Geen bezoek kraamweek, hoe te brengen?

18-08-2009 23:21 313 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 34 weken zwanger geloof ik (of 33 of 35, kan 't maar niet onthouden), en na de vorige bevalling wilde meteen iedereen langskomen. Mijn hele schoonfamilie (zeven mensen, waarvan drie drukke kinderen) kwam direct en iedereen wilde de baby (geboren met vacuumpomp) vasthouden. Ik vond 't echt verschrikkelijk, maar had er destijds de kracht en moed niet voor om te zeggen dat ik dat niet wilde.

Deze keer wil ik dat dus absoluut niet. Eigenlijk wil ik het liefst de eerste week helemaal geen bezoek. Gewoon rust met eigen gezin, borstvoeding goed op gang laten komen enz. Mijn eigen ouders weten dit al, en die vinden het geen enkel probleem.

Maar wat wel een probleem is: schoonfamilie wil onmiddellijk langskomen. Iemand zei al: "Ooooo vind ik zó leuk, zo'n pasgeboren baby'tje". Nu snap ik sowieso al die drukte om een pasgeboren baby niet, ik vind er zelf niks aan. Maar goed: hoe breng ik dit? Mijn vriend durft het niet te vertellen aan z'n ouders en familie, die denkt dat het tot scheve gezichten gaat leiden.

Ik moet er even bij zeggen, dat mijn schoonouders schatten van mensen zijn, hun gewicht in goud waard. Maar ik denk inderdaad dat ze dit erg raar gaan vinden, en misschien wel gekwetst zullen zijn.

Zelf dacht ik aan:

- zeggen dat het op dokters advies is

- pas bellen als kind een week oud is en net doen alsof we ze maar niet te pakken konden krijgen

- de schuld afschuiven op de kraamverzorgster

Iemand een idee?
quote:Nelladella1 schreef op 19 augustus 2009 @ 10:53:

[...]

Ik heb 't zeker niet van een vreemde, Vlinder. Esmée, ik denk dat jij hier doelt op mijn ouders: van m'n moeder weet ik 't al, want we hebben 't erover gehad. En mijn vader reageerde na de geboorte van mijn eerste (en zijn eerste kleinkind) met een: "Nou, ik ga wel langs, maar ik had eigenlijk liever naar de eco-markt gewild vanochtend". En nee, ik ben daardoor níet gekwetst, ik ken 'em toch en ik weet toch dat-ie van me houdt enz.Van dat woordje zou ik toch wel gekwetst zijn geweest. Dat ie nog naar de eco markt wil, prima, komt ie daarna toch. Maar dat ie daar LIEVER heen wilde dan naar zijn dochter en kleinkind...?
quote:njb schreef op 19 augustus 2009 @ 11:05:

Maar voor je (schoon)ouders is het hoogstwaarschijnlijk WEL belangrijk. Zeker omdat ze altijd onmiddelijk voor jullie klaar staan.Je rukt het nu een beetje uit z'n verband, het ging er nu om of ze het niet vervelend vond dat de aanstaande schoonouders een vakantie hadden gepland rondom de uitgerekende datum.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 19 augustus 2009 @ 11:08:

[...]

Je rukt het nu een beetje uit z'n verband, het ging er nu om of ze het niet vervelend vond dat de aanstaande schoonouders een vakantie hadden gepland rondom de uitgerekende datum.

Ik snap dat het ging over de geplande vakantie. Maar TO maakt zich zorgen dat haar bericht om een week lang geen kraambezoek te ontvangen, niet in goede aarde gaat vallen bij schoonouders. Als je je daarom zorgen maakt, heb je zelf ook wel door dat zij het wel belangrijk/leuk vinden om de eerste/tweede dag even langs te komen, als ze thuis zijn.

Ik koppel de twee dingen even aan elkaar.
quote:Nelladella1 schreef op 19 augustus 2009 @ 10:37:

Het grootste probleem voor mij is eigenlijk de zus van mijn vriend plus aanhang. Hoewel ik dat ook heel aardige en leuke mensen vind. De kinderen zijn inmiddels tussen de 13 en de 17, maar zeker in combinatie met mijn zoon erg druk. En nogmaals: ons huis is héél erg klein. Zij zijn erg enthousiast erover om meteen te komen, maar zeker met de vorige ervaring vind ik dat dus te veel voor de eerste week. Er zaten acht mensen op mijn bed, naast het bedje van de baby.

Ik denk dat we 't zoals iemand hierboven suggereerde, maar na de bevalling vertellen. En opa en oma inderdaad wel laten komen, voor een halfuurtje.

Ik heb het eerder gezegd, maar val graag even in herhaling:

Als je schoonzus en familie verwachten dat ze snel mogen komen (en dat doen ze blijkbaar), dan is het echt vragen om problemen om pas na de bevalling te melden dat ze een week moeten wachten.

"we zijn moe/onder de indruk/etc en we willen graag dat jullie pas morgen komen", helemaal prima. Maar een héle wéék, daar ga je echt problemen mee krijgen.

Dus als je dat wilt: NU al vertellen, laat het niet zo koud op hun dak komen op het moment supreme.

Maar ja, dat is alleen maar hoe IK er over denk.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Overigens lijkt het me volkomen logisch als je vraagt dat je schoonzus de kinderen niet meeneemt.

Maar ook dàt zou ik van te voren al aankondigen en niet op het moment supreme.
*off topic* Hé Broedkip, uitgebroed zie ik?

Gefeliciteerd! Gaat het goed met jullie?
Quote van Nippoquote:Ik stel me even voor dat mijn dochter over een jaar of 20 een kind krijgt, en dat ik die pas na een week mag komen bekijken. Wat een afschuwelijk idee.

Terzijde: bedoel je dat je het bij je dochter erger zou vinden dan bij een zoon?

Nelladella, je mag van kraamvisite natuurlijk best verwachten dat ze rekening houden met je, jouw huis, jouw voorwaarden. Maar de grootouders helemaal weghouden?

Heb je zelf wel een leuke kraamtijd als je ergens in je achterhoofd steeds het idee hebt dat je schoonouders wel al graag geweest zouden zijn?

Dat je het de vorige keer te druk vond, is iets waarvan je best van ze kunt verwachten dat ze dat begrijpen, maar helemaal niet mogen komen en daar dan ook nog een boel gedraaikont om heen is wel een drastische oplossing.

Waarom zeg je niet dat je het fijn vindt dat ze betrokken zijn, maar dat het je de vorige keer te veel was, en dat je het daarom dit keer meer wilt verdelen, en dat je afhankelijk van hoe de bevalling loopt achteraf beslist wat je wel of niet aankunt? Dan weten zij hoe het zit, heb jij misschien meer rust en hoef je niet direct na de bevalling hele moeilijke telefoontjes te voeren. Als je de vorige keer al niet durfde te zeggen dat je niet wilde dat ze je kind vasthielden, wordt nu op een vergelijkbaar moment zeggen dat ze helemaal niet mogen komen terwijl ze daar wel op rekenen vast niet leuk.
Hé Visotsky,

Ja, eindelijk uitgebroed!

Een gezond en prachtig meisje is het geworden, het gaat geweldig met ons.

Dank je!
Lastig, TO!

Mijn man komt uit een groot gezin en wij zijn bij sommige van onze neefjes en nichtjes ook pas na een week ofzo op bezoek gegaan, om de nieuwbakken ouders te behoeden voor grote drukte. Dit was echter op ons eigen initiatief. Voor broers/zussen vind ik het niet eens zo vreemd om wat af te wachten. (schoon)ouders vind ik een ander verhaal.

Zou het misschien een oplossing zijn om na een week een babyshower te organiseren voor jullie familieleden? Of zou je ze niet kunnen vragen om in de eerste week even heel kort (half uurtje) langs te komen en dat ze over 2 weken ofzo welkom zijn om langer kennis te komen maken met de kleine? Zo kwets je niemand, geef je ze de kans een 'verse baby' te bevonderen en hebben jullie toch je rust.
quote:Broedkippetje schreef op 19 August 2009 @ 11:36:

Hé Visotsky,

Ja, eindelijk uitgebroed!

Een gezond en prachtig meisje is het geworden, het gaat geweldig met ons.

Dank je!

Klinkt heerlijk! (mijn voorland, ben over 11 dagen uitgerekend)

Goed om te horen dat het zo goed gaat.
Ik ben misschien een koude k*t, maar ik zou me niets aantrekken van eventuele gekwetste gezichten als ik in de kraamweek iets anders wil dan een ander. Sorry, het is MIJN kraamweek. Ik zou gewoon zeggen wat ik graag wil en dan hebben ze dat, met alle liefde, maar gewoon te accepteren. Dat gedraai 'omwille van de lieve vrede' kan ik helemaal niet tegen!

Dat gezegd hebbende, begrijp ik ook niet waarom in de eerste week (dat zijn 7 dagen!) helemaal NIEMAND langs mag komen. Ook niet voor 10 minuutjes. Dat vind ik dan heel vreemd. Je kan toch wel 10 minuutjes bezoek ontvangen? Je hoeft er niets voor te doen, alleen maar te liggen. Wat zijn nou 10 minuten op een week?

Conclusie: je overdrijft. Maar als je nou echt niet wilt dat er iemand komt dan moet je dat gewoon zeggen. Kan jou het wat schelen dat iemand anders vindt dat je overdrijft? Nee toch?

Nou dan.
quote:Visotsky schreef op 19 augustus 2009 @ 11:45:

[...]

Klinkt heerlijk! (mijn voorland, ben over 11 dagen uitgerekend)

Goed om te horen dat het zo goed gaat.

'Heel veel succes!

Ik gun je zo'n kraamtijd als de onze!
kraamfeest?
Is het je eerste kind? Zo ja, dan kun je niet wachten tot je je familie de spruit kunt laten zien! En bij een tweede en derde kind ook zeker wel.

Je bent megatrots en je wilt je nieuwe kind toch (vooral aan je moeder) en familie laten zien?

Zou het dan ook op 10 min houden. Alhoewel, je wilt ook graag je verhaal van de bevalling kwijt, en trek daar maar meer dan 10 mins voor uit.

Dat zou ik doen, zeggen, ok, een kwartiertje, alle partijen tevreden.

Jij ligt daar als trotse moeder met een verse baby en de grootouders willen dat toch ook graag zien en je wilt je kind toch aan de grootouders laten zien.
Geen bijzonderheden
Yas, lijkt me echt dat het de eerste keer is, ja, gezien al haar referenties naar haar vorige kraamtijd. Kwestie van een heel klein beetje LE-ZEN.
quote:Miffy schreef op 19 augustus 2009 @ 12:40:

Yas, lijkt me echt dat het de eerste keer is, ja, gezien al haar referenties naar haar vorige kraamtijd. Kwestie van een heel klein beetje LE-ZEN.

Ja zeg! Ik zag alleen de topictitel in de lijst van 'laatst aangeklikt'.

Ik ga echt niet uit mezelf deze pijlert op, wist niet dat ik hier terechtkwam, dus laat staan dat ik alles ga lezen!
Geen bijzonderheden
Alles hoeft ook niet. De eerste twee zinnen van de op was al genoeg geweest
Oke, ik zie het

Ik snap het probleem.

Ik zou nog steeds zeggen: 10 hooguit 15 minuten en niemand pakt de baby op.

Wie dat niet kan respecteren.

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om een nieuwe baby op te pakken zonder dat de moeder zegt: je mag hem wel even vasthouden.

Zou er niet eens naar vragen.
Geen bijzonderheden
quote:Miffy schreef op 19 augustus 2009 @ 11:36:

Quote van Nippo

[...]

Terzijde: bedoel je dat je het bij je dochter erger zou vinden dan bij een zoon?

Dit topic met bezwaren werd geschreven door een vrouw, dus het lag voor de hand om over mijn dochter te denken. Maar mogelijk zou ik dat inderdaad erger vinden als ik er over nadenk. Want mijn zoon zou geen bevalling hebben moeten doorstaan, en zoals Morrie zegt zou ik graag willen weten hoe het met mijn dochter ging. De kraamweek is toch meer iets van moeder en kind dan van vader.
.
.
En alleen de 2de dag even iedereen laten komen, jij boven in bed.

En dan omstebeurd per 1 of 2 naar boven.

En de rest van de kraamweek geen visite ??

Vind alles een week uitstellen eigenlijk heel raar hoor.

Geen drukte kan ik begrijpen, maar laat ze even komen spieken, al plan je alles op 1 dag, en verder alleen jullie samen.
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Ik zou er in iedergeval GEEN smoesjes voor bedenken. Je verteld het eerlijk en je neemt de consequenties voor lief, maar om een smoesje op te gaan hangen lijkt me vragen om meer problemen. Vroeg of laat komen ze daar toch achter.

Verder zou ik ouders en schoonouders gewoon laten komen. Zij zijn toch ook benieuwd en gespannen of alles goed gaat? Dan kun je ze toch geen week (!) weghouden bij hun pasgeboren kleinkind??

Je kunt wel je kindje gewoon lekker bij je houden en zeggen dat ze rustig bij jou blijft liggen en dat je niet wilt dat iemand het vast heeft.

Verder familie kun je de volgende dag bellen en afspreken om na een paar dagen langs te komen of een week wat jullie willen. Maar voor de ouders zou ik absoluut een uitzondering maken.

Wellicht ben ik mega mosterd, heb geen reacties gelezen alleen OP.
...
Ik vind dat je grootouders echt niet een week weg kan houden.

De rest wel als jij dat wil.

Dus tegen de rest zou ik zeggen: "het is geboren, het heet huppeldepup, en we willen graag de eerste week een beetje rust."

Opa en oma lekker op dag 1 laten komen en dan gewoon niet te lang.

Waarom mogen ze een kindje met vaccuum niet vasthouden?

Mijn kind kwam ook met een enorme tuut op haar hoofd ter wereld en lag intevreden op alle aangeboden schoten.

Als je met opa en oma een deal maakt dat ze lekker om de dag een klein half uurtje komen is dat toch prima?

Smoezen verzinnen zou ik zeker niet doen.

Als je iets wilt moet je dat toch gewoon kunnen zeggen?

Er een smoes over verzinnen vind ik een beetje toegeven dat je zelf ook weet dat het een beetje raar is...
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven