Gastouder
dinsdag 26 mei 2020 om 20:42
Goedenavond allemaal,
Ik ben inmiddels 34 weken zwanger en mijn andere 2 kinderen zitten bij een gastouder. Nou is het zo dat wij vandaag een berichtje kregen dat ze haar vakantie zou halveren ipv 4 weken 2 weken. Nou helemaal prima snap het goed ze gaat niet weg. Nou vroeg ze ook naar onze vakantie. Wij gaan niet weg zeker niet met de baby. Nou heb ik dus terug gestuurd van wij gaan niet op vakantie maar als de baby geboren is willen we de kinderen de dag daarna wel een dagje bij ons hebben. Nou kan dat op een opvang dag vallen alleen ik kan het nu niet een week van te voren door geven hoe gaan we daarmee om. Ik denk dan echt van dan ben je menselijk en zeg je ja begrijpelijk nu kun je het echt niet van te voren zeggen. Maar nee ze stuurt terug ik snap het maar eigen keuze. Met andere woorden ik moet gewoon betalen voor die dag. Wat vinden jullie? Is dat terecht of mag ze gewoon een beetje menselijk zijn.
Thanks
Ik ben inmiddels 34 weken zwanger en mijn andere 2 kinderen zitten bij een gastouder. Nou is het zo dat wij vandaag een berichtje kregen dat ze haar vakantie zou halveren ipv 4 weken 2 weken. Nou helemaal prima snap het goed ze gaat niet weg. Nou vroeg ze ook naar onze vakantie. Wij gaan niet weg zeker niet met de baby. Nou heb ik dus terug gestuurd van wij gaan niet op vakantie maar als de baby geboren is willen we de kinderen de dag daarna wel een dagje bij ons hebben. Nou kan dat op een opvang dag vallen alleen ik kan het nu niet een week van te voren door geven hoe gaan we daarmee om. Ik denk dan echt van dan ben je menselijk en zeg je ja begrijpelijk nu kun je het echt niet van te voren zeggen. Maar nee ze stuurt terug ik snap het maar eigen keuze. Met andere woorden ik moet gewoon betalen voor die dag. Wat vinden jullie? Is dat terecht of mag ze gewoon een beetje menselijk zijn.
Thanks
dinsdag 26 mei 2020 om 21:23

dinsdag 26 mei 2020 om 21:26
dinsdag 26 mei 2020 om 21:36
Ik was met baby in het ziekenhuis en man bij peutercaptain_hindsight schreef: ↑26-05-2020 21:22toch juist lekker om dan even bij te komen met alleen de baby?
dinsdag 26 mei 2020 om 21:39
Je maakt je druk om niks, ik ben zelf ook zwanger maar ik denk echt dat je hormonen een beetje gek doen nu?
Natuurlijk betaal je haar door als je zelf beslist om je kinderen thuis te houden.
Ik zou ze juist heerlijk een paar uurtjes brengen om even met man en baby te genieten, ze zijn er toch ‘s avonds en in de weekenden ook? En de baby gaat nergens heen. Eigen keuze, maar wel zelf betalen svp.
Natuurlijk betaal je haar door als je zelf beslist om je kinderen thuis te houden.
Ik zou ze juist heerlijk een paar uurtjes brengen om even met man en baby te genieten, ze zijn er toch ‘s avonds en in de weekenden ook? En de baby gaat nergens heen. Eigen keuze, maar wel zelf betalen svp.
dinsdag 26 mei 2020 om 21:45
Jeetje echt een no-brainer dit. Als jij besluit om je kinderen niet te brengen vanwege geboorte broertje/zusje dan is dat toch je eigen beslissing?
Bij ons kinderdagverblijf kon je eventueel ruilen als het van tevoren werd aangevraagd en er was plek, maar als kind plots ziek was of we vierden last minute zijn verjaardag zelf met hem thuis dan kwam het echt niet in mij op om dan een credit bij de opvang te verwachten. Je stort je toeslag ook niet terug toch?
Als je een contract hebt met flexibele uren/dagen dan kan het anders zijn maar ook die zal je neem ik aan een bepaalde periode van tevoren moeten doorgeven en kun je niet last minute wijzigen.
Bij ons kinderdagverblijf kon je eventueel ruilen als het van tevoren werd aangevraagd en er was plek, maar als kind plots ziek was of we vierden last minute zijn verjaardag zelf met hem thuis dan kwam het echt niet in mij op om dan een credit bij de opvang te verwachten. Je stort je toeslag ook niet terug toch?
Als je een contract hebt met flexibele uren/dagen dan kan het anders zijn maar ook die zal je neem ik aan een bepaalde periode van tevoren moeten doorgeven en kun je niet last minute wijzigen.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous

dinsdag 26 mei 2020 om 22:01
dinsdag 26 mei 2020 om 22:06
Waarom zou zij menselijk moeten zijn en jij niet? Iemand moet de kosten / gederfde inkomsten dragen. Waarom zou zij dat moeten zijn? Jullie krijgen toch de baby en jullie kiezen ervoor je kind dan een dag niet te laten gaan? Ik zie geen enkele reden waarom zij daarvoor op zou moeten draaien en jullie niet.
Haal daarnaast niet een te romantisch beeld in je hoofd over hoe leuk het zal zijn als je oudsten de hele dag thuis zijn de dag nadat de baby is geboren. Een dreumes of peuter vindt het even leuk om de baby te zien en gaat dan druk doen en zich vervelen, terwijl jij in bed ligt, net een bevalling achter de rug hebt, van onderen in puin ligt, vol hormonen zit, jullie waarschijnlijk 1 uur geslapen hebben en er vanalles geregeld moet worden. Bij ons kwam het er de eerste dagen op neer dat op de dagen dat de oudste(n) thuis was/waren mijn man 90% van de tijd met hem/hen beneden in de woonkamer was en ik boven met de baby in de slaapkamer. Dat viel me vies tegen, dat we zoveel tijd van de dag niet bij elkaar waren. Het was heel anders dan bij de geboorte van de oudste, toen we samen de hele dag konden babystaren en erover praten. Wij hebben daarom de oudste(n) ook gewoon naar de opvang/school laten gaan. Juist die dagen waren het prettigst, omdat we samen rustig aan de baby konden wennen. Je kunt je kinderen evt ook iets korter naar de gastouder laten gaan en bijv. 's ochtends en eind van de middag nog met de baby laten knuffelen of helpen. Dan heb je én én.
Ten derde: geen idee waarom je die vakanties erbij haalt, dat heeft er toch niks mee te maken?
Haal daarnaast niet een te romantisch beeld in je hoofd over hoe leuk het zal zijn als je oudsten de hele dag thuis zijn de dag nadat de baby is geboren. Een dreumes of peuter vindt het even leuk om de baby te zien en gaat dan druk doen en zich vervelen, terwijl jij in bed ligt, net een bevalling achter de rug hebt, van onderen in puin ligt, vol hormonen zit, jullie waarschijnlijk 1 uur geslapen hebben en er vanalles geregeld moet worden. Bij ons kwam het er de eerste dagen op neer dat op de dagen dat de oudste(n) thuis was/waren mijn man 90% van de tijd met hem/hen beneden in de woonkamer was en ik boven met de baby in de slaapkamer. Dat viel me vies tegen, dat we zoveel tijd van de dag niet bij elkaar waren. Het was heel anders dan bij de geboorte van de oudste, toen we samen de hele dag konden babystaren en erover praten. Wij hebben daarom de oudste(n) ook gewoon naar de opvang/school laten gaan. Juist die dagen waren het prettigst, omdat we samen rustig aan de baby konden wennen. Je kunt je kinderen evt ook iets korter naar de gastouder laten gaan en bijv. 's ochtends en eind van de middag nog met de baby laten knuffelen of helpen. Dan heb je én én.
Ten derde: geen idee waarom je die vakanties erbij haalt, dat heeft er toch niks mee te maken?
nicole123 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 23:13
1.15% gewijzigd
dinsdag 26 mei 2020 om 22:06
Dit ja.. en je krijgt toch gewoon de kot? Dus je kan niet zomaar minder uren afnemen lijkt me? Ik heb geen idee hoe anderen dit regelen maar wij hebben gewoon vaste uren.
dinsdag 26 mei 2020 om 22:29
Korgezegd wil je dat de gastouder de dagen/plekken voor je vrijhoudt en dat je op de dag zelf kan afzeggen.
Zij kan dan geen andere dingen plannen of andere kinderen aannemen.
Als ze welwillend is kan ze dat goedkeuren, maar als jullie een zakelijke overeenkomst hebben snap ik dat ze dat niet doet. Uitzonderlijke situatie of niet. Bij het KDV/BSO betaal je die dagen ook gewoon door.
Zij kan dan geen andere dingen plannen of andere kinderen aannemen.
Als ze welwillend is kan ze dat goedkeuren, maar als jullie een zakelijke overeenkomst hebben snap ik dat ze dat niet doet. Uitzonderlijke situatie of niet. Bij het KDV/BSO betaal je die dagen ook gewoon door.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
dinsdag 26 mei 2020 om 22:38
Nee, TO krijgt uiteindelijk alleen KOT over de uren die jaarlijks door de gastouder (of haar) aan de belastingdienst worden doorgegeven. Bij veel gastouders is het (in bepaalde mate) flexibel hoeveel uren je afneemt en hoef je niet te betalen voor dagen/uren dat je kind niet komt (als je op tijd dit doorgeeft). De KOT die TO per maand ontvangt is een voorschot, nadat het jaar is afgelopen wordt aan de hand van het precieze aantal uren het definitieve bedrag bepaald door de belastingdienst en krijgt ze nog extra terug of moet ze zelf terugbetalen. Bij een KDV werkt het meestal niet flexibel, dan betaal je gewoon voor alle uren, of je kind nu wel komt of niet, en krijg je voor die uren dan ook gewoon KOT.
dinsdag 26 mei 2020 om 22:41
dinsdag 26 mei 2020 om 23:01
Ah goed om eens te horen hoe dat werkt! Mijn dochter gaat naar een kdv én naar een gastouder en omdat we al aan vaste tijden gewend waren bij het kdv hebben we dat ook zo afgesproken met de go. Wel zo makkelijk en duidelijk voor iedereen. Maar t kan dus ook flexibel, dan klopt mijn statement niet.nicole123 schreef: ↑26-05-2020 22:38Nee, TO krijgt uiteindelijk alleen KOT over de uren die jaarlijks door de gastouder (of haar) aan de belastingdienst worden doorgegeven. Bij veel gastouders is het (in bepaalde mate) flexibel hoeveel uren je afneemt en hoef je niet te betalen voor dagen/uren dat je kind niet komt (als je op tijd dit doorgeeft). De KOT die TO per maand ontvangt is een voorschot, nadat het jaar is afgelopen wordt aan de hand van het precieze aantal uren het definitieve bedrag bepaald door de belastingdienst en krijgt ze nog extra terug of moet ze zelf terugbetalen. Bij een KDV werkt het meestal niet flexibel, dan betaal je gewoon voor alle uren, of je kind nu wel komt of niet, en krijg je voor die uren dan ook gewoon KOT.
Ben ik het overigens nog steeds eens met de go.
dinsdag 26 mei 2020 om 23:04
Aha, want je bent de enige die ooit bevalt?
Normaal gesproken betaal die de dag die je afneemt gewoon door.
Verder heb je een antwoord gekregen op je vraag: hoe gaan we daarmee om.
Waarom vraag je iets als je het antwoord niet wil horen?
dinsdag 26 mei 2020 om 23:07
Dat denk ik ook. En het komt vaker voor dat een vrouw niet weet wanneer ze bevalt dan dat ze precies weet wanneer ze bevalt dus ook dat is niet uitzonderlijk.captain_hindsight schreef: ↑26-05-2020 20:58Nou als je gastouder bent, komt het best vaak voor gok ik zo.
En dan is het ook nog eens een derde kind dus dan mogen we er vanuit gaan dat TO hier bekend mee was.
woensdag 27 mei 2020 om 07:56