Er moeten meer MEESTERS voor de klas ! (uitzending Netwerk)

22-10-2009 12:35 91 berichten
En dat roepen Moppeman en ik al heel lang. Jongens blijken steeds meer te gaan onderpresteren, door het knuffelgedrag van de juffen.

Klaagde ik hier jaren geleden al over het feit dat meisjeskwaliteiten als "kleuren en strijkkraaltjes" bejubeld worden, en gestoei wordt afgekeurd, nu zijn er eindelijk cursussen voor juffen om jongetjes te leren begrijpen.

Netwerk

(uitzending-gemist lijkt het nog niet te doen, jammer)
Alle reacties Link kopieren
Tja maar dan moeten ze de pabo's ook interessant maken voor mannen en ook mogelijk zijn om de rekenen/natuurkundige kant wat meer uit te diepen. Op heel weinig pabo's is dat nu maar mogelijk en is er een aparte betaklas.

(heb de uitzending niet gezien en sorry als mijn reaktie mosterd is)

Mijn zoon doet pabo en eh... hij verveelt zich daar enorm. Hij wil graag voor de klas, doet het tijdens stages hartstikke goed maar vindt de opleiding echt ruk.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Dat is dan nieuw dat knuffelgedrag. Juffen vroeger op mijn school echt pinnige tantes.
Daar heb je het al, al dat gefeminiseer, geen knul die nog voor de klas gaat staan. Terug naar de aloude kweekschool, lijkt mij.

Dan krijgen we misschien ook weer leraren die kunnen rekenen. (vijf-komma-acht keer een-komma-een moet toch uit het hoofd kunnen ?).
quote:Star schreef op 22 oktober 2009 @ 12:43:

Dat is dan nieuw dat knuffelgedrag. Juffen vroeger op mijn school echt pinnige tantes.Geloof me, Moppekind wordt geknuffeld, omdat ze denkt dat hij dan beter luistert......
quote:moppetoet schreef op 22 oktober 2009 @ 12:44:

[...]

Geloof me, Moppekind wordt geknuffeld, omdat ze denkt dat hij dan beter luistert......Echt fysiek dus?
Ik ben het er ook volmondig mee eens.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dan is mijn vriend goed bezig =).

Hij vindt de opleiding zelf trouwens ook niks, heeft bijna geen les op het moment.

Edit: je mag de kinderen niet eens aanraken! Dat wordt heel duidelijk verteld op de opleiding. Mijn vriend voelt zich ook altijd erg ongemakkelijk als meisjes zijn been komen knuffelen ( heb er een grappig beeld bij).
Ik heb een deel van die uitzending gisteren samen met TD-man zitten kijken, en wij konden ons er ook duidelijk in vinden.

Bewees voor mij dat je niet alleen wat meer zou moeten weten als opvoeder en als leraar van het puberend brein in het algemeen, maar ook het onderscheid tussen jongens en meisjes moet kunnen onderkennen en erop kunnen anticiperen!
Als we nou eens op gaan houden met erop te hameren dat jongens en meisjes zo wezenlijk verschillend zijn en de taken als volwassenen wat beter gaan verdelen zullen de kinderen vanzelf wel volgen.
Statusverhoging van het beroerp, moeilijkere vooropleiding en hoger salaris. Dan komen ze wel weer terug, die mannen.
quote:Astarte schreef op 22 oktober 2009 @ 12:46:

Als we nou eens op gaan houden met erop te hameren dat jongens en meisjes zo wezenlijk verschillend zijn en de taken als volwassenen wat beter gaan verdelen zullen de kinderen vanzelf wel volgen.Meisjes en jongens zijn ook echt wezenlijk verschillend.
Dan zullen ze eerst het salaris toch echt eens moeten opkrikken.

Mannen stellen hogere eisen aan een salaris.
Moppetoet, de feminisering van het onderwijs was maar een klein onderdeel van de analyse. Een groot deel van het probleem werd ook weggeschreven op het konto "hoe ga je met kinderen om, autoritair of niet". Beweerd werd dat de oude manier van klassikaal en autoritair lesgeven jongens beter lag (maar meisjes minder, in mijn VWO klas waren de verhoudingen omgekeerd dan in de uitzending gisteren. Er waren destijds toen serieus leraren die dachten dat meisjes minder slim waren, en alleen tot 3VWO kwamen omdat ze hard werkten)

De nieuwe manier van lesgeven vereist een grotere mate van zelfstandigheid en zelfwerkzaamheid. Meisjes blijken beter te zijn in lange termijn planning en zichzelf aan het werk te zetten. Jongens zijn eerder afgeleid en brengen meer tijd op straat door en krijgen daardoor hun werk niet af. Als ze net als vroeger meer achter de broek zouden worden gezeten, zou het beter gaan, aldus de geïnterviewde experts in de uitzending.

Het ligt dus niet alleen aan de chromosomen van degene die voor de klas staat.
Dat hele mars/venus verhaal is crap. Kan er niets anders van maken, nergens op gestoeld.

Die opleiding moet aangepakt worden, anders ingericht, er moeten aanpassingen gedaan worden en ik ben sowieso voor meer mannen in 'vrouwenberoepen' en andersom, (of eigenlijk voor afschaffen van 'vrouwen' en 'mannen'beroepen) maar ik vind het onzin dat jongens een andere aanpak nodig zouden hebben dan meisjes. Alle kinderen verdienen het om gewoon beoordeeld te worden op hun individu in plaats van op hun geslacht en ze hebben allemaal een andere aanpak nodig.

Als volwassenen daar nou eens mee beginnen...

Ik heb stoere wiskundeleraressen gehad en watjes van leraren die maatschappijleer geven. Maar volwassenen moeten van het idee af dat jongens per definitie drukker zijn, meisjes per definitie communicatiever, jongens beter in techniek en meisjes slechter in wiskunde.

Hier ook weer: meer meesters voor de klas, dan leren ze ten minste weer hoofdrekenen...
Meer meesters zou inderdaad fijn zijn. De basisschooldocenten en vooral de PABO-opleiding hebben wat mij betreft een hoog mutsen-gehalte.
quote:_Fiefje_ schreef op 22 oktober 2009 @ 12:45:

Dan is mijn vriend goed bezig =).

Hij vindt de opleiding zelf trouwens ook niks, heeft bijna geen les op het moment.

Precies! Ik heb zelf ook pabo gedaan en verbaas me er over hoe weinig uren zoon heeft. Er zijn dagen bij dat hij helemaal geen les heeft, of pas rond 12 uur 's middags begint, echt heeeeel raar.

Hij heeft havo eindexamen gedaan met oa wis- en natuurkunde op het moeilijkste niveau en verveelt zich echt heel erg op de opleiding.

Hij overweegt om toch wat anders te gaan doen omdat hij niet weet hoe hij die 4 jaar door moet komen. (lees: het demotiveert enorm!)

Nu was er geen stageplek voor hem geregeld en moet hij een uur reizen met ov om op de stageplek te komen en dat motiveert ook niet. (dat hoorde hij een dag voor de herfstvakantie en de dag na de herfstvakantie moet hij er al beginnen dus van enige voorbereiding/kennismaking is ook geen sprake en daar ergert hij zich blauw aan.
De 'jongens zijn drukker en ondernemender' en 'meisjes zijn rustiger en liever' dat wordt er toch ook gewoon ingeramd? Op tv, in de tijdschriften, thuis, overal zien ze een zorgende moeder en een werkende vader, een stoere man en een lieve vrouw. Ik denk dat dat over een paar generaties weleens heel anders zou kunnen zijn. En terecht. In plaats van dat nog meer te gaan cultiveren en jongens en meisjes verschillend aan te gaan pakken op basis van geslacht denk ik dat er gewoon beter naar het kind zelf gekeken moet worden.
Stageplekken regelen studenten hier zelf.
quote:Zamirah schreef op 22 oktober 2009 @ 12:56:

Stageplekken regelen studenten hier zelf.

Bij hem op school niet, anders had hij wel een leuke plek geweten!

Hij moest laatst voor 1 les een stageplek hebben en heeft ie ook zelf gezocht en gevonden maar de stageplek voor een heel jaar regelt school.
Ik denk dat ze gewoon de opleiding goed op de schop moeten gooien. In mijn tijd draaide je op de PABO hele lesdagen (van 8.30 tot 17.00 uur) en wel 5 dagen per week. Pas in het laatste jaar werden de dagen wat korter en waren er meer groepsprojecten en individuele projecten.
Er is nu een universitaire PABO. Hopelijk dat het niveau daar flink wordt verhoogd en misschien komen er zo ook meer jongens op af.
En... het is ook veel leuker voor ons juffies, want ik vind het vreselijk om in een kippenhok te werken, en dat is vaak wel wat het is met al die vrouwen om ons heen.

Kom maar op met "die hanen"!
Houd rekening met de verschillen tussen Jongens en Meisjes!

“Het onderkennen van dit verschil zou jongens en meisjes meer recht doen”, zegt dr. Martine Delfos, biopsycholoog, auteur en psychotherapeut.

Sinds de jaren zestig heeft de autoriteit van vader aan waarde ingeboet en domineert de vrouwelijke moraal in de opvoeding. Moeders zijn vaak in combinatie met hun werk nog steeds de spil in het gezin. In de crèches, het onderwijs en naschoolse opvang zijn manlijke medewerkers of leerkrachten dun gezaaid. Als gevolg daarvan groeien kinderen de eerste twaalf jaren hoofdzakelijk op onder begeleiding van vrouwelijke opvoeders en verzorgers.

Volgens dr. Martine Delfos worden jongens tegenwoordig te veel gedwongen om te praten en sensitief te zijn, zozeer dat het aantal gedragsproblemen onder hen toeneemt. Er wordt te weinig rekening gehouden met de specifieke eigenschappen van jongens en meisjes. Geef je jongens en meisjes een stuk klei in handen, dan zullen meisjes er een creatief werkje van maken, terwijl jongens vooral de mogelijkheden van het materiaal zullen verkennen. Ouders en leerkrachten zijn geneigd om de creaties van meisjes hoger te waarderen, dan de kleiprestaties van jongens. Wat is de invloed van deze feminisering van de opvoeding? Floreren meisjes daardoor beter in het onderwijs dan jongens? Worden jongens drukker en lastiger, omdat ze niet goed begrepen worden?
Achterhaald BGB, er zijn evenveel onderzoeken die het tegendeel beweren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven