Ervaring met wisselen van KDV

03-03-2010 21:27 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ons zoontje is ruim anderhalf en gaat sinds hij 10 maanden is voor 2 dagen per week naar het kdv. Hij had erg heel veel moeite om te wennen, maar nu gaat het hartstikke goed.

Omdat er eerder geen plek was op het kdv van onze keuze zit hij nu op een kdv dat op een wat onhandige locatie ligt en ook wat duurder is dan we wilden. Maar omdat het tijdelijk was vonden we dat geen probleem.

Nu heb ik net gehoord dat er plek is op het kdv hier in de buurt, we gaan vrijdag kijken.

Op dit moment is zoontje een beetje in een fase met verlatingsangst. Dit samengenomen met dat hij zo'n moeite had om te wennen op het huidige kdv lijkt het me zo sneu om hem te gaan wisselen.

Heeft iemand ervaring met het wisselen van kdv op deze leeftijd? Ging dat moeilijk/makkelijk?

Het zal natuurlijk erg kind afhankelijk zijn, maar ik ben toch benieuwd.

bedankt!
Wij zijn verhuisd toen zoon ruim 2 was (2 jaar en 2 maanden). Geen last van verlatingsangst in die periode. Hij was binnen 2 dagen gewend op de nieuwe creche (en t nieuwe huis trouwens ook) Na een paar maanden wist hij niet eens meer dat ie ooit op een andere creche had gezeten!
Meestal zijn kids rond de 9 maanden heel erg eenkennig. Waarschijnlijk had hij daarom ook zoveel moeite om te wennen op het KDV.

Meestal als ze wat ouder zijn gaat het beter. Neem er de tijd voor om hem te laten wennen. Succes!
Zijn het horizontale of verticale groepen? Ik zou wel even navragen of hij dus niet -als de peutergroep vanaf bijv. twee jaar is- na een korte periode als hij dus net gewend is weer moet switchen van groep!
Eens met Emma en Kim, Hier ook met 2 jaar verhuisd en dat was geen probleem, maar Kruimel is wel gelijk van de baby naar de peutergroep gegaan. Wisselen en dan een paar maanden later weer lijkt me niet handig!

En eh... ik zou wel héél zeker willen weten dat het nieuwe KDV goed is en aansluit bij wat ik wil (door goede verhalen van mensen die ik goed ken bijvoorbeeld) voor ik mijn kind van een KDV zou halen wat goed bevalt. 'Iets onhandiger qua locatie en duurder' zou voor mij niet uit maken als ik daardoor een fijner KDV heb. Die kleintjes brengen er echt heel veel tijd door en dat moet gewoon goed zijn.
bedankt voor de reacties! Goede tip om te vragen of hij snel weer van groep moet wisselen. Hij zit nu op een verticale groep, maar daar wordt het volgens mij een horizontale. Ik heb sowieso een hele waslijst aan vragen en als ik er geen goed gevoel bij heb dan neem ik inderdaad de lastige locatie en de kosten op de koop toe want vindt het veel belangrijker dat het KDV goed is.

In geval van wisselen, zal ik er ook zeker de tijd voor nemen om hem te laten wennen.

Het gekke is dat ik bij het huidige kdv in het begin niet eens een heel goed gevoel had, ging allemaal wat rommelig. Maar nu heeft hij een hele goede klik met 1 van de leidsters en dat is erg prettig.
Wij zijn vorig jaar verhuisd en van creche gewisseld. Oudste was toen 2,5 en jongste bijna een jaar. Geen problemen gehad, maar wat dat betreft heb ik geloof ik vrij makkelijke kinderen.
Toen dochtertje net (nog geen?) twee was zijn we verhuisd en dus zijn we gewisseld van kdv. Als die verhuizing er niet was geweest, had ik mijn kind misschien ook wel van het eerste kdv gehaald (en als mogelijk naar een ander kdv gedaan). Ik was nl. niet tevreden meer.

De verhuizing incl. switch naar een ander kdv is probleemloos verlopen. Dochter was vrij snel weer gewend (maar die is so wie so wel vrij makkelijk daarin).
wat fijn om dit te lezen, wij gaan over een paar maanden verhuizen en vind het wel zielig voor dochter om te wisselen van KDV, maar dit stelt me gerust. Het wordt voor haar wel grote omslag, nieuw huis, nieuw KDV en dan ook nog een broertje of zusje, ben benieuwd hoe het allemaal gaat.
Hier zijn we vorig jaar verhuisd, en sinds een maand gaat jongste (net 2) nu naar haar nieuwe creche. Ze zat op een verticale groep samen met oudste, en zit nu in een peutergroep die over een paar maanden ook verticaal gaat worden. Het wennen viel bijna samen met het naar school gaat van oudste, die dus nog iets langer naar de oude creche ging (we vonden het de moeite niet om hem nog naar een andere creche te laten gaan voor zo'n korte periode).

Dochter heeft er heel veel moeite mee gehad, meer dan ik had verwacht. Ze is een maand lang flink aan het huilen geweest, zowel bij het afscheid, als de rest van de dag. Het slapen ging toen ook een stuk onrustiger. Wel heeft ze een flinke sprong moeten maken met praten, omdat de nieuwe leidsters haar minder goed konden verstaan. De laatste keren gaat het wat beter, speelt ze meer zelf, en barst ze niet meer in tranen uit bij het wisselen van activiteiten.

Overigens hebben man en ik een beter gevoel bij het kdv waar ze nu naar toe gaat, het oude was nogal rommelig, hier is het rustiger en opgeruimder, plus dat dochter nu al meer met thema's en knutselen gedaan heeft dan bij de andere creche.
Wij zijn verhuisd toen mijn zoontje een jaar was. Toen veranderde hij dus van KDV, dat ging prima terwijl hij best een verlegen ventje was. Vervolgens ging hij met 20 maanden naar de peutergroep over. Nou, dat was een groot drama. Het duurde wel een week of 6-7 voordat het iets beter ging. Bijna de hele ochtend huilen, huilen. Ik stond echt op het punt om hem eraf te halen en te zoeken naar een andere oplossing, want tja hoe lang ga je met zoiets door als je kindje maar ongelukkig blijft. Maar toen ging het gelukkig langzaam maar zeker toch iets beter. Blijkbaar zat hij net in een kwetsbare fase ofzo waarin hij dit heel moeilijk vond. Heel vervelend, vooral voor hem natuurlijk. Maar het geeft jezelf ook een enorm rotgevoel.
Hele wisselende ervaringen dus. Hangt natuurlijk met vanalles samen: karakter kind, leeftijd/fase, andere veranderingen thuis, het kdv zelf, de groep, etc. Nouja ik ga morgen gewoon heel veel vragen stellen, ook hoe ze omgaan met het wennen. Bij het huidige kdv ging dat nogal vreemd, na een paar halve wendagen werd ik opgebeld van nu moet ie maar gewoon hele dagen komen hoor (m.a.w. niet van dat softie gedoe), nou daar had ik wel moeite mee. Ik wilde hem op z'n eigen tempo laten wennen. Uiteindelijk helemaal goed gekomen, maar toch.
Kinderen zijn heel flexibel. Als het nieuwe kdv praktischer is zou ik mijn kind overplaatsen. Zeker als het je 1e kind is en er wellicht nog meer kinderen gaan komen. Anders maak je de overstap nooit meer en blijf je jaren tegen die praktische problemen aanlopen.

Ik werkte toen onze zoon startte in de kinderopvang op een kdv met verticale groepen. Zoon ging mee maar al na een paar maanden bleek dat de vorm van opvang niet bij onze zoon paste. We hebben er toen voor gekozen hem over te plaatsen naar een collega kdv met horizontale groepen. Ging vanaf dag 1 prima! Waarschijnlijk ook doordat ons gevoel heel goed was en wij dat ook uitstraalden naar hem.

Toen hij bijna 2 was en over moest naar de peutergroep hebben we hem uit praktische overweging weer terug naar het 1e kdv (waar ik dus werkte) geplaatst. Ook dit ging goed.

Amper een maand of 5 later werd ik zelf overgeplaatst naar het kdv met horizontale groepen. Na een paar nachten wakker gelegen te hebben, hebben we toch voor de praktische kant gekozen en zoonlief wéér overgeplaatst. Beslist niet ideaal maar uiteindelijk wel een goede keuze.

Succes met je beslissing! Volg je gevoel dan komt het echt goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven