Examens 2025

01-05-2025 13:03 152 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij was er nog geen topic.
Mijn zoon van 15 begint volgende week met zijn MAVO examen.
Hij is druk aan het leren nu in de meivakantie en kijkt nu al erg uit naar de lange zomervakantie :-)

Wie vindt het leuk om mee te schrijven?
Zoon hier kwam thuis met:

Nou Nederlands was best oké.. viel hem niet tegen en zijn vrienden hadden hetzelfde
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Go go go voor alle examenkandidaten !
Voor sommigen is de kop eraf, hopelijk allemaal goed gegaan 🤞.

Hier start zoon maandag met geschiedenis en Duits.
Succes met leren voor alle kids (met dit mooie weer).
Hier hoorde ik ook dat deel 1 van Nederlands goed te doen was, maar gaf ze aan deel 2 en 3 veel lastiger te vinden dan de examens van voorgaande jaren. Fingers crossed… Maandag tekenen en economie.
Kris33 schreef:
09-05-2025 21:57
Hier hoorde ik ook dat deel 1 van Nederlands goed te doen was, maar gaf ze aan deel 2 en 3 veel lastiger te vinden dan de examens van voorgaande jaren. Fingers crossed… Maandag tekenen en economie.
Hoe ziet het examen van tekenen eruit?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik heb al een paar reacties van docenten Nederlands gelezen/gehoord die aangeven dat het laatste gedeelte lastig was en dat ze verwachten dat de N-term tussen 1,3 en 1,5 zal worden. En dat sommige vragen op verschillende manieren geïnterpreteerd konden worden.
biol schreef:
09-05-2025 22:03
Hoe ziet het examen van tekenen eruit?
Kunstgeschiedenis. Ze hebben ook een eindopdracht moeten maken die de helft van het examencijfer is samen met het examen kunstgeschiedenis.
Kris33 schreef:
10-05-2025 07:38
Kunstgeschiedenis. Ze hebben ook een eindopdracht moeten maken die de helft van het examencijfer is samen met het examen kunstgeschiedenis.

Het heet ook geen tekenen maar KUA toch? Kunst algemeen, zo heet het op de Havo tenminste. Leerlingen die een praktisch kunstvak hadden doen allemaal hetzelfde eindexamen in KUA.

Natuurkunde is hier al geweest en het viel haar mee. Fijn hoor.
Nee, het is niet kunst algemeen, maar Tekenen, handvaardigheid, textiele vormgeving. Het examen gaat over kunstgeschiedenis, kunstenaars herkennen en volgens mij ook beelden kunnen duiden.
Kris33 schreef:
10-05-2025 07:38
Ahhh! Oké. Thanks..
ik wist niet goed wat ik me er bij moest voorstellen en kon me niet indenken dat er een feitelijke tekening gemaakt moest worden tijdens het examen.. maar dit snijdt hout!
biol schreef:
10-05-2025 10:59
Ahhh! Oké. Thanks..
ik wist niet goed wat ik me er bij moest voorstellen en kon me niet indenken dat er een feitelijke tekening gemaakt moest worden tijdens het examen.. maar dit snijdt hout!
Nee, die hebben ze al ingeleverd gelukkig (dat examenstuk zorgde hier in huis nogal voor stress 😁).
Maar goed, tekenen is hier ook de volgende stap. Volgens kind kun je er niet voor leren...
Hier kwam dochter opgelucht terug van VWO examen Nederlands; ze vond het prima te doen. Ze vond wel dat er veel open vragen waren en vroeg zich af hoe haar antwoorden geïnterpreteerd worden. Ze vond de teksten wel erg interessant en leuk om te lezen, dat scheelt alweer :-)
Je hebt zowel het examen kunst algemeen als het examen tehatex. Dat laatste examen is een theoretisch kunstgeschiedenisexamen voor leerlingen die het praktische vak tekenen, handvaardigheid of textiele vormgeving hebben gevolgd. Kunst algemeen ken ik zelf niet, dat wordt op de scholen die ik ken niet aangeboden.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
yeps1 schreef:
10-05-2025 12:39
Hier kwam dochter opgelucht terug van VWO examen Nederlands; ze vond het prima te doen. Ze vond wel dat er veel open vragen waren en vroeg zich af hoe haar antwoorden geïnterpreteerd worden. Ze vond de teksten wel erg interessant en leuk om te lezen, dat scheelt alweer :-)
Nou hier kwam zoon not amused thuis. Vooral het laatste gedeelte vond hij pittig, leek meer op examen filosofie dan Nederlands vond hij. Ook veel klasgenoten vonden het examen vreselijk en hopen op een hoge N-term…
Barbara74 schreef:
10-05-2025 20:17
Nou hier kwam zoon not amused thuis. Vooral het laatste gedeelte vond hij pittig, leek meer op examen filosofie dan Nederlands vond hij. Ook veel klasgenoten vonden het examen vreselijk en hopen op een hoge N-term…
Ik denk dat het scheelt dat mijn dochter enorm veel leest en over dingen zeer diep nadenkt. Dus dat filosoferen past haar wel :-)
Hoe ging het bij jullie vandaag ?

Zoon zijn eerste examens gehad, Duits en Geschiedenis (havo).
Duits ging wel aardig, denkt wel voldoende denkt hij.
Geschiedenis ging waardeloos, veel te moeilijk en had het niet af. En hij sprak zo al 4-5 mensen die het ook niet af hadden. Hopen maar op een hoge N-term anders is dit mogelijk al zijn eerste onvoldoende…
Economie was een lief toetsje aldus zoon..
hij vond het heel goed te doen.
mamaonbekend schreef:
12-05-2025 17:34

Geschiedenis ging waardeloos, veel te moeilijk en had het niet af. En hij sprak zo al 4-5 mensen die het ook niet af hadden. Hopen maar op een hoge N-term anders is dit mogelijk al zijn eerste onvoldoende…
Oei, mijn zoon heeft donderdag dezelfde combi. Duits en geschiedenis. Geschiedenis is zijn lastigste vak.
Ergens hebben we een 5 al ingecalculeerd, maar stiekem hoop ik op een 6. Hopelijk valt die van hem wel mee.
Ik hoop op een gunstige N-term voor je zoon.
biol schreef:
12-05-2025 17:59
Economie was een lief toetsje aldus zoon..
hij vond het heel goed te doen.
Zoon vond economie prima te doen. Hij denkt wel voldoende. En die heeft hij wel nodig, want hij staat een 5,5.
Hij had 1 SE verknald, maar niet herkanst omdat hij de herkansingen harder nodig had voor andere vakken.
Pelle schreef:
12-05-2025 18:15
Zoon vond economie prima te doen. Hij denkt wel voldoende. En die heeft hij wel nodig, want hij staat een 5,5.
Hij had 1 SE verknald, maar niet herkanst omdat hij de herkansingen harder nodig had voor andere vakken.
Hier was dit ook het examen waar zoon erg tegenop zag. Hij staat een 5.9 omdat hij idd ook 1 toets verknald had
Duits en geschiedenis staat hij beide een 7 voor.
Met de proefexamens van de afgelopen jaren scoorde hij steeds een 7,8 en hoger dus daar heeft hij vertrouwen in. Geschiedenis ligt hem wel lekker
biol schreef:
12-05-2025 18:34
Hier was dit ook het examen waar zoon erg tegenop zag. Hij staat een 5.9 omdat hij idd ook 1 toets verknald had
Nou, voor zoon is dit niet het vak waar hij tegenop zag, ondanks zijn 5,5.
Hij staat namelijk voor 6 vakken een 5,5..

Maar ik ben het wel gewend. Elk jaar staat hij pas na de laatste toetsweek op overgaan. Hij gaat pas wat doen als het echt moet. Niet mijn stijl en niet goed voor mijn nachtrust, maar het zit in hem.
Halverwege jaar 3 had hij 6 onvoldoendes, waaronder een 3 en een 4. Maar uiteindelijk toch over gegaan zonder onvoldoendes. En de daaropvolgende jaren hetzelfde verhaal, gelukkig wel wat minder extreem.
mamaonbekend schreef:
12-05-2025 17:34

Mijn dochter vond geschiedenis juist meevallen. Ze staat een 7,3 dus het is voor haar geen moeilijk vak. Ze denkt zeker een 7 te hebben.
Vindt jouw zoon geschiedenis moeilijk?
Hier ook Geschiedenis achter de rug vandaag. Helaas flinke tijdsnood en helaas niet kunnen afmaken. Aan de voorbereiding heeft het volgens mij niet gelegen…
Hier ook Duits en Geschiedenis vandaag, was een volle dag. Vond vooral geschiedenis pittig.
Nu door voor het examen muziek woensdag, dat gaat een zware kluif worden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven