Fietsen met deze temperaturen?

27-03-2010 05:36 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hele kinderachtige discussie met mijn ex waar ik graag jullie perspectief op zou hebben.

Mijn ex en ik delen de zorg over mijn zoontje, die is nu anderhalf. Mijn (ons) zoontje is erg vatbaar voor kouwtjes en snotneuzen. Vorige week ben ik weer begonnen met het fietsen. Als ik mijn zoontje naar zijn vader breng doen we daar ongeveer 40 minuten over. Zoontje eet ondertussen een appeltje, we kletsen wat en hij zit lekker om zich heen te koekeloeren.

Nu vindt mijn ex het ont-zet-tend onverantwoord dat ik met temperaturen tussen de 10 en 15 graden ga fietsen voor zo'n lange tijd. Ik zie het probleem niet, we halen allebei een frisse neus, goed voor mijn lijn en het is gewoon gezellig. Ik heb een windschermpje voorop en mijn zoontje heeft gewoon een muts op.

Ex beweert dat mijn zoontje elke keer hoest en snottert als ik met hem heb gefietst en vindt dat ik niet mág fietsen omdat ik mijn zoontje ziek maak. Hij zegt dit bij de huisarts te gaan rapporteren en evt. bij andere instanties .

Dat is toch onzin? Het is toch goed voor een kind om buiten te zijn, ookal is het wat fris? Wat vinden jullie hiervan? Lekker doorfietsen?
De bus, daar word je pas verkouden van. Al die mensen op elkaar gepakt met de ramen dicht.
Je kleed je kind goed aan en dat schermpje maakt wel verschil denk ik.

En natuurlijk heeft je kind dan een snotneus want hij komt van buiten ( kou ) naar binnen ( warm ).

MAAR jij trapt je ondertussen warm, je kindje kan die 40 minuten zichzelf niet door middel van een activiteit opwarmen.

Dus ik begrijp hem ook wel want dan is 40 minuten bij die temperaturen, terwijl je voorbeweegd en er dus wind ontstaat, is dan wel lang voor zo'n kleine.

Maar zolang jouw kleine niet huilt, pijn heeft, vrolijk babbelt en geen onderkoelingsverschijnselen vertoont.. is er volgens mij helemaal niks aan de hand!

Je leer je kind in ieder geval dat naar buiten gaan en dan ook nog actief bewegen iets positiefs is!

Misschien zou je ex dat ook eens moeten doen?
..popcorn?
Oh, ik dacht dat het kind zelf ook fietste... vond een muts al zo overdreven. Ik draag zelfs met -5 geen muts en handschoenen ;) Maar ik had net zo goed in Scandinavië kunnen wonen. Zomers daarentegen...pfff.
Met 'deze' temperaturen onverantwoord om te fietsen??

Je ex is gek. Ik fiets altijd, weer of geen weer. Ook met de kinderen in de fietskar of achterop.

Het is de keuze tussen ergens heen gaan en thuis blijven en ik pas ervoor om mezelf van november tot maart in huis op te lsuiten omdat er buiten Siberische omstandigheden van 10 graden boven nul heersen.
Oja, laat het hem maar lekker rapporteren bij 'de instanties'. AMK heeft wel wat beters te doen dan in de winter en het vroege voorjaar alle fietsende moeders van de weg te halen.
quote:katrien1974 schreef op 27 maart 2010 @ 08:11:

dan komt ie hem toch lekker halen die lapzwans?
Jeetje TO die ex van jou heeft inderdaad een paar flinke gedachtekronkels. Mijn huisarts zegt zelfs dat je naar buiten moet gaan als je kind ziek is. Natuurlijk niet als het een zielig hoopje ellende is, maar zodra het zich een beetje beter voelt (of nog niet zo slecht) lekker naar buiten gaan goed aankleden en frisse lucht binnen krijgen. Toen ik bij de eerste tegen de kraamverzorgster zei dat ik zo blij was mket het geweldige weer eind september (ipv enorme kou) zei ze dta ik ook in de winter lekker met mijn kruimeltjke naar buiten moest gaan en als ze goed ingepakt waren (desnoods een kruikje er bij leggen) was het ook erg gezond om ze buiten te laten slapen (zelfs als het vroor),. Nou gaat dat laatste mij dan weer iets te ver, maar ja frisse buitenlucht is gewoon gezond PUNT!
quote:noahtb schreef op 27 maart 2010 @ 07:21:

Gelukkig, ik begon al aan mezelf te twijfelen.

Ex houdt er wel meer vreemde gedachtegangen op na, en na een tijdje denk je er toch over na.

Hij ziet het liefst dat ik hem met de auto kom halen, en desnoods met de bus. Over een paar weken begint de zon namelijk te schijnen en dat is, ondanks smeersels en een zonnehoedje, heel erg schadelijk :s.

Alvast bedankt voor de reacties. Ik kom later nog reageren, ga zo even fietsen

Ach ja, straks krijg je dat...

Weet je ex wel dat deelnemen aan het verkeer ook heul gevaarlijk is? En dat in huis de meeste ongelukken gebeuren? En dat in kinderspeelgoed gevaarlijke weekmakers zitten?
Lekker laten rapporteren. Hoe vaker hij dat doet des te minder serieus wordt hij in d etoekomst genomen en dat is alleen maar in jouw en jouw zoons voordeel!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Starshine schreef op 27 maart 2010 @ 10:15:

Oja, laat het hem maar lekker rapporteren bij 'de instanties'. AMK heeft wel wat beters te doen dan in de winter en het vroege voorjaar alle fietsende moeders van de weg te halen.Waar staat dit voor?AMK....blijf erover nadenken...wordt er gekkkkkk van......kom er niet uit..helluppppp...
advies- en meldpunt kindermishandeling

M.i. vind ik een kind altijd binnenhouden en per auto vervoeren meer mishandeling dan lekker fris op de fiets, maar dat terzijde.
We hebben lekker gefietst hoor vanochtend. Snottebellen van een centimeter of 5 maar dat maakte hem niets uit. Hij heeft vol verwondering naar de krokussen en narcissen langs de weg zitten kijken.

Ja, ex zoekt een beetje een stok om mee te slaan denk ik. Ex wil eenouderlijk gezag en die zaak dient rond november. Ik denk dat hij een "dossier" of bewijzen aan het verzamelen is. Erg kinderachtig. Ik word daar een beetje onzeker van en ben bang om vanalles fout te doen. Dan ga ik me dus afvragen of ik wel mag fietsen e.d.

In ieder geval: bedankt voor de reacties!

Gelukkig zijn jullie lekker eenduidig in de reacties, en dat maakt het gemakkelijker voor mij om het toch gewoon te doen. .
Mocht je ex echt naar de huisarts stappen, laat je hier dan nog even weten wat die gezegd heeft?
Jammer dat je ex je dit gevoel geeft . Als dit de stok moet zijn om mee te slaan, dan geef ik hem weinig kans.
quote:noahtb schreef op 27 maart 2010 @ 13:19:

We hebben lekker gefietst hoor vanochtend. Snottebellen van een centimeter of 5 maar dat maakte hem niets uit. Hij heeft vol verwondering naar de krokussen en narcissen langs de weg zitten kijken.

Ja, ex zoekt een beetje een stok om mee te slaan denk ik. Ex wil eenouderlijk gezag en die zaak dient rond november. Ik denk dat hij een "dossier" of bewijzen aan het verzamelen is. Erg kinderachtig. Ik word daar een beetje onzeker van en ben bang om vanalles fout te doen. Dan ga ik me dus afvragen of ik wel mag fietsen e.d.

In ieder geval: bedankt voor de reacties!

Gelukkig zijn jullie lekker eenduidig in de reacties, en dat maakt het gemakkelijker voor mij om het toch gewoon te doen. . Wat een bokkelul.
quote:Fame schreef op 27 maart 2010 @ 13:00:

Lekker laten rapporteren. Hoe vaker hij dat doet des te minder serieus wordt hij in d etoekomst genomen en dat is alleen maar in jouw en jouw zoons voordeel!Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Als zoon wel wat heeft wil je wel graag serieus genomen worden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik heb ook altijd geleerd dat je niet ziek wordt van de kou, maar van een virus of bacterie.

Over dat buiten slapen: iemand uit Denemarken vertelde mij ook dat ze daar adviseerde je kind 's middags buiten te slapen te leggen (natuurlijk warm aangekleed en goed ingpakt) en dit zou goed helpen tegen allergieen ed. Bovendien zouden ze er goed van gaan slapen. Alleen als het onder de -10 werd dan werd het niet meer geadviseerd. Geen idee of het echt zo is hoor, maar hij legde z'n kinderen 's middags dus altijd buiten te slapen.

Wel heel naar dat je ex zo bezig is, kan me voorstellen dat je daar wel wat onzeker van wordt...
Wel rot zeg, zo`n ex. Jammer dat sommige mensen niet inzien dat dit soort gedoe alleen maar nadelig werkt voor het kind. Denkt hij nou serieus dat hij eenouderlijk gezag voor elkaar kan krijgen? En dan ook nog op zo`n manier. Pff. Zegt al genoeg over hem.

Lekker je gezonde verstand gebruiken, en laat je niet gek maken door zo`n kerel. (Dan kun je je toch niet meer voorstellen dat je daar ooit lief en leed mee hebt gedeeld??)
Ik denk eerder dat je ex verantwoordelijk zou zijn door een zo'n watje van te maken, frisse lucht is goed, mijn kind had cara in zijn jonge leventje en de kinderarts adviseerde me " flink naar buiten met dat kind, hij moet weerstand op bouwen"

Tuurlijk heeft een kind in jonge jaren last van de nodige virussen en loopneusen, dat is heel natuurlijk maar hoe meer hij er heeft gehad des te meer afweer zijn lijfje maakt tegen een volgende aanval.

Mijn oudste is na zijn 2e jaar nooit meer ziek geweest en is nu een grote vent van 25 met een weerstand waar je U tegen zegt.

Dat betuttelende en voorzichtige DAAR maak je zwakke kindjes van, ze overal voor proberen te beschermen en te voorkomen.

En laat je ex gerust naar de huisarts gaan, die zal hem nl precies vertellen dat jij juist gelijk hebt.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Lekker samen een frisse neus halen. Goed ingepakt, niks mis mee.
Ik zie het fietsprobleem ook niet. Maar de vraag is, hoe krijg je dat aan het verstand van je ex? Ga je dan dit alles uitprinten en hem laten lezen? Als hij dat zo belangrijk vindt, dan moet hij inderdaad maar navraag doen bij de huisarts. Misschien dat dat een oplossing is? Gewoon de feiten aanhalen door een expert te raadplegen (huisarts) en vragen of zij een advies kunnen geven en dat jullie je beiden daarbij neerleggen?
quote:Silvernemesis schreef op 27 maart 2010 @ 09:50:

Oh, ik dacht dat het kind zelf ook fietste... vond een muts al zo overdreven. Ik draag zelfs met -5 geen muts en handschoenen ;) Maar ik had net zo goed in Scandinavië kunnen wonen. Zomers daarentegen...pfff.

Dat dacht ik ook in eerste instantie, dus wilde eigenlijk een berichtje plaatsen dat ik het wat (onterecht) raar vind een kind van 1,5 jaar 40 minuten te laten fietsen. Toen bedacht ik me ineens dat kinderen van 1,5 niet kunnen fietsen.. Of zit ik er nu naast, heb namelijk geen kinderen...

Ik zou hem graag naar de huisarts laten gaan met dit verhaal, zou hem diens reactie niet willen ontnemen!
Het is gewoon een beetje zeuren en controle proberen uit te oefenen denk ik.

We hebben een ouderschapsplan waar we ons beide keurig aan houden en dat verloopt gladjes. Naar mij toe is hij erg vervelend af en toe maar over het algemeen is het een goede, betrokken vader (buiten het feit dat hij z'n kind een moeder wil ontzeggen ).

Ik denk dat ik er het beste maar zo min mogelijk op moet reageren. Ik hoor wel aan wat hij zegt, vertel hem wat ik ga doen en voer dat ook daadwerkelijk uit. Als ik op elke futiliteit ga reageren denk ik dat de situatie alleen maar gespannener wordt en ik wil niet dat mijn zoontje daarin moet opgroeien.

Daarnaast moet ik wat zelfverzekerder worden in mijn moederschap en me niet zo snel van de kaart laten brengen door hem; maar hoe doe ik dat?

Als hij denkt eenouderlijk gezag te krijgen omdat ik ons kind snotterig maak, tja..
Je hebt gelijk hoor MissHappy. Hij zit voorop, denk je dat hij zelf een windschermpje op z'n fiets heeft? .

Hij kan trouwens al wel een beetje fietsen hoor, op z'n tractortje *trots*.
quote:noahtb schreef op 27 maart 2010 @ 05:36:

Ik heb een hele kinderachtige discussie met mijn ex waar ik graag jullie perspectief op zou hebben.

Mijn ex en ik delen de zorg over mijn zoontje, die is nu anderhalf. Mijn (ons) zoontje is erg vatbaar voor kouwtjes en snotneuzen. Vorige week ben ik weer begonnen met het fietsen. Als ik mijn zoontje naar zijn vader breng doen we daar ongeveer 40 minuten over. Zoontje eet ondertussen een appeltje, we kletsen wat en hij zit lekker om zich heen te koekeloeren.

Nu vindt mijn ex het ont-zet-tend onverantwoord dat ik met temperaturen tussen de 10 en 15 graden ga fietsen voor zo'n lange tijd. Ik zie het probleem niet, we halen allebei een frisse neus, goed voor mijn lijn en het is gewoon gezellig. Ik heb een windschermpje voorop en mijn zoontje heeft gewoon een muts op.

Ex beweert dat mijn zoontje elke keer hoest en snottert als ik met hem heb gefietst en vindt dat ik niet mág fietsen omdat ik mijn zoontje ziek maak. Hij zegt dit bij de huisarts te gaan rapporteren en evt. bij andere instanties .

Dat is toch onzin? Het is toch goed voor een kind om buiten te zijn, ookal is het wat fris? Wat vinden jullie hiervan? Lekker doorfietsen?Ik vind het gevaarlijker dat je kind een appeltje eet op de fiets dan dat hij in dergelijke temperaturen lang op de fiets zit, mits je hem goed aankleedt en dat doe je. En ziek word je inderdaad niet van kou maar van virussen en bacteriën, ('t is alleen maar zo dat virussen langer overleven in de kou.)
Whatever, I do what I want

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven