lees nog altijd geen Engelse boeken, kijk geen tv zonder ondertitels, hou niet van de BBC, ...
Interesseert me gewoon geen bal.
zondag 16 februari 2020 om 00:11
Ik zou eerst eens met de leraar praten. Wat wordt er verwacht en waarom word deze methode gebruikt. Als ik jou hoor over songteksten vertalen klinkt het mij alsof het doel is de taal te gaan verstaan en er een gevoel voor te krijgen. Ik kan me zelf ook niet meer herinneren dan i love you en tellen in het Engels op de basisschool. De grammatica en dergelijke kwam pas op de middelbare school.

zondag 16 februari 2020 om 00:12
Ik zou het een beetje op zijn beloop laten eigenlijk, tenzij er echt onvoldoendes vallen. Nederlands leer je ook niet in 2 jaar correct spreken en schrijven, daar krijg je jaren voor. Maar misschien is mijn visie achterhaald, het is alweer 15 jaar geleden dat ik in groep 7 zat. Ik vind het knap dat hij zich juist al een beetje verstaanbaar kan maken.streepjessokken schreef: ↑15-02-2020 23:29Haha, ja dat kan hoor! Maar als ik zie hoe hij zich door de stof van de toets hem worstelt, en hoe hij de basis volledig niet beheerst (hij heeft nu voor het tweede jaar Engels, hè?) dan denk ik toch dat een beetje hulp niet verkeerd is.
Gamen, ja dat vindt hij zelf zeker een prima plan (ik wat minder)
BBC en Duolingo ga ik morgen even verder bekijken.
Hij kijkt graag vlogs, maar dan in NL. Bij youtube (hij vindt van die lifehack-dingen leuk) zet hij het geluid uit, dus dat schiet ook niet op
Bedankt voor de tips zover!

zondag 16 februari 2020 om 00:20
Waarom zou hij de basis nu al moeten kennen? Hij moet gewoon een paar woordjes en wat zinnen uit zijn hoofd leren.streepjessokken schreef: ↑15-02-2020 23:29Haha, ja dat kan hoor! Maar als ik zie hoe hij zich door de stof van de toets hem worstelt, en hoe hij de basis volledig niet beheerst (hij heeft nu voor het tweede jaar Engels, hè?) dan denk ik toch dat een beetje hulp niet verkeerd is.
Volgens mij is Groove.me niet gericht op grammatica maar vooral op woordenschat, kinderen enthousiasmeren en kennis maken met Engels.
Zelf besteed ik ook altijd veel aandacht aan het ‘durven spreken’, wat voor veel kinderen ook een dingetje is.
Je wil je kind niet veel laten gamen. Snap ik, maar om me heen zie ik wel dat dat de kinderen zijn die snel Engels leren. Want uiteindelijk leer je het meest door het te doen en niet door rijtjes te stampen (maar het vervolgens nooit te gebruiken).

zondag 16 februari 2020 om 06:30
Je zegt dat je zelf talig bent. Spreek je Engels op hoog niveau? Je kunt ook gewoon Engels tegen hem beginnen te praten, bijvoorbeeld elke ochtend bij het ontbijt. En dan de rest van de dag Nederlands. Werk het er langzaam in met korte zinnetjes als 'how did you sleep? ' en 'do you want milk?' die je na verloop van tijd uitbouwt met 'what are your plans after school?', die hij dan ook in het Engels probeert te beantwoorden.
Mochten er ook nog andere kinderen aan de tafel zitten, dan is dat alleen maar een plus lijkt me.
Mochten er ook nog andere kinderen aan de tafel zitten, dan is dat alleen maar een plus lijkt me.
zondag 16 februari 2020 om 08:17
Mijn kinderen spreken beter Engels dan Nederlands.
Vind ik soms irritant, maar qua studie en internationale oriëntatie is het prima.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zondag 16 februari 2020 om 08:20
Ik zou het vooral heel erg loslaten. Mijn dochter is 13, had ook die suffe muziekteksten op de lagere school en twee keer per jaar een toets met woordjes waarvan ik dacht: waar slaat dit op? Het enthousiasmeerde mijn kind in elk geval niet en sluit voor geen meter aan op de middelbare school.
Op de middelbare school beginnen ze gelukkig echt met de basis, het komt dan allemaal wel.
Op de middelbare school beginnen ze gelukkig echt met de basis, het komt dan allemaal wel.