Geld weg

24-09-2008 13:16 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond heb ik met een briefje van 20 euro een parkeerkaartje betaald. Ik kreeg 9 keer 2 euromunten terug. Heb ze nog nageteld, ik weet ZEKER dar het er 9 waren. Heb niks meer gekocht daarna, manlief heeft ook geen geld uit m'n portemone gehaald Vanmorgen zaten er dus nog maar 6 keer 2 euromunten in.

Mijn jongste dochter is 9, die heeft nog niet zo veel met geld en is absoluut niet stiekum. Mijn oudste is 13. Ze vroeg vanmorgen om wat geld voor iets lekkers. Ze had maandag al wat geld gehad dus ze kreeg niks, vond ik niet nodig.

Mijn gevoel zegt dat zij het geld heeft weggenomen. Ik sla daar behoorlijk van op tilt, ik heb een broer die thuis vroeger alles jatte wat los en vast zat, van mijn ouders en ook van mij, plus nog 100 problemen erbij. Ik krijg direct weer dat wantrouwige gevoel van toen terug, BAH BAH BAH!

Mijn dochter is aan het puberen maar tot nu toe zonder problemen, is af en toe wat brutalig en verteld niet alles meer, maar verder denk ik een goede band te hebben, is het een lieve meid.

Ik ben naar school gegaan, haar met jas en tas uit de klas laten halen en heb haar in een kamertje apart gesproken. Heb rustig gevraagd of zij het geld gepakt heeft. Nee, nee,nee. Ze had 2 euro en 70 cent in haar zak. Ze zei dat het haar eigen geld is. Dat betwijfel ik want dan had ze geen geld aan mij gevraagd. (doet ze normaal alleen als haar zakgeld op is, en ze krijgt eind deze week geld, weet bijna zeker dat ze geen geld meer had. Zelf denk ik dat ze schulden ermee heeft afbetaald (geleend van klasgenootjes om wat te kopen in de pauze, ze lenen konstant van elkaar.

Ze bleef zo heftig ontkennen. Ook toen ik zei dat als ze het nu opbiechte ik niet boos zou worden. Wat moet ik ermee? Aan de ene kant als ze zegt dat ze het niet heeft gedaan heeft ze het niet gedaan, maar wie dan wel?

Dat een kind een keer een euro die niet van hem is in z'n zak steekt doen ze allemaal wel eens, maar 3 keer 2 euro vind ik toch wat anders. En ik WEET eigenlijk zeker dat alleen zij het gedaan kan hebben en dan zo glashard blijven ontkennen, ik geloof dat ik dat het ergste vind. Vanavond praat m'n man nog met haar, wat zouden jullie doen?
quote:malibu69 schreef op 24 september 2008 @ 17:10:

Ik begrijp dat mensen die zelf vroeger overal de schuld van kregen hier pislink op reageren.

Nou nee hoor, ik schreef vanmiddag ook dat het ab-so-luut niet kon wat je had gedaan. En ik ben nooit van diefstal beschuldigd.

Dus wat jij hebt gedaan kán gewoon niet.

En al helemaal niet haar uit de klas laten halen voor zoiets. Als je een kind uit de klas laat halen moet het in mijn ogen haast wel om een sterfgeval gaan, maar toch niet om dit?

Je maakt jezelf belachelijk.
Het arme kind dacht waarschijnlijk dat haar vader of opa of oma ofzo dood was, ik zou me dood schrikken als ik ineens uit de klas gehaald werd en de leraar ook nog zei dat ik mijn jas en tas mee moest nemen. Ik schrik al als 's avonds laat de telefoon gaat bijvoorbeeld, en de enige keren die ik me kan herinneren dat er mensen of ikzelf uit de klas gehaald werden was er inderdaad altijd iets heel ergs gebeurd, broers of zussen verongelukt, opa's of oma's dood, een van de ouders gehoord dat ie een ernstige ziekte had, dat soort dingen.
Am Yisrael Chai!
[quote]malibu69 schreef op 24 september 2008 @ 17:37:

Ze is nu trouwens poeslief (nog liever dan anders!) schenkt drinken voor me in, helpt zusje met huiswerk, gaat zelf direct huiswerk zitten maken. Ze is in ieder geval niet zwaar beledigd dat ik haar vals beschuldigd heb./quote]

Nee, waarschijnlijk is ze zwaar gekwetst.
Of bang.
TO, heb je eigenlijk je excuses ook aangeboden aan je dochter?

Als mijn moeder me zo uit de klas had gehaald en me vals had beschuldigd, weet ik zeker dat ik het nu nog had geweten.

En 15 euro per maand vind ik ook erg weinig eigenlijk. Je kunt het niet meer met vroeger vergelijken. Alles is duur, 15 euro in de maand is niet veel, zeker niet als je daar ook nog kadootjes van moet kopen.

Ik kreeg vroeger 125 kleedgeld en zakgeld per maand. Ik was toen ook 14 jaar.
125 gulden was dat uiteraard.
Er is al zoveel gereageerd dat eigenlijk alles al is gezegd, ik sluit me volledig aan bij PrinsesOpDeErwt. Verder wil ik nog even zeggen dat jij misschien ook wel blind bent voor de dingen die je niet wilt zien van je jongste dochter. Je zegt dat ze niet kan liegen, dat kan ze wel degelijk, dat kunnen kinderen met een jaar of 3-4 al. Ik zeg niet dat ze het gedaan heeft of dat je oudste het niet gedaan heeft, onmogelijk om daar vanaf hier over te oordelen. Maar ik zeg wel dat je ze echt gelijk moet behandelen. Je jongste kan ook heel goed doorhebben hoe jij denkt en daarop inspelen. Grote kans dat ze er mee weg komt.

Als ik het zo lees is een goed gesprek over geld ook niet verkeerd. Klets eens met je dochters over wat ze met hun geld doen, of ze te kort komen en zo ja, wat missen ze dan nog? etc.
Ik kreeg 34,50 euro per maand, kleed en zakgeld was dat. Ik werkte ook al vanaf mijn 13e, dus op mijn 15e kreeg ik niks meer. Niet echt een maatstaf dus. Ik denk dat het bedrag dat je je dochter geeft heel netjes is. Ze gaat net naar de middelbare school, als ze verder haar kleding van jou krijgt, lijkt me dat ze niks te kort komt.
Wat is er uit het gesprek met je man gekomen?

En waarom is er geen gesprek met de jongste?
http://www.jmouders.nl/Op...rs/ZakgeldEnKleedgeld.htm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:ambrosia9 schreef op 24 september 2008 @ 22:42:

Ik kreeg 34,50 euro per maand, kleed en zakgeld was dat. Ik werkte ook al vanaf mijn 13e, dus op mijn 15e kreeg ik niks meer. Niet echt een maatstaf dus. Ik denk dat het bedrag dat je je dochter geeft heel netjes is. Ze gaat net naar de middelbare school, als ze verder haar kleding van jou krijgt, lijkt me dat ze niks te kort komt.

Serieus?

Ik vind het te weinig.

Maar ik ga de link van BGB eens bekijken. Alhoewel ik vind dat bijv. het NIBUD vrij laag zit met bedragen. Die gaan uit van het minimum.
Ik vind ook dat ze heel weinig krijgt ; een bosje bloemen ( kado voor moeder ) heb je amper voor haar wekelijkse zakgeld , ... de film kan ze er ook niet van betalen , zwembad redt ze waarschijnlijk net maar dan kan een patatje al niet meer en een lippenstift redt ze nooit meer dan .
34,50 per maand ? Een niet-duur bloesje kost bij Vero of Only minstens 19,95 ...... een vestje zeker 30 , een broek ....minimaal 30 schat ik ? Wordt het moeilijk om een garderobe bij elkaar te shoppen , hoor . Heb ik het niet eens over laarzen oid .
Ik zou pleiten voor 40 of 50 euro per maand. En dan zonder kleedgeld.

Lijkt misschien veel, maar inderdaad een beetje bos bloemen is al tien euro, een keer een patatje eten met je vriendinnen in de snackbar is al 4 euro en een tijdschrift is ook al 2 euro. Die 15 per maand zijn zo op.
quote:misschicken schreef op 24 september 2008 @ 14:28:

[...]

Je eet als puber nog liever de hele dag níet dan dat je brood gebracht wordt!

Klopt. Ik zou het als puber vreselijk gevonden hebben als mijn moeder me brood bracht. Dat was zo ontzettend notdone.De kinderen door wie wél het brood werd gebracht door moeder waren altijd de sulletjes/losers.

Ik verhongerde nog liever dan dat mijn moeder in de aula kwam om mijn broodtrommeltje te brengen.
Een broodtrommeltje, Shi ? Ook fout , hoor . Gewoon zo'n plastic zakkie wat je met één zwiep in/ richting de prullenbak kunt mikken voor je een gevulde koek gaat kopen .
Oja. Haha. Een zakje is helemaal hip inderdaad. Een broodtrommel kan echt niet meer.

Op de basisschool hadden we altijd bekers mee. Békers.

Op de middelbare school was je zo'n beetje de loser van de school als je een beker meenam. Dat moesten pakjes drinken zijn. We hadden toen nog geen flesjes drinken.
Ik was ook vreselijk zielig

Nee, ik had gewoon al heel vroeg bijbaantjes en vanaf mijn 15e werkte ik echt veel. Het was min of meer ook mijn eigen keuze om geen geld meer te krijgen, ik vond het veel te leuk om mijn eigen geld te verdienen. Gezellig om samen met vriendinnen te werken en daarna met z'n allen naar de bios en shoppen. Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik daar zo vroeg mee ben begonnen. Mijn ouders hebben wel voor me gespaard, geen enorme vetpot maar ik ben ze er wel heel dankbaar voor. Daardoor heb ik tot nu toe nog niet hoeven lenen voor mijn studie. Mijn ouders hebben me tussendoor tuurlijk ook wel het een en ander toegestopt, wat extra geld voor de vakantie enzo. Ik vind zelf niet dat ik tekort ben gekomen, maar ik was gewoon heel snel zelfstandig. Ik snap dat het voor een 13 jarige weer wat lastiger ligt. Al weet ik dat mijn broertje van 15 nu hetzelfde krijgt per maand, excl. kleedgeld. Hij werkt hartstikke veel naast zijn school als vakkenvuller, waar hij het ook heel erg naar zijn zin heeft. Mijn zusje is een heel ander verhaal, die werkte pas toen het echt niet anders kon (sorry zus )
Ik vind dat als een kind een bijbaantje heeft het nog steeds zak- en kleedgeld zou mpoeten krijgen. Anders werkt een kind voor zijn eigen geld. Dat vind ik niet kunnen. Ik had ook al heel jong allerlei bijbaantjes, maar kreeg daarnaast ook nog gewoon geld van mijn ouders. Waarom werkte ik anders?

Maar goed, dat wordt een hele andere discussie.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 september 2008 @ 22:55:

Ik vind ook dat ze heel weinig krijgt ; een bosje bloemen ( kado voor moeder ) heb je amper voor haar wekelijkse zakgeld

Bij de Aldi heb je een leuk bosje bloemen voor 2,19

Maar ik zou het zakgeld ook per week geven.
Jonge kinderen die niet kunnen liegen???

Mijn zoon is 2 en liet een wind.

Ik: "Liet jij een wind????

Hij: "Nee, dat was Pietje(iemand die in de kamer was)"

Glashard met stalen gezicht verontwaardgd zitten liegen, oftewel t kan echt wel zo jong hoor. ha ha ha

Ow, we hadden t over zakgeld...sorry.;-)
koffie, zwart graag...
quote:fashionvictim schreef op 24 september 2008 @ 22:08:

Oeh, mag ik me even aansluiten bij de getraumatiseerde oudste kinderen club?

Godsamme, wat word ik link als ik lees hoe Malibu over haar dochter praat en de jongste ophemelt.

Ik heb ook zo'n klein klootzakje als broertje, een stiekem, stokend, liegend takkekind was het, en wie kreeg er altijd de schuld? Juist ja, de oudste, moi dus. Mijn broertje is nog steeds een stiekemerd, dat is ie altijd geweest, net als egoistisch. Maar wat wil je, als je ouders denken dat je parfum pist en de zon uit je r**t schijnt. Daar word je wel een egoistisch loeder van.

Kan nu goed met mijn broertje opschieten hoor, maar dat stiekeme, dat heeft hij altijd gehouden. En iedereen maar denken dat fashbroer zoooo schattig en zoooo eerlijk en zoooo oprecht is. Nou, ze moesten eens weten, als er 1 de boel voor de gek kan houden dan is hij het wel.Oei wat herkenbaar. Ik zit net even dit topic bij te lezen en word linker en linker bij het lezen van Malibu haar reacties. En ben zo blij dat ze mijn moeder niet is!
We hebben er gisteravond niet meer zo uitgebreid over gehad. Wel heeft mijn man met oudste en jongste samen gesproken. Ze bleven ontkennen dat ze wisten waar het geld was, beschuldigden elkaar niet.

Ik heb jongste gehaald en gebracht naar school,is niet alleen weg geweest, heb haar ook haar zakken/ tas laten leeghalen, heb vanmorgen haar kamer schoongemaakt, niks gevonden (ze kan het ook ingeslikt hebben natuurlijk, dan maar poep roeren de komende dagen) (smile)

Jongste is niet alleen bij de tas in de buurt geweest, tas gaat s'nachts mee naar onze slaapkamer. En ik weiger te denken dat onze kinderen s'nachts op onze slaapkamer stiekem geld pikken.

Oudste heeft s'morgens een half uur de kans gehad om in mijn tas te zijn . Ik weet zeker dat ik niks anders met het geld gedaan heb.

MAAR. Oudste zegt dat ze het niet gedaan heeft, DUS heeft ze het niet gedaan. KLAAR.

Ik heb zeker wat gehad aan jullie frisse kijk op de zaak. En van een klein stukje op internet is het voor jullie niet mogenlijk de situatie precies in te schatten.

Met alle reacties van getraumatiseerde zusjes kan ik weinig. Nogmaals, dit soort dingen heb ik nooit aan de hand in ons gezin, ik ben me door mijn thuissituatie hoe belangrijk het is om het prettig met elkaar te hebben.

Dus alle aannames dat ik de jongste voortrek, dat ze achterbaks is, de oudste bang is voor mij en nu zwaar getraumatiseerd is, de band nooit meer goed kom als ik niet nederig op m'n knieen om vergiffenis smeek, ik in therapie moet, oudste heeft geld problemen en is in handen gevallen van een loverboy, ik weet ZEKER dat dit allemaal niet waar is, ook al zien jullie dit dwars door het beeldscherm heen.

Het enige wat ik niet weet waar die 6 euro is gebleven, en dat het aannemelijk leek dat mijn dochter dit uit mijn tas heeft gehaald.

En dat ik te overspannen heb gereageerd door naar school te gaan, zal dit ook niet meer doen, al lijkt dochter er niet door gekwetst. Alle discussie die we hier over gehad hebben is zonder stemverheffing verlopen, er is voor mijn gevoel normaal over gepraat.

Oudste hoeft alleen make-up en zo'n 7 keer per jaar een klein cadeautje (dovedouche, 1,95 of zakje chocolaatjes, 2.50 of iets dergelijks) te kopen. Geld voor zwembad, film haarschuim, deo, krijg ze gewoon, maar ik vind het niet nodig dat ze elke keer op school snickers en marsen koopt, geef haar liever een verantwoord reepje mee. En dochter zit prima in haar vel, het idee dat het niet stoer is om een reepje van thuis te eten en daarom geld "moet'" stelen om op school in de smaak te vallen verwerp ik. Snap heus wel dat een beker niet stoer is, in de eerste week van de middelbare school vorig jaar gaf ze idd te kennen geen beker meer mee te willen, prima.

Ik heb al eerder aan 5 euro erbij zitten denken per maand. Op haar eigen verzoek stort ik 1 keer per maand geld op haar rekening, ze maakt haar geld dan minder snel op dan dat het als kleingeld in haar zak zit. (eigen woorden)

Iemand zei dat ik niet zo'n punt moet maken van 6 euro, een goede band is belangrijker. Dit kan ik niet. Ik wil gewoon mijn tas aan de kapstok hangen hier in huis, niet zoals m'n moeder de hele dag met je geld om je nek en een slot op onze slaapkamer.

En als dochter iets wil lenen, prima maar meld/vraag het even. Ik stel gesnuffel in mijn spullen niet op prijs, doe dat bij haar ook niet. Ik vind niet dat dit soort dingen er gewoon bijhoren met een puber in huis, ik vind dit niet vertederend. Het verschil tussen mijn en dijn vind ik wel belangrijk

.Ik heb gisteren te overspannen gereageerd, zal dit niet meer zo doen, oudste weet dit. Maar ze weten ook dat ik niet lakoniek reageer als er geld weg is. Was voor ons allemaal een leerzame dag, bedankt voor de reactie's, praat hier gerust verder over hoe verschrikkelijke moeder ik ben die haar jongste aanbid en de oudste een trauma aan heeft gedaan waar ze voorlopig niet over heen komt, ik stop met lezen en reageren, ik ben er klaar mee.
quote:Steeninwater schreef op 25 september 2008 @ 05:59:

[...]

Bij de Aldi heb je een leuk bosje bloemen voor 2,19

.

Correctie ; een bosje bloemen .

Een leuk bosje bloemen kost geen 2,19 hoor .
Nou weet je Malibu, ik had, toen ik de leeftijd van jouw dochter had, ook eens een akefietje met m'n moeder. Ik had iets niet verteld aan haar. Ik had niet gelogen! Ik had het gewoon niet verteld, zoals (puber)kinderen wel meer niet aan hun ouders vertellen. Zij was er achter gekomen, behoorlijk pissig en ze zei: "je bent gewoon niet te vertrouwen". Pats, boem, uit het niets. Nergens op gebaseerd, want er heerste een normale gezinssituatie en ik had nog nooit tegen m'n ouders gelogen. Ik herinner me nog goed dat mijn vader echt laaiend op mijn moeder was. En achteraf ben ik daar heel blij om, want om eerlijk te zijn schiet dat zinnetje van mijn moeder dus inderdaad nog wel eens door mijn hoofd. Ik heb er heus geen trauma aan over gehouden, maar ze heeft me op dat moment wel tot op het bot gekrenkt. En ik vraag me nog steeds af hoe je zoiets tegen je kind kan zeggen. Notabene een kind dat nooit vervelend deed (kan me niet eens herinneren ooit straf te hebben gehad...) en waar nooit problemen mee zijn. Ik kan me goed voorstellen als dat bij jouw dochter ook het geval zou zijn, zeker nu je er ook nog eens uit de klas hebt gehaald alsof ze een heuse misdadiger is. Overigens heeft mijn moeder daarna ook min of meer d'r excuses aangeboden, maar die waren me niet veel waard omdat ik weet dat ze er niks van meende en het meer deed omdat m'n vader zo pissig was geworden. Na die tijd is er nog wel een behoorlijke periode geweest dat ze me heeft gewantrouwd en mij ook wel een beetje controleerde (net als jij, met je tandenborstels!). Ik moet zeggen dat je daar wel een beetje recalcitrant van word en ook behoorlijk schijt krijgt aan je moeder...

Daarbij moet ik ook nog zeggen; het gebeurt mij regelmatig dat ik denk: "Goh, ik had toch nog een tientje in m'n portemonnee?". Pas als ik heel diep nadenk, bedenk ik me dan ineens dat ik het eerder die dag toch al heb uitgegeven aan het één of ander.

En dan nog iets; het feit dat jij blijkbaar nakijkt of haar tandenborstel nat is of niet (n.a.v. het niet-tandenpoetsen-verhaal) vind ik ook een beetje vreemd. Blijkbaar is er toch iets waardoor je je oudste dochter (sowieso) niet helemaal vertrouwt. En in plaats van dat je dat op een volwassen manier oplost, kies jij ervoor om in de vermeende leugens mee te gaan. Vreemd...
anoniem_52184 wijzigde dit bericht op 25-09-2008 11:07
Reden: aanvulling
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven