Ervaringen met wasbare luiers

25-02-2020 18:14 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik overwegen wasbare luiers. Nu heb ik hier een aantal vragen over dus hoop op ervaringen.
Hoevaak draai je een luierwas?
Verzamel je er eerst wat of draai je voor elke luier een wasje? Hoeveel luiers verzamel je dan?
Welk wasprogramma gebruik je?
Waar bewaar je de vieze luier?
Kun je de luier (met ontlasting) direct in de wasmachine doen of moet je hem eerst voorwassen?
Hoe lang gaat zo'n wasbare luier mee?
Ik ben nog grootgeworden met wasbare luiers. Mijn ouders hadden het niet zo breed en wasbare luiers waren goedkopers dan wegwerpluiers.

De tip voor een luier met veel ontlasting erin: gebruik de flush van je toilet om de ergste poep te verwijderen. Daarna in de wasmachine mikken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak? Zo’n 2-3 keer per week

Ik verzamel de luiers in een luieremmer (van totsbots geloof ik) met wasnet, als de emmer vol zit pak ik het net eruit en gooi dat in z’n geheel in de wasmachine.

Wasprogramma: korte voorwas (20 min) koud zodat de urine en poep eruit spoelt, dan normale was op 60 graden.

Ontlasting van borstvoedingspoep kunnen zo in de wasmachine. Andere ontlasting vang je in een inlegvel en dat gooi je weg.

Een wasbare luier gaat makkelijk meerdere kindjes mee van geboorte tot zindelijkheid als het goed is.
Alle reacties Link kopieren
Kikikip schreef:
25-02-2020 18:14
Hoevaak draai je een luierwas? Om de 2/2,5 dag
Verzamel je er eerst wat of draai je voor elke luier een wasje? Hoeveel luiers verzamel je dan? Ik heb 20 peenutwraps en 4 bamboozel. Ik verzamel eerst de helft ongeveer.
Welk wasprogramma gebruik je? 40 graden katoen programma met extra voorwas. Geen eco programma want die gebruikt ook minder water.
Waar bewaar je de vieze luier? In een luier emmer in een waszak.
Kun je de luier (met ontlasting) direct in de wasmachine doen of moet je hem eerst voorwassen? Wanneer de baby alleen borstvoeding krijgt kan dus er zo in. Straks met vaste voeding ga ik gebruik maken van een afbreekbaar inlegvel welke je in de wc kan gooien.
Hoe lang gaat zo'n wasbare luier mee?
Geen idee wij zijn pas 5 weken onderweg. Ik ben tot nu toe erg enthousiast.

Wij gebruiken ook wasbare bilendoekjes.
Alle reacties Link kopieren
kinderen/wasbare-luiers/list_messages/456899
Alle reacties Link kopieren
Ik deed de was bijna een keer per week (iets korter, 5-6 dagen ofzo). We hadden 36 luiers. Ontlasting van borstvoeding idd gewoon in de wasmachine. Ik deed een kort en koud voorprogramma van 20 min en daarna 40 graden was eco.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Zelf nog geen ervaring, nog een paar weekjes wachten...

Hoevaak ? 2 a 3 keer per week is het advies
Verzamel je er eerst of...? Nog geen ervaring
Welk wasprogramma? advies is eerst koud spoelen en centrifugeren, dan een 60graden programma, mag aangevuld worden overige 60gr was.
Waar bewaar je de vieze luier? in een wasnet/zak in een luieremmer
Kun je de luier direct of voorwassen? voorwas/spoelwas doe je dus altijd eerst. Zolang er geen vast voedsel gegeven wordt kun je gewoon zo doen, bij vast voedsel/vaste poep ga je een inlegvel gebruiken wat je met poep samen weggooit.
Hoe lang gaat zo'n wasbare luier mee? minimaal 1 kindje, vaak meerdere kindjes.

Kijk eens in dat andere topic dat al gelinkt werd, en op de faceboekgroep van wasbare luiers. Daar zit zoveel kennis!
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven