Ex verandert afgesproken plannen voor kerst

29-11-2021 20:09 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja met het risico dat ik hier herkend wordt, open ik toch een topic. Want het zit me hoog. En het is helaas de zoveelste keer dat ex iets doet en daarmee ons kind in een gewetensconflict brengt.
De kwestie. Wij hebben ergens in september de planning samen in overleg met ons kind voor de rest van het jaar gemaakt. Daar zat ik, mijn ex, ons kind en vriendin van ex bij. Eerste kerstdag zou kind bij hen vieren en dan zou hij op tweede kerstdag in de loop van de ochtend naar mij komen, tot de dag voor oudjaar want kind wil graag daar oudjaar vieren. Dat laatste doet hij alweer een aantal jaren omdat er daar meestal meer leeftijdsgenoten zijn. Prima.
Mijn familie heeft dus heel lief rekening gehouden met het feit dat ik ons kind op tweede kerstdag bij me heb en iedereen heeft daar zijn planning op aangepast zodat we bij elkaar kunnen zijn (graag geen discussie over Corona, we doen voorzichtig). Gisteren werd ik gebeld door ex die mij vertelde dat hij niet wilde dat ik me overvallen voelde maar kind zou bij me komen om te overleggen over kerst. Wat blijkt: ze gaan op eerste kerstdag naar een buurland in een huis om daar kerst te vieren en komen de 29e weer terug. Ze moesten nog wel boeken. Ik was zo overvallen dat ik niet meteen heb gezegd wat ik daar van vind. Heb iets gezegd van nou ik hoor het wel van kind. Vervolgens ben ik gaan nadenken en heb hem geappt. Dat ik de plannen zoals we die hadden aan wil houden, dat ik het niet vind kunnen dat omdat zij ineens andere plannen hebben, ik, kind en mijn familie niet gezamenlijk kerst kunnen vieren en dat nota bene iedereen in hun planning er rekening mee heeft gehouden. Ik heb gezegd dat ik verwacht dat kind op tweede kerstdag bij mij is en dat als ze hun nieuwe plannen aanhouden, kind de hele kerst welkom is. Vervolgens belde hij terug. Ik ben in dat gesprek bij mijn standpunt gebleven. Vervolgens hoor ik vandaag van kind (die is weer hier) dat ze hem zondag het huis hebben laten zien, dat ze hem hadden gezegd dat hij meteen even naar mama kon fietsen om het te bespreken en dat ze zondag moesten boeken. Kind wordt dus weer onder druk gezet en gemanipuleerd. Gelukkig heeft kind niet toegegeven en heeft gezegd dat hij er over na wilde denken en dat hij het pas met mij ging bespreken als hij weer hier was. Ik heb kind meteen verteld dat het niet gaat gebeuren. En heb daardoor ook die bijna onmogelijke keuze bij hem weg gehaald. Er valt voor hem niks te kiezen. Het gaat niet gebeuren.

Maar mijn hart huilt…voor ons kind… de positie waarin ex hem weer brengt….dat conflict alleen al voor een 13-jarige…hij zit er weer tussen…ik vind het zo naar voor hem.
En ik ben bang dat dit nog niet klaar is. Waarschijnlijk gaat er de komende weken nog heel wat op ons kind ingepraat worden, gaan ze hem proberen over te halen, te beïnvloeden en te manipuleren. En ik zal ook nog wel het een en ander over me heen krijgen. Dit is namelijk niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. Niet met kerst maar met andere dingen. En vaak geef ik ook toe. Omdat ik zie in wat voor innerlijke conflict ons kind dan zit, de druk die ze op hem uitoefenen…
Als ik dan zeg, toe maar is hij er dan vanaf en kiest hij voor wat zij willen…
Ik weet eigenlijk niet wat ik wil met dit topic, vooral even mijn hart luchten en mijn ei kwijt denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Er is niets te bediscussiëren.
Jij mag stoppen met zijn toestemming nodig te hebben van jezelf om nee te zeggen. Daar heb je hem niet bij nodig. En dan is niets wat hij opwerpt meer voor jou om op te happen, want je hebt aan jezelf toestemming gegeven om iedereen aan de afspraak te houden.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Dan is jouw kind toch twee dagen bij jou met kerst en viert hij nieuwjaar bij zijn vader.

Ik weet dat dit heel frustrerend is maar deze vader wil zijn kind in ieder geval nog bij zich hebben.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
07-12-2021 08:51
Ik weet dat dit heel frustrerend is maar deze vader wil zijn kind in ieder geval nog bij zich hebben.

De ouderschapslat ligt bedroevend laag voor mannen.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
07-12-2021 09:01
De ouderschapslat ligt bedroevend laag voor mannen.
Bij de vader van mijn kind wel, nu bijna 18 jaar later heeft tie ineens wel zin om vader te zijn voor ons kind, maar dan nog steeds de lusten.

Ik heb altijd alleen opgedraaid voor zijn opvoeding, verzorging etc. Vader heeft nog nooit een cent bijgedragen, nee ik lieg de eerste twee jaar betaalde hij alimentatie voor mijn zoon maar met pijn in zijn hart want hij noemde het kijkgeld.

Toen raakte hij werkeloos en vroeg geen WW aan zodat hij geen alimentatie meer hoefde te betalen. Toen was ik daar heel gefrustreerd over nu ben ik trots op mezelf dat ik het tot nu toe in mijn uppie heb geflikt.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
07-12-2021 09:06
Bij de vader van mijn kind wel, nu bijna 18 jaar later heeft tie ineens wel zin om vader te zijn voor ons kind, maar dan nog steeds de lusten.

Ik heb altijd alleen opgedraaid voor zijn opvoeding, verzorging etc. Vader heeft nog nooit een cent bijgedragen, nee ik lieg de eerste twee jaar betaalde hij alimentatie voor mijn zoon maar met pijn in zijn hart want hij noemde het kijkgeld.

Toen raakte hij werkeloos en vroeg geen WW aan zodat hij geen alimentatie meer hoefde te betalen. Toen was ik daar heel gefrustreerd over nu ben ik trots op mezelf dat ik het tot nu toe in mijn uppie heb geflikt.
Maar deze TO heeft jou ex niet om mee te dealen.
Deze ex is weer op een ander vlak aan het vervelend doen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Los van dit specifieke geval, geef ik even iets mee waardoor kind zich misschien beter kan afschermen van dit soort discussies.

Wij hebben een gedeelde google agenda met alle gemaakte afspraken. Daarin staat waar kind op welk moment is. Is sowieso handig voor een 16-jarige die al eigen plannen maakt en dan meteen weet aan wie ze toestemming voor wat moet vragen en bij wie ze moet zijn om vervoer van en naar haar plannen te regelen.
Maar ook een 13-jarige kan zich zo de rug vrij houden: in de agenda staat dat ik dan bij mama ben - dus moet je even eerst met mama bespreken.

In dit specifieke geval zou ik kijken of ik kan "meebewegen" - dus eventueel de dag na jouw eigen kerstfeest, je kind nog wegbrengen naar de vakantiebestemming van vader. Maar dat zou ik dan doen omdat je kind beide gunt - niet omdat je je ex wil tegemoet komen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
06-12-2021 18:42
Ik ben bij mijn standpunt gebleven, heb er verder tot nu toe geen woorden meer aan vuil gemaakt. Nu is het afwachten wat ex besluit.
Goed zo! En eens met de rest, je bent verder niet afhankelijk van zijn reactie.
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
06-12-2021 21:37
Jullie hebben zo gelijk. Ik weet niet eens meer hoe het is om geen rekening met hem te houden. Om niet min of meer afhankelijk te zijn van zijn grillen. Na tien jaar. Je zou toch denken dat iemand dan wel verder is dan dit…ik laat nog zoveel van hem afhangen….ik hou inderdaad nog steeds rekening met hem. En ik geef ons kind daardoor het verkeerde voorbeeld :-(
Het gaat jezelf zo veel rust geven als je dit wel doet. Je stelt je zo afhankelijk op een dat is zonde. Jij mag er zijn en je "eigen tijd" met zoon mag er ook zijn. Hou het bij jezelf en blijft kort en duidelijk. Hoe meer je jezelf gaat verdedigen hoe meer ruimte er is voor discussie.
nanouk wijzigde dit bericht op 07-12-2021 17:58
1.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi tascha, ik was in eerste instantie van mening dat je kind moest laten kiezen en zoveel mogelijk moest plooien nr je ex. Gaandeweg na meer informatie snap ik dat je ervoor kiest om nu voet bij stuk te houden.

Ik lees in jouw Posts dat je zoon echt het beste gunt en dat je weigering te maken heeft met zoon in bescherming willen nemen en niet uit wraak naar ex (wat helaas vaak het geval is bij anderen). Zoon voelt dat hij bij jou veilig is, kinderen voelen de waarheid en ik denk dus op basis van wat ik hier lees dat je het goed doet.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
07-12-2021 08:42
Er is niets te bediscussiëren.
Jij mag stoppen met zijn toestemming nodig te hebben van jezelf om nee te zeggen. Daar heb je hem niet bij nodig. En dan is niets wat hij opwerpt meer voor jou om op te happen, want je hebt aan jezelf toestemming gegeven om iedereen aan de afspraak te houden.
Deze ga ik onthouden. Ik mag stoppen met toestemming nodig hebben. Ik heb alle recht om nee te zeggen. Zo raar dat ik dit al zo lang wel zo voelde. Of onbewust dit deed. Rekening houden met.
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
07-12-2021 09:31
Los van dit specifieke geval, geef ik even iets mee waardoor kind zich misschien beter kan afschermen van dit soort discussies.

Wij hebben een gedeelde google agenda met alle gemaakte afspraken. Daarin staat waar kind op welk moment is. Is sowieso handig voor een 16-jarige die al eigen plannen maakt en dan meteen weet aan wie ze toestemming voor wat moet vragen en bij wie ze moet zijn om vervoer van en naar haar plannen te regelen.
Maar ook een 13-jarige kan zich zo de rug vrij houden: in de agenda staat dat ik dan bij mama ben - dus moet je even eerst met mama bespreken.

In dit specifieke geval zou ik kijken of ik kan "meebewegen" - dus eventueel de dag na jouw eigen kerstfeest, je kind nog wegbrengen naar de vakantiebestemming van vader. Maar dat zou ik dan doen omdat je kind beide gunt - niet omdat je je ex wil tegemoet komen.
Daar hebben ze een familie account en ook agenda weet ik. Maar daar hoor ik natuurlijk niet toe. Dus ik weet niet of dit kan.

Dat laatste dat je aangeeft, dat is nog een optie. En inderdaad dat zou ik doen omdat ik kind het zo ontzettend gun. Ik heb het hem altijd gegund, ik deed nooit moeilijk over extra daarheen omdat er daar een verjaardag, feestje, vakantie of iets dergelijks was. Echt nooit. Maar er is een grens bereikt.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
07-12-2021 11:50
Het gaat jezelf zo veel rust geven als je dit wel doet. Je stelt je zo afhankelijk op een dat is zonde. Jij mag er zijn en je "eigen tijd" met zoon mag er ook zijn. Hou het bij jezelf en blijft kort en duidelijk. Hoe meer je jezelf gaat verdedigen hoe meer ruimte er is voor discussie.
Ja inderdaad. Dank je :)
Alle reacties Link kopieren
C3PO schreef:
07-12-2021 09:38
Goed zo! En eens met de rest, je bent verder niet afhankelijk van zijn reactie.
Gek dat ik hier jarenlang toch last van had. En nog steeds heb, al wordt het dus steeds beter.
Alle reacties Link kopieren
zusjevanLady_Day schreef:
07-12-2021 12:19
Hoi tascha, ik was in eerste instantie van mening dat je kind moest laten kiezen en zoveel mogelijk moest plooien nr je ex. Gaandeweg na meer informatie snap ik dat je ervoor kiest om nu voet bij stuk te houden.

Ik lees in jouw Posts dat je zoon echt het beste gunt en dat je weigering te maken heeft met zoon in bescherming willen nemen en niet uit wraak naar ex (wat helaas vaak het geval is bij anderen). Zoon voelt dat hij bij jou veilig is, kinderen voelen de waarheid en ik denk dus op basis van wat ik hier lees dat je het goed doet.
Dank je wel :) . Nee het is absoluut geen wraak. Het is inderdaad het willen beschermen van kind. Het in bescherming moeten nemen dit keer (en eigenlijk had ik dat al eerder moeten doen, stelling nemen). Ik veerde altijd mee om kind uit dat loyaliteitsconflict te halen maar ik zie nu in dat ex kind daar dus steeds in plaatst omdat hij weet dat hij zo zijn zin krijgt. Dus kind blijft in dat loyaliteitsconflict geplaatst worden aan die kant. Dus ik kan helaas niet anders.

Kind weet en voelt inderdaad dat hij hier veilig is. Dat zegt hij ook. Hij mag hier alles zeggen, en hij weet dat hij dat kan. Hij weet dat hij bij mij terecht kan. Dat zegt hij ook.
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
07-12-2021 17:59
Daar hebben ze een familie account en ook agenda weet ik. Maar daar hoor ik natuurlijk niet toe. Dus ik weet niet of dit kan.

Dat laatste dat je aangeeft, dat is nog een optie. En inderdaad dat zou ik doen omdat ik kind het zo ontzettend gun. Ik heb het hem altijd gegund, ik deed nooit moeilijk over extra daarheen omdat er daar een verjaardag, feestje, vakantie of iets dergelijks was. Echt nooit. Maar er is een grens bereikt.
Ik begrijp niet zo goed waarom je het nog een optie zou vinden om zoon weg te brengen naar vader op het vakantieadres. Waarom? In een eerdere post geef je aan dat zoon al bijna tien jaar lang niet naar papa wil. Dat hij bij jou wil blijven onder meer omdat zijn vader regelmatig buitensporig boos wordt. Hoe erg moet dat zijn voor je zoon om in een dergelijke omgeving te moeten zijn, een omgeving waar hij zich eigenlijk niet veilig voelt. Is dat in vakantietijd dan anders, dat lijkt me niet.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Omdat kind er toch graag bij wil zijn. Tegenstrijdig? Ja inderdaad. Maar kind houdt wel van hen. En op zulke momenten is het daar meestal wel gezellig zegt kind.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een update. Mijn ex heeft zich uiteindelijk netjes aan de afspraken gehouden en er zijn geen woorden meer aan vuil gemaakt gelukkig. Kind heeft een fijne eerste en tweede kerstdag gehad :)
Ex is volgens mij uiteindelijk helemaal niet meer weg gegaan.
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
28-12-2021 21:29
Nog even een update. Mijn ex heeft zich uiteindelijk netjes aan de afspraken gehouden en er zijn geen woorden meer aan vuil gemaakt gelukkig. Kind heeft een fijne eerste en tweede kerstdag gehad :)
Ex is volgens mij uiteindelijk helemaal niet meer weg gegaan.
Fijn TO! :)
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
28-12-2021 21:29
Nog even een update. Mijn ex heeft zich uiteindelijk netjes aan de afspraken gehouden en er zijn geen woorden meer aan vuil gemaakt gelukkig. Kind heeft een fijne eerste en tweede kerstdag gehad :)
Ex is volgens mij uiteindelijk helemaal niet meer weg gegaan.
Zie je, goed gedaan!! De volgende keer weer doen dat stopt het vanzelf en zal het jullie allemaal rust geven.
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
28-12-2021 21:29
Nog even een update. Mijn ex heeft zich uiteindelijk netjes aan de afspraken gehouden en er zijn geen woorden meer aan vuil gemaakt gelukkig. Kind heeft een fijne eerste en tweede kerstdag gehad :)
Ex is volgens mij uiteindelijk helemaal niet meer weg gegaan.
Wauw.
Dit is een mooi succes moment voor jou. Dit is vanaf nu jouw nieuwe beleid. Afspraak is afspraak, plotselinge overmacht uitgezonderd. Goed gedaan!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
28-12-2021 21:29
Nog even een update. Mijn ex heeft zich uiteindelijk netjes aan de afspraken gehouden en er zijn geen woorden meer aan vuil gemaakt gelukkig. Kind heeft een fijne eerste en tweede kerstdag gehad :)
Ex is volgens mij uiteindelijk helemaal niet meer weg gegaan.
Wat fijn!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel :)
Alle reacties Link kopieren
Fijn tascha!
Alle reacties Link kopieren
Fijne update! Dat dit je maar kracht geeft om in de toekomst voor jezelf op te blijven komen tegen ex.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven