Gedoe in de speeltuin

15-05-2019 13:08 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vlakbij ons in de wijk is een hele grote speeltuin. Met mooi weer spelen daar heel veel kinderen.


In dezelfde wijk woont een gezin met 3 jongens die dus ook in deze speeltuin spelen maar het is dus altijd gedoe met deze jongens
slaan, schoppen, met stenen/glas/ takken gooien etc etc.

Alle kinderen en ouders lopen ee erg tegen aan en gaan nu dus ombeurten controleren of alles goed gaat. Maar dan nog is het constant spanning en heeft weinig nodig voordat het escaleert in ruzie etc

We hebben al tegen onze zoon gezegd om voor deze jongens weg te lopen of te negeren en door te spelen maar deze 3 gaan gewoon door en verpesten het buiten spelen.

Nadat zoon met striemen om zijn nek thuis kwam omdat 1 van de jongens een touw om zijn nek had gebonden ben ik naar moeder van de jongens gegaan en dit gemeld.
Na gesprek vroeg moeder of ik verder de situatie wilde laten rusten omdat er net een ots was uitgesproken. Wel gaf moeder aan dat de Ze tegen zonen zou zeggen dat ze niet meer met onze zoon mogen spelen. Heb moeder ook gevraagd om af en toe in de speeltuin te kijken maar dat kon ze volgens haar niet ivm lichamelijke en geestelijke klachten.


Maar goed nu 2 weken verder is er nog niks veranderd en is er nog steeds ruzie.

Wat kan ik nu het beste doen?
Alle reacties Link kopieren
Wijkagent bellen ( het 0900 politie nummer) . Telkens melding maken als ze ruzie zoeken. Je weet wie ze zijn.. dus dan gaan ze maar even praatje maken

Dit doen wij als bso ook als er overlast van de buurt is.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
15-05-2019 14:30
Ah zo. Ik ben voor een melding niet om het maar weg te schuiven maar vooral om die kinderen te helpen. Er gaat iets zo gigantisch mis in dat netwerk en daar moet de hulpverlening wat mee. En blijkbaar is een melding bij de wijkagent, een maatschappelijk werker en een ots niet indrukwekkend genoeg geweest. En bij zo'n ernstig incident moet er wat mij betreft ook flink ingegrepen worden. Het gaat hier niet om een keertje iemand een duw geven.

Wat ik wel vrees is dat die jongens altijd een label houden en ik ze om die reden een nieuwe plek zou gunnen. Ergens waar niemand ze kent en ze opnieuw kunnen beginnen. Nu willen kinderen niet meer met ze spelen want ze doen anderen pijn. En ouders willen het niet want gevaarlijke blagen... ook al veranderen ze, mensen vinden het heel moeilijk om de nieuwe mens te zien. Begrijpelijk want je blijft je afvragen wanneer het weer fout zal gaan.
Ze hoeven ook geen aai over de bol, er moet zeker duidelijk worden gemaakt dat dergelijk klotegedrag niet acceptabel is.
En ik denk dat zelf contact leggen met deze jongens sneller resulteert in een positieve ontwikkeling in iedereens voordeel dan dat je de bal bij instanties legt en afwacht of er verbetering optreedt.
Ik zou er bovenop zitten, en ze vooral vragen stellen.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
15-05-2019 14:37
Het is juist goed als VT weet dat ook het buiten spelen niet goed verloopt, zodat ze daarop kunnen begeleiden en niet zoals moeder het wenst het ze niet laten weten.
Tuurlijk, maar verwacht geen wonderen van een melding.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
15-05-2019 14:53
Als mijn kind thuis kwam met striemen om de nek dan kan ik deze jongens niet meer gezellig een koekje aanbieden de volgende keer in de speeltuin. Het spijt me, ik ben een moeder. mijn prioriteit ligt bij mijn eigen kinderen. Ik ben niet om de kinderen van een ander te redden in déze situatie waarin mijn eigen kinderen in het geding zijn.
Mijn aanpak is niet om een ander te redden, maar om de situatie zo goed mogelijk onder controle te krijgen in het belang van je eigen kinderen.
En ik adviseer je niet om koekjes aan te bieden.
Damned if I don’t
ViezeHond schreef:
15-05-2019 18:52
Ze hoeven ook geen aai over de bol, er moet zeker duidelijk worden gemaakt dat dergelijk klotegedrag niet acceptabel is.
En ik denk dat zelf contact leggen met deze jongens sneller resulteert in een positieve ontwikkeling in iedereens voordeel dan dat je de bal bij instanties legt en afwacht of er verbetering optreedt.
Ik zou er bovenop zitten, en ze vooral vragen stellen.

Mijn ervaring is dat dat echt geen reet helpt. Ik woon naast zo'n plein in een wijk met meerdere probleemgezinnen en leuk hoor dat zelf contact leggen, zelf aanspreken en zelf kwaad worden.. ze lachen je gewoon uit, je draait je om te gaan zitten op bankje.. en er staat er een met een baksteen op je 3 jarige peuter in te beuken, Gewoon waar je bij zit.

Het is wel andere koek dan gewoon de ondeugende kinderen die wel eens wat rellen of bij de hand doen. Dat is hier de rest van de buurt. ;-)

Maar TO zou dat nog 1x kunnen proberen. Tuurlijk.

Daarna zou ik de keer erop meteen de wijkagent bellen en veilig thuis en toch een melding doen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 19:07
12.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
15-05-2019 19:05
Mijn ervaring is dat dat echt geen reet helpt. Ik woon naast zo'n plein in een wijk met meerdere probleemgezinnen en leuk hoor dat zelf contact leggen, zelf aanspreken en zelf kwaad worden.. ze lachen je gewoon uit, je draait je om te gaan zitten op bankje.. en er staat er een met een baksteen op je 3 jarige peuter in te beuken, Gewoon waar je bij zit.

Maar TO zou dat nog 1x kunnen proberen. Tuurlijk.

Daarna zou ik de keer erop meteen de wijkagent bellen en veilig thuis en toch een melding doen.
Ik heb andere ervaringen.
Damned if I don’t
ViezeHond schreef:
15-05-2019 19:07
Ik heb andere ervaringen.
Of je hebt 'verkeerd' soort kind ingedachten.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
15-05-2019 19:09
Of je hebt 'verkeerd' soort kind ingedachten.
Ik denk het niet.
Damned if I don’t
En ik zou daar dus zeker niet meer mijn kind daar zonder toezicht laten spelen. Dan maar ergens anders heen samen.
ViezeHond schreef:
15-05-2019 19:10
Ik denk het niet.
Vast.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
15-05-2019 19:11
Vast.
Leuk antwoord.
Damned if I don’t
Whatsinaname1988 schreef:
15-05-2019 15:11
Eens, en daarbij zijn deze jongens gewoon een enorm gevaar voor alle andere kinderen. Ze horen dus niet meer thuis in de speeltuin. Zou het echt overal melden waar ik maar kan bedenken en zou al helemaal geen vriendelijk gesprek met die moeder gehad hebben.

Paar jaar terug is mijn toen nog peuter door een compleet wildvreemd kind gewurgd tot de blauwe plekken in zijn nek stonden en ik ben echt tekeer gegaan tegen dat kind en zijn moeder. Tot op de dag van vandaag stuur ik ze de speeltuin uit zodra ik ze zie.

En dan? Hopen dat ze als beesten in kooien opgesloten worden?
Labrujajoder schreef:
15-05-2019 16:40
Waarom gaan jullie geen verhaal halen met alle andere ouders tegelijk.

Dan voelen ze zich hopelijk in het nauw gedreven en ondernemen ze misschien wel actie tegen hun zoo s.

Of met z'n allen die rotjongens echt gaan weren uit de speeltuin.

Samen sta je sterker dan alleen.

Ja TO! Vergeet de hooivorken niet.
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
15-05-2019 18:52
Ze hoeven ook geen aai over de bol, er moet zeker duidelijk worden gemaakt dat dergelijk klotegedrag niet acceptabel is.
En ik denk dat zelf contact leggen met deze jongens sneller resulteert in een positieve ontwikkeling in iedereens voordeel dan dat je de bal bij instanties legt en afwacht of er verbetering optreedt.
Ik zou er bovenop zitten, en ze vooral vragen stellen.
Ik wens in mijn privé tijd niet voor hulpverlener te spelen. En daarnaast ben ik er dan te betrokken bij als ouder van het andere kind om nog objectief naar de situatie te kunnen kijken. En daar is niemand mee geholpen. Ik zou het dus wel aan de hulpverlening over laten omdat ik mijn limitaties hierin ken.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Weten we nu al hoe oud die kinderen zijn? Zoals ik al eerder zei maakt het echt wel verschil of ze rond de vijf of rond de tien zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
15-05-2019 19:32
Ik wens in mijn privé tijd niet voor hulpverlener te spelen. En daarnaast ben ik er dan te betrokken bij als ouder van het andere kind om nog objectief naar de situatie te kunnen kijken. En daar is niemand mee geholpen. Ik zou het dus wel aan de hulpverlening over laten omdat ik mijn limitaties hierin ken.
Is oke toch, iedereen handelt weer anders in zo’n situatie.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
15-05-2019 19:48
Is oke toch, iedereen handelt weer anders in zo’n situatie.
Oh zeker, niks mis mee om die kinderen aan te spreken. Ik leg gewoon graag uit waarom ik op een bepaalde manier handel :P . Ik vind aanspreken namelijk een prima manier en dat zal ook mijn eerste reactie zijn. Maar als ik dan zo'n reactie van moeders krijg dan weet ik dat ik er niks mee zou kunnen. Niet als betrokken ouder van het andere kind, het zou mij alleen maar gaan frustreren en daar heeft niemand iets aan. Maar wie weet kom ik ooit in zo'n situatie en ben ik wel in staat om er objectief naar te kijken. Als hulpverlener zonder enige privé connectie is het geen enkel probleem.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Ik begrijp precies wat Viezehond bedoelt. En ik denk dat er wel degelijk veel te winnen is bij bepaalde kinderen door ze gewoon als mens en geïnteresseerd te behandelen. Voor een kind dat in een slechte thuissituatie opgroeit zijn normale blijken van aandacht een soort mythe: je ziet op tv dat het gebeurt, of bij je vriendjes, maar je hebt er zelf geen enkele ervaring mee en als het je overkomt is dat fantastisch.
Tegelijkertijd lukt het soms ook gewoon niet op deze manier. Dat is verdrietig.
En naast al dit begrip blijft ook staan dat mensen met hun tengels van anderen moeten afblijven, ook wanneer deze mensen kinderen uit een ellendig multiprobleemgezin zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Kon niet gelijk reageren want zit in de middag dienst dus aan het werk.

Kinderen zijn 11,8 en 7 dus moet wel enigszins ‘ verstand’ in zitten.

Mijn plan; ga meerdere keren mee naar de speeltuin om feiten te verzamelen. Daarnaast kinderen aanspreken en duidelijk maken dat dit niet acceptabel is en ze moeten stoppen. Ga ook tegen deze kinderen zeggen wanneer ze dit niet doen ik de politie bel.

Daarna melden bij wijkagent, veilig thuis en voogd.

Heb helaas geen foto’s van zoon zijn nek gemaakt dus daar kan ik weinig mee alleen aangeven bij alle bovengenoemde.

Wil gewoon dat iedereen leuk kan spelen en gun deze jongens dit ook. Ze zullen alleen dit moeten leren dmv toezicht vanuit een hulpverlener daar ouder dit niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het niet als hulpverlening, maar als een manier van handelen waarvan ik persoonlijk denk het meest profijt te hebben.
Bijkomend voordeel is wellicht dat het ook op de lange termijn die gasten iets oplevert.
Tnx voor jouw uitleg!
@Kia
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
15-05-2019 20:17
Ik begrijp precies wat Viezehond bedoelt. En ik denk dat er wel degelijk veel te winnen is bij bepaalde kinderen door ze gewoon als mens en geïnteresseerd te behandelen. Voor een kind dat in een slechte thuissituatie opgroeit zijn normale blijken van aandacht een soort mythe: je ziet op tv dat het gebeurt, of bij je vriendjes, maar je hebt er zelf geen enkele ervaring mee en als het je overkomt is dat fantastisch.
Tegelijkertijd lukt het soms ook gewoon niet op deze manier. Dat is verdrietig.
En naast al dit begrip blijft ook staan dat mensen met hun tengels van anderen moeten afblijven, ook wanneer deze mensen kinderen uit een ellendig multiprobleemgezin zijn.
Exact.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
15-05-2019 20:22
Ik zie het niet als hulpverlening, maar als een manier van handelen waarvan ik persoonlijk denk het meest profijt te hebben.
Bijkomend voordeel is wellicht dat het ook op de lange termijn die gasten iets oplevert.
Tnx voor jouw uitleg!
@Kia
Ik vind het mooi dat je dat zo zou kunnen, ik zou willen dat ik het zou kunnen. Maar ik denk dat ik het niet langer zou kunnen als ze mijn kind hadden proberen te verwurgen. Respect als je dat wel kan. Het stadium ervoor was ik zeker zelf geregeld, hetzij niet iedere keer, meegegaan naar de speeltuin en had ik idd kinderen aangesproken, bij voorkeur op positief gedrag :) .

Frietje, ben je wel naar de ha geweest?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Frietmetmayo schreef:
15-05-2019 20:20
Bedankt voor alle reacties. Kon niet gelijk reageren want zit in de middag dienst dus aan het werk.

Kinderen zijn 11,8 en 7 dus moet wel enigszins ‘ verstand’ in zitten.

Mijn plan; ga meerdere keren mee naar de speeltuin om feiten te verzamelen. Daarnaast kinderen aanspreken en duidelijk maken dat dit niet acceptabel is en ze moeten stoppen. Ga ook tegen deze kinderen zeggen wanneer ze dit niet doen ik de politie bel.

Daarna melden bij wijkagent, veilig thuis en voogd.

Heb helaas geen foto’s van zoon zijn nek gemaakt dus daar kan ik weinig mee alleen aangeven bij alle bovengenoemde.

Wil gewoon dat iedereen leuk kan spelen en gun deze jongens dit ook. Ze zullen alleen dit moeten leren dmv toezicht vanuit een hulpverlener daar ouder dit niet kan.
Waarom zou je dat nou doen?
Orișa schreef:
15-05-2019 20:44
Waarom zou je dat nou doen?
Ja, dat is me ook niet helemaal duidelijk.
Lucifer2018 schreef:
15-05-2019 19:05
Mijn ervaring is dat dat echt geen reet helpt. Ik woon naast zo'n plein in een wijk met meerdere probleemgezinnen en leuk hoor dat zelf contact leggen, zelf aanspreken en zelf kwaad worden.. ze lachen je gewoon uit, je draait je om te gaan zitten op bankje.. en er staat er een met een baksteen op je 3 jarige peuter in te beuken, Gewoon waar je bij zit.

Het is wel andere koek dan gewoon de ondeugende kinderen die wel eens wat rellen of bij de hand doen. Dat is hier de rest van de buurt. ;-)

Maar TO zou dat nog 1x kunnen proberen. Tuurlijk.

Daarna zou ik de keer erop meteen de wijkagent bellen en veilig thuis en toch een melding doen.
Met een baksteen in je peuter te beuken WAAR JE BIJZIT? Bizar en rot dat jij en je kind dat hebben moeten meemaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven