Examens 2025

01-05-2025 13:03 181 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij was er nog geen topic.
Mijn zoon van 15 begint volgende week met zijn MAVO examen.
Hij is druk aan het leren nu in de meivakantie en kijkt nu al erg uit naar de lange zomervakantie :-)

Wie vindt het leuk om mee te schrijven?
Sabine schreef:
12-05-2025 18:45
Mijn dochter vond geschiedenis juist meevallen. Ze staat een 7,3 dus het is voor haar geen moeilijk vak. Ze denkt zeker een 7 te hebben.
Vindt jouw zoon geschiedenis moeilijk?
Niet echt makkelijk nee. Hij staat een 6.1 maar 5 vragen al niet gemaakt ivm tijdnood en de rest vond ie moeilijk dus dan gaat het hard, vrees ik.
Las op het forum scholieren ook veel klachten dat het te moeilijk was en veel te lang en veel mensen hadden het niet af. Kunt alleen maar hopen op een hele hoge N-term maar ja, zelfs dat kan nog te weinig zijn.
Aan de voorbereiding lag het ook niet. Meerdere examens geoefend en allemaal voldoende. Gisteren nog een 7.3 gescoord bij een proefexamen dus hij ging er met een goed gevoel in. Da’s nu wel weg of iig minder.
Afwachten maar.
Morgen Frans, daar ziet ie tegenop, vindt hij moeilijk (dus wederom billenknijpen en duimen maar)?
De vakdocent heeft het examen samen met de leerlingen gemaakt en zei na afloop dat het goed te doen was, maar wel aan de lange kant. Veel leerlingen horen klagen over de lengte en dat ze de andere manier van vragen lastig vonden nu je de kenmerkende aspecten niet meer hoefde te weten.
biol schreef:
12-05-2025 17:59
Economie was een lief toetsje aldus zoon..
hij vond het heel goed te doen.
Fijn zeg!
Hier vond zoon het ook wel goed te doen alleen 1 opdracht vond ie lastig.

Overigens heeft hij het correctie voorschrift van Nederlands vandaag gezien en het lijkt toch alles mee te vallen😅
Pelle schreef:
12-05-2025 18:43
Nou, voor zoon is dit niet het vak waar hij tegenop zag, ondanks zijn 5,5.
Hij staat namelijk voor 6 vakken een 5,5..

Maar ik ben het wel gewend. Elk jaar staat hij pas na de laatste toetsweek op overgaan. Hij gaat pas wat doen als het echt moet. Niet mijn stijl en niet goed voor mijn nachtrust, maar het zit in hem.
Halverwege jaar 3 had hij 6 onvoldoendes, waaronder een 3 en een 4. Maar uiteindelijk toch over gegaan zonder onvoldoendes. En de daaropvolgende jaren hetzelfde verhaal, gelukkig wel wat minder extreem.
Nou wat knap weggewerkt zeg allemaal! Maar poe hee, wat een zenuwen toestanden 😂
Barbara74 schreef:
12-05-2025 20:30
Fijn zeg!
Hier vond zoon het ook wel goed te doen alleen 1 opdracht vond ie lastig.

Overigens heeft hij het correctie voorschrift van Nederlands vandaag gezien en het lijkt toch alles mee te vallen😅
Zoon was inderdaad ook positiever over Nederlands dan vrijdag. Hij dacht wel een voldoende te hebben, maar nu denkt hij zelfs een 7. Maar wel afhankelijk van de N-term natuurlijk.
Morgen Engels, daar ben ik niet echt bang voor, maar hij staat een 5,6 dus dat houdt niet over. Maar lezen lukt meestal wel.
Zoon had vandaag Nederlands en dat was goed te doen. Donderdag aardrijkskunde dus gelukkig paar dagen om te leren.
Kind was hier in tranen na tekenen. Ging he-le-maal mis en na het kijken naar de antwoorden kwam kind niet verder dan een 2.5. Voor het vak tekenen geen probleem, maar ja, die 5.5 gemiddeld. Kind zit in zak en as, want er komen nog moeilijke vakken en een 2 tikt wel aan. Vind het wel sneu hoor. Kind gaat elke jaar na een inhaalrace net over en doet eigenlijk altijd te weinig, dus ik calculeer een jaartje extra wel in, maar zo denkt kind natuurlijk niet.

Morgen Engels, dat is nooit een probleem, dus hopelijk geeft dat een boost.
Birdy schreef:
12-05-2025 22:02
Zoon had vandaag Nederlands en dat was goed te doen. Donderdag aardrijkskunde dus gelukkig paar dagen om te leren.
Ik denk, als docent van dit examen, inderdaad ook dat het goed te doen was. Woensdag kunnen we gaan nakijken :)
mamaonbekend schreef:
12-05-2025 19:35
Niet echt makkelijk nee. Hij staat een 6.1 maar 5 vragen al niet gemaakt ivm tijdnood en de rest vond ie moeilijk dus dan gaat het hard, vrees ik.
Las op het forum scholieren ook veel klachten dat het te moeilijk was en veel te lang en veel mensen hadden het niet af. Kunt alleen maar hopen op een hele hoge N-term maar ja, zelfs dat kan nog te weinig zijn.
Aan de voorbereiding lag het ook niet. Meerdere examens geoefend en allemaal voldoende. Gisteren nog een 7.3 gescoord bij een proefexamen dus hij ging er met een goed gevoel in. Da’s nu wel weg of iig minder.
Afwachten maar.
Morgen Frans, daar ziet ie tegenop, vindt hij moeilijk (dus wederom billenknijpen en duimen maar)?
Hopelijk blijft hij goede moed houden! En valt het straks mee. Spannend allemaal.
Presto schreef:
12-05-2025 23:33
Kind was hier in tranen na tekenen. Ging he-le-maal mis en na het kijken naar de antwoorden kwam kind niet verder dan een 2.5. Voor het vak tekenen geen probleem, maar ja, die 5.5 gemiddeld. Kind zit in zak en as, want er komen nog moeilijke vakken en een 2 tikt wel aan. Vind het wel sneu hoor. Kind gaat elke jaar na een inhaalrace net over en doet eigenlijk altijd te weinig, dus ik calculeer een jaartje extra wel in, maar zo denkt kind natuurlijk niet.

Oh wat sneu! Jeetje, die antwoorden online kunnen een vloek of een zegen zijn he? Succes voor je kind vandaag!
Presto schreef:
12-05-2025 23:33

Ik hoop dat Engels goed gaat, succes voor hem vandaag.
En misschien valt tekenen toch wel mee. Een 2,5 zou wel heel zuur zijn.
Maar je zegt dat het voor tekenen geen probleem is. Telt het examen dan niet voor 50% mee voor het eindcijfer?
Och wat sneu Presto. Ik kan me voorstellen dat dit erin hakt en je kind er stress van krijgt. Niet fijn, zo aan het begin een toets die zo mis lijkt te gaan.

@Pelle, voor het vak tekenen maakt het niet uit, daar staat haar kind kennelijk ruim genoeg voor om toch op een voldoende uit te komen.
Maar het gemiddelde van alle eindexamen-cijfers moet een 5.5. zijn
En dan drukt een 2.5 toch wel hard.

Ik ben ook niet gelukkig met die regeling, zou hier ook zomaar de reden tot zakken kunnen zijn.

Succes weer voor iedereen vandaag!
Pelle schreef:
13-05-2025 08:09
Ik hoop dat Engels goed gaat, succes voor hem vandaag.
En misschien valt tekenen toch wel mee. Een 2,5 zou wel heel zuur zijn.
Maar je zegt dat het voor tekenen geen probleem is. Telt het examen dan niet voor 50% mee voor het eindcijfer?
Nee, iets minder (examenwerk telt ook mee) en kind staat hoog genoeg gemiddeld.
mamaonbekend schreef:
13-05-2025 08:32
Och wat sneu Presto. Ik kan me voorstellen dat dit erin hakt en je kind er stress van krijgt. Niet fijn, zo aan het begin een toets die zo mis lijkt te gaan.

@Pelle, voor het vak tekenen maakt het niet uit, daar staat haar kind kennelijk ruim genoeg voor om toch op een voldoende uit te komen.

Ik ben ook niet gelukkig met die regeling, zou hier ook zomaar de reden tot zakken kunnen zijn.

Succes weer voor iedereen vandaag!
Dan moet kind wel minimaal 8,5 gemiddeld staan, anders wordt tekenen toch echt onvoldoende met een 2,5.
Dochter heeft gisteren economie gemaakt, ze vond m best tegenvallen. Veel klasgenoten ook. Ze vond het examen erg verschillen qua moeilijkheid vergeleken met de examens vorige jaren. Ze gokt dat ze een 5 heeft, haar kennende is het dan zeker een punt hoger en aangezien ze gemiddeld een 7 staat voor eco komt t vast goed. Vandaag Engels , dat wordt geen probleem. Ze is wel erg gespannen voor Wiskunde morgen, dat is haar minst sterke vak
Presto schreef:
13-05-2025 08:42
Nee, iets minder (examenwerk telt ook mee) en kind staat hoog genoeg gemiddeld.
Dat is nieuw voor mij. Praktijkwerk is toch onderdeel SE? Lijkt me dat ook bij tekenen het cijfer is: SE+CE:2
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
13-05-2025 12:24
Dat is nieuw voor mij. Praktijkwerk is toch onderdeel SE? Lijkt me dat ook bij tekenen het cijfer is: SE+CE:2
Ik dacht ook dat dat bij alle vakken zo werkt! CE altijd de helft van het eindcijfer.
Nana_Mouskouri schreef:
13-05-2025 12:24
Ik heb werkelijk geen idee. Wat dit betreft praat ik mijn kind na. Maakt ook niet zo veel uit: een 2 of 3 op het centraal schriftelijk blijft vrij k*t.
Presto schreef:
13-05-2025 14:06
Ik heb werkelijk geen idee. Wat dit betreft praat ik mijn kind na. Maakt ook niet zo veel uit: een 2 of 3 op het centraal schriftelijk blijft vrij k*t.
Ik wil het niet nog kutter maken, sorry.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
13-05-2025 14:14
Ik wil het niet nog kutter maken, sorry.
De kwestie is al opgelost (ik heb het toch maar even nagevraagd bij kind): het eindexamen voor tehatex bestaat uit het cpe ( praktische opdracht) en het ce en beide tellen voor 50% mee.
mamaonbekend schreef:
13-05-2025 08:32

Ik snap dat een 2,5 hard drukt op de 5,5 regeling.
Maar een 2,5 drukt ook hard op je eindcijfer als het CE voor 50% meetelt.
Zoals iemand anders al zegt, dan zou je een 8,5 moeten staan om gemiddeld op een 5,5 uit te komen.
Maar ik weet niet of het bij tekenen ook de helft van je cijfer is, vandaar mijn vraag.

Ik ken alleen de regel: Examencijfer = (SE-cijfer + CE-cijfer) / 2
Presto schreef:
13-05-2025 15:29
De kwestie is al opgelost (ik heb het toch maar even nagevraagd bij kind): het eindexamen voor tehatex bestaat uit het cpe ( praktische opdracht) en het ce en beide tellen voor 50% mee.
Op de scholen die ik ken zijn er nog andere schoolexamencijfers dan het cpe, maar dat is ook niet zo belangrijk verder. Hij heeft tenslotte zelf getekend voor de SE-cijfers, dus hij zal zelf weten wat daar staat.
Laten we hopen dat kind zichzelf te streng beoordeeld heeft!
Engels ging prima bij zoon. Hij verwacht rond een 6.5 afhankelijk van de N-term.
het examen was makkelijker dan gemiddeld lees ik veel op internet. De N-term zal dan waarschijnlijk laag zijn.
yeps1 schreef:
13-05-2025 11:05
Dochter heeft gisteren economie gemaakt, ze vond m best tegenvallen. Veel klasgenoten ook. Ze vond het examen erg verschillen qua moeilijkheid vergeleken met de examens vorige jaren. Ze gokt dat ze een 5 heeft, haar kennende is het dan zeker een punt hoger en aangezien ze gemiddeld een 7 staat voor eco komt t vast goed. Vandaag Engels , dat wordt geen probleem. Ze is wel erg gespannen voor Wiskunde morgen, dat is haar minst sterke vak
Wiskunde is bij zoon het beste vak. Maar naast zijn combinatiecijfer waarschijnlijk zijn enige compensatie. Dus hij wil zijn 8 graag vasthouden.
Zijn slechtste vakken komen donderdag: geschiedenis en Duits en dan ook nog eens samen op 1 dag. Gelukkig vrijdag niks, even bijkomen.
Nana_Mouskouri schreef:
13-05-2025 16:21
Op de scholen die ik ken zijn er nog andere schoolexamencijfers dan het cpe, maar dat is ook niet zo belangrijk verder. Hij heeft tenslotte zelf getekend voor de SE-cijfers, dus hij zal zelf weten wat daar staat.
Laten we hopen dat kind zichzelf te streng beoordeeld heeft!
Voor TeHaTex hebben de meeste scholen ook praktische onderdelen die meetellen voor het SE-cijfer.
Voor dit vak is het CE in 2 delen gesplitst: het praktische deel (CPE) en het theoretische deel (CSE). Die 2 delen geven samen het CE-cijfer dat met het SE-cijfer gemiddeld wordt om het eindcijfer vast te stellen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven