Fietskar aanschaffen

01-12-2019 08:12 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een fietskar of toch een bakfiets aanschaffen. Ik woon in de stad, doe alles op de fiets. Als ik met de kinderen naar de stad ga neem ik de buggy mee, de jongste zit daar dan in maar de oudste heeft ook niet altijd zin om te lopen.

Voordeel van een kar is dat je die kan loskoppelen en als buggy mee kan nemen, ook ideaal als 1 van de kinderen ziek is en je toch weg moet. Ze zitten uit de wind en droog.
Maar hoe is de fietskar in gebruik tijdens storm, gladheid en sneeuw?

Of is een bakfiets toch beter?

Kortom, ervaringen gevraagd... Tell me :lol:
De fietskar is erg breed waardoor hij in veel winkels niet goed of niet door de gangen past.
Ik had gewoon twee kinderen op de fiets en een buggy aan de buggydrager. Als de oudste moe werd in de stad, mocht hij op het frame achter op de buggy staan (dat kon bij mijn buggy tussen het zitdeel en het kruis onder de handvatten).
Ik had een fietskar, zwaar ding en geen zicht op de kinderen en mijn jongens sloegen elkaar de hersens in 😂 Toen een bakfiets gekocht, wat een heerlijkheid! Ik had een 2wieler en vond het een fantastische aankoop. Toen de kinderen er nooit meer in zaten hem ook weer verkocht voor een mooie prijs.
Ik zweer bij fietskar.
Is wendbaar, inklapbaar en veel lichter dan een bakfiets.

Ik fiets nog wel een over bospaden en dan is het ook veel fijner om en kar te hebben, want deze beweegt soepeler over hobbels en kuilen.

Een bakfiets kun je ook niet meenemen op vakantie en een kar wel. Ben nu een weekendje weg en leg de kar dan gewoon ingeklapt in de auto. Is dan helemaal plat, dus neemt geen ruimte in beslag en het koppelstuk monteer ik aan een fiets van hier en klaar zijn we
Ik heb ook een fietskar en ik ben er super blij mee. Het nadeel is inderdaad dat je geen zicht hebt op de kinderen als je fietst, maar die van mij kunnen de vrede aardig bewaren. En je moet niet op een drukke zaterdag de winkel ingaan met de kar, daar is ie dan net even te groot voor ofzo (het kan wel, maar je loopt de hele tijd “sorry, mag ik er even langs” te zeggen).

De voordelen: erg wendbaar en we wandelen er ook heel veel mee. De jongste is 1 en kan nog niet lopen, de oudste net 4. Die heeft vaak haar fietsje mee en als ze het zat is dan kan ze ook even zitten en leggen we haar fietsje bovenop de kar.

Verder vind ik het handig dat overal waar we komen (speeltuin, basisschool, cb, winkels) de eenjarige gewoon kan blijven zitten. Ik koppel de kar los en we kunnen verder.
Kleur ook eens buiten de lijnen
Ik ben ook heel blij met de fietskar. Ik wilde (ook) een eigen gewone fiets en daarom geen bakfiets (en een gewone fiets naast de bakfiets was geen optie).

Aan- en afkoppelen is makkelijk, het is wendbaar en stabiel en ik vind niet dat het hee veel breder is (maar dat ligt misschien aan het type kar). Als buggy gebruik ik hem niet, dus daar geen ervaring mee.
Bij mijn buggy is het niet mogelijk om een plankje achter te zetten. Het is ook niet perse om echt te gaan winkelen, de winkels in doe ik meest als de kinderen op de psz zijn, het is meer de markt, dingen die er te doen zijn in de stad zoals intocht van Sinterklaas etc.
Wat ik zo lijk te zien is dat de buggy varianten van een fietskar smaller zijn.

De kinderen zijn 2&3 gaan richting de 15kilo dus het zitje voorop kan ook niet lang meer gebruikt worden. Voor een zitje op de stang is m'n oudste nog te jong voor.

Waar ik idd mee zit is hoe zwaar het in gebruik is, en ook hoe is het in gebruik met slecht weer?
Vind het beiden niks. Maar de kar is vaak breder en hangt achter je, lijkt me in drukke en smalle stadswegen juist gevaarlijk en onhandig.

Ik zou voor een goede smallere bakfiets gaan dan.
cookie84 schreef:
01-12-2019 09:24
Bij mijn buggy is het niet mogelijk om een plankje achter te zetten. Het is ook niet perse om echt te gaan winkelen, de winkels in doe ik meest als de kinderen op de psz zijn, het is meer de markt, dingen die er te doen zijn in de stad zoals intocht van Sinterklaas etc.
Wat ik zo lijk te zien is dat de buggy varianten van een fietskar smaller zijn.

De kinderen zijn 2&3 gaan richting de 15kilo dus het zitje voorop kan ook niet lang meer gebruikt worden. Voor een zitje op de stang is m'n oudste nog te jong voor.

Waar ik idd mee zit is hoe zwaar het in gebruik is, en ook hoe is het in gebruik met slecht weer?

Zwaar. Maar het went en er zijn ook elektrische bakfietsen/fietsen te koop. Dat scheelt.

En een regenkap is heel handig.
TijdvoorTaart schreef:
01-12-2019 08:41

Een bakfiets kun je ook niet meenemen op vakantie en een kar wel. Ben nu een weekendje weg en leg de kar dan gewoon ingeklapt in de auto. Is dan helemaal plat, dus neemt geen ruimte in beslag en het koppelstuk monteer ik aan een fiets van hier en klaar zijn we
Wij hebben ook een fietskar gehad en ik vind dat hij wel behoorlijk wat ruimte inneemt in de auto. Hij is vrij plat maar wel breed. Wij hebben een grote auto dus het was geen probleem maar het is niet zo dat hij in een kleine auto past.
Een elektrische is dan misschien handig, maar het kostenplaatje is ook flink..

Waar op te letten bij aanschaf, ik wil sowieso 40 kilo kindgewicht, ruimte voor een boodschap hoewel ik een krat voor op de fiets heb en fietstassen. De echte boodschappen doe ik voornamelijk zonder de kinderen maar de mogelijkheid om te hebben is fijn.
Een van de redenen voor mij om een bakfiets te kopen was dat mijn (grote) bijna driejarige nog steeds voorop zat. Omdat ik dat zo gezellig vond. Daarom niet gekozen voor een fietskar. Daarnaast was ik zwanger en zonder rijbewijs deed ik simpelweg alles op de fiets. Ik ben er nog steeds elke dag zo blij mee!

Ik heb een tweewieler, baby in de maxi cosi en peuter op het bankje of achterop. Kan ook nog een buggy bij voor baby. En hij fietst helemaal niet zo zwaar.

Ik heb hem van marktplaats (nog steeds een stuk duurder dan een fietskar) en heb geen regenkap. Maar dat is ook een beetje bewust, want ik vind het prima dat mijn kinderen leren dat het buiten ook nat/koud kan zijn. Wij fietsen dus ook wel eens door de regen. Tja, hoort erbij.
watdachtjehiervan schreef:
01-12-2019 08:24
De fietskar is erg breed waardoor hij in veel winkels niet goed of niet door de gangen past.
Nee, een fietskar (althans die van ons) net zo breed als een rolstoel dus dat past bij de meeste winkels precies.
Lucifer2018 schreef:
01-12-2019 09:26
Vind het beiden niks. Maar de kar is vaak breder en hangt achter je, lijkt me in drukke en smalle stadswegen juist gevaarlijk en onhandig.

Ik zou voor een goede smallere bakfiets gaan dan.
Welnee. Je hebt een enorm opvallende vlag en zelf let je ook op.

Qua veiligheid is het verder
1. Bakfiets
2. Fietskar
3. Fietszitjes

Veel ongelukken omdat kinderen met fiets en al omvallen
cookie84 schreef:
01-12-2019 09:38
Een elektrische is dan misschien handig, maar het kostenplaatje is ook flink..

Waar op te letten bij aanschaf, ik wil sowieso 40 kilo kindgewicht, ruimte voor een boodschap hoewel ik een krat voor op de fiets heb en fietstassen. De echte boodschappen doe ik voornamelijk zonder de kinderen maar de mogelijkheid om te hebben is fijn.
Ik heb een elektrische fiets en een fietskar ;-D die fiets heb ik niet speciaal voor de fietskar gekocht, heb ook twee jaar met een gewone fiets gereden, maar elektrisch is toch wel lekkerder.
Ik heb dus een fietskar, een thule coaster xt. Kinderen zijn nu 3 en 5 jaar. Zitten er nog steeds regelmatig in. Oudste kan al wel meefietsen maar nog niet 5+ km. Dus ik vind het heel handig. In de regen zitten ze droog, er passen veel boodschappen in...

Man neemt de kar ook mee om weekboodschappen te doen, dan gaat jongste op de loopfiets mee. Als ie moe is fiets bovenop de kar en dan kan ie zitten.
Oh en het fietst lekker stabiel, ik zou liever met fietskar weggaan met ijzel dan met kinderen in fietszitjes. Maar fietsen met ijzel doe ik sowieso niet snel.
Regen etc geen probleem.
COtweepuntnul schreef:
01-12-2019 10:08
Welnee. Je hebt een enorm opvallende vlag en zelf let je ook op.

Qua veiligheid is het verder
1. Bakfiets
2. Fietskar
3. Fietszitjes

Veel ongelukken omdat kinderen met fiets en al omvallen
Hier vaak genoeg gebeurt dat ze aangereden worden. Buurvrouw heeft hem daarom ook verruilt voor een smalle bakfiets. Je kan namelijk niet achter je kijken.

En die vlag is leuk op een speciaal fietspad maar in mijn stad door normale drukke straten trekt niemand daar iets van aan.
Lucifer2018 schreef:
01-12-2019 10:23
Hier vaak genoeg gebeurt dat ze aangereden worden. Buurvrouw heeft hem daarom ook verruilt voor een smalle bakfiets. Je kan namelijk niet achter je kijken.

En die vlag is leuk op een speciaal fietspad maar in mijn stad door normale drukke straten trekt niemand daar iets van aan.
Nog nooit van gehoord. En ik woon in de randstad.
Lucifer2018 schreef:

Ik fiets al twee jaar door mijn drukke stad. Nog nooit problemen gehad
Lucifer2018 schreef:

Ik fiets al twee jaar door mijn drukke stad. Nog nooit problemen gehad
Wat CO ook zegt, het is heel stabiel. Ik fiets fijner en rustiger met kind(eren) in de kar dan erbij op de fiets.

En aanrijdingen heb ik ook (gelukkig) nog niet van gehoord.

Ik heb trouwens wel een extra reflector en een (batterij)fietslampje achterop gedaan voor extra zichtbaarheid.
Je kan zo’n fietskar toch niet als buggy de winkels in meenemen...
YellowLemon schreef:
01-12-2019 12:32
Je kan zo’n fietskar toch niet als buggy de winkels in meenemen...
Ja hoor dat lukt prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven