flessen opwarmen, ja of nee?

29-08-2008 15:00 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is een beetje een andijvie - onderwerp, maar ik kan er op internet niets over terugvinden dus toch:

Mijn lactatiekundige heeft me verteld dat zowel moedermelk als poedermelk helemaal niet op lichaamstemperatuur gegeven hoeft te worden. Zij gaf mijn dochter een flesje moedermelk recht uit de koelkast. Sindsdien krijgt mijn meisje haar flesjes op kamertemperatuur en bij haast gewoon recht uit de koelkast. (daar staan de flesjes met gekookt water klaar, ik haal ze meestal een half uurtje voor (vermoedelijk) gebruik uit de koelkast). Dit gaat prima, ze drink het met smaak op, en lijkt er verder geen last van te hebben. Het is onderweg een stuk handiger omdat ik nooit op zoek hoef naar een magnetron. En 's nachts is het helemaal ideaal, ik grijp de fles met afgekoeld gekookt water gewoon van mijn nachtkastje, mik er poeder in, en klaar.

Toch warmt iedereen zijn flesjes moeder/poedermelk altijd braaf op. Ik vroeg me af of daar nu echt een goede reden voor is, behalve dat moedermelk uit de borst ook op lichaamstemperatuur is. Is het beter voor de maag van de baby? Want als er geen goede medische reden is, dan kunnen jonge ouders zich volgens mij een hoop tijd besparen door gewoon lekker flesjes op kamer- of zelfs koelkasttemperatuur te geven!
mijn kinderen lusten absoluut geen koude melk, alleen opgewarmd vinden ze het lekker. Dat geldt voor zowel mijn baby als mijn andere 2 kids (5 en 3). Geen antwoord op je vraag, maar koude melk gaat er hier dus echt niet in, alleen bij mezelf. Ik walg juist van warme melk.
Whatever, I do what I want
ik denk dat het gewoon lekkerder is, en koelkast temperatuur is wel erg koud. Bij mijn dochter heb ik toen het warm was, wel gewoon koude flesjes gegeven, maar toen was ze al een maand of 9. Kamer temperatuur lijkt mij prima, koelkast is gewoon niet lekker voor een kleine baby.
Mijn dochter kreeg de afgekolfde melk ook altijd op kamertemperatuur en soms zelfs koud - hier was het ook de lactatiedeskundige die met dat idee kwam. Het is inderdaad veel handiger; bovendien moet je melk die eenmaal opgewarmd is na een uur weggooien en blijft moedermelk op kamertemperatuur minstens vijf uur goed. Wat ze niet meteen opdronk, bewaarde ik dus voor de volgende voeding. Wel fijn, want het was met fulltime kolven al lastig genoeg om genoeg te kolven op een dag. Op de creche hadden ze er nog nooit van gehoord, een baby die melk op kamertemperatuur dronk (maar ze vonden het wel heel handig ).

Wat betreft poedermelk, dat heeft volgens mij een praktische reden: het poeder lost een stuk beter op in warm dan in koud water. Je hoeft trouwens echt geen gekookt water te gebruiken dat je weer laat afkoelen, gewoon koud water zou dan ook kunnen. Alleen warm water direct uit de kraan wordt afgeraden.
Voor Sarahzoon heb ik fulltime gekolfd, tot hij 9 maanden was. Al die tijd heeft hij de melk gewoon uit de koelkast of op kamertemperatuur gehad. Vond ie lekkerder.

Sarahmeis drinkt haar flessen liefst nog een tikkie warmer dan lichaamstemp. Te koud? Krijg je het retour
Hah Magica
Trouwens, hier ook zo'n creche bij Sarahzoon

En Sarahmeis krijg haar flessen wel gewoon uit de warme kraan hoor, volgens mij is dat alleen nog een afrader als het loden leidingen betreft.
Het leek me voor zo'n klein maagje zo'n grote plons koude drank! Ik heb een november baby, dus dan hebben ze het toch al sneller koud dan zomerbaby's! Meisje heeft ook een maand met kruiken geslapen. Recht uit de koelkast doe ik nog steeds niet (ze is nu 9 maanden), maar zo koud mogelijk als dat de poeder oplost wel. Want ik heb het idee dat ze het dan lekkerder vindt. Dus een beetje kokend water (30 ml of zo), rest koud uit de kraan en schudden maar!

Voor nr. 2 (februari) ga ik het ook opwarmen hoor. Brr, drink zelf in de winter mijn chocomel toch ook warm!
quote:Sarah Scott schreef op 29 augustus 2008 @ 15:14:

Trouwens, hier ook zo'n creche bij Sarahzoon

En Sarahmeis krijg haar flessen wel gewoon uit de warme kraan hoor, volgens mij is dat alleen nog een afrader als het loden leidingen betreft.Dit hoorde ik vandaag ook bij mijn zusje.. Flesje gewoon met warm water uit de kraan.. Lekker makkelijk dus..
Die van mij wilde de melk ook zo afschuwelijk warm! Maar als t niet warm genoeg was nam ze het niet. Dit ging wel over bij een maand of 8. Ik deed trouwens ook warm water uit de kraan (het CB zei dat dit vanaf 6 weken mocht dus dat deed ik)
quote:origineel schreef op 29 augustus 2008 @ 15:15:

Voor nr. 2 (februari) ga ik het ook opwarmen hoor.Wauw Origineel, ben je weer zwanger? Gefeliciteerd! (Weet nog hoe je opzag tegen je eerste bevalling, viel het zó mee, dat je nu al weer wilt?? )
Mijn kinderen vonden het warm lekkerder.....en waarom ook niet, eet je zelf ook alles zo koud uit de koelkast?
quote:belly schreef op 29 augustus 2008 @ 15:21:

Die van mij wilde de melk ook zo afschuwelijk warm! Maar als t niet warm genoeg was nam ze het niet. Dit ging wel over bij een maand of 8. Ik deed trouwens ook warm water uit de kraan (het CB zei dat dit vanaf 6 weken mocht dus dat deed ik)Warm water uit de kraan mag je NOOIT drinken
Hier had uw advertentie kunnen staan.
quote:Superdad schreef op 29 augustus 2008 @ 15:47:

[...]

Warm water uit de kraan mag je NOOIT drinkenWat dan, ga je daar overmatig veel topics van openen?
In warm water kunnen metalen beter oplossen...

koper, lood en zink en dergelijke. Teveel van die metalen binnen krijgen is niet gezond.
200cl voor een baby (8 pond) is voor een volwassene (160 pond)

4 liter.

Als ik 4 liter uit de koeler drink krijg ik een spuitluier.

Dus waarom niet ff lekker opwarmen.

Mijn kids hangen alle 4 hun beker melk aan de cappuchinotuit
Ja en dás dus gevaarlijk in geval van loden leidingen Surface. En die komen zowat niet meer voor in NL.

MissC:
quote:misschicken schreef op 29 augustus 2008 @ 15:50:

[...]

Wat dan, ga je daar overmatig veel topics van openen?Is er iets in je jeugd gebeurd waar je over wilt praten soms?
quote:Superdad schreef op 29 augustus 2008 @ 15:54:

200cl voor een baby (8 pond) is voor een volwassene (160 pond)

4 liter.

Als ik 4 liter uit de koeler drink krijg ik een spuitluier.

Dus waarom niet ff lekker opwarmen.

Mijn kids hangen alle 4 hun beker melk aan de cappuchinotuitGoede wetenschappelijke vergelijking Superdad. Of ben jij er ook zo één die een opa heeft die rookte en wél 95 werd?
quote:Superdad schreef op 29 augustus 2008 @ 15:56:

[...]

Is er iets in je jeugd gebeurd waar je over wilt praten soms?Je gaat offtopic!
Nee dat is waar. Maar koper en zink zijn metalen die ook nog in onze waterleidingen aanwezig zijn (vaak in kleinje hoeveelheden maar toch).

Kijk bijvoorbeeld hier
quote:Superdad schreef op 29 augustus 2008 @ 15:56:

[...]

Is er iets in je jeugd gebeurd waar je over wilt praten soms?Niet met jou, daar heb ik een heel dure therapeut voor.
Vitens over warm water uit de kraan
quote:Sarah Scott schreef op 29 augustus 2008 @ 15:55:

Ja en dás dus gevaarlijk in geval van loden leidingen Surface. En die komen zowat niet meer voor in NL.

MissC:

Veel warmwater bronnen zitten ver van de kraan af.

water wat in de leidingen afkoelt kan bacterieen bevatten,daarom spoelen ze ook in zwembaden en sauna's geregeld de leidingen door met kokend water.
quote:misschicken schreef op 29 augustus 2008 @ 15:57:

[...]

Niet met jou, daar heb ik een heel dure therapeut voor.Oh dat vermoedde ik al

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven