Gevecht om kinderen

30-06-2010 16:21 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
De zus van mijn beste vriendin heeft sinds twee maanden een nieuwe relatie. Haar partner is gescheiden en heeft twee dochters van negen en vijf jaar oud. Zijn dochters wonen bij hun moeder en komen eens in de veertien dagen een weekend bij hun vader.

De communicatie tussen beide ouders loopt al een flinke tijd niet meer goed. Er is veel haat naar elkaar toe. Ook speelt hierin mee dat hij niet goed nederlands spreekt. Hij is 10 jaar geleden naar nederland gevlucht en heeft wel een nederlands paspoort.

Al vanaf het moment dat de relatie ontstond tussen de zus van mijn vriendin en de vader van de kinderen wordt er alleen maar negatief gesproken over de moeder van de kinderen. Zij is slecht voor de kinderen, ze verwaarloosd ze, ze doen het niet goed op school door haar, ze krijgen niet goed te eten, etc.

Na een tijdje ging de zus van mijn vriendin zich ook bemoeien met het contact met zijn ex. Ze ging aan haar brieven sturen vol commentaar. Ook ging ze juridisch van alles uitzoeken hoe ze die kinderen daar weg konden halen. Met de kinderen sprak ze ook negatief over hun moeder. Ze vertelde de kinderen: 'Als mama zegt dat je iets moet doen wat je niet wilt, dan moet je het niet doen, maar hier naartoe komen.'

Nu is het afgelopen zondag zover gekomen. De oudste van negen had ruzie met moeders en zei, als ik dat moet doen dan ga ik wel naar papa. Waarop moeders zei: Nou dan ga je toch lekker naar je vader. Kind voegt woord bij daad. En papa en nieuwe vriendin grijpen deze gelegenheid aan om het kind niet meer terug te laten gaan, want moeders heeft haar tenslotte de deur uit gezet.

Inmiddels zit het kind al 4 dagen bij de ouders van de zus van mijn vriendin. Moeders weet niet waar haar kind is. En wanneer moeders belt naar ex + nieuwe vriendin dan wordt er niet opgenomen of niks verteld.

Afgelopen dinsdag heeft moeders een groepje mannen opgetrommeld om haar ex bij zijn huis op te wachten na werktijd. Hij is daar in elkaar geslagen. Hij heeft aangifte gedaan bij de politie.

Ik vind deze situatie in en in triest. Als ik de moeder van die kinderen was zou ik ook niet zitten te wachten op een nieuwe partner van ex die mij zou komen vertellen wat ik allemaal fout doe. Maar geweld is ook niet goed te praten. Ik vind de rol van de zus van mijn vriendin hierin totaal niet op zijn plaats, zij heeft niets over die kinderen te zeggen. Ze beschadigt ze op deze manier alleen maar.

Maar... hoe maak ik dat aan haar duidelijk?
Ik ben het met je eens, ze hebben notabene net twee maanden een relatie!

Maar, wat heb jij verder met de zus van je vriendin te maken, is het aan jou om je ermee te bemoeien?
Pfff lastig lezen zeg, ouders van zus van vriendin z'n moeder.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Niet mee bemoeien
Zou er ook buiten blijven maar dat die zus van je vriendin zich hier zo mee heeft bemoeid vind ik ook al vreemd.
quote:nouschi schreef op 30 juni 2010 @ 16:28:

Pfff lastig lezen zeg, ouders van zus van vriendin z'n moeder.

eens.

Het is niet aan jou je hiermee te bemoeien.
Ik wil me er ook eigenlijk totaal niet mee bemoeien. Maar ik kom veel over de vloer bij haar ouders, en krijg dus veel erover te horen. En als ik het zie gebeuren, dan beginnen mijn handen echt te jeuken. Maargoed ik denk niet dat het veel zin heeft inderdaad als ik wat ervan ga zeggen.
quote:nieuweauto schreef op 30 juni 2010 @ 16:29:

Niet mee bemoeienSluit ik me helemaal bij aan...
Nope
quote:nouschi schreef op 30 juni 2010 @ 16:28:

Pfff lastig lezen zeg, ouders van zus van vriendin z'n moeder.hmm ja, vond het ook lastig te omschrijven, maar had duidelijker gekund!
Och wat erg...... wat ongelofelijk naar voor die kinderen.

Jij kan er niets mee je staat te ver af echter het melden van feiten als dit kan natuurlijk wel bij de school van die kinderen, bij mogelijk de huisarts of het AMK als het jouw ervaring is dat het te gek gaat voor die kinderen.

Wat een naar verhaal ik word er altijd een beetje triest van als ik zit soort verhalen lees.

Overigens je kan natuurlijk wel jouw vriendin dit uitleggen. Heeft zij goed contact met haar zus?
quote:Saaraa schreef op 30 juni 2010 @ 16:31:

Ik wil me er ook eigenlijk totaal niet mee bemoeien. Maar ik kom veel over de vloer bij haar ouders, en krijg dus veel erover te horen. En als ik het zie gebeuren, dan beginnen mijn handen echt te jeuken. Maargoed ik denk niet dat het veel zin heeft inderdaad als ik wat ervan ga zeggen.Welllicht deze ouders bewust maken van de schade die de kinderen lijden op deze wijze? Wellicht hen attent maken op de mogelijkheden die er zijn wanneer kinderen tevaak en te lang buiten het schip vallen omdat hun ouders ze als munitie naar elkaar gebruiken?
quote:keeprunning schreef op 30 juni 2010 @ 16:31:

[...]

eens.

Het is niet aan jou je hiermee te bemoeien.Ik bemoei me zeer zeker nergens mee.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
probeer met de zus van je vriendin te praten of meld het anders bij het AMK, ik vind dit een vorm van verwaarlozing van de kinderen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 30 juni 2010 @ 16:38:

probeer met de zus van je vriendin te praten of meld het anders bij het AMK, ik vind dit een vorm van verwaarlozing van de kinderen

Hey lieve Roos daar ben je ook .... meestal hebben we dezelfde gedachten inzake dit soort topics over kinderen he?

quote:Overigens je kan natuurlijk wel jouw vriendin dit uitleggen. Heeft zij goed contact met haar zus?

Zij ziet het ook gebeuren en is het met me eens hierover. Maar zij zou nooit haar zus hierop aanspreken. Ook de ouders zullen dit niet doen. Oogkleppen.

Ik voel zo mee met die kinderen, zij zijn machteloos in deze situatie. Moet ik een melding doen bij het AMK. Maar waarop gebasseerd dan? Ik hoor alleen verhalen van 1 kant.
quote:Saaraa schreef op 30 juni 2010 @ 16:21:

De zus van mijn beste vriendin heeft sinds twee maanden een nieuwe relatie.

-knip-

Maar... hoe maak ik dat aan haar duidelijk?Ga je zelf ook om met de zus van je vriendin, of hoor je dit via je vriendin?
Allemaal leuk en aardig dat advies van niet mee bemoeien, maar er zijn wel (weerloze en afhankelijke) kinderen mee gemoeid. Als ik zeker zou weten dat de moeder niet op de hoogte is van de verblijfplaats van de kinderen dan zou ik naar de politie gaan en hier melding van maken. Dat is namelijk gewoon ontoelaatbaar en volgens mij gewoon strafbaar (onttrekken aan de ouderlijke macht).
quote:loomii schreef op 30 juni 2010 @ 16:42:

[...]

Ga je zelf ook om met de zus van je vriendin, of hoor je dit via je vriendin?Ik ga zelf ook om met haar zus, doordat ik veel over de vloer kom bij hun ouders. Ik ken hen ook al sinds ik erg klein was.
quote:Saaraa schreef op 30 juni 2010 @ 16:42:

[...]

Zij ziet het ook gebeuren en is het met me eens hierover. Maar zij zou nooit haar zus hierop aanspreken. Ook de ouders zullen dit niet doen. Oogkleppen.

Ik voel zo mee met die kinderen, zij zijn machteloos in deze situatie. Moet ik een melding doen bij het AMK. Maar waarop gebasseerd dan? Ik hoor alleen verhalen van 1 kant.

Dit kunnen aleen mensen die daadwerkelijk gezien hebben hoe er aan deze kinderen getrokken word en hoe ze uitgespeeld en ingezet worden door hun ouders in het gevecht dat een scheiding heet. Mensen die letterlijk situaties kunnen beschrijven echter ben je bewust van het feit dat je dit alleen doet voor de kinderen.

Maak niet de in mijn ogen fout van denken dat je op deze wijze een mogelijke "foute kant"buiten spel gaat zetten. In deze welllicht de kant van de ex-man. Als dát de insteek is denk ik niet dat je op juiste wijze van hulp in Nederland gebruik maakt.

De kinderen worden in dit verhaal in mijn ogen door zowel vader als moeder bedreigend behandeld. De een door ze weg te houden bij moeder, de vader door de mishandeling op touw gezet door een groep opgetrommeld door de moeder.

Het is té gek voor woorden arme kinderen.
quote:twinkeling schreef op 30 juni 2010 @ 16:44:

Allemaal leuk en aardig dat advies van niet mee bemoeien, maar er zijn wel (weerloze en afhankelijke) kinderen mee gemoeid. Als ik zeker zou weten dat de moeder niet op de hoogte is van de verblijfplaats van de kinderen dan zou ik naar de politie gaan en hier melding van maken. Dat is namelijk gewoon ontoelaatbaar en volgens mij gewoon strafbaar (onttrekken aan de ouderlijke macht).

Dochter van 9 is meegenomen naar de politie om te getuigen dat ze niet terug wil naar haar moeder. Ze is gehoord en er is toestemming verleend dat ze weer mee terug mocht naar de ouders van mijn vriendin. Ook met de leerplichtambtenaar zijn dingen geregeld. Dus ik denk niet dat wat ze nu doen strafbaar is.

Wel vind ik het onmenselijk naar de moeder toe.
Wellicht echter ik lees dat zij een knok ploeg op hem heeft afgestuurd? Dát is in mijn ogen ook geen menselijke keuze wanneer je kinderen daar zijn. Je vader in elkaar laten slaan?
quote:Saaraa schreef op 30 juni 2010 @ 16:49:

[...]

Dochter van 9 is meegenomen naar de politie om te getuigen dat ze niet terug wil naar haar moeder. Ze is gehoord en er is toestemming verleend dat ze weer mee terug mocht naar de ouders van mijn vriendin. Ook met de leerplichtambtenaar zijn dingen geregeld. Dus ik denk niet dat wat ze nu doen strafbaar is.

Wel vind ik het onmenselijk naar de moeder toe.

Daar zet ik eerlijk gezegd grote vraagtekens bij. Een kind onder de 12 heeft zelf nog geen inbreng namelijk, zelfs niet bij de rechter. Wat zeggen ze dat er met de leerplichtambtenaar is geregeld dan? Gaan die arme jong ook nog niet meer naar school?
Precies. Ik heb geen kant in deze kwestie. Ik vind zowel de moeder als de vader verkeerd handelen. Ik ken alleen maar de kant van de vader. De moeder heb ik nooit gezien.

Maar ik zie wel dat dit niet goed is voor de kinderen.
Als jouw insteek is de kinderen denk ik dus dat je juist kan handelen. Als je insteek is dat de moeder onrecht wordt aangedaan lijkt me dat je wellicht een iets bredere kijk nodig hebt. Beiden hebben vreemde keuzes inzake hun kinderen gemaakt en daardoor voor een zéér onveilige situatie gezorgd voor hun kinderen. En waarvoor? Hun kinderen?

Logica van denken die mij totaal ontgaat echter we zijn niet allemaal hetzelfde blijkt wel.
quote:twinkeling schreef op 30 juni 2010 @ 16:51:

[...]

Daar zet ik eerlijk gezegd grote vraagtekens bij. Een kind onder de 12 heeft zelf nog geen inbreng namelijk, zelfs niet bij de rechter. Wat zeggen ze dat er met de leerplichtambtenaar is geregeld dan? Gaan die arme jong ook nog niet meer naar school?

Het meisje gaat inderdaad momenteel niet naar school. De ouders van mijn vriendin zijn leerkracht beide en ze krijgt dus thuis 'onderwijs'.

Ik heb er zelf inderdaad ook twijfels bij. Maar misschien dat het in dit geval om de veiligheid van het kind zo gedaan word? Ik weet het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven