gastouder worden

18-01-2009 15:49 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo'n 5 maanden geleden bevallen van een dochter. Nu moet ik begin volgende maand weer aan het werk, maar zie dit niet zo zitten.Ik wil mijn ontslag indienen en aan hetw erk gaan als gastouder, zodat ik voor mijn dochtertje kan zorgen en tevens wat kan bijverdienen. Wie heeft er ervaring mee, heeft er tips en adviezen voor me en kan me een beetje op weg helpen?

Bvd Saskia
Als je enige motivatie is 'een beetje bijverdienen' terwijl je bij dochter bent, kun je er maar beter niet aan beginnen!!
Eens met Pauline.

Ik zou mijn kind niet graag wegbrengen naar iemand die alleen gastouder is alleen omdat die persoon alleen een beetje bij wil verdienen. Ik heb teveel vervelende verhalen over gastouders gehoord, dat ik aan een gastouder wel enorm hoge eisen zou stellen...
ik denk dat een goed gastouderburo wel verwacht dat je wat cursussen doet? pedagogiek, ehbo?

verder moet je huis en je leefstijl op orde zijn om kinderen te ontvangen.

en zelf zou ik het niet prettig vindne als mijn gastouder een jonge baby heeft, ik zou dan toch denken dat asl er 2 babies huilen, het eigen kind altijd voorrang heeft.
quote:RosieRo schreef op 18 januari 2009 @ 16:26:

ik denk dat een goed gastouderburo wel verwacht dat je wat cursussen doet? pedagogiek, ehbo?

Niet elke organisatie heeft die eisen. Bij sommige organisaties kan iedere malloot gastouder worden...
nah, vink ook mal. ik verwacht toch dat waar je kleine kinderen brengt, er een ehbo-diploma aanwezig is en wat basic pedagogiek?

is ook een verantwoordelijkheid van de vraagouders, kan me niet voorstelen dat er ouders zijn die dat niet belangrijk vinden.
Ik heb verhalen gehoord van gastouders die jonge baby's gewoon van alles qua etenswaren naar binnen proppen, zonder ook maar va tevoren met de vraagouder te overleggen of dat wel mag. En dan praat ik niet over baby's van 6-7 maanden of ouder, maar echt jonge baby's die nog niet eens aan vast voedsel toezijn. Schandalig vind ik het... Maargoed, da's voor mij wel temeer een bevestiging, zoals ik al zei, dat iedere malloot gastouder kan worden helaas.

Wel even rechtbreien: Niet dat ik hiermee wil zeggen dat de TO ook een malloot is
Ik ben dus gastouder geweest omdat ik ook wilde thuisblijven voor mijn kinderen en toch wat inkomen wilde hebben.

Ik werd ingehuurd via een gastouder bureau die mij gescreend heeft, tot aan verklaring van goed gedrag en intake gespekken en check up op veiligheid van huis, maar dat is niet zo moeilijk als je zelf kleintjes hebt.

De gedachte dat je het raar vind dat een gastouder misschien haar eigen kind eeerst helpt vind ik maar raar, een kdv is net een baby fabriek, alsof daar de kinderen nooit eens moeten wachten.

Ik heb altijd hele dankbare ouders gehad omdat hun kind het zo vreselijk fijn had in onze gezinssituatie, ik had in dat jaar zelf twee kleintjes van van 4 en drie.

toen ze allebei naar school gingen ben ik weer een baan gaan zoeken.

Ook al deed ik het om thuis te blijven , geen kind heeft daar onder geleden, dus ik vind dat soort reacties erg kort door de bocht en negatief geinterpreteerd
mijn advies is dus , laat je inschrijven bij een gastouder bureau, dan voorkom je iig al een hele lijst aantijgingen die zoals je ziet , wel erg gemakkelijk loskomen.

ik kan legio kdv missers opnoemen met doodsoorzaak toe, heb ik over een gastouder nog nooit gehoord.

zie telegraaf gisteren, kindje een pan kokend water over zich heen in KDV

omdat ze daar zo proffesioneel zijn en alle aandacht en tijd hebben voor jouw kind, ja..
Vraagje: heb jij als moeder zijnde een cursus ehbo, pedagogiek of wat dan ook gevolgd? En zonder dat toch je kinderen leuk opgevoed?

Waarom wordt dat dan wel van een oppasmoeder verlangd?

Ik ben oppasmoeder, zonder cursus, 3 kinderen van mezelf opgevoed, die zonder problemen leuke tieners zijn geworden. Ik heb sinds 10 jaar oppaskinderen en nog steeds zonder enige pedagogisch diploma zijn ze allemaal graag hier. Geen klachten van zowel ouders als kinderen. Je kunt je eisen ook te hoog stellen hoor.
"Boring conversation anyway"
Waarom je dat wel van een oppasmoeder wilt?

Omdat je die betaalt om voor jouw kind te zorgen, daarom.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:sarah2ndlife schreef op 18 januari 2009 @ 16:47:

mijn advies is dus , laat je inschrijven bij een gastouder bureau, dan voorkom je iig al een hele lijst aantijgingen die zoals je ziet , wel erg gemakkelijk loskomen.

datgene waar ik het over had, dat een gastouder een kleine baby alles voerde wat los en vastzat... dat was een gastouder via een gastouderbureau.

Genoeg goede gastouders, dat zeker. Maar verklaar gastouders die via een gastouderbureau werken, niet meteen heilig
je hebt een gastouder bureau en een gastouder bureau.

ik werkte voor een gemeentelijke, dat was een ramp, die checkte helemaal gaar niks , echt schandalig

en ik werkte via een privebureau en die checkte werkelijk alles en ik heb wel drie intakes met hen gehad en daarna pas met de ouders.
een kdv is echt geen babyfabriek hoor, moet wel zeggen dat ik zelf pas kdv-ervaring heb vanaf dat ze 2,5 jaar zijn maar die babygroepen waren hartstikke leuk. en uiteraard moeten ze soms wachten, maar bij een kdv is er niet eentje die standaard altijd voor gaat omdat het 'eigen' is, daar bekijken ze gewoon wie er eerst aandacht/eten/luier nodig heeft naar urgentie.

er zullen zeker fijne gastouders zijn, maar van een kdv weet je zeker dat gebouw en leidsters aan bepaalde eisen voldoen, dat er een protocol is bij klachten, etc.

En nee, voor eigen kinderen heb ik niet allerlei papieren gehaald, omdat ik gewoon weet wat ze nodig hebben, wie ze zijn etc. een gastouder krijgt betaald om op te passen.

in principe kies ik liever voor ene kdv dan een gastoiuder, maar natuurlijk zijn leuke gastouders beter dan een slechte kdv.

TO komt nier erg bevlogen op mij over, eerder een beetje gemakzuchtig, zo van, pfoeh hee, geen zin om te werken hoor, ik pas wel op een ander kind om toch geld te vangen...
Dat zou idd geen goeie motivatie zijn.

Ik heb het echt heel erg leuk gevonden, ben gek op kinderen en het was gezellig voor mijn eigen dochter die toen haar zusje naar school ging nog een jaartje thuis zou zijn, zo had zij ook genoeg om handen.Je had me moeten zien tijdens het eten met 5 koters, super.Dagboekjes bijhouden met de gemaakte kunst erbij.

mijn hele huis stond ook in dienst van, 1 speciale ravotkamer waar ze konden spelen en knutselen, heerlijk.Na dat jaar ben ik op een school gaan werken, ik heb het dus 1 jaar gedaan.

was hartstikke leuk.

1 jongetje zie ik nog regelmatig en ik maakte altijd kenbaar dat ik me zorgen maakte om hem,omdat ie te stil was en te veel in zichzelf getrokken, maar zei moeder dan altijd, hij vind het zo leuk bij je, maar ik vond het geen normaal levendig kind, hij is inmiddels gediagnosticeerd op autisme, ook gastouders signaleren, maar er zullen ongetwijfeld ook slechte gastouders zijn, wat heel jammer is.

Er zijn ook slechte KDV , maar dan is altijd toch nog de grote hand van "proffesionalisme" erboven , terwijl er ook personeel bijloopt wat niet zo gekwalificeerd is, de opleiding is ook niet erg om naar huis te schrijven wat je ervoor hoeft te doen is niet refererend aan iets dat mij igg 100% geruststelt.

komt nog bij dat 1 op zoveel meiden niet gekwalificeerd hoeft te zijn omdat het toegestaan is dat op zoveel gediplomeerd zoveel ongediplomeerd mag staan, dus 100% garantie heb je daar ook niet.Vind ze ook vaak wel piepjong ,vind ik ook niet zo.

Zodra er geld aan te pas komt moet een gastmoeder allerlei pedagogische opleidingen hebben. Ik ken moeders met die opleiding die het beroerder doen dan moeders zonder, ik zou afgaan op ervaringen van andere moeders over de kwaliteiten van de gastmoeder en niet op het toevallig in het bezit hebben van een diploma, dat zegt helemaal niets, want dat is theorie en ik ga voor de praktijk.
"Boring conversation anyway"
sarah, dat klinkt echt leuk ja. maargoed, niet iedereen is zo vrees ik.

KDVleidsters waren inderdaad jong, maargoed, ik was ook 19 toen ik de oudste kreeg dus

brianna, uiteraard kijk je niet ALLEEN naar diploma's, maar zijn diplomas of cursussen punt 1. daarnaast moet zo iemand ook leuk zijn en referenties hebben.
Het is en blijft moeilijk om een keuze te maken en met een KDV heb je als ouder toch het gevoel van meer zekerheid, al dan niet terecht.

Ik ben helemaal een zeikerd wat dat aangaat, want mijn kinderen wilde ik helemaal nergens naartoe sturen , ik besef dat niet iedereen zich ook die luxe kan permiteren en besef ook dat ik bevoorrecht ben geweest en dat ik makkelijk praten heb.

misschien dat ik daarom zo gemotiveerd was om juist een goeie leuke gastouder te zijn.

Het lijkt me hartstikke moeilijk om je kind weg te brengen.
tja, ik heb ze met 2,5 naar het kdv gebracht. Dan kunnen ze al praten enzo, en ze hebben ook echt wat aan andere kindjes.

een kennis van me heeft haar baby met 3 maanden 4 dagen/week op en kdv en die gaat niet lekker. ligt niet aan kdv zelf, maar het kindje eet er nauwelijks en slaapt slecht. De baby valt zelfs af.

no way dat ik dan nog 1 dag naar mn werk ging tot ik het anders had opgelost. Voor hun is een goede gastouder denk ik beter. Inderdaad een kalme gezinsstructuur.
Mijn dochter is vanaf 5 maanden naar een KDV gegaan (in het begin 1 dag per week) en ik heb daar werkelijk nooit een probleem ervaren.

Was een KDV van SKON en zij zijn niet bepaalde de goedkoopste, maar het klopte allemaal wel.

Als je als gastouder wilt werken, moet je het ook echt zien als werk en niet als "ik ben toch thuis, dus zo verdien ik makkelijk een centje bij"
Je moet echt pas gastouder worden als je het echt leuk vindt want het verdient echt weinig.

Ik ben gastouder van ouders uit de zorg of politie met geen vaste roosters.

Hier in de stad waar wij wonen heb je geen flexplaatsen bij de KDV dus is deze oplossing ideaal.

Vergeet ook niet dat je wel een minimaal een tweelingwagen of een grote bolderwagen met huif moet aanschaffen, bedjes en speelgoed.

Het vergt best veel energie maar het is wel erg dankbaar werk, mijn gastkinderen zijn helemaal dol op mij en willen zelfs komen als de ouders niet werken.

Zelf heb ik ook twee kinderen maar deze zitten al op het basisonderijs en dat gaat ook leuk samen, maar je moet het vooral niet voor de verdiensten of ff erbij doen, dat werkt niet.
quote:RosieRo schreef op 18 januari 2009 @ 19:06:

tja, ik heb ze met 2,5 naar het kdv gebracht. Dan kunnen ze al praten enzo, en ze hebben ook echt wat aan andere kindjes.

een kennis van me heeft haar baby met 3 maanden 4 dagen/week op en kdv en die gaat niet lekker. ligt niet aan kdv zelf, maar het kindje eet er nauwelijks en slaapt slecht. De baby valt zelfs af.

no way dat ik dan nog 1 dag naar mn werk ging tot ik het anders had opgelost. Voor hun is een goede gastouder denk ik beter. Inderdaad een kalme gezinsstructuur.Maar misschien is 4 dagen per week met 3 maanden ook wel wat erg enthousiast. Ik vind 2 dagen kdv méér dan genoeg, en als ik 4 dagen nodig zou hebben dan was het niet anders, maar dan had ik wel geprobeerd te zoeken naar een alternatief of naar een manier om het op te bouwen. Dus dat die 4 dagen per week pas echt aan de orde zijn als het kindje wat groter is dan 3 maanden. Ik ben anti Beatrijs, maar haar baby sabattical daar kan ik weer wel wat mee. Ik vind dat hoe kleiner de baby hoe meer die bij zijn moeder moet zijn.
bijna eens, behalve waar je 'moeder' zegt. vader vink gelijkwaardig, namelijk.
quote:BriannaF schreef op 18 januari 2009 @ 18:39:

Zodra er geld aan te pas komt moet een gastmoeder allerlei pedagogische opleidingen hebben. Ik ken moeders met die opleiding die het beroerder doen dan moeders zonder, ik zou afgaan op ervaringen van andere moeders over de kwaliteiten van de gastmoeder en niet op het toevallig in het bezit hebben van een diploma, dat zegt helemaal niets, want dat is theorie en ik ga voor de praktijk.

Als mijn kind ergens structureel wordt opgevangen waar ik voor moet betalen dan vind ik dat ik wel een bepaalde pedagogische achtergrond mag verwachten, ja. Maar goed, dat is ook een reden waarom ik blij ben dat alle opa's en oma's hier veel te ver vandaan wonen en er dus uberhaupt geen kwestie is van opvang door de opa's en oma's.

Wat je zegt over ouders is weer een hele andere discussie, namelijk: zou iedereen kinderen mogen krijgen.
quote:RosieRo schreef op 19 januari 2009 @ 12:25:

bijna eens, behalve waar je 'moeder' zegt. vader vink gelijkwaardig, namelijk.Ik vind de vader ook gelijkwaardig, dus daarin ben ik het met je eens. Maar vaders hebben geen borsten, dus in dat opzicht zeg ik toch moeder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven