Fysiotherapie kind. Helpt dat??? Fijne motoriek
vrijdag 28 augustus 2020 om 22:39
Mijn kind (jongen 6 jaar) is vanaf dat hij 2 jaar was bezig geweest (met vele pauzes) met logopedie ivm spraak kwam langzaam op gang.
Inmiddels is hij ook bekend bij ergotherapeut. Die stuurde hem weer naar kinderfysiotherapeut. 1 x per week zit hij daar een half uur een knutselwerkjes na te maken wat de therapeut op pinterest heeft gevonden.
Ik ben eigenlijk niet zo tevreden over deze therapeut. Mijn zoon krijgt geen enkele tip tijdens het knutselwerkje tip of trucs of een opdrachtje voor thuis. Het is gewoon 30 min. Werkje maken(dus iets uitknippen. Inkleuren plakken en klaar.. we kunnen weer gaan.
Wat is nou de bedoeling van een kinderfysio?
Ik moet nog een gesprek aangaan om dit ook tegen zijn behandelaar uit te leggen.. Nou werken de kinderfysiotherapeut en ergo veel samen. De ergo ben ik trouwens wel tevreden over.
ik wil gewoon van deze fysio af.
En eigenlijk wil ik helemaal geen fysio. Maar dan kijkt de juf van groep 3 mij aan alsof ik mijn kind niet wil stimuleren....omdat hij niet netjes knipt. En hij houd zn potlood ook niet goed vast.
Ik denk eerlijk gezegt dat we het gewoon moeten accepteren dat zijn fijne motoriek niet optimaal is. Hij is er al erg in gegroeid. Maar het zal nooit goed genoeg zijn voor school vrees ik.
Thuis kleien we. Spelen met paperclips. Lego playmobile. We knippen slingers van karton en verder speelt hij graag buiten
kleuren doen we nauwelijks. Want dat vind hij gewoon geen bal aan.
Wie heeft er tips? Helpt kinderfysio?
Helpt oefenen? En hoeveel dan?
Ik ben zelf denk ik ook behandelmoe geworden...die ik mijn kind te kort als met fysio stop? Hoe leg ik het school uit?
Inmiddels is hij ook bekend bij ergotherapeut. Die stuurde hem weer naar kinderfysiotherapeut. 1 x per week zit hij daar een half uur een knutselwerkjes na te maken wat de therapeut op pinterest heeft gevonden.
Ik ben eigenlijk niet zo tevreden over deze therapeut. Mijn zoon krijgt geen enkele tip tijdens het knutselwerkje tip of trucs of een opdrachtje voor thuis. Het is gewoon 30 min. Werkje maken(dus iets uitknippen. Inkleuren plakken en klaar.. we kunnen weer gaan.
Wat is nou de bedoeling van een kinderfysio?
Ik moet nog een gesprek aangaan om dit ook tegen zijn behandelaar uit te leggen.. Nou werken de kinderfysiotherapeut en ergo veel samen. De ergo ben ik trouwens wel tevreden over.
ik wil gewoon van deze fysio af.
En eigenlijk wil ik helemaal geen fysio. Maar dan kijkt de juf van groep 3 mij aan alsof ik mijn kind niet wil stimuleren....omdat hij niet netjes knipt. En hij houd zn potlood ook niet goed vast.
Ik denk eerlijk gezegt dat we het gewoon moeten accepteren dat zijn fijne motoriek niet optimaal is. Hij is er al erg in gegroeid. Maar het zal nooit goed genoeg zijn voor school vrees ik.
Thuis kleien we. Spelen met paperclips. Lego playmobile. We knippen slingers van karton en verder speelt hij graag buiten
kleuren doen we nauwelijks. Want dat vind hij gewoon geen bal aan.
Wie heeft er tips? Helpt kinderfysio?
Helpt oefenen? En hoeveel dan?
Ik ben zelf denk ik ook behandelmoe geworden...die ik mijn kind te kort als met fysio stop? Hoe leg ik het school uit?
vrijdag 28 augustus 2020 om 22:44
De fysio Klinkt niet echt best en doordacht. Maar wellicht zit er meer achter dan je op het oog ziet?
Mijn vriend heeft een slechte fijne motoriek en hij baalt dat zijn ouders er niet meer aangedaan hebben en er geen fysio bij hebben gehaald. Eten met bestek gaat bv ook moeizaam en langzaam. En dat is niet fijn in gezelschap. Je wil je op andere dingen kunnen focussen.
Ik zou een filmpje maken. En zonder hem naar een andere kinderfysio gaan om te vragen wat het behandelplan zou zijn.
Mijn vriend heeft een slechte fijne motoriek en hij baalt dat zijn ouders er niet meer aangedaan hebben en er geen fysio bij hebben gehaald. Eten met bestek gaat bv ook moeizaam en langzaam. En dat is niet fijn in gezelschap. Je wil je op andere dingen kunnen focussen.
Ik zou een filmpje maken. En zonder hem naar een andere kinderfysio gaan om te vragen wat het behandelplan zou zijn.

vrijdag 28 augustus 2020 om 22:53
Ik zou naar een andere fysio gaan. De fysio zou ook oefeningen voor thuis mee moeten geven ook richting ouders tips, want een half uurtje per week is niet genoeg om te beklijven.
Je hoeft je niet naar school toe te verantwoorden over keuzes mbt behandeling. Je kunt ook aangeven dat jullie kiezen voor behandelpauze bij fysio (ergotherapeut, start nieuw schooljaar). Ga ook in overleg met school over hoe zij hierbij kunnen ondersteunen bijv pengreep.
Je hoeft je niet naar school toe te verantwoorden over keuzes mbt behandeling. Je kunt ook aangeven dat jullie kiezen voor behandelpauze bij fysio (ergotherapeut, start nieuw schooljaar). Ga ook in overleg met school over hoe zij hierbij kunnen ondersteunen bijv pengreep.
vrijdag 28 augustus 2020 om 22:54
Op basis waarvan heeft de ergotherapeut besloten dat hij naar een kinderfysio moet gaan? Een kinderergotherapeut is veel beter geschikt om de fijne motoriek te verbeteren van een kind dan een kinderfysio.
Een half uur therapie heeft geen enkel effect als er niet aangegeven wordt waar er thuis mee geoefend kan worden. Er zijn speciale manieren en technieken om te oefenen voor de fijne motoriek maar als de therapeut dit niet aan de ouders aangeeft, dan kun je als ouders wel urenlang gaan knippen en plakken maar dan bereik je er als nog niks mee...
Ik ben zelf als kinderergotherapeut werkzaam.
Een half uur therapie heeft geen enkel effect als er niet aangegeven wordt waar er thuis mee geoefend kan worden. Er zijn speciale manieren en technieken om te oefenen voor de fijne motoriek maar als de therapeut dit niet aan de ouders aangeeft, dan kun je als ouders wel urenlang gaan knippen en plakken maar dan bereik je er als nog niks mee...
heartattack wijzigde dit bericht op 28-08-2020 22:56
49.19% gewijzigd

vrijdag 28 augustus 2020 om 23:04
Hier ook jaren kinderfysio gehad.
De eerste was gewoon slecht, leerde hem schijnbaar trucjes maar daarmee leer je niet de minder ontwikkelde kanten goed ontwikkelen. Een goede basis ontbreekt dan.
De tweede was werkelijk fantastisch, deels verbonden aan het medisch KDV waar hij toen naartoe ging.
Ik zou eens kijken en navragen doen voor een echt goede kinderfysio. Desnoods bel je ook eens een medisch kdv op voor een goede.
Nog een tip voor de fijne motoriek: kralen rijgen, en dan ook met meerder kralen in een hand en daarvan tekens één voor één een kraal rijgen. zodat hij moet frummelen om die ene kraal goed te rijgen zonder dat de rest uit zijn hand valt.
Het moet wel leuk blijven, dat is lastig. Wat je niet goed kunt wil je ook niet graag doen.
De eerste was gewoon slecht, leerde hem schijnbaar trucjes maar daarmee leer je niet de minder ontwikkelde kanten goed ontwikkelen. Een goede basis ontbreekt dan.
De tweede was werkelijk fantastisch, deels verbonden aan het medisch KDV waar hij toen naartoe ging.
Ik zou eens kijken en navragen doen voor een echt goede kinderfysio. Desnoods bel je ook eens een medisch kdv op voor een goede.
Nog een tip voor de fijne motoriek: kralen rijgen, en dan ook met meerder kralen in een hand en daarvan tekens één voor één een kraal rijgen. zodat hij moet frummelen om die ene kraal goed te rijgen zonder dat de rest uit zijn hand valt.
Het moet wel leuk blijven, dat is lastig. Wat je niet goed kunt wil je ook niet graag doen.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 28-08-2020 23:18
3.52% gewijzigd
vrijdag 28 augustus 2020 om 23:12

vrijdag 28 augustus 2020 om 23:12
Ik had vroeger als kind ergo en fysiotherapie op het ziekenhuis.
Bij de een deed ik knutselen zoals met strijkkraaltjes of rieten mandjes vlechten en dat soort dingen. En bij de ander deed ik meer gym dingen zoals rondjes rennen, balansoefeningen, zwemmen en dat soort dingen.
Het heeft mij wel geholpen en ik vond het altijd heel erg leuk en moest zelfs huilen toen het ophield.
Ik zat ook een tijdje mandjes te vlechten met een ander kind erbij en hij had toen hij klaar was met therapie een tekening voor mij gemaakt
Helaas daarna nooit meer gezien.
Mijn moeder vond het soms lastig steeds naar het ziekenhuis maar wat moet dat moet. En ik deed thuis ook heel veel knutselen enzo.
Bij de een deed ik knutselen zoals met strijkkraaltjes of rieten mandjes vlechten en dat soort dingen. En bij de ander deed ik meer gym dingen zoals rondjes rennen, balansoefeningen, zwemmen en dat soort dingen.
Het heeft mij wel geholpen en ik vond het altijd heel erg leuk en moest zelfs huilen toen het ophield.

Mijn moeder vond het soms lastig steeds naar het ziekenhuis maar wat moet dat moet. En ik deed thuis ook heel veel knutselen enzo.

vrijdag 28 augustus 2020 om 23:14

vrijdag 28 augustus 2020 om 23:29
Bespreek je gevoel/bevindingen eens met de fysio. Wellicht helpt wat uitleg om te snappen wat je zoon daar doet.
Naast het oefenen met de fijne motoriek thuis (al is het maar een half uurtje per dag) is het juist ook heel waardevol om zijn grove motoriek te oefenen, overgooien met de bal, armen tegenstrijdige bewegingen laten maken of met scheerschuim met grote armbewegingen de figuren maken die bij schrijven horen.
Een goede grove motoriek is de basis van een goede fijne motoriek!
Help je kind, maak het oefenen thuis gezellig en vraag de fysio wat jullie thuis kunnen oefenen.
Maar bovenal, als jij je na een gesprek nog niet goed voelt bij deze fysio heb je alle recht een ander te zoeken.
Nu investeren in een goede motoriek zorgt dat alles goed geautomatiseerd wordt. En daar help je je kind nu maar ook later echt enorm mee!
Naast het oefenen met de fijne motoriek thuis (al is het maar een half uurtje per dag) is het juist ook heel waardevol om zijn grove motoriek te oefenen, overgooien met de bal, armen tegenstrijdige bewegingen laten maken of met scheerschuim met grote armbewegingen de figuren maken die bij schrijven horen.
Een goede grove motoriek is de basis van een goede fijne motoriek!
Help je kind, maak het oefenen thuis gezellig en vraag de fysio wat jullie thuis kunnen oefenen.
Maar bovenal, als jij je na een gesprek nog niet goed voelt bij deze fysio heb je alle recht een ander te zoeken.
Nu investeren in een goede motoriek zorgt dat alles goed geautomatiseerd wordt. En daar help je je kind nu maar ook later echt enorm mee!

zaterdag 29 augustus 2020 om 03:08
Een andere fysio nemen als je je bij deze niet serieus genomen voelt.
Mijn zoon heeft alleen voor de grove motoriek fysio gehad. Voor de fijne gewoon dingen die we thuis moesten doen. En extra dikke kleurpotloden bv. Er zijn dingen zoals in een balletje knijpen wat ik mijn zoon toen niet uit kon leggen en wat we ook nooit gedaan hebben dus.
Is toch nog redelijk goed gekomen.
Mijn zoon heeft alleen voor de grove motoriek fysio gehad. Voor de fijne gewoon dingen die we thuis moesten doen. En extra dikke kleurpotloden bv. Er zijn dingen zoals in een balletje knijpen wat ik mijn zoon toen niet uit kon leggen en wat we ook nooit gedaan hebben dus.
Is toch nog redelijk goed gekomen.
zaterdag 29 augustus 2020 om 07:24
Niet helemaal waar fysiotherapie kan ook prima de fijne motoriek verbeteren dit doen ze ook bij cva.HeartAttack schreef: ↑28-08-2020 22:54Op basis waarvan heeft de ergotherapeut besloten dat hij naar een kinderfysio moet gaan? Een kinderergotherapeut is veel beter geschikt om de fijne motoriek te verbeteren van een kind dan een kinderfysio.
To wat let je om het gewoon te vragen wat het plan is en wat jij verwacht of ga je blijven mokken ? Wat let je om ergens anders te kijken of te vragen waarom de ergo wilt dat je kind naar de fysio gaat?

zaterdag 29 augustus 2020 om 07:27
Haken en breien is technisch misschien nog te moeilijk maar denk dan ook aan punniken en borduren.
Punniken eerst op een lege wc-rol. Plak er zes ijslollystokjes op die ongeveer anderhalve centimeter uitsteken. Punniken kan dan met de vingers.
Als dat goed lukt koop je een punnikklos bij de speelgoedwinkel.
Borduren op van die kartonnen laten met figuurtjes of misschien op van dat gaatjespapier. Vraag even op school want ik zou niet weten waar je dat als particulier kunt kopen in kleine hoeveelheid.
Gebruik een grote naald, Tot groep zes gebruik ik naalden van zes centimeter.

zaterdag 29 augustus 2020 om 07:27
https://www.google.com/search?q=bordure ... WDrJ-MJlSM
Dit is ook leuk om pengreep te oefenen.
Dit is ook leuk om pengreep te oefenen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 29-08-2020 07:35
92.03% gewijzigd

zaterdag 29 augustus 2020 om 07:30
Hetvrijewoord schreef: ↑28-08-2020 23:04Nog een tip voor de fijne motoriek: kralen rijgen, en dan ook met meerder kralen in een hand en daarvan tekens één voor één een kraal rijgen. zodat hij moet frummelen om die ene kraal goed te rijgen zonder dat de rest uit zijn hand valt.
Dit is ook een heel goede tip.

zaterdag 29 augustus 2020 om 08:24
Ik zou het er ook op school nog eens goed over hebben. Mijn zoon heeft destijds via school fysio gehad (ook op school) en dat ging geweldig goed. Ze wist heel goed hoe ze hem moest motiveren om allerlei knutselwerkjes te doen (bv spin maken van kastanje en wol) maar deed ook allerlei spelletjes met hem. Zagen er op het oog vooral uit als een leuk spelletje maar bleek wel degelijk ook nuttig voor zijn fijne motoriek en m n oog hand coördinatie.
Hij kreeg een schriftje mee met daarin de vorderingen en vaak ook wat oefeningen om thuis te doen.
We zagen binnen no-time vooruitgang. Als je dat niet ziet dan wordt het tijd voor een gesprek
Hij kreeg een schriftje mee met daarin de vorderingen en vaak ook wat oefeningen om thuis te doen.
We zagen binnen no-time vooruitgang. Als je dat niet ziet dan wordt het tijd voor een gesprek
zaterdag 29 augustus 2020 om 08:50
Ik zou echt op zoek gaan naar een andere fysio, hoor! Onze zoon heeft ruim een jaar fysio gehad voor z’n fijne motoriek en dat heeft echt heel goed geholpen. Maar hij kreeg dan ook oefeningetjes mee om dagelijks thuis te doen (vaak simpele schrijfoefeningen) én opdrachten die we met hem moesten doen (bijv. een balletje in één hand ronddraaien). Zoons handschrift is van onleesbaar verbeterd naar acceptabel