Erg vervelend gedrag stiefzoon

22-06-2020 23:53 391 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goed, het is al een tijd geleden sinds ik voor het laatst actief was hier. Toen was ik nog samen met ex, geloof ik.

Ik heb inmiddels een aantal jaar een fijne relatie met een leuke, lieve man. Mijn ex en ik hebben co- ouderschap over onze dochtertje, dat gaat prima.
Vriend heeft echter ook een zoon, die niks van mij wilde weten de eerste jaren. Waar ik eerst nog hoopte dat het na verloop van tijd zou bijtrekken, troostte ik mezelf later met de gedachte dat we in elk geval niet 24/7 op elkaars lip zaten. Hij kwam alleen in het weekend, waarvan ik ook nog 1 dag werkte, dus de ongemakkelijke momenten bleven beperkt.

Echter is de situatie nu veranderd door problemen van zijn moeder, waardoor hij niet thuis kon blijven wonen. Om die reden woont hij nu al sinds Maart bij ons. En het breekt me op.
Vriend gooit alles wat zoon doet op "ach hij is aan het puberen/ heeft het moeilijk met de situatie rondom zn moeder/ mist zn vrienden/ gaat door een moeilijke periode"
Maar het voelt voor mij alsof zoon me expres uitdaagt, en mij en zijn vader uit elkaar wil drijven.
Als vriend thuis is, doet zoon namelijk nooit rare dingen. Gedraagt zich zoals een gemiddelde puber dat doet, maar zoekt geen ruzie ofzo.

Zodra zijn vader het huis uit is, ben ik al op mn hoede, omdat ik niet weet wat er nu weer gaat komen. Een greep uit de dingen die hij de afgelopen maanden heeft gedaan:
Hij maakt bijvoorbeeld dingen stuk, en zegt vervolgens dat hij het niet gedaan heeft. Echt als in: pakt mok uit de kast, kijkt mij aan, laat hem vallen en loopt triomfantelijk weg.
Bestelt dingen online, op mijn naam, met achteraf betalen.
Maakt dingen kwijt, waarvan ik zeker weet dat het gewoon op een vaste plek lag. Doet vervolgens alsof ie geen idee heeft waar ik het over heb.

Dat zijn nog 'kleine' dingetjes.
De meest recente ontwikkelingen vind ik erger, maar daar ga ik later even verder op in.

Wat moet ik hier nou mee???
JenBarber schreef:
23-06-2020 15:06
Ik zou echt woedend worden op mijn partner als hij zulke dingen voor mij verzweeg over mijn kinderen.

Een 17 jarige jongen die zulk gedrag vertoont heeft flinke issues, en het is heel belangrijk dat vader daarvan op de hoogte is. Dat je dit verzwijgt vind ik echt vreemd.
nou ja, vriend van TO kiest er voor, zijn handen van het kind af te trekken (pun non-intended) he?
Werk is belangrijker

Het is een irritant snotjong, maar wel eentje, die het ook wel gruwelijk moeilijk heeft.
Ma heeft hij niks aan, Pa wil niks van hem weten
17 en alleen op de wereld, het kind schreeuwt om aandacht, schreeuwt om gezien te worden
lolita666 schreef:
23-06-2020 15:04
Als ik dat tegen vriend zou vertellen, weet ik zeker dat hij boos wordt en er een flinke ruzie ontstaat.

De keren dat hij zulke dingen doet, probeer ik nu gewoon onverschillig te reageren. Niet laten merken dat het me ook maar iets doet enz.
Maar hebben jullie dan wel een fijne relatie? Jij kunt je toch niet veilig voelen in huis met een jongen die zulke dingen doet, en een man die naar verwachting boos word als je je gevoel bij hem uit.

Dat is voor jou toch ook geen gezonde situatie. En wat nou als hij zulke streken strakjes ook bij jou kind gaat uithalen.
Ben ik de enige overigens die gewoon in lachen zou zijn uitgebarsten?

Zo'n 17-jarige puber die weet dat er elk moment een volwassene kan binnenstappen en die dan wat gaat liggen spelen met zijn ding en het doodnormaal lijkt te vinden om dat door te zetten als er effectief iemand binnenkomt?

Als het niet zo triest was het zou nog wel eens een running joke kunnen worden op alle volgende gezins-etentjes.

Als hij dat dus 3 keer lachend hoort bij etentjes zal hij het de volgende keer wel uitlaten, mag ik hopen ...
wissewis wijzigde dit bericht op 23-06-2020 15:11
12.03% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
lolita666 schreef:
Als ik dat tegen vriend zou vertellen, weet ik zeker dat hij boos wordt en er een flinke ruzie ontstaat.
Tussen jou en je vriend of zoon en vader?

Bescherm je dochter tegen deze jongen. Weet je zeker dat hij geen streken richting haar uithaalt?

Zoon heeft grote problemen en heeft hulp nodig. Een moeder met psychische problemen en is opgenomen, een vader die geen tijd heeft, een scheiding, een stiefmoeder en zus die wel aandacht lijken te krijgen. Wordt toch tijd dat vader eens aanwezig is en echt op de hoogte is van alles.
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 23-06-2020 15:11
2.95% gewijzigd
lilalinda schreef:
23-06-2020 15:09
nou ja, vriend van TO kiest er voor, zijn handen van het kind af te trekken (pun non-intended) he?
Werk is belangrijker

Het is een irritant snotjong, maar wel eentje, die het ook wel gruwelijk moeilijk heeft.
Ma heeft hij niks aan, Pa wil niks van hem weten
17 en alleen op de wereld, het kind schreeuwt om aandacht, schreeuwt om gezien te worden
Precies. Hij is vast niet vanzelf zo geworden.
BellatrixVanDetta schreef:
23-06-2020 15:03
Een psychopaatje in de dop?
Hij is 17. Die stoornis kan door professionals niet eens bij hem vastgesteld worden. Zullen wij dat hier dan ook niet doen?

Dat er iets moet gebeuren is wel duidelijk.
Dit gedrag is echt wel een ruzie waard TO. Dit is zo'n abnormaal gedrag en zo respectloos tegen jou dat je dit echt wel met zijn vader moet bespreken zodat deze gaat handelen. Tuurlijk kan je hem af en toe in bescherming nemen en hoef je niet alles door te kletsen en zeker niet als jullie het al hebben uitgepraat, maar dit wijkt zo enorm af van normaal gedrag dat je deze rode vlag niet kunt negeren.
Eerlijk zijn tegen je man to. Dat is het enige dat je nu nog rest. Echt eerlijk. Het verdoezelen heeft niets opgeleverd. Probeer aan te sturen op hulp en niet op boosheid. De jongen heeft zich waarschijnlijk al genoeg afgewezen gevoeld.
Kirby schreef:
23-06-2020 11:12
Een camera ophangen of gesprekken opnemen is zo ongeveer het stomste wat je kunt doen. De vader is in dit verhaal degene die het enorm laat afweten. Zoon is pas 17 en maakt gebruik van de ruimte die hem gegeven wordt. Heel normaal voor een tiener. Er zijn meer dan genoeg volwassenen die die ruimte ook zouden pakken, hoe triest ook.

En dan ga je een camera ophangen om zoon eens flink aan te pakken? Die vader is degene die flink moet worden aangepakt. Ga dáár maar eens een camera op zetten en dan elke dag bespreken waar paps nu weer de fout is ingegaan.
Dat begrijp je helemaal verkeerd. Een camera zodat de vader, die zijn partner niet geloofd, eens écht kan zien wat het gedrag van zoon is. De zoon hoeft helemaal nooit te weten dat er opnames zijn gemaakt. Het gaat er om dat de vader overtuigd moet worden dat er echt hulp nodig is. Dat (wil?) ziet hij niet.
strings-attached schreef:
23-06-2020 15:14
Dat begrijp je helemaal verkeerd. Een camera zodat de vader, die zijn partner niet geloofd, eens écht kan zien wat het gedrag van zoon is. De zoon hoeft helemaal nooit te weten dat er opnames zijn gemaakt. Het gaat er om dat de vader overtuigd moet worden dat er echt hulp nodig is. Dat (wil?) ziet hij niet.
dat gaat pa pas echt geloven, als pa zijn verantwoordelijkheid neemt, en zich met zoon gaat bezig houden

de lapzwans
Wissewis schreef:
23-06-2020 15:10
Ben ik de enige overigens die gewoon in lachen zou zijn uitgebarsten?

Zo'n 17-jarige puber die weet dat er elk moment een volwassene kan binnenstappen en die dan wat gaat liggen spelen met zijn ding en het doodnormaal lijkt te vinden om dat door te zetten als er effectief iemand binnenkomt?

Als het niet zo triest was het zou nog wel eens een running joke kunnen worden op alle volgende gezins-etentjes.

Als hij dat dus 3 keer lachend hoort bij etentjes zal hij het de volgende keer wel uitlaten, mag ik hopen ...
Ik zou er zeker niet om kunnen lachen. Wel als ik hem per ongeluk betrap en hij zich rot schrikt. Maar niet als het een bewuste actie is en hij zich niet betrapt voelt, maar bewust doorgaat.
lolita666 schreef:

De keren dat hij zulke dingen doet, probeer ik nu gewoon onverschillig te reageren. Niet laten merken dat het me ook maar iets doet enz.

Sorry.. Maar jij spoort zelf ook niet, of wel??
Ik liet mijn dochtertje echt niet meer onder 1 dak leven met zo'n pannenkoek die graag open en bloot aan zijn potlood zit terwijl familie/huisgenoten het kunnen zien.
En jij verzwijgt dit nota bene bewust voor je vriend.
Maar verzwijg je dit dan ook voor de vader van je dochtertje?
Want knap sick vind ik dit wel..
Jezus, ik weet niet wat ik lees qua gedrag van zoon. Echt niet oké dat je dat voor zijn vader hebt achter gehouden.
Pindakaasje heeft wel een punt ja. Dit is dermate afwijkend gedrag dat je ex en vader van je dochter wel het recht heeft om te weten met wie zijn dochter in 1 huis woont.
lolita666 schreef:
23-06-2020 14:42
Een van de meest vervelende dingen tot nu toe, was dat ik zei dat ik de was ging opruimen en vroeg of ik zijn schone was voor de deur van zijn kamer moest leggen, of op zijn bureau. Antwoord was bureau.
Hij wist dus dondersgoed dat ik zo zijn kamer binnen zou komen.
Kom ik daar binnen, is ie doodleuk met zichzelf 'bezig'.
Hij man niet de moeite om te stoppen en uit alles bleek geoloog dat hij dat expres deed.
Ik heb de kleren op zn bureau gesmeten en ben weggegaan, waarbij hij me nog poeslief "dankje mammie" na riep.

Dit soort dingen doet hij dus ook vaker, en dat vertel ik niet aan zijn vader, want die zou flippen...
Wat ik al eerder schreef. Psychopaat in de dop.
Echt niet gezond dit.
En of je moet je vriend overtuigen dat er echt wat aan de hand is, al dan niet met camera, of je moet je een leven gaan voorstellen als fatal atraction.
Ik zou er voor passen heel eerlijk.
Hulp of weg. Dit zijn de keuzes die je je vriend moet voorleggen.

Wat als hij nou zoiets bij je dochter gaat flikken?
Merrick schreef:
23-06-2020 15:11
Hij is 17. Die stoornis kan door professionals niet eens bij hem vastgesteld worden. Zullen wij dat hier dan ook niet doen?

Ik vind het anders knap abnormaal gedrag, en welbewust ook nog.
Daar is is heel erg misgegaan.

En die paardenlul van een vader kon wat mij betreft als eerste in het zachte bruin zakken.
Huts!
lolita666 schreef:

En daarom gaat hij steeds verder en verder. Totdat hij iets doet waar je niet meer omheen kan.. en ik denk dan vooral aan je dochter.
Merrick schreef:
23-06-2020 15:11

Konden ze bij Ted Bundy en Charles Manson ook niet. En je ziet wat daar van kwam.
lolita666 schreef:

Hoe kan het dat je de woede van jouw vriend boven jouw eigen belang en dat van je dochtertje zet?

En je hebt het over 'de keren dat hij zulke dingen doet', dus dit soort dingen gebeuren vaker?

Ga alsjeblieft nu direct weg uit dat huis, dit echt echt niet goed en geen veilige situatie voor jou en je dochter. Weet je zeker dat hij niks uithaalt bij je dochter?
Dahlia74 schreef:
23-06-2020 15:10
Bescherm je dochter tegen deze jongen. Weet je zeker dat hij geen streken richting haar?
Dit dus.
Natuurlijk is er van alles mis met deze jongen en is het zielig en moet hij geholpen worden maar dat is de taak van zijn vader.

Jouw taak is je dochter beschermen!
Jezus TO, je moet je dochter beschermen hè, dat is jouw prioriteit.
Merrick schreef:
23-06-2020 09:14
Door alleen zoon naar de hulpverlening te sturen, leg je het probleem bij hem neer. Dit is een probleem van jullie als gezin.

Je zou ook eerst eens met je partner wat professionele ondersteuning kunnen zoeken. Voor jullie samen. Hoe hier als team mee om te gaan.

Wat zoon doet is niet oké. Dat geloof ik direct. Maar je zegt zelf ook dat je grootste probleem bij je partner ligt. Waarom daar dan niet beginnen met de oplossing zoeken? Dan kunnen jullie daarna (of eigenlijk juist in dat proces) kijken hoe je zoon het beste kunt ondersteunen en met zijn idiote gedrag om kunt gaan. Een team, een taak.
Dit!
Ik ben inderdaad heel bang dat het voor een flinke ruzie tussen vader en zoon zorgt, waardoor de boel nog verder escaleert/ hij nog extremer gedrag gaat vertonen.

Of hij zoiets ook bij dochtertje zou doen, daar heb ik eigenlijk helemaal niet over nagedacht. Het is puur naar mij gericht.
Dit was een extreem voorbeeld, maar zo zijn er achteraf gezien veel meer voorvallen geweest met toch een seksueel/ obsceen ondertoontje, nu ik er over nadenk.

Al met al ga ik het vanavond dan toch maar uitgebreid met vriend bespreken. En dan inderdaad echt alles, want door jullie reacties begin ik me toch zorgen te maken over het welzijn van mijn dochter...
Ik ga ook benoemen dat hij hier echt tijd en energie in moet gaan steken, omdat ik anders niet weet hoe we samen verder moeten. Dan maar latten en hem zelf voor zijn zoon laten zorgen.
Wow. Bespreken met zijn vader en weg daar. Ik zou hem totaal niet vertrouwen. Zo meteen probeert hij jou te raken via je dochter. En natuurlijk heeft hij hulp nodig, dat is heel duidelijk, maar jouw dochter staat op de eerste plaats. Net zoals zijn zoon op de eerste plaats moet staan bij je partner.
Life is short. Eat dessert first.
Goed dat je het gaat bespreken. Het klinkt allemaal uiterst zorgwekkend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven