Examens 2025
dinsdag 13 mei 2025 om 18:29
Engels ging hier ook prima. Morgen wiskunde en daar hangt alles dus van af
Zoon is erg nerveus, als het examen slecht gaat, weet hij al dat hij gezakt is omdat zijn eindcijfer dan een 4 zal worden. Niet leuk als je dat al “weet” terwijl je de rest van de examens nog moet maken. Maar goed, hopen op het beste. En anders herkansen.
Hebben jullie dat ook, dat je je nu drukker maakt om de resultaten van je kind als dat je dat destijds had vroeger bij je eigen eindexamen? Ik kan me niet herinneren dat ik toen veel stress had. Maar nu wil ik gewoon niet dat mijn kind de teleurstelling meemaakt als je zakt….
dinsdag 13 mei 2025 om 18:50
Dat scheelt! Dan zal voor de 5.5 gemiddelde regel ook het gemiddelde van CSE en CPE tellen? Scheelt ook weer.Lemon schreef: ↑13-05-2025 18:22Voor TeHaTex hebben de meeste scholen ook praktische onderdelen die meetellen voor het SE-cijfer.
Voor dit vak is het CE in 2 delen gesplitst: het praktische deel (CPE) en het theoretische deel (CSE). Die 2 delen geven samen het CE-cijfer dat met het SE-cijfer gemiddeld wordt om het eindcijfer vast te stellen.
dinsdag 13 mei 2025 om 20:23
Bedankt! Voor de 5.5 telt dan alleen het cijfer op het schriftelijke CE mee?Lemon schreef: ↑13-05-2025 18:22Voor TeHaTex hebben de meeste scholen ook praktische onderdelen die meetellen voor het SE-cijfer.
Voor dit vak is het CE in 2 delen gesplitst: het praktische deel (CPE) en het theoretische deel (CSE). Die 2 delen geven samen het CE-cijfer dat met het SE-cijfer gemiddeld wordt om het eindcijfer vast te stellen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
dinsdag 13 mei 2025 om 21:59
Nee, voor die 5,5 tellen alle CE-cijfers mee, dus ook die van het CPENana_Mouskouri schreef: ↑13-05-2025 20:23Bedankt! Voor de 5.5 telt dan alleen het cijfer op het schriftelijke CE mee?
dinsdag 13 mei 2025 om 22:12
dinsdag 13 mei 2025 om 23:47
Hier kwam dochter ook prima terug van Engels en niet zonder reden, ze heeft t nagekeken en als de N0,0 is (wat bizar laag is) heeft ze een 9.1.
Ze gaat volgend jaar ook een Engelstalige studie doen dus dat ze t kan heeft ze ruim laten zien
woensdag 14 mei 2025 om 07:39
Barbara74 schreef: ↑13-05-2025 18:29Engels ging hier ook prima. Morgen wiskunde en daar hangt alles dus van af
Zoon is erg nerveus, als het examen slecht gaat, weet hij al dat hij gezakt is omdat zijn eindcijfer dan een 4 zal worden. Niet leuk als je dat al “weet” terwijl je de rest van de examens nog moet maken. Maar goed, hopen op het beste. En anders herkansen.
Hebben jullie dat ook, dat je je nu drukker maakt om de resultaten van je kind als dat je dat destijds had vroeger bij je eigen eindexamen? Ik kan me niet herinneren dat ik toen veel stress had. Maar nu wil ik gewoon niet dat mijn kind de teleurstelling meemaakt als je zakt….
Ik maak me niet druk maar dat komt vooral omdat dochter er goed voor staat hoor. Ik kan me jouw gevoel wel levendig voorstellen! Teleurstellingen van je kind zijn soms voor ons erger dan eigen teleurstellingen.. dat zal de moederliefde wel zijn. Ik hoop dat wiskunde meevalt vandaag!
woensdag 14 mei 2025 om 07:45
Ik ben nog wel relaxt. Vrijdag heeft dochter engels waar veel vanaf hangt. Ik ben benieuwd hoe het dan met mijn zenuwen gaat.Barbara74 schreef: ↑13-05-2025 18:29Engels ging hier ook prima. Morgen wiskunde en daar hangt alles dus van af
En 12 juni wordt slopend denk ik....
woensdag 14 mei 2025 om 08:01
een van de beste vrienden van mijn zoon zat in zak en as. Die had Engels niet best gemaakt, en stond er al niet goed voor.
Die gaf aan, ik ben nu al gezakt.. We hebben hem geprobeerd een beetje te motiveren, want zo zwart/wit is het niet, maar dit werkt niet mee in de rest.
Die gaf aan, ik ben nu al gezakt.. We hebben hem geprobeerd een beetje te motiveren, want zo zwart/wit is het niet, maar dit werkt niet mee in de rest.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
woensdag 14 mei 2025 om 08:36
Succes met wiskunde voor je kind Barbara ! En alle anderen die vandaag aan de slag moeten natuurlijk ook.
Mijn zoon maakt zich niet zo druk, denkt dat hij slaagt. Die slechte Geschiedenis heeft em niet van zijn stuk gebracht lijkt het. Het feit dat er enorm veel klachten over zijn gekomen en dus herkenbaarheid dat het teveel was en te moeilijk, helpt wel in het loslaten, en nu hopen dat de n-term daar ook naar is. Verder kan hij totaal niet inschatten, dus als iets “best wel okay ging” kan dat nog steeds variëren tussen de 3 en de 6 zeg maar. Hij zit er nogal es naast qua inschatting, dus dat helpt ook niet (voor mij).
Ik vind wel het spannender dan hij, omdat hij er gewoon mwah voor staat. Niet slecht als in onvoldoendes maar wel veel op het randje, dus als een paar vakken de verkeerde kant op vallen is ie gezakt. En de 5.5 gemiddeld over alle examens kan ook zomaar op mis gaan.
In die zin maak ik me drukker over zijn resultaten nu dan bij mezelf destijds, maar ik stond er dan ook veel beter voor en had alsnog wel stress, voelde de druk en moest en zou slagen. Dus zat ook rustig om 6.30 uur weer achter de boeken tot ‘s avonds laat. Wilde het mezelf niet verwijten dat ik er niet alles aan had gedaan. Dit zie ik dus niet terug bij zoon, die zit er veel makkelijker in. Hij is zeker de laatste weken goed aan de slag, oefent veel en zegt ook zelf dat hij nog nooit zolang achter zijn bureau heeft gezeten
. Of het genoeg is…..we gaan het zien….
Mijn zoon maakt zich niet zo druk, denkt dat hij slaagt. Die slechte Geschiedenis heeft em niet van zijn stuk gebracht lijkt het. Het feit dat er enorm veel klachten over zijn gekomen en dus herkenbaarheid dat het teveel was en te moeilijk, helpt wel in het loslaten, en nu hopen dat de n-term daar ook naar is. Verder kan hij totaal niet inschatten, dus als iets “best wel okay ging” kan dat nog steeds variëren tussen de 3 en de 6 zeg maar. Hij zit er nogal es naast qua inschatting, dus dat helpt ook niet (voor mij).
Ik vind wel het spannender dan hij, omdat hij er gewoon mwah voor staat. Niet slecht als in onvoldoendes maar wel veel op het randje, dus als een paar vakken de verkeerde kant op vallen is ie gezakt. En de 5.5 gemiddeld over alle examens kan ook zomaar op mis gaan.
In die zin maak ik me drukker over zijn resultaten nu dan bij mezelf destijds, maar ik stond er dan ook veel beter voor en had alsnog wel stress, voelde de druk en moest en zou slagen. Dus zat ook rustig om 6.30 uur weer achter de boeken tot ‘s avonds laat. Wilde het mezelf niet verwijten dat ik er niet alles aan had gedaan. Dit zie ik dus niet terug bij zoon, die zit er veel makkelijker in. Hij is zeker de laatste weken goed aan de slag, oefent veel en zegt ook zelf dat hij nog nooit zolang achter zijn bureau heeft gezeten

woensdag 14 mei 2025 om 08:49
Er is vaak spraakverwarring over de vakken Tekenen (onderdeel van TeHaTex) en Kunst Algemeen.
Zijn toch echt twee heel verschillende vakken! Er zijn niet veel scholen die beide vakken aanbieden, vaak wordt een keuze gemaakt voor het één van beide.
Zelfde spraakverwarring ontstaat vaak over de vakken maatschappijleer en maatschappijwetenschappen.
Maatschappijleer is onderdeel van het combinatiecijfer, terwijl maatschappijwetenschappen een vak met een CE is.
En ook ieder jaar onduidelijkheid over alle soorten cijfers waar je mee te maken krijgt bij een examen: SE-cijfers, CE-cijers, Eindcijfers en het combinatiecijfer. Het is ook niet simpel wanneer je hier niet vaker mee te maken hebt. Zeker niet in combinatie met de kernvakken- en de 5,5-regel. Examens hangen van regels aan elkaar en dat maakt het niet altijd overzichtelijker. Zelfs docenten zijn niet altijd zeker over alle regels.
Ik ben goed thuis in de havo/vwo-regels, maar ook niet in alle regels die voor vmbo gelden, zo specifiek zijn al die regels.
woensdag 14 mei 2025 om 09:07
Bij ons vrijwel hetzelfde. Zoon denkt dat hij slaagt, ondanks 6 vakken op het randje. Ik vind het toch wel spannend, omdat het dus heel snel de verkeerde kant op kan vallen. Over die 5,5 regel maak ik me inmiddels minder zorgen. De eerste 3 vakken rond een 6,5 (al moet hij eco nog nakijken) en vandaag kan hij ook scoren.mamaonbekend schreef: ↑14-05-2025 08:36Succes met wiskunde voor je kind Barbara ! En alle anderen die vandaag aan de slag moeten natuurlijk ook.
In die zin maak ik me drukker over zijn resultaten nu dan bij mezelf destijds, maar ik stond er dan ook veel beter voor en had alsnog wel stress, voelde de druk en moest en zou slagen. Dus zat ook rustig om 6.30 uur weer achter de boeken tot ‘s avonds laat. Wilde het mezelf niet verwijten dat ik er niet alles aan had gedaan. Dit zie ik dus niet terug bij zoon, die zit er veel makkelijker in. Hij is zeker de laatste weken goed aan de slag, oefent veel en zegt ook zelf dat hij nog nooit zolang achter zijn bureau heeft gezeten. Of het genoeg is…..we gaan het zien….
Als hij morgen goed doorkomt, met name geschiedenis, dan zie ik het niet meer mis gaan met de 5,5 regel.
2 van de 6 vakken waarbij hij op het randje stond, heeft hij inmiddels gehad en naar zijn zeggen gehaald. Nog 4 te gaan, waarvan er dus maar 2 de verkeerde kant op mogen vallen. Maar ergens ook wel fijn dat zoon zich niet druk maakt. Hij is er wel serieus mee bezig. Want gelukkig ziet hij dat wel in, dat hij een stapje erbij moet zetten. Ik ben wel een beetje bang dat hij voor wiskunde te weinig heeft gedaan, omdat hij daar goed voor staat en morgen geschiedenis heeft en daar veel voor moest doen. Niet dat hij wiskunde niet haalt, maar dat hij een compensatiepunt kwijtraakt,
Bij mezelf maakte ik me helemaal niet druk. Stond er beter voor dan hij. 1 vak op het randje en dat werd met een 5,45 ook een 5. Maar voor de rest goede cijfers. Maar ik had vriendinnen met goede cijfers die wel heel zenuwachtig waren. Zoon heeft ook een vriend die gemiddeld een 8 staat en zich druk maakt over de 5,5 regel..
woensdag 14 mei 2025 om 10:23
Zoon kijkt dus niks na. Wil het absoluut niet weten en zodra hij leerlingen hoort nabespreken loopt ie snel weg. Hij wordt daar alleen maar onzeker van en krijgt daar dus stress van.
Hij hoort liever op het moment dat ze bellen wat het wordt, zegt ‘ie.
Dus wat dat betreft kan ik hier geen enkele inschatting maken welke kant het op gaat vallen.
Het wordt dus écht nagelbijten en spannend hier op 12 juni.
Hij hoort liever op het moment dat ze bellen wat het wordt, zegt ‘ie.
Dus wat dat betreft kan ik hier geen enkele inschatting maken welke kant het op gaat vallen.
Het wordt dus écht nagelbijten en spannend hier op 12 juni.
woensdag 14 mei 2025 om 18:16
Hoeveel fout had ze? Oudste had hier maar 1 fout (wel een 2-punten opgave) en komt met -0,4 uit op een 9,2. Maar als je dat doortrekt kun je dus nooit een 10 halen maar hooguit een 9,5?
woensdag 14 mei 2025 om 20:15
Ah super fijn zeg!
Nou zoon kwam bijna in tranen thuis, wiskunde B was 1 grote deceptie…
Hij ging vol zelfvertrouwen het examen in, had echt het idee dat hij het nu zoveel meer begreep na alle bijlessen maar het was een horror examen. Zaten ook makkelijke opgaven tussen, die heeft hij allemaal goed maar de moeilijke opgaven dus niet en daar kon je de meeste punten scoren. Zelfs de klasgenoten die goed zijn in wiskunde vonden het moeilijk.
Hij heeft het nagekeken en komt uit op een 4,1 bij een N-term van 1.5. Ik hoor dat er waarschijnlijk een hoge N-term komt maar zelfs bij een N-term van 2.0 scoort hij een 4,5.
Hij moest een 5,4 halen om als eindcijfer een 5 te staan dus het is klaar. Hij weet nu zeker dat hij 12 juni geen vlag kan uithangen
Echt sneu dit want hij heeft er alles aan gedaan. De proef examens die hij heeft gedaan, daar haalde hij steeds een 6.0-6.3. Dus dit is een enorme tegenvaller.
Hij moet nu echt moed verzamelen om de resterende examens te gaan maken. Maar ja het zal moeten. Uithuilen en weer door. Hoop dat het bij de anderen vandaag allemaal goed is gegaan. Succes voor morgen iedereen!
woensdag 14 mei 2025 om 20:16
Ik snap die - 0,4 niet. Als je alle 46 punten hebt, heb je gewoon een 10.
Als je 44 punten hebt, heb je bij een N-term van 0 een 9,2. Bij een N-term van 0,4 heb je ook een 9.2. Bij een N-term van 1 heb je een 9,6.
woensdag 14 mei 2025 om 20:22
Oh wat rot. Wiskunde B was echt lastig hoorde ik. Waarschijnlijk wel een hoge N-term, maar als hij aan een N-term van 2.0 niet genoeg heeft, wordt het wel lastig. Hopelijk kan hij de knop nog wel omzetten voor de andere examens. En dan hopen dat zijn herexamen beter gaat. Een 5,4 is wel lastig als je een 3,6 staat. Voor Nederlands en Engels staat hij wel voldoende?Barbara74 schreef: ↑14-05-2025 20:15Ah super fijn zeg!
Nou zoon kwam bijna in tranen thuis, wiskunde B was 1 grote deceptie…
Hij ging vol zelfvertrouwen het examen in, had echt het idee dat hij het nu zoveel meer begreep na alle bijlessen maar het was een horror examen. Zaten ook makkelijke opgaven tussen, die heeft hij allemaal goed maar de moeilijke opgaven dus niet en daar kon je de meeste punten scoren. Zelfs de klasgenoten die goed zijn in wiskunde vonden het moeilijk.
Hij heeft het nagekeken en komt uit op een 4,1 bij een N-term van 1.5. Ik hoor dat er waarschijnlijk een hoge N-term komt maar zelfs bij een N-term van 2.0 scoort hij een 4,5.
Hij moest een 5,4 halen om als eindcijfer een 5 te staan dus het is klaar. Hij weet nu zeker dat hij 12 juni geen vlag kan uithangen
Echt sneu dit want hij heeft er alles aan gedaan. De proef examens die hij heeft gedaan, daar haalde hij steeds een 6.0-6.3. Dus dit is een enorme tegenvaller.
Hij moet nu echt moed verzamelen om de resterende examens te gaan maken. Maar ja het zal moeten. Uithuilen en weer door. Hoop dat het bij de anderen vandaag allemaal goed is gegaan. Succes voor morgen iedereen!
woensdag 14 mei 2025 om 20:30
Pelle schreef: ↑14-05-2025 20:22Oh wat rot. Wiskunde B was echt lastig hoorde ik. Waarschijnlijk wel een hoge N-term, maar als hij aan een N-term van 2.0 niet genoeg heeft, wordt het wel lastig. Hopelijk kan hij de knop nog wel omzetten voor de andere examens. En dan hopen dat zijn herexamen beter gaat. Een 5,4 is wel lastig als je een 3,6 staat. Voor Nederlands en Engels staat hij wel voldoende?
Ja het SE cijfer voor Nederlands is een 8,8. CE cijfer denk ik een 7.
SE cijfer voor Engels is een 8,6. CE cijfer waarschijnlijk een 8-9.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in