Eten op kinderdagverblijf

30-05-2009 21:21 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is bijna 7 maanden en een tijdje terug ben ik begonnen met het geven van fruit en groentehap.

Aangezien hij (tot nu toe) de groentehappen uit potjes niet lekker vindt, maak ik dat zelf. Wat hij gelukkig wel lekker vindt.

Nu hoorde ik op het kinderdagverblijf dat zij alleen eten uit potjes mogen geven uit hygieneredenen en omdat zij niet verantwoordelijk willen zijn wanneer eten bijv niet vers is en kinderen daar ziek van worden.

Hele discussie gehad, ik wilde zelfs een formulier/brief schrijven waarin ik de verantwoordelijkheid op me neem, zodat mijn zoontje toch de zelfgemaakte groentehap mag/kan eten.

Was volgens kinderdagverblijf geen optie...!!

Ik moest de groentehap maar thuis zelf geven..

Ik kan en wil mijn zoon toch niet verplichten om te eten uit potje...

Voelde me een beetje met de rug tegen de muur gedrukt.

Is dit normaal?

Nu toch maar de groentehap thuis gegeven, op een ander tijdstip dan dat ik dat normaal doe en hij gewend is.

Ik ben toch klant van kinderdagverblijf?!

Herkent iemand dit?
Heeeeel raar! Hier maken ze juist altijd verse fruithappen en als kindjes die echt echt echt niet willen, dan willen ze bij hoge uitzondering een potje geven.
Nee, ik herken het niet. Op ons kdv mag je gewoon je eigengemaakte prakkie meegeven. Ik schrijf er zelf naam en datum op en zet het daar in de koelkast. Geen probleem.
Dus je mag je eigen gemaakte hapjes niet meegeven? Nou dat vind ik raar. Zeker als je zelf een formulier zou willen invullen. Heb je al met het hoofdkantoor gesproken of met de algemene leidinggevende van het KDV?
Siep, to bedoelt het avondeten. Dat ze geen eigengemaakte groentehap mag meenemen maar alleen groentehap uit een potje.

Fruit maken de leidsters klaar en geven het meteen. De groentehap komt van thuis.
Bij mijn kinderdagverblijf geven ze helemaal geen groentenhap...

Dus moest ik het ook daarna geven terwijl hij het op andere dagen om een uur of 4 kreeg.

Ging prima, had hij geen last van, ik heb er ook nooit over nagedacht dat andere kinderdagverblijven dat misschien wel doen.

Tja, het komt wel een beetje inflexibel over van jouw kinderdagverblijf. Maar misschien hebben ze ook geen zin om voor elk kind een eigen bakje in de koelkast te hebben en alle rompslomp er omheen (want als ze het voor jou doen, waarom dan niet voor de rest..)

Maar ik denk dat je er weinig aan kan doen.

En over dat klant zijn: dat betekent niet dat ze alles kunnen/willen/zullen doen zoals jij dat wilt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Oeps... sorry! Met groentehappen heb ik geen ervaring, want dan is mijn zoontje altijd alweer thuis.
Ik vat hem ff niet. Want de groentenhap is toch het avondeten? Dat eet de kleine toch als je hem ophaalt van het kdv en niet 's middags? Of werk je niet van 9-5 maar 's avonds en is het dus tijdens het avondeten dat het kdv open is? Want als het juist zo'n flexibel kdv is qua tijden zou je verwachten dat dit gangbaar is. Anders begrijp ik inderdaad niet waarom het kdv voor het avondeten zou moeten zorgen. Ben even de draad kwijt. Of eet jouw uk het groentehapje om 12 uur als warme lunch?
Ik werk ook op een kinderdagverblijf, en bij ons eten heel weinig kindjes uit potjes. Zowel fruit als groente. Het is onzin dat ze zeggen dat het niet hygiënisch is, je maakt het zelf klaar en doet het dan in een potje of bakje toch? Rare regels hebben ze daar zeg!
Je hebt trouwens nog een behoorlijke kans dat je zoontje (op termijn) op het kdv wél uit het potje wil eten; als de hele groep eet, en met de befaamde 'vreemde ogen' doen kinderen vaak opeens dingen die ze thuis niet doen, met name qua eten.

Misschien een optie om eerst eens te kijken hoe het gaat?
Ohw ja, wij geven kinderen tot anderhalf jaar een groentehap als ouders dit willen. Sommige kinderen zijn er tot 6 uur en dan is het voor de ouders wel fijn als ze gegeten hebben. Maar dit eten moeten ze wel zelf meenemen.
Ik bedoel inderdaad de groentehappen.

Ons kinderdagverblijf gaf aan dat ze tot een tijd terug wel de zelfgemaakte happen van ouders gaven aan kinderen, maar dat dit nu om hygienereden niet meer mag, daarnaast omdat ze niet kunnen controleren wanneer het eten gemaakt is.

De leidster heeft het met leidinggevende van kdv besproken maar maakten geen uitzonderingen meer..

Zit dus niets anders op dan pas om 18.45 u. groentehap te geven. Normaliter geef ik dit rond 16.30u.

Tuurlijk kan dit wel, maar ik vind het echt een reden om niets..

De leidster zei heel eenvoudig, dan geef je maar een potje...

Ik kan ons zoontje pas o 18.00-18.15u. ophalen bij kdv ivm mijn werk. Het is dus handig dat hij dan wel al gegeten heeft, inderdaad.
Zwieber, veel kinderdagverblijven geven om een uur of vier/vijf een groentenhap als ouders dat willen.

Wel makkelijk, hoef je, als je je uk om zes uur haalt, niet ontzettend te haasten met koken/eten/bed gaan.

En voor kinderen is de tijd tussen lunch (doorgaans 12 uur) en diner dan ook niet zo groot.

Maar mijn eigen KDV doet dat dus niet.
Ik haal de kinderen altijd pas rond 18.20 op en op de babygroep geven ze de kindjes die laat worden opgehaald dan alvast hun avondeten (als je dat wil).
quote:Broedkippetje schreef op 30 mei 2009 @ 21:35:

Zwieber, veel kinderdagverblijven geven om een uur of vier/vijf een groentenhap als ouders dat willen.

Wel makkelijk, hoef je, als je je uk om zes uur haalt, niet ontzettend te haasten met koken/eten/bed gaan.

En voor kinderen is de tijd tussen lunch (doorgaans 12 uur) en diner dan ook niet zo groot.

Maar mijn eigen KDV doet dat dus niet.

Hier op de kdv's wordt om 3 uur, half 4 juist een fruithap gegeven. En dan tegen een uur of 5 een cracker ofzo. Ik kan me niet herinneren dat Zwiepje ooit een groentehap kreeg op het kdv. Andere babies ook niet eigenlijk. Maar wat ik me dan afvraag is, eten ze dan nog wel wat om 6 uur? Zo'n groentenhap is toch best vullend. Dat zijn toch van die warme maaltijdpotjes? Of hebben ze nu ook minigroentjehapjes in hetzelfde formaat als de fruithap?

Heb ik die nou over het hoofd gezien toen Zwiepje nog een baby was of zijn die nieuw?
Hier eten ze vaak tussen de middag warm, rijst of bami. In ieder geval een volledige maaltijd.

Tja, ik zou hier niet zo moeilijk over doen en datgene wat ik wil geven, dan gewoon thuis geven.
quote:fleurtje schreef op 30 mei 2009 @ 21:40:

Hier eten ze vaak tussen de middag warm, rijst of bami. In ieder geval een volledige maaltijd.

Tja, ik zou hier niet zo moeilijk over doen en datgene wat ik wil geven, dan gewoon thuis geven.Echt waar Fleur? Wat is er dan veel veranderd in 4 jaar zeg!
In geval van introductie van eten beginnen een heleboel moeder met groente. Het lijkt me dus dat een KDV dat dan ook moet volgen. Op zich snap ik wel dat ze dan liever een potje geven en geen risico willen lopen dat zij de schuld krijgen van diarree omdat het meegebrachte bakje niet meer goed was.

Bij ons op het KDV geven ze geen avondeten meer. Teveel werk, te omslachtig, teveel gedoe met wie wel wat mag en wie niet dat mag. Wij hebben er nooit gebruik van hoeven maken maar hebben wel aangegeven dat als we ooit eens later zijn (als we het vooraf weten natuurlijk) om wat voor reden dan ook dat ze dan toch wel wat te eten moet krijgen en dat een rijstwafel dan niet afdoende is. Dit was akkoord.
mijn dochter van 10 mnd krijgt ook haar groentehapje (= avondeten) op het kdv. Ik kan haar pas tegen 17:30/18:00 halen, en dan moeten we ook nog een half uur naar huis rijden, daarna nog eten redt ze gewoon niet: te veel honger en te moe. Op ons kdv krijgen de kindjes als je dat wil rond 16:30 avondeten. Dat eten geven we wel zelf mee: potje of zelfgemaakt, dat maakt het kdv niet uit. Bij ons dus geen gedoe over hygiene, ze geven haar gewoon wat ik meegeef. Jouw kdv klinkt wel erg inflexibel idd!!
Zwiep, het is juist de bedoeling dat ze dan om 6 uur niet meer eten... Dus de groentehap op het kdv eten en thuis voor het slapen nog een fles oid.

Bij ons op het kdv eten ze om 9 uur fruit, onder de middag brood en rond 3 uur crackers. En evt dan om een uur of 5 een groentehap zodat je dat thuis niet meer hoeft te geven.
Zwieber, hoogstwaarschijnlijk deden ze op jouw KDV er dus niet aan, net zoals bij de mijne!

Als ze het wel doen is het volgens mij bedoeld als avondmaaltijd. En dan geef je thuis (om 6 uur dus) nog een toetje, cracker of fles of zo.

Handig eigenlijk, he??

Jammer dat de mijne het niet doet...
bij ons net als bij zwieber, overigens is je kindje 7 maanden, grote kans dat hij potjes wel lekker gaat vinden als ze hem dat op het kdv aan blijven bieden, tenzij je zelf bezwaren hebt tegen een potje?
Ik vind het ook maar een rare regel. Vinden ze moedermelk in flesjes of avent bakjes dan ook onhygienisch? Dat is in feite ook zelfgemaakt en daarvan weten die leidsters ook niet of het wel vers is.
Maar TO wat doet jouw kdv met kinderen die allergisch zijn voor van alles? Daar kan je ook niet zomaar potjes aan geven en die krijgen toch ook zooi van huis mee?
Zwieber, ik geloof dat maar weinig kdv's 's middags een volledige maaltijd hebben. Ons kdv heeft ook een heuse kok, haha. Ik noem die kok even 'truus'. Als dochter thuis iets niet wil eten, dan zeggen we dat het bv truus-soep is, en dan eet ze het wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven